Kulkukoira  Proturbo

Ajetaanko uusia enää sisään?

  • 15 Vastauksia
  • 4081 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
Ajetaanko uusia enää sisään?
« : 25.09.2021, 01:36:07 »
Tulipahan mieleen tällainen vaikka auto on jo pari vuotta ollut käytössä. 2019 hain uuden auton ja myyjä ei luovutustilaisuudessa maininnut sisäänajosta mitään. Unohtuiko vai eikö sitä enää ole olemassakaan?

Jos en ihan väärin muista (toki mahdollista) niin 2012 hakiessani autoa liikkeestä myyjä suositteli sisäänajoa, 5000km vai oliko 10 000 rauhallisesti ilman kovia kierroksia.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2701
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #1 : 25.09.2021, 08:09:12 »
Myyjän mukaan ei tarvita sisäänajoa  kuten ei ensihuoltoakaan. Järki sanoo, että molemmat ovat tarpeen, tai ei niistä ainakaan mitään haittaa ole.

Oma metodi on ollut välttää täysiä kierroksia parin tonnin ajan ja vaihtaa moottorin öljyt 2-3 tonnin jälkeen uutena.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #2 : 25.09.2021, 09:14:41 »
Jos auto on automaattiloodalla niin eihän sillä kierrokset edes nouse kovin korkealle kuin hetkellisesti. Ja nykyvolvot ovat kaikki automaatteja.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #3 : 25.09.2021, 09:48:23 »
Kyllä minäkin vaihtaisin uuteen autoon öljyt muutaman kerran aluksi hyvinkin lyhyen käytön jälkeen. Öljyjä kun ei voi vaihtaa liian usein. Sisäänajo on tapahtuma jonka merkitystä ei heti huomaa, mutta pidemmän käytön jälkeen asian alkaa huomaamaan moottorin toiminnassa. Hiukan asiaa sivuten, ostin uuden ruohonleikkurin, ja vaihdoin koneeseen noin 3 kertaa öljyt lyhyen käytön jälkeen, ja voin sanoa, että kyllä tein oikein. Varsinkin ensimmäinen ja toinen öljynvaihto olivat todella tarpeellisia, öljy kun oli muuttunut aivan hirveäksi kuravedeksi. Normaalisti vaihdan ruohonleikkuriin öljyt kauden aikana ainakin kerran, ja syksyllä aina kun kone jää tauolle. Kun ruohonleikkurin sisäänajo tuli valmiiksi, alkoivat öljytkin pysymään koneessa lähes hämmästyttävän puhtaana koko vaihtovälin. Tuohon autojen sisäänajoon piti mainita, että sisäänajoa tapahtuu myös vetopyörästössä ja vaihdelaatikossa, eli öljynvaihto niihinkin tiheämmin alussa olisi paikallaan minun mielestä. Sisäänajoa ei saa suorittaa pelkästään minimaalisilla kierroksilla junnaten, vaan vaihdellen, eikä mitään kovia kierroksia silti. Kun tein perämoottoriini laajan moottorikorjauksen ja hoonauksen, siinäkin ilmeni sisäänajon tarvetta, jonka jälkeen polttoaineen kulutus asettui oikeaksi ja moottorin toiminta alkoi olemaan parhainta.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #4 : 25.09.2021, 12:25:25 »
Ei voi ruohonleikkuria verrata auton moottoriin jossa koneistukset on paljon paremmin tehty, ja on myös suodatin. Uudessa autossa ei kai enää ole kitään ensihuoltoa vaan tehtaan jäljiltä ajetaan jopa 40-60tkm ennen ensimmäistä öljynvaihtoa. Tuntuu raakalta mutta koneistukset sekä öljyt ovat kehittyneet
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #5 : 25.09.2021, 12:51:01 »
Paras olis antaa sille koneelle heti happea niin männänrenkaat kuluis parhaimmaks pyttyyn.

Joissain harvinaisissa autoissa voi olla lyhyt sisäänajo, mutta yleensä niissä on tosi tiukat toleranssit verrattuna normi autoihin.

Tosin, onko tähän syynä oikeasti öljy vai tapahtuuko ensimmäisessä öljynvaihdossa jotain muutakin. Esim. Pakoputkenläpät aukeavat herkemmin (eu melurajat), tehoalue kasvaa (päästöt ei ole enään eu rajoissa).
Moottoripyöristähän tämä on tuttua, henkilöautojen softasta vielä helpompi. Eka huoltaja kun nollaa vain huoltovalon niin softa "vapautuu".

Missään normi autossa ei mitään tarvetta, ei olla enään 70luvulla koneistuksissa saati öljyissä. Eikä ruohonleikkurissa.
Mikä tahansa laadukas öljy kestää helposti 15tkm.

Porscheissakin 30tkm vaihtoväli ja niistä 70% ajaa radalla säännöllisesti... Öljynlämmöt ja laatu kun kohdallaan, kestää öljykin pitkään.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #6 : 25.09.2021, 13:31:33 »
Sisäänajon pitäisi tapahtua muutenkin siinä ensimmäisellä käynnistyskerralla, ideaalitilanteessa.
Eli se on vähän myöhäistä tavallaan sen muutaman sadan kilometrin jälkeen, tai jo kun hakee uuden auton liikkeestä.

Ajelee niin kuin normaalistikkin tekee.
Ihan hyvä olisi tehdä jokatapauksessa silloin tällöin reippaampia kiihdytyksiä, että kone saa kuormaa kunnolla.

Nokka-akseleiden sisäänajo on vähän eri juttu kuin männänrenkaiden.
Jonkun nokan asennusohjeessa oli muistaakseni n. 15-20min vaihtelevilla kierroksilla ajoa, ja joutokäyntiä tulee välttää ja samoilla kierroksilla ajelua.
Männänrenkaille sitte kuorma, ja (pitkä) moottorijarru hyvä.

Ja niitä moottoreita kuitenkin koekäytetään siellä tehtaalla jo, ennen kuin se auto päätyy liikkeeseen asiakkaalle luovutettavaks.

'Ennen vanhaan' tosiaan öljyt ja materiaalien laadut, sekä koneistustarkkuudet olleet aika paljon huonompia mitä tänä päivänä mikä on vaatinut sitten vähä toisenlaista sisäänajoa, eli rauhallisempaa ajoa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #7 : 25.09.2021, 15:29:12 »
Sisäänajon pitäisi tapahtua muutenkin siinä ensimmäisellä käynnistyskerralla, ideaalitilanteessa.
Eli se on vähän myöhäistä tavallaan sen muutaman sadan kilometrin jälkeen, tai jo kun hakee uuden auton liikkeestä.

Ajelee niin kuin normaalistikkin tekee.
Ihan hyvä olisi tehdä jokatapauksessa silloin tällöin reippaampia kiihdytyksiä, että kone saa kuormaa kunnolla.

Nokka-akseleiden sisäänajo on vähän eri juttu kuin männänrenkaiden.
Jonkun nokan asennusohjeessa oli muistaakseni n. 15-20min vaihtelevilla kierroksilla ajoa, ja joutokäyntiä tulee välttää ja samoilla kierroksilla ajelua.
Männänrenkaille sitte kuorma, ja (pitkä) moottorijarru hyvä.

Ja niitä moottoreita kuitenkin koekäytetään siellä tehtaalla jo, ennen kuin se auto päätyy liikkeeseen asiakkaalle luovutettavaks.

'Ennen vanhaan' tosiaan öljyt ja materiaalien laadut, sekä koneistustarkkuudet olleet aika paljon huonompia mitä tänä päivänä mikä on vaatinut sitten vähä toisenlaista sisäänajoa, eli rauhallisempaa ajoa.

Joo niissä vanhoissa V8:ssa missä laahurinokka vaatii sisäänajoa. Vähän myrkkyä muutenkin niille nykyöljyt, niissä kandeis käyttää dieseliin tarkoitettuja öljyjä. Niissä on sinkkiä hyvin eikä tartte ostaa 4x kalliimpaa hot rod öljyä.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #8 : 25.09.2021, 19:45:00 »
Kyllä esim. BMW N47 nokan mukanakin tuli lappunen, että täytyy sisäänajaa em. tavalla.  ;)
Ja sama juttu taisi olla uusissa virinokissakin ellen väärin muista.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #9 : 26.09.2021, 15:30:53 »
Kyllä esim. BMW N47 nokan mukanakin tuli lappunen, että täytyy sisäänajaa em. tavalla.  ;)

Ja rukoilla jeesusta, että kestäisi edes hetken läjässä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2094
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #10 : 26.09.2021, 22:23:02 »
Keväällä ku hain töihin uuden 2.0TDI transportterin ni sanoivat että aja eka tonni rauhassa.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #11 : 28.09.2021, 09:26:53 »
No omalla on ajettu 160tkm enkä silläkään aja kovilla kierroksilla ikinä, kovimmissakin kiihdytyksissä vaihtaa 3000 kierroksen kohdilla. Vaihtelevillä kierroksilla taitaisi olla tärkeämpi ajaa alkuun?

Joskus näin videon missä uusia autoja ajetaan rahtilaivasta satamaan, saivat kyllä ihan tarpeeksi runtua siinä touhussa. Kaasussa oli kaksi asentoa  :D

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #12 : 28.09.2021, 17:15:26 »
Joskus näin videon missä uusia autoja ajetaan rahtilaivasta satamaan, saivat kyllä ihan tarpeeksi runtua siinä touhussa. Kaasussa oli kaksi asentoa  :D

Hyvä jos joku antaa  :)

http://www.mitsubishiclubfinland.com/temp/pdf/Moottoriklinikka_sisaanajo.pdf
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #13 : 28.09.2021, 17:42:41 »
Kyllä sille koneelle kuuluukin antaa kunnolla kierroksia , juurikin vähäisillä kilometreillä. :)
 Toki ei nyt rajottimelle asti tarvii / pidä.. mut joo vaihtelevat kierrokset on myös tärkeä juttu.

Varmaan joskus tälläkin foorumilla kertonut vastaavanlaisen aiheen yhteydessä, mut yhdessä 55cc 2-t moottorissa huomasi tosi selkeästi milloin kone oli sisäänajettu perushuollon jälkeen ihan penkkituntuman perusteella.
Ekalla käynnistyksellä (uusi mäntä+m-rengas) suoraan ajoon, ja lähes heti vetoja täydellä kaasulla n. 90% maksimi kierroslukuun asti , nopee jarrutus ja uutta vetoa heti perään.. noin 4-5 vetoa vaati ettei enään tehot nousseet.

Perushuolto=mäntä+m-rengas, kone nappuloiks, tarkastukset ja takas nippuun.

Sen verran vähän on uusia mäntiä tullut laitettua, ja itseasiassa männänrenkaitakin auton moottoreihin, ettei oo kovin tarkkaan tullut huomattua mahdollista tehoeroa.
Lopputuloksen arvioinu vaan öljynkulutuksen ja ohivuodon tai puristuspainemittauksen (ei yhtä tarkka, enemmän muuttujia) perusteella.

Pääpointti on kuitenkin siinä kuormassa.
Pienellä vaihteella huudatus on turhaa, ei tuu kuormaa. :)

Lainaus
Ja rukoilla jeesusta, että kestäisi edes hetken läjässä.
Kyllä kai sen 100tkm kestää, jos ei pidemmällekkin. :D
Uudemmissa versioissa (2013->) korkeapainepumpun ajoitus muuttunut, ja kaikkiin vanhempiin koneisiin kun jakopää laitetaan, niihinkin tulisi samalla tavalla ajoittaa (11 astetta yläkuolokohdan jälkeen).
 Toki tuurista sekin on pitkälti kiinni mitä noista hajoaa.. ja taas on kone levällään.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Ajetaanko uusia enää sisään?
« Vastaus #14 : 29.09.2021, 09:09:08 »
Kun sain uuden kuorma-auton ajoon, myyjä kertoi, että moottorit sisäänajetaan jo tehtaalla, ei muuta kuin kovaa ajoa. Tyhjäkäyntiä käski välttää, ihan pelkästään polttoaineen kulutuksen takia. (4 litraa tunnissa tyhjäkäynnillä)

Ihmettelin korkeaa polttoaineen kulutusta ja samalla reitillä 76 tonnin kokonaispainolla tankkauksista laskin 90,1 litraa 100 kilometrille. Öljykin moottorille maistui. Volvolla olivat ihmeissään. Tehtaaltakin jo kyselivät, että mitähän tuolle tehtäisiin ja sieltä vastasivat, että jos ei ensimmäisen huollon jälkeen kulutukset tipu, niin vaihdetaan uusi moottori. Huoltoväli on 40 tkm ja huollon jälkeen öljyn kulutus loppui ja polttoaineen kulutus laski reilusti. Edellä mainitulla reitillä kulutus oli 54 L/100km. Huollossa vaihtoivat öljyt ja kaikki suodattimet, sekä säätivät venttiilit ja yksikkösuuttimet. (Nämä säädetään joka toisessa huollossa)

Nyt ajettu 302 tkm. Moottori ei kuluta öljyä yhtään, ja polttoaineen kulutuskin ollut suht järkevää, pienemmällä tätä ei oikein saa enää edes menemään, nyt keskikulutus 47,7 L/100km.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2021, 09:11:24 kirjoittanut Merlin »

 

Autoracing  KL-varaosat