Elekma  Autoracing

S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto

  • 45 Vastauksia
  • 44715 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #15 : 20.01.2011, 11:11:27 »
Make, EN ole tarkoittanut että KAIKKIIN T6:in pitää ostaa nuo osat vuoden sisään, eikös tuon nyt kaikki ymmärrä ;), kalliit osat ainakin minusta on (sähköinenohjaus) eli Hammastanko noin 1000e+4-8h työ (koko paska vaihettava jos tiiviste vuotaa), 1 lambda noin 300e+työ, kaasuläppäkotelo suomessa noin 800e+työ, sehän on sitten tuloista kiinni onko nuo kalliita vai ei, minusta on, itse sain autoni todella halvalla niin ei ota hirveesti pattiin vaikka olen siihen 4000e laittanu. :3/4 jättää sen:  *karkuun->
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitat mutta helposti tuosta voi noin ajatella.
Noissa osissa voi säästää melkoisesti hommaamalle ne muualta kuin siniseltä. Lambda 150€, kotelo 200€ jne.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa volvo T6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 188
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #16 : 20.01.2011, 11:32:33 »
Kyllä, itsekkin ostin Lambdan 202e ja Kaasuläppäkotelon 178e + posti 30e  Englannista, mutta kaikilla ei ole tietoa tai osaamista tilata englannista, eikä kaikki lue näitä Hyviä VRCF:n sivuja  ;), työhön menee paljon rahaa kun ei ole paikkaa missä itse tekis remonttia eikä aina osaamistakaan, osista olen saanut alennusta tutun kautta muuten ois menny vielä enemmän rahaa osiin. :3/4 jättää sen:

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #17 : 20.01.2011, 12:33:42 »
tää pitää paikkansa VAIN jos ei ole ennen ajanut automaatilla, eikä tiedä tosiaankaan miten oikea automaatti aski (myösVolvossa ) pitää toimia.   ???
Jäi vähän vaillinaiseksi tuo lause, kun tarkoitin että kun manuaali käytössä.  Joo tiedän kyllä miten ne pitää toimia ja ainoat jotka niitä osaa tehdä on jenkit.
(T6.ssä jenkkiloota) ;)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #18 : 20.01.2011, 13:56:31 »
Tästä täysin samaa mieltä !   T6:ssa jenkkiloota ! - tää oli ihan uutta kyllä nyt, kappas perhanaa !  Olen luullut että Volvo käyttää kaikissa Aisin japsilaatikkoa...
Tuossa on tosiaan GM:n loota. Taitaa olla niitä ainoita poikkeuksia.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rahtari84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #19 : 29.01.2011, 09:14:13 »
Moro kaikille,

Olen estimässä luotettavaa ja mukavaa peliä minun 740 korvikkeeksi. Olen nähnyt nuita S80 liikenteessä, ja tyköstyin niiden kokoon. Minkälainen auto on S80 99 tai 00? Vai onko S80 paras vaehtoehto jos ei ole rahaa kovin paljon? Minkälaiset automaatti laatikot niissä on? Ovatko kuinka kestäviä? Miten usein täytyy huoltaa? Kannattaako hakea automaattia ollenkaan? Jos ei, niin miksi?

Eli olen etsimässä jotain todella mukavaa, kirveen kestävää, ja edullista.

Mitä ite ymmärsin kavereitten puheesta, niin ei ne S80 kovin kauheasti bensaa vie, koska minun 740 ottaa ainakin 11 litraa satkulle, vaikka olisin moottoritiellä. Jos S80 syö motarilla sen 8 litraa, niin hieno homma. Automaattilaatikko on ikuinen? Väittelivät 200 000km huoltoväliä automaatti laatikolle. Kuullostaa paskan puheelta, mutta täytyypi tarkistaa.

Kertokaa mitä tiedätte S80 volvoista. Ja jos menen ostamaan, niin mitä vilkuilla? Heikot kohdat?

Ennen S80 olen miettinyt Saab 9000 CS Turboa, mutta alkoin epäilemmään että kannattaa jäädä volvon käyttäjäksi.

Itsekin suunnittelen tuon V70R mk 1 tuohon 2000 vuosimalliseen T6:een vaihtaa. Ja kun tässä tämä topikki on sopivasti niin miten noissa se kaasuläppä pelaa?. Olen kuullut ja lukenutkin että ainakin 1999-2001 mallin V70 se on vastustanut.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2011, 09:15:53 kirjoittanut Rahtari84 »
Arvoisat kansalaiset, tunnelin päässä näkyvä valo on päätetty sammuttaa kustannussyistä.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #20 : 29.01.2011, 17:06:55 »
Ukolla 01vm T6 ja ajettu 140 tkm, 120tkm aikana laitettu alapallot (vasen väljä, molemmat samalla) Takaiskarit. Ilmamassamittari. Yksi taka ovimoduuli (varmaan turhaan vaihdettu). Askin öljyt vaihdettu kerran ja muut perus huollot.
Se että jollakin on ollut "paljon" vikaa omassa autossaan ei tee kaikista huonoja. Menkää vaan lukemaan mersu ja bmw forumeille, siellä niitä ihmevikoja löytää vähintään yhtäpaljon kuin muistakin merkeistä.
Automaatteja hajoaa volvoista, mersuista, bemareista, audeista jne.
Joku ostaa 10-15v vanhan auton ja HETI kun siihen tulee joku vika se haukutaan huonoksi. Ei näin.  :nohnoh
Oma -98 C70 T5 285 tkm palvellut hyvin jo monta vuotta: yksi pyöränlaakeri, ilmamassamittari, lämppärin kenno+huollot. Eli about 700e mennyt varaosiin (korjaan itse) 3v aikana.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #21 : 30.01.2011, 10:40:32 »
meneehän ne kun säretään / ei osata ajaa automaattia. mersujen automaatista vain sen verran että automaattilaatikko mersuissa on kestävämpi kuin manuaali ja kun huoltaa hyvin voi autolta odottaa näin hyvää palvelua http://www.iltalehti.fi/autot/2011012813075132_au.shtml

Mulla on ollut Volvon Automaatteja 4 kpl ja yhdessäkään ei sen suurempaa huomauttamista ole ollut ,paitsi tää V70 2,5tdi jossa oli jotain häikkää, mutta se ei ollut auton syy vaan auton huoltohistorian. Volvoon vaihdoin (240 ja 940 ) automaattilaatikko öljyt aina syksyllä vaikka oli ihan tuoreen näköiset, ja ei mitää ongelmaa koskaan.
Mersuista en ole kyllä kuullut että manuaali särkyy, mutta automaattista useitakin juttuja.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #22 : 30.01.2011, 11:00:22 »
Tarkoitin tolla automaatti jutulla sitä, että ei ole ainoastaan volvon ongelma noi automaatit. Ja tosiaan mm huollon puute niitä rikkoo. Ja montakohan volvon uudempaa automaattia on mennyt rikki sen prkl neutral controllin takia ?

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #23 : 30.01.2011, 21:50:35 »
Mersuista en ole kyllä kuullut että manuaali särkyy, mutta automaattista useitakin juttuja.
Keskustelussa lienee kyse siitä kumpi kestää todennäköisemmin "paljon" kilometrejä? Vuosituhannen alkupuolen Mersuista kuulostaa automaatteja tuhoutuneen öljyn ja glykoolin seoksella, kiitos vuotavan integroidun jäähdyttimen.

Mutta siinä mielessä on aivan oikeinkin sanoa Mersun automaattia manuaalia vahvemmaksi, että manuaalivaihteistolle ei sallita yhtä suurta vääntöä kuin 5- tai 7-vaihteiselle automaatille.

Rajakohta on 280 CDI, jonka automaatin paremmat kiihtyvyysarvot perustuvat siihen, että 280 CDI:n maksimivääntö rajataan samaan 400 Nm kuin 220CDI:kin. Automaattiversiossa on 10% enemmän.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #24 : 30.01.2011, 22:04:11 »
Oma kokemus 2001 mallisesta S60:sta ja 2003 syksyllä rekisteröidystä yhdestä ensimmäisistä facelift S80:sta on tietenkin vain kahden uutena ostetun auton perusteella saatu näyte eikä se siten tieteellisesti vahvista tai kumoa mitään teoriaa.

Mutta oma havainto sattuu menemään erittäin tasan yksiin "yleisesti tunnetun" käsityksen kanssa, että Volvolla oli laatuongelmia vuosituhannen alussa ja että niitä korjattiin facelift-malleihin.

S60 vaati ensimmäisestä huollostaan alkaen jonkin alustan nippelin vaihtoa ja siitä huolimatta aina seuraavaan huoltoon mennessään jostain kolisi. Matkaa tuli vajaa 3 vuotta ja 65.000 km. Auto ei lähtenyt vaihtoon huonoutensa vaan pienuutensa vuoksi.

Tilalle tullut S80 on parhaiten kokoon ruuvattu auto, mitä meillä on koskaan ollut ja tontilla on nähty (ja nähdään vieläkin) uutena ostettu 740 GLE. Ensimmäisen 100.000 oli paljon viattomampi kuin vaikkapa 740 eikä vaatinut kuin yhden ylimääräisen varikkopysäkin huoltojen ulkopuolella. Se oli alapallonivelten kiinnitysmutterien vaihto takaisinkutsuna kaikkiin ensimmäisiin facelift-S80 autoihin, koska oli havaittu muutamia muttereita, jotka eivät olleet kiristyneet kasauksessa oikeaan momenttiin.

Muut huoltojen lisätyöt ovat olleet parkkitutkan yhden anturin vaihto ja ajoittain (vaparikoneen) moottorinohjauksen varoitusvalon sytyttänyt imusarjan alipaineanturi, joka korjattiin vaihtamalla softaversio ja korvaamalla anturin letku hieman pidemmällä ettei siihen tulisi vetoa moottorin keinuessa tyynyjensä varassa.

Ensimmäiset alustan osat vaihdettiin 7-vuotiaaseen autoon 140.000 km huollossa ja ne olivat alatukivarsien etummaiset puslat. Minusta kohtuullista suuressa painavassa pehmeäalustaisessa isossa etuvetoisessa.

B5244S + AW55-50 ei kevytkenkäisen vaimoni käytössä olevassa autossa kuluta koskaan EU-normilukemaa vaan jää pitkän ajan keskikulutuksena noin litran alle. Tietokone ei tässä mallissa ole kovin tarkka, mutta talven aikana keskiarvolukemat ovat meillä ysin tienoilla ja kesällä kasin.

Tilava, mukava, myös sedaniin mahtuu aikuisia ihmisiä taakse, toisin kuin nykyautojen sedanmalleihin (pl. BMW ja Mersu).

Hyvässä autossa on kaksi selkeää suunnitteluvirhettä: ohjausvaste etenkin keskiasennon tienoilla on aika ohut ja lähi- ja kaukovalojen korkeussäätö on yhteinen, joten lähivalojen loppupää ja kaukovalojen alkupää menevät jossain sadan metrin tienoolla päällekkäin eikä sen kirkkaan läiskän ylitse näe märässä kelissä ilman kunnon lisävaloja.

Vähemmälläkin bensalla saisi nykyisin saman suorituskyvyn, mutta en usko kovin monen ajavan tuonkokoista bensa-autoa automaattivaihteisena alle kasin sadalle ympärivuotisena keskikulutuksena?

Vaihtoarvo on niin onneton, että käytettynä hyvä ostos. Mutta IMHO, jos budjetti suinkin venyy faceliftiin saakka, niin taitaa olla paremmat mahdollisuudet saada vähällä ylläpidolla liikkuva auto?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #25 : 30.01.2011, 22:13:42 »
Ei nyt mitään suoraa vertailu arvoista kamaa, mutta itse vaihdoin viime vuonna karvalakki -95 mallisen 850:sen "almost full loaded" -00 C70:seen. Mitään kovin suurta eroa laadun tunnussa sisällä ei ole, natinoita tässä kupeessa odotin enemmän kun on pitemmät ovet ja kattoluukku viemässä jäykkyyttä korista. Eipä tuo pahemmin ole natissut. Yksi tietoinen riski minkä otin oli tuo automaatti mutta tuossa on kaikki huollot ylhäällä ja öljyt on vaihdettu kolmesti 260 000 matkalla. Vaihtaa hyvin ja mukavasti, mitä nyt pakkasilla vähän alkuun "tuntuvasti".
Yksilöitähän autot tuppaa olemaan, toki noissa alkupään mallaissa saattaa olla jotain pikku lapsuksia mutta eiköhän suurin osa niistä ole korjattu osaa uusimalla jo nykyään. Automaatista en mene sanomaan mitään kun noissa S80:ssä taidettiin käyttää sekä AW:n että GM:n laatikoita ja en muista että minkä koneen kanssa mikäkin oli. Kuitenkin puhutaan jo 10 vuotta vanhoista autoista, ja ainakin oman kokemuksen se fiilis ja oma intuitio kertoo jo paljon jos/kun autoa menee katsomaan ja kokeilemaan. Ja esim. noita malli kohtaisia "ominaisuuksia" kuten ehkä mittariston kylmä juotoksia saattaa olla mutta ei ole ensimmäisiä volvoja missä noitan on ilmennyt. Ja etuvetojen alusta saattaa kuluttaa puslia, koiranluita ja ehkä muitakin osia mutta niitä saa lisää kaupasta. Minun mielestä autolla pitää olla mukava ajaa ja nämä kaksi volvoa jotkä minulla ovat olleet ovat olleet hyviä ja vähä vikaisia yksilöitä.  :) 
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #26 : 31.01.2011, 11:15:40 »
Ei nyt mitään suoraa vertailu arvoista kamaa, mutta itse vaihdoin viime vuonna karvalakki -95 mallisen 850:sen "almost full loaded" -00 C70:seen. Mitään kovin suurta eroa laadun tunnussa sisällä ei ole, natinoita tässä kupeessa odotin enemmän kun on pitemmät ovet ja kattoluukku viemässä jäykkyyttä korista. Eipä tuo pahemmin ole natissut. Yksi tietoinen riski minkä otin oli tuo automaatti mutta tuossa on kaikki huollot ylhäällä ja öljyt on vaihdettu kolmesti 260 000 matkalla. Vaihtaa hyvin ja mukavasti, mitä nyt pakkasilla vähän alkuun "tuntuvasti".
Yksilöitähän autot tuppaa olemaan, toki noissa alkupään mallaissa saattaa olla jotain pikku lapsuksia mutta eiköhän suurin osa niistä ole korjattu osaa uusimalla jo nykyään. Automaatista en mene sanomaan mitään kun noissa S80:ssä taidettiin käyttää sekä AW:n että GM:n laatikoita ja en muista että minkä koneen kanssa mikäkin oli. Kuitenkin puhutaan jo 10 vuotta vanhoista autoista, ja ainakin oman kokemuksen se fiilis ja oma intuitio kertoo jo paljon jos/kun autoa menee katsomaan ja kokeilemaan. Ja esim. noita malli kohtaisia "ominaisuuksia" kuten ehkä mittariston kylmä juotoksia saattaa olla mutta ei ole ensimmäisiä volvoja missä noitan on ilmennyt. Ja etuvetojen alusta saattaa kuluttaa puslia, koiranluita ja ehkä muitakin osia mutta niitä saa lisää kaupasta. Minun mielestä autolla pitää olla mukava ajaa ja nämä kaksi volvoa jotkä minulla ovat olleet ovat olleet hyviä ja vähä vikaisia yksilöitä.  :)
GM:n loota oli ainoastaan T6 mallissa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #27 : 31.01.2011, 11:54:59 »
GM:n loota oli ainoastaan T6 mallissa.
Pitäisi olla myös 2.9 vaparissakin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #28 : 31.01.2011, 11:57:28 »
Pitäisi olla myös 2.9 vaparissakin.
Joo niin olikin. Eli kaikissa 6 pyttysissä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Ama64

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaatti - Luotettava peli tai Volvon osto
« Vastaus #29 : 31.01.2011, 14:44:01 »
Hyvin paljon samat kommentit kuin nimimerkillä 740 GLE. Autona sama S80 2004 eli eka facelift, ostettu myös uutena 2003.

Normaalihuoltojen ulkopuolella hyvin vähän ylimääräisiä huoltoja. Heti uutena etuiskunvaimennuksen yläpään laakeri narisi -> vaihdettiin takuuna, samoin alussa kerran joku mystinen hälytinvika (ei toistunut enää koskaan, eikä vikaa löydetty huollossa).

Alustan osia on vaihdettu yksi koiranluu eteen 120 tkm huollossa, nyt 153tkm ilmeisesti toinen kolisee. Samoin etupään puslat alkavat olla vaihtokunnossa.

Keskikulutus näin talvella noin 9 l/100km ja kesällä lähempänä 8:aa. Minunkin mielestä kohtuullinen noin painavalle automaattivaiheiselle autolle, eikä mitenkään erityisesti tule ajettua bensanpihistelymielessä.

Autohan on sisätiloiltaan ehdottoman tilava ja mukava matkustaa, eikä ajettavuudessa ole valittamista poislukien tuo ohjauksen keskialue joka korostuu talvella jäisellä asfaltilla.

Eli, samaa mieltä, jos budetti antaa periksi niin mieluummin kannattaa hankkia tuo faceliftversio.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo