Oma kokemus 2001 mallisesta S60:sta ja 2003 syksyllä rekisteröidystä yhdestä ensimmäisistä facelift S80:sta on tietenkin vain kahden uutena ostetun auton perusteella saatu näyte eikä se siten tieteellisesti vahvista tai kumoa mitään teoriaa.
Mutta oma havainto sattuu menemään erittäin tasan yksiin "yleisesti tunnetun" käsityksen kanssa, että Volvolla oli laatuongelmia vuosituhannen alussa ja että niitä korjattiin facelift-malleihin.
S60 vaati ensimmäisestä huollostaan alkaen jonkin alustan nippelin vaihtoa ja siitä huolimatta aina seuraavaan huoltoon mennessään jostain kolisi. Matkaa tuli vajaa 3 vuotta ja 65.000 km. Auto ei lähtenyt vaihtoon huonoutensa vaan pienuutensa vuoksi.
Tilalle tullut S80 on parhaiten kokoon ruuvattu auto, mitä meillä on koskaan ollut ja tontilla on nähty (ja nähdään vieläkin) uutena ostettu 740 GLE. Ensimmäisen 100.000 oli paljon viattomampi kuin vaikkapa 740 eikä vaatinut kuin yhden ylimääräisen varikkopysäkin huoltojen ulkopuolella. Se oli alapallonivelten kiinnitysmutterien vaihto takaisinkutsuna kaikkiin ensimmäisiin facelift-S80 autoihin, koska oli havaittu muutamia muttereita, jotka eivät olleet kiristyneet kasauksessa oikeaan momenttiin.
Muut huoltojen lisätyöt ovat olleet parkkitutkan yhden anturin vaihto ja ajoittain (vaparikoneen) moottorinohjauksen varoitusvalon sytyttänyt imusarjan alipaineanturi, joka korjattiin vaihtamalla softaversio ja korvaamalla anturin letku hieman pidemmällä ettei siihen tulisi vetoa moottorin keinuessa tyynyjensä varassa.
Ensimmäiset alustan osat vaihdettiin 7-vuotiaaseen autoon 140.000 km huollossa ja ne olivat alatukivarsien etummaiset puslat. Minusta kohtuullista suuressa painavassa pehmeäalustaisessa isossa etuvetoisessa.
B5244S + AW55-50 ei kevytkenkäisen vaimoni käytössä olevassa autossa kuluta koskaan EU-normilukemaa vaan jää pitkän ajan keskikulutuksena noin litran alle. Tietokone ei tässä mallissa ole kovin tarkka, mutta talven aikana keskiarvolukemat ovat meillä ysin tienoilla ja kesällä kasin.
Tilava, mukava, myös sedaniin mahtuu aikuisia ihmisiä taakse, toisin kuin nykyautojen sedanmalleihin (pl. BMW ja Mersu).
Hyvässä autossa on kaksi selkeää suunnitteluvirhettä: ohjausvaste etenkin keskiasennon tienoilla on aika ohut ja lähi- ja kaukovalojen korkeussäätö on yhteinen, joten lähivalojen loppupää ja kaukovalojen alkupää menevät jossain sadan metrin tienoolla päällekkäin eikä sen kirkkaan läiskän ylitse näe märässä kelissä ilman kunnon lisävaloja.
Vähemmälläkin bensalla saisi nykyisin saman suorituskyvyn, mutta en usko kovin monen ajavan tuonkokoista bensa-autoa automaattivaihteisena alle kasin sadalle ympärivuotisena keskikulutuksena?
Vaihtoarvo on niin onneton, että käytettynä hyvä ostos. Mutta IMHO, jos budjetti suinkin venyy faceliftiin saakka, niin taitaa olla paremmat mahdollisuudet saada vähällä ylläpidolla liikkuva auto?