Auto meni possujunassa vikatilaan "moottori vaatii huollon" ja nilkuta kotiin. Koodit nollaamalla se taas lähti toimimaan, mutta sehän nyt ei itse ongelmaa poista ja itse vikakoodikin jäi sitten mysteeriksi. Oma epäilykseni on tuo imusarjan ja egr:n puhtaus, eli huomenna meinasin sen sitten putsata kunnolla. Vedättäessä paikoiltaan oon huomannut ettei heti lähde vaan jahkailee, eli ei nosta heti ahtoja, eli varmaankin myös tuo vnt lienee jumissa. Voisi ehkä tuon mr.musclenkin kokeilla ahtimeen samalla kun rupeaa konetta muutenkin purkamaan.
Siniseltä olenkin jo tilannut jarrujen päivitykseen tarvittavat osat, eli tähän tulee ne 16" vanteita kaipaavat pysäyttimet. Samalla voisi kysäistä sieltä onko niillä jotain lisävinkkiä. Tuon urakan jälkeen jos vielä sen forten diesel intaken sinne lutraisi niin eiköhän ala lian takia tulevat mahdolliset vikakoodit katoamaan.
Putsausta varten kopioin tähän itselleni J_Tapion ohjeet: ja samalla ostoslistan.
1...1½h. Eikä tarvi mitään erikoiskaluja, mutta poikkeuksellisen suurta huolellisuutta tässä vaaditaan, kuten suihkuja käsitellessä yleensäkin.
- 10mm hylsä
- T30 hylsä
- 13 & 15mm listat
- talttameisseli
- pitkäkärkiset pihdit
- puukko tai mattoveitsi
- 10mm kumihattuja 10kpl
- rättejä, hammasharja & pari purkkia bräklineä
Koppa pois, imusarjaan tuleva kumimutka irti ja suojarätti EGR-mutkan sisään, huohotin letku nitkutellaan ylhäältä irti, mappianturi irti(jos on), suihkuputket paketteina irti (pidä suihkujen 13mm mutterista kiinni kun irrotat ja kiristät 15mm mutterin, heti putkien irrotuksen jälkeen reikiin suojahatut), suihkujen töpselit irti, nokka-akselianturin töpö irti, johtosarjasta pari torxruuvia pois, 1&2&3 suihkuista paluuletkujen sokat irti, hatut näistä kolmesta pois ja letku käännetään sivuun turbon päälle. Nyt johtosarjaan saa riittävästi löysää ja se käännetään ilmanputsarin suuntaan pois edestä. Nyt 23kpl torx30 ruuveja irti ja päädyissä on meisselinkolot joista varovasti vääntelemään liimaukset auki. Kun kansi aukeaa ni heti tiukat paperi/kangassutit reikiin ja sitten voikin alkaa siivoustöihin. Puukolla lohkoo enimmät liikkeelle ja kerää pois, huoltiksen takeÖway kahvikuppi on kätevä toisessa kädessä, ei ole tavatonta että kuppi tulee ihan täyteen vaseliiniä, (mulla on imuriin liitettävä pikkunen ämpäri josta tulee noin 12mm pneumaputki, jolla sit imuroin irrot purkkiin). Tiivistepintojen huolellinen puhdistus (mä karhennan tasot 400 hiekkapaperilla). Lopuksi jarrupesua rättiin ja luututen nurkat puhtaix. Viimeisenä imuroin imureikiin pudonneet kököt, samalla kun pitkäkärkisillä nokkapihdeillä nostan kangassutit pois. Jarrupesua ei kannata lutrata suoraan imusarjalle vaan luutun kautta, muuten se valuu kangassuttien läpi sylinteriin ja säikäyttää kokeneenkin asentajan ekassa startissa.
Tiivisteliiman sively kehälle ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Ruuvit on muuten samoja mutta keskellä koppaa neljä suorassa rivissä on pari senttiä pidempiä.
Suihkujen paluuletkujen natsat menee peukalolla painamalla paikoilleen vaikka ovat tiukat, älä lyö vasaralla! Suutin putket hollille ja tasaisesti kaikki muutterit imulle ja pohjaan ennenkuin tiukkaa yhtään. Käynnistyksen jälkeen katso tarkoin lampun kanssa että kaikki suihkuputken liitokset on pitäviä. Älä löysää tai kiristä kone käynnissä.