Kulmavaihde olisi nyt korjattu. Katsastuskonttori kustansi koko lystin, joten hatunnosto sinne suuntaan
Samalla otin erivapauden parannella kulmavaihdetta ja sen kestoa
Toimenpide alkoi irroittamalla välitys vaihteen akselista. Toimenpide oli helppo, sillä kun uudemmat on hitsattu akseliin, tämä oli pelkällä ahdistussovitteella. Nopeasti paljon lämpöä rattaaseen ja sitten prässin luo
Sitten kaikki rojut ultraäänipesuriin. Sekaan kippasin Korrek Tarex -rasvanpoistoainetta. Kaikki osat kävivät vuorotellen kylvyssä.
Puhtaita osia
Akselin lähetin typpihiiletykseen, eli kansankielellä nitraukseen. Toimenpiteessä akseli laitetaan n.+600°C uuniin, uuni alipaineistetaan ja uuniin syötetään typpeä. Typpi reagoi perusaineen kanssa muodostaen erittäin kovan pintakerroksen. Kerroksia on kaikenkaikkiaan kolme; kova pintakerros, välikerros ja peruskerros
Pintakerros on tietenkin kova, välikerros jotain siltä väliltä ja peruskerros on kovuudeltaan ja ominaisuuksiltaan perusaineen luokkaa. Kerrosten kokonaispaksuus vaihtelee perusaineen mukaan eli sen mukaan, kuinka syvälle typpi tunteukuu aineeseen.
Tahtoo siis sanoa, että kulmavaihde ei enää ole voimansiirron heikoin lenkki boorien kannalta
Akseli ja välitys kun on ahdistussovitteella niin mikäs sen mukavampi tapa naittaa osat yhteen kuin kylmentää akseli ja kuumentaa välitys? Näin toimiessa sovitus ei kärsi / väljiinny
Nestemäisellä hiilidioksidilla jäähtyvä "pakastin"
Uuni johon paiskasin välityksen. Loppulämpötila oli +225°C
Ja kaikki sujui niinkuin pitikin. Varauduin että osia pitää prässillä auttaa, mutta tämä oli turhaa. Välityksen sai vain pudottaa paikoilleen
Seuraavan toimenpiteen olisi voinut tehdä ennen välityksen ja laakerien asennusta, mutta eipä se olisi muuttanut mittaustulosta mihinkään.
Eli mittasin elintenluovuttajasta laakeripinnan korkeuden suhteessa korjattavaan akseliin. Tämä siksi, että tiedän varautua sopivilla shimmeillä. Lopullinen tulos oli -0.06mm joten kulmavaihteen sai kasata käyttäen samoja shimmejä
Pinioniin meni Koyoa
Uusi krymppi
Uusi tiiviste päätylaakerin välyksen säädölle
Uusi pinionin laippamutteri
Meinasin laittaa tähän upotetun videon, mutta näköjään foorumi ei tue html videota (tästä voisi ottaa koppia joku
) niin tässä linkkejä youtubeen
Sitten sopivaa kireyttä etsimään käyttäen siihen soveltuvaa työkalua. Speksit haluaa tämän kokoisille laakereille 12-15 tuumapaunaa
https://youtu.be/a7Uv5KaAmZAVälys ilman akselin esijännitystä. Speksit haluaa 0.12 - 0.25mm
https://youtu.be/CVMLH4xBu2AJa välys päätylaakereiden esijännityksen (80Nm) kanssa
https://youtu.be/b0vr6SV2Uz4Piti rakentaa tämmöinen viritys, jotta välyksen saa mitattua suhteellisen oikealta etäisyydeltä
Eli lukkopihdeillä kiinni akselista, väliin rättiä ettei tiivistepinta kärsi ja kaveriksi toiset lukkopihdit 90° kulmaan ja heittokello sopivalle kohdalle
Loppusilauksena hammaskosketuksen tarkistus. Maailma ei ole täydellinen, enkä minäkään vaikka siihen pyritään
Ääripäissä ovat toisiinsa nähden, mutta hyväksyttävä tulos ohjeen mukaisesti.
Tästä on hyvä jatkaa