RallyBaron  Samppasport

Volvo 740 B230F+T rojekti +B200ET juttua

  • 2 Vastauksia
  • 1091 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kahvikuppi61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Volvo 740 B230F+T rojekti +B200ET juttua
« : 13.02.2023, 18:13:18 »
Volvo 740 B230F+T. Myös B200ET koneen rakennuksesta juttua.

Tässä vähän listaa volvon virityksistä:
-TD04-13C ahdin
-550x140x65mm välijäähdytin (motonet)
-580CC suuttimet
-Tonilta bensalastu, LH2.4
-2,5" downpipe, loppuputki vaparin vakio ilman viimeistä pönttöä.
-bilteman turboruuvi

Ei ole penkitetty vielä. Ahtoja on 0,5-0,8 bar.

Muutoksia tulossa volvoon joskus tulevaisuudessa:
-Laajakaista lambda
-Ecumasterin DET3+ piggyback moottorinohjaus
-Koko putkisto 2,5" tai 3"
-Rallipenkit ois haaveissa myös laittaa.



Elikkäs hommasin tuossa 2021 kesällä tuommosen 90vm olevan 740 volvon. Oli huollettu kohtuudella ja ruosteeton peli. Sitähän piti tietenki ruveta tuunaamaan ensinnä tupakkimuoveilla, joiden kanssa ei muuten saa etuikkunoita täysin kiinni. Ne oli puolisen vuotta paikollaan ennen kun heivasin pois. Talmutkin tuli laitettua.




2022 tammikuussa tuli facessa myyntiin garretin vakio ahdin pakosarjoineen ja ostin ne pois kuleksimasta. Talven/kevään aikana haalin osia turbotukseen kuten turbon suuttimet ja motonetistä välijäähdyttimen. Kesälomalla sitte alotin turbotus projektin. Alunperin piti asentaa vakiogarretti, mutta downpipen pinnapultit oli katkennu pakopesään. Velipojalla oli Mitsun 13C ahdin ja sen sitten laitoin volvoon.






Ahtoputket on väsätty silikooni letkuista ja pakoputkesta. Pakoputki on paljon halvempaa kuin alumiiniset ahtoputket.
Koska tämä oli vapari alunperin, niin suuttimet oli korkeaohmiset. Turbon suuttimet on taas matalaohmiset. Suuttimien johtoihin laitoin sen alkuperäsen etuvastuspaketin, mutta asensin ne väärien johtojen väliin, ei nimittäin käynyt kone niillä. Ajelin sitten kuukauden pari vaparin keltasilla suuttimilla ennen kun laitoin Finjectorin korkeaohmiset 580CC suuttimet. Suuttimien kaveriksi ostin Tonilta lastun joka meni vaparin ECUun. Vakio turbon öljylinjat ei passannu tähän. Hommasin sitten Tarvikemotista öljyletkun joka on juurikin suunniteltu F lohkon turbotukseen. Konetta piti nostaa jonkunverra että öljypohjan sai kikkailtua pois. Öljypohjassa on hitsattu mutka jonne öljynpaluu menee.



Muutoskatsastus onnistui kohtuu helposti, tein itse exceliin vertailulaput, jotka kylläkin katsuri hylkäs kun ei ollut volvon tekemä lappu. Alustaan vaihdoin vain etumaisen vakaajan paksummaksi. Otteessa on muutosprosentit 14% mutta ei mainintaa ahtimesta eikä välijäähdyttimestä, vaikka puhe oli että ne sinne merkitään. Käytän toki vuosikatsastuksessa samassa paikassa missä muutoskatsastin ja läpi meni turbotuksen jälkeen ilman huomautuksia.





Lisää tuuninkia. Turbomaski ja jotkut lisävalot laitoin tuonne sumuvalojen paikalle. Otin lämppärin pistokkeen ja ajovalon pyyhkijät pois. Nuo valomuovit piti pakkeloida ja maalata.


Pirtissä on tietenkin rallirattia ja lisämittareita.


Suunnitelin cadilla tuommosen mittarikotelon ja siihen laitoin ahtopainemittarin ja jännitemittarin. Ahtopainemittarin löysin rompemarkkinoilta ja hintalappu oli markoissa, lienee entisajan tuuninkia tämmönen.


Täksi talveksi laitoin lisävalopaneelin katolle pikkulisävalojen kaveriksi. Seuraavana pitäis hommata laajakaista lambda ja Ecumasterin DET3+ purkki.





Tuli myös tämmönen heräteostos tehtyä. Elikkä B200ET kävin hakemassa.  Myyjän mukaan olisi rengastettu uudestaan ja näköjään tiivisteetkin olisi uusia. Tähän rakentuu omatekonen pakosarja ja ahtimeksi tulee se samainen Garret mikä alunperin piti tulla seiskaan. Tämä moottori mahdollisesti istutetaan velipojan 240 volvoon.

Päivittelen lisää kun tulee päivitettävää.


Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: Volvo 740 B230F+T rojekti +B200ET juttua
« Vastaus #1 : 14.02.2023, 11:05:21 »
Mistäs sitten sait vertailulaput muutoskatsastukseen jos oma tekemät ei kelvannu? Itellä ois sama homma edessä niin kiinnostas tietää.
Ja alustaanko päivitit vain 21mm etuvakaajan, jarrut, takavakaaja yms entisiä?
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa Kahvikuppi61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230F+T rojekti +B200ET juttua
« Vastaus #2 : 11.05.2023, 08:28:12 »
Mistäs sitten sait vertailulaput muutoskatsastukseen jos oma tekemät ei kelvannu? Itellä ois sama homma edessä niin kiinnostas tietää.
Ja alustaanko päivitit vain 21mm etuvakaajan, jarrut, takavakaaja yms entisiä?
Katsuri kun hylkäs tuon vertailulapun niin piti täytellä moottorinvaihto lomake, mihin piti merkitä vaihetut osat. Lappuun merkkasin ahtimen ja välijäähdyttimen ja etuvakaajan.

 

RallyBaron  Samppasport