Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 2.4D vm.-09 viriprojekti(ferrita kuvia lisätty) Auto myyty!!

  • 112 Vastauksia
  • 45504 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #45 : 28.02.2012, 18:10:35 »
Lainaus käyttäjältä: mkau
Nyt sitten auto kulkee tyhjällä partikkelilla, vakiosoftalla ja "Nortin" systeemillä, millä sen tyhjätyn partikkelin saa toimimaan autossa ilman kalliita ohjelmointeja :)

Jep. Toimii se eikä polttoyrityksiä tai moottorin vikatilaa tule. Ohjelmointi moottorille saa olla vakio tai viritetty. "Systeemin" asennukseen menee minuutti ja jos DPF:n haluaa takaisin tuo auton perusasetuksen saa niinikään minuutissa :).

Poissa mkau

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #46 : 29.02.2012, 10:29:34 »
Hohhoijaaa...olihan päivä eilen. 800km edestakaista ajoa, ja auton vikadiagnostiikka laitteet ei saanut yhteyttä autoon. Eli jäi säätäjältä sitten paljon tarvittavaa informaatiota saamatta, mikä olisi edesauttanut huomattavasti säätöä.
Eli koko polttoainepuoli taisi olla pimennossa, ruiskutusmäärä,ennakot ja jotain muuta vielä :-\

No ongelmista huolimatta aloitettiin,(tai Arttu aloitti auton hiomisen). Niin joo, auto tosin mitattiin ensin vakiosoftalla ja partikkeli off. 177,3hv 4109rpm ja 352.5nm/2639rpm. Laitetaan nyt vielä vakioarvot jos joku ei tiedä. 163hv/340nm.
Eli jotain tuollaista tulosta vakiosoftalla ja tyhjätyllä partikkelilla odottelinkin. Mutta kyllä sen eron todellakin huomaa kun partikkeli tyhjätään ja lähdetään sitten ajelemaan(HUOM! partikkelin tyhjäyksen jälkeen vaatii joko ohjelmoinnin, tai itse laittaisin tuon nortin systeemin, niinkuin itsellänikin on, ja sen jälkeen vikakoodien poisto vielä, ja hienosti pelaa. Ja ei tarvinnut maksaa partikkeliohjelmista satasia :). Tehoero on huomattava jo vakiosoftallakin. Sellaisen vastapaineen tuo partikkeli tuolla putkistossa saa vaan aikaan. Ja kulutus tippuu roimasti myös.

Kysäisin sitten vielä ohimennen varovasti,"että kuinkas tarkkaan sun penkkis näyttää suunnilleen?" Vastaus kuului"ei se ainakaan yhtään ylimääräistä näytä". Hyvä, aattelin hiljaa mielessäni. No penkkihän on säätötyökalu vaan. Kyllähän jotkut penkit näyttää sitten hyvinkin tarkasti mitä pitäisi löytymän. Kyseinen penkki oli juuri puolitoista viikkoa sitten säädetty/kalibroitu etc. Ja testattu vielä ajamalla.

Joo, takaisin säätöihin. Arttu teki aina yhden modin kerrallaan. Hiljaa mutta varmasti ;)

Viimeinen modi sisään, modi oli jo järjestyksessään kahdeksas. Sanoin Artulle että jätetään tän modin jälkeen homma tähän, ja jatketaan jokin toinen päivä. Tiesin että tavoitteesta nyt jäädään reilusti, mutta hyväksyin sen jo mielessäni. Kello oli jo niin paljon, ja ajomatkaa 4tuntia edessä kotiin:-[ halusin kymmeneksi kotiin sohvalle.

Mod8 sisällä, ja viimeinen veto siltä päivältä. Veto ja pieni odotus. Yes, ruutuun piirtyi 246.7hv/4373rpm ja 515.4nm/2639rpm. Vääntö rajattiin jo tuohon arvoon muistaakseni mod4:ssa. Oli muistaakseni mod3:ssa jo jonkin verran yli 490nm.

Loppuunveto. Ahdin on erittäin hyvä tuohon vehkeeseen nyt. Arttukin totesi että ahdin on todella hyvänkokoinen tehoille mitä haetaan, ja pakopaineet ei huitele 3bar saatikka yli. Pojat kyllä tietää Fin-Turbolla mitä tekevät ;)
Nyt autossa ahtoja 1.8bar, ja pakopaineet maltilliset 2.2bar. Ne on maltilliset tuon kokoiselle ahtimelle. Siellä ei kuitenkaan ole mitään holsetin 40:stä ulkosella hukkiksella. Vakiosoftalla kun veto vedettiin, niin vakiocooleri osoitti taas mahtinsa. Lämmöt nousi 60:een asteeseen :D No seuraavaan säätöön kun mennään, niin autossa on sitten kunnon cooleri ja pakoputkisto. Sitäkin siinä lopussa spekuloitiin että seuraavan kerran sinne kun menen, niin voipi olla että nuo muutokset kun sinne tehty, niin ensimmäinen mittaus ennen ensimäistäkään lisä modia,niin voipi jopa olla että tehot nousee jo sinne 270:een. Se jää nähtäväksi sitten. Kyllä eilen meinaa pelotti että se ottopuolen paineletku räjähtää. Onneksi ei poksahtanut.
Arttu totesi myös pieni hymy naamalla että polttoainepuoli ei ainakaan tästä mallista lopu ainakaan kesken. Sitä riittää ties minne asti :) Seuraavalla kerralla ahdot nostetaan sinne 2:een kiloon ;) Voipi olla että ylittyy jopa se 280:en rajakin. Ja otetaan vähän varmuuden vuoksi vääntöjäkin lisää. Ettei vaan jää jalkoihin. Tarkoituksena ainakin jättää pikuveikan jonkin verran laitettu t5:nen(300-310hv)siinä. Lyödään se väännöllä maihin :2funny:

Kotiinpäin ajellessani tiet olivat peilijäässä, joten mitään kokeiluja ei päässyt tekemään. Mutta todella kiukkuisen tuntunen vehje jo nyt. Pintakaasulla ajettaessa tunsi kokoajan että menee todella herkällä.

No mutta, se on ainakin varmistunut jo että projekti on alkanut hyvin. 270-280 kaakin ottaminen tuolta ei ole mikään ongelma, se tulee sieltä. Kysymys kuuluukin että meneekö vielä järkevillä pakopaineilla jopa yli? No se jää nähtäväksi. Mutta projekti jatkukoon.
Exät: V50 2.0D 2005 185hv-V40 2003 2.0T 200hv-
        V40 2.0T 2003 340hv
 V70 2.4D 2009 ---hv Garret 2356v hybridi+muuta kivaa-Nyt V60 D5 R-Desing Polestar

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13590
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #47 : 29.02.2012, 12:52:52 »
Alkaa lukemat olemaan ihan kunnolliset :)

Siis fin-diiselin artun penkissä? jos niin samasta otettiin omasta 122/280 joten sanosin että lukemat on kohillaan eikä ainakaan missään nimessä yläkanttiin...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #48 : 29.02.2012, 13:03:36 »
Kivat lukemat :) Teekee  mieli tota omaakin deefemmaa hiukan piristää kun tälläisiä lukee :D ps. video olis kiva  8)
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #49 : 29.02.2012, 14:58:05 »
Niin joo, auto tosin mitattiin ensin vakiosoftalla ja partikkeli off. 177,3hv 4109rpm ja 352.5nm/2639rpm. Laitetaan nyt vielä vakioarvot jos joku ei tiedä. 163hv/340nm.

Eli jotain tuollaista tulosta vakiosoftalla ja tyhjätyllä partikkelilla odottelinkin. Mutta kyllä sen eron todellakin huomaa kun partikkeli tyhjätään ja lähdetään sitten ajelemaan(HUOM! partikkelin tyhjäyksen jälkeen vaatii joko ohjelmoinnin, tai itse laittaisin tuon Nortin systeemin, niinkuin itsellänikin on, ja sen jälkeen vikakoodien poisto vielä, ja hienosti pelaa. Ja ei tarvinnut maksaa partikkeliohjelmista satasia :). Tehoero on huomattava jo vakiosoftallakin. Sellaisen vastapaineen tuo partikkeli tuolla putkistossa saa vaan aikaan. Ja kulutus tippuu roimasti myös.

Kymmentä lisähevosvoimaa ajattelin, mutta yllättävän hyvin tulee vakio softallakin lisää tehoa :). Ehdotin tuossa taannoin kisaa kanssasi, mutta en nyt enää taida viitsiä ;).

Poissa mkau

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #50 : 29.02.2012, 15:38:49 »
Do dii,
kävin äsken kuvauttamassa tuon selän minkä mursin tamikuun alussa. Ja mikä osaltaan kanssa pientä viivästystä aiheuttanut tässä hommassa.

Mutta asiaan. Oli märkää/kuivaa tietä samalla reissulla tarjolla, joten ihan vähän joutui kokeilemaan. Tehoja on tuosta vollestani aikasemmin mitattu myös 247/538. Nyt voi sanoa kyllä että ne lukemat eivät ikävä kyllä ole pitäneet paikkaansa. Auto ampuu nyt aivan eri tavalla :) 2000rpm ja sitten mennään valtavan kohinan saattelemana. Se suhina/kohina tulee nyt todella voimakkaana kun ei ole sitä äänenvaimenninta siinä turbon perässä kiinni. Vaan suora letku.
Toisaalta ihan makee ääni.

Mutta nyt kun maantiellä ajetaan niin tilanne täysin eri kuin penkissä. Vääntöhuippujen jälkeen kun käyrä rupeaa tippumaan, ja tehokäyrä vastaavasti rupeaa taasen nousemaan siellä vähän isommila kierroksilla, rupeaa meno tasoittumaan vaikka menon pitäisi vaan jatkua.
Tähän pidän syynä 99% varmuudella tuota vakiocooleria ja putkistoa.

Yrittää työntää ilmaa läpi coolerista, mutta kun ei mene, niin ei mene. Ja toinen on putkisto. Ei virtaa enää. No nuo kun saa vaihdettua niin tulee asiaan muutos.

On muuten tuo turbolta lähtevä putki ulkohalkaisijaltaan yhtä suuri kuin turbon lähtörööri. Eli putken sisämitta on n.3mm pienempi kuin turbon lähtö. Ja juttelin marteliuksen hemmon kanssa putkisto hommista. Niin sanoi että vaatii sinne 280 tehoille ainakin 3" downpipen.

No hierotaan kaikki kuntoon niin kyllä se siitä :) Catti saa myös väistyä paremmin virtaavan tieltä. Tai suora puki vaan tilalle. Ja jonkunmoisen tulpan se tyhjätty partikkelikin sinne tekee. Jos ajattellee että kaasu tupsahtaa pönttöön kahtasataa, ja pöntön perästä olevasta pienestä reiästä pitäsi taas jatkaa matkaa, niin ei hyvä. Fin-Tubolta kun kysyin kansa asiasta, niin sanoivat että eihän se mikään paras ratkaisu ole, jos tehoja ruvetaan vääntämään. Voipi lyödä pulssia takaisin ahtimelle myös. Siihen kanssa suora putki johon paikat kaikille antureille.

No ohjelma on vielä kesken jne. Hirveesti ei viitsi vedätellä ennen kuin saan ihan ekana tuon coolerin vaihdettua. Joko sieltä antautuu ahtoputki, tai posahtaa coolerista jompikumpi muovipääty.

Mutta vielä kerran. Hyvin kyllä ampuu kun 2000rpm tulee mittariin :)

Ja nortille vielä. Tottakai se kisa täytyy ottaa, jos siellä voimasavun seassa takana mitään näät :D
« Viimeksi muokattu: 29.02.2012, 15:43:16 kirjoittanut mkau »
Exät: V50 2.0D 2005 185hv-V40 2003 2.0T 200hv-
        V40 2.0T 2003 340hv
 V70 2.4D 2009 ---hv Garret 2356v hybridi+muuta kivaa-Nyt V60 D5 R-Desing Polestar

Poissa mkau

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #51 : 29.02.2012, 16:43:24 »
Alkaa lukemat olemaan ihan kunnolliset :)

Siis fin-diiselin artun penkissä? jos niin samasta otettiin omasta 122/280 joten sanosin että lukemat on kohillaan eikä ainakaan missään nimessä yläkanttiin...
Juuri näin. Fin dieselissä säädetty.
Kivat lukemat :) Teekee  mieli tota omaakin deefemmaa hiukan piristää kun tälläisiä lukee :D ps. video olis kiva  8)
Videopätkää saa sitten vasta kun paketti on valmis ;) Ei viitti rääkätä nyt kun vielä paketti vaiheessa.
Exät: V50 2.0D 2005 185hv-V40 2003 2.0T 200hv-
        V40 2.0T 2003 340hv
 V70 2.4D 2009 ---hv Garret 2356v hybridi+muuta kivaa-Nyt V60 D5 R-Desing Polestar

Poissa OssiKaba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #52 : 29.02.2012, 17:31:52 »
Videopätkää saa sitten vasta kun paketti on valmis ;) Ei viitti rääkätä nyt kun vielä paketti vaiheessa.

Jos nyt kuvia edes...

Poissa mkau

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #53 : 29.02.2012, 17:49:50 »
Jos nyt kuvia edes...
No mistäs niitä kuvia haluttaisi? Säätökuvia on vaan parikipaletta. Huomenna voin laittaa kuvan uudesta takapuskurista maalaamattomana :D Tuli viesti biliasta että ärrä mallin puskuri on saapunut suomeen.
Exät: V50 2.0D 2005 185hv-V40 2003 2.0T 200hv-
        V40 2.0T 2003 340hv
 V70 2.4D 2009 ---hv Garret 2356v hybridi+muuta kivaa-Nyt V60 D5 R-Desing Polestar

Poissa mkau

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #54 : 29.02.2012, 18:14:31 »
Pari kuvaa "penkkipäivästä".





No prkl...kaikkee sitä oppii kun vanhaks elää. Tuli vähä isona noi kuvat. Laitetaan seuraavat otokset pienempinä.
Exät: V50 2.0D 2005 185hv-V40 2003 2.0T 200hv-
        V40 2.0T 2003 340hv
 V70 2.4D 2009 ---hv Garret 2356v hybridi+muuta kivaa-Nyt V60 D5 R-Desing Polestar

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #55 : 29.02.2012, 19:18:26 »
Ihan hyvän kokosia. Huonompi näkönenkin näkee.   ;)

Poissa OssiKaba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #56 : 29.02.2012, 22:52:37 »
No mistäs niitä kuvia haluttaisi? Säätökuvia on vaan parikipaletta. Huomenna voin laittaa kuvan uudesta takapuskurista maalaamattomana :D Tuli viesti biliasta että ärrä mallin puskuri on saapunut suomeen.

Ärrä mallin? :o
Minkäs näkönen se on tähän korimalliin?

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #57 : 01.03.2012, 07:23:43 »
Ärrä mallin? :o
Minkäs näkönen se on tähän korimalliin?
Villi veikkaus:

« Viimeksi muokattu: 01.03.2012, 08:09:48 kirjoittanut Juke-Maza »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13590
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #58 : 01.03.2012, 07:59:35 »
Luetaan näitä :) r-design takapuskuri.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: V70 2.4D vm.-09 viritysprojekti
« Vastaus #59 : 01.03.2012, 08:11:27 »
Luetaan näitä :) r-design takapuskuri.
Hups! Väärä kuva.

 

RallyBaron  Samppasport