Ateho  Elekma

Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987

  • 52 Vastauksia
  • 24054 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Eli tällanen masiina kyseessä, keskityn nyt enemmän konepuolelle kun itse veneeseen.

Koneena siis "legendaarinen" AQ171, eli B230 8v lohko tehtaalta naitettuna "532" 16v kanteen ja 86mm iskuiseen 55mm runkolaakereilla olevaan "penta" kampiakseliin. Tehtaalta 2x Solex 44PAI kaasarit automaattiryypyllä ja renix kärjetön sytkä 44-2-2 pottavauhtipyörällä. Koneessa luonnollisesti makeavesijäähdytys lohkolle, pakosarja ja öljynjäähdytin merivesijäähdytteisiä.
 
2007 kone sai megasquirt moottoriohjauksen, toteutettuna samalla tavalla kun 340DL volvossa samalla koneella, eli:
B234F imusarja 4x 1575ccm suuttimilla, 1,8T puolat megan ohjaamana, honeywell HALL anturi imunokalla 20-1 pyörän takaratasta lukemassa ja innovaten laajakaistalambda porattuna pakosarjaan.

2009 rupesin ajamaan E85, kun sitä oli helposti saatavilla, kulutus 10% enemmän kun 95E10, ja silloisillakin hinnoilla 1,6e vs 1,1e/L oli kannattavaa, nyt vieläkin kannattavampaa kun saa 0,989€ vs 1,65€/L.

2010 tein yrityksen laittaa 340 volvon vanha kiina-ahdin kylkeen. Homma päätyi siihen että jako hyppäsi tuntemattomasta syystä hampaan, ja tehot veke (ei jaksanut yli 2000rpm) ja koska ahtimen akseli oli samalla tasolla kun vedenpinta, enkä sitä älynnyt asentaessani, enkä tehnyt "vesilukkoa", eli "Joutsenkaulaa" ahtimen jälkeen, ni vettä pääsi ahtimen öljykierron kautta öljyihin. 2011 tehtiin tämän takia laakeriremppa, ilmeisesti vesihelmi jäänyt jonnekkin, ja takimmaiset runko ja KK laakerit "kuopilla". 2011 kesä ajettiin loppuun, ja taas rupes kone "naputtamaan" n.3000rpm jälkeen, sekä tyhjänä kierrättäessä että rasituksessa.

Avasin nyt koneen, ja laakerit oli OK, öljypumpussa pientä sanomista, mutta 1pytyn männässä 0,5mm välys sivulla (0,50mm rakotulkki menee männän ja pytyn väliin) joka pytyssä johon mäntää kokeilin. Muut männät OK, ja sitten vielä 4.pytyn kangen helassa sanomista, muutaman satasen välys, eli kanki "heiluu". Näistä varmaan meteli johtuu. Mäntiä onneks löytyy, mutta kanget menee vaihtoon.

Kysymys on nyt, vaihtaisko samalla vaikka alu 4-5 tai 6 koneen tilalle?

Tässä kuvagalleriaa, mukana parin vuoden testaus ahtimen kanssa:
http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/Vene/
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa StoLA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #1 : 29.03.2012, 01:04:46 »
Tää on jo uutta ja sen ansiosta pakko seurata :) Veneily  S*
Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #2 : 29.03.2012, 09:17:58 »
Löyty edukkaasti T4 kone:

http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=4864495

T6 olis tietenkin se paras vaihtoehto, on tollasen pikkunelosen käynti kovilla kierroksilla senverran onnetonta.

Ruotsista löytyis uudempi T6:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22164474

Tai sit jos remppais ton nykyisen, uudet kanget tilalle, helpoiten ja halviten melkeen taas pääsis. Noita tinakoneita sovitellessa pitäis rakentaa pakosarja ja jäähdytys, ja adapteri lohkon ja kytkinkopan välille, ja T5/6 koneisiin tarttis vielä pari puolaa ja suutintakin lisää...

Paino puoltais hyvin tollasen tinakoneen hommausta, koska nykyinen on yli 200kg pelkkä moottori, kun taas T4 koneen sais varmaan pudotettua sinne 120kg luokkaan ja T6 konekkaan ei olis raskaampi kun 200kg... perästä olis hyvä saada painoa veke nimittäin.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

EVO8

  • Vieras
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #3 : 29.03.2012, 09:31:18 »
Täälläkin eräät miettivät jos kasivitoseen siirryttään venekäytössä. Onko alumiini tai rst tankki Jurmossa vai? Entä pa-suodatin/suodattimet ja oletko huomannut että filtteriin olisi kertynyt mitään normaalia kummempaa?   

Taitaa olla tulevana kesänä vieläkin suurempi tuo hinnan erotus E85/98 mutta ei taida sinisiä pistooleja paljon löytyä. Tuhannen litran tankin kun täyttää muutaman kerran kesässä niin hinnan erotusta alkaa jo syntyä...

Onko loppujen lopuksi merkittäviä etuja siirtyä alulohkoon jos 5-6 syl. ? Sanoisin että turpoa vaan takasin tuohon :) Onko muuten Dp vetari ja minkälaisilla ruseteilla olet meinannut ajaa trimaraania?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #4 : 29.03.2012, 09:43:10 »
RST tankki on ihan tehtaalta keulakannen alla, turhan pieni tuo 60L vaan on... isompi mietteissä, etenkin kun tarttis 40kg lisää painoa keulaan koska vene "loikkaa" raskaammalla kuormalla (kuorma perässä). Karkeasuodatin oli ihan möhnässä kesällä kun putsasin... roskaa enimmäkseen. Samalla vaihtu hienosuodatin 850/960 filsuksi (oli joku pikkubemarin ennen).

Juu, ite kannan 20L kanistereissa tuota, auton takaluukku täyteen (12kanisteria) ja sillä ajaa sit aina hetken.

Ei siinä alukoneessa kauheaa hyötyä ole, tasaisempi käynti alakierroksilla (tuo värisee pahasti 1800rpm nurkilla), mutta sais kerralla "uuden" koneen, esim nuo kaksi... tosin T4 tarttee uudet kanget jotta saadaan 3-4 alkavia teholukuja luotettavasti... T6 kestänee tuon rääkin. T4 etuina keveys ja pienuus, haittana kesto, ja "raaka" käynti, ja tehottomuus alipainealueella... T6 taas nätti käynti, haittana pituus (no se on samanpituinen kun nykyinen vinokone) ja vähän paino.

SP vetari on 14x23 potkurilla, DP tuskin tekee mitään, kun vene painaa 1100kg, ainakin ahdinkokeilussa pito oli ihan riittävä. Sit jos ahtimella havaitaan sutimista ni ehkä DP perä tilalle, senverran kallista kokeilua sekin kuiteskin....

Saisin käsiini kyllä helposti DP-E vetolaitteen perän, mutta potkurit noille 45kn+ nopeuksille on sit hakusessa DP vetolaittesiin. Nykyine potkuri pitäis riittää 50kn paremmalle puolelle tuolla 2,15 perävälitykselläkin, sit on hyllyssä varalla vielä 1,89. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #5 : 31.03.2012, 20:25:21 »
Tuossa tota vinokonetta tutkittu, ja aikas rankasti pitäis osaa vaihdella.

Kanget (400e) ja männänrenkaat (80e), kannen+imusarjan tiiviste (17e), laturi on vähän ehtoopuolella (500e), ja pakosarja alkaa kans olemaan tiensä päässä, 7½v sit ostin sen uutena... 1506€.... tänään varmaan 2000e++ jos edes saa uusia enää. Rosterisarjan teko edessä... Öljypumppu kanssa näytti kulumisen merkkejä, tosin ei siinä nyt mitään hirveitä ollut mutta korjausta vaatis (150e nurkil). Jakohihnakin pitää vaihtaa (19e). Alkaa koneen rempalle tuleen hintaa.

T4 kone houkuttelis kovasti edullisuutensa takia, ja koska siihen on mulla tarpeeks puolia ja suuttimia. Tosin apulaitteet jne. varmaan puuttuu ja lämmönvaihtimen ja vesipumpun joutuu siihen sorvaamaan jotenki kiinni jos konemallia vaihtaa. Öljyjäähy nois tinakoneissa ny melkeen aina on vesijäähdytteinen, ni se ei aiheuta letkun liittämistä isompia toimenpiteitä.

T5/6 koneita jos haluais ni pitäis pari puolaa (30e/kpl) ja suutinta (50-150e/kpl) saada hommattua.

Kovasti tosiaan toi 6-kone houkuttelis nätin käyntinsä ja äänen takia. JuhaU jo mulle tarjoilikin sellaista.

Jos rahasta ei olis kiinni, ni sinne iskisin VAG konsernin W12 tai vaikka W16 koneen, aivan mahtavia vekottimia, W12 lyhyempii kun tinakutonen, samanlevyinen (no painaahan se paljon), ja vaparina jo enemmän tehoa kun kukaan voi 1100kg veneessä tarvita. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #6 : 02.04.2012, 20:53:10 »
Eihän tuo ole reilu tapa vertailla kustannuksia, uusia vinokoneosia verrataan jonkin epämääräisen purkuautosta otetun tinapaskan hintaan. Uusia Pentaosia verrataan käytettyyn romuun. Sunhan pitää verrata siihen mitä joku käytetty B230f maksaa (luokkaa satasen apulaitteineen).
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #7 : 02.04.2012, 23:15:47 »
Eihän tuo ole reilu tapa vertailla kustannuksia, uusia vinokoneosia verrataan jonkin epämääräisen purkuautosta otetun tinapaskan hintaan. Uusia Pentaosia verrataan käytettyyn romuun. Sunhan pitää verrata siihen mitä joku käytetty B230f maksaa (luokkaa satasen apulaitteineen).
Paitsi et toi verrokki konehan on melkeis ajamaton:
"AJ.1TKM B4204T, 2,0TBO, 118KW(160PS), LÄHES AJAMA"

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #8 : 03.04.2012, 11:09:57 »
Eihän tuo ole reilu tapa vertailla kustannuksia, uusia vinokoneosia verrataan jonkin epämääräisen purkuautosta otetun tinapaskan hintaan. Uusia Pentaosia verrataan käytettyyn romuun. Sunhan pitää verrata siihen mitä joku käytetty B230f maksaa (luokkaa satasen apulaitteineen).
Kuten justus sanoi, T4 masiinalla ajettu 1000km luokkaa, eli se on varmasti parempi kun mitä kukaan omassa tallisaan osaa kasata, koska se on tehty tehtaan standardien mukaisesti, eikä "no tein itse" periaatteella. :)

Mut kallistun nyt siihen että tää laitetaan kuntoon, ja sit kesällä jos budjetti antaa myöden hommaan varmaan uudenmallisen T6 koneen, eli 2007-> mallisen jossa ketkujakopää.

B230F:ää ei kannata tänne sotkea, joskin sen saa sovitettua tohon alakerraksi. B200F löytyy tallista toimintakuntoinen, mutta 16v hattu ei mene sen päälle sorvaamatta tai vaihtamatta venttiilejä.

Ja ideana tinakoneessa olis että saisi painoa alas, ja kutoskoneen tasakäyntisyys, tai käy se tinanelonenkin tasasemmin kun tää nykyinen värkki. Aikamoinen vibraattori toi vinokone on esim tina6 tai vaikka W12 verrattuna. :)

Tina6 painaa 180kg luokkaa apulaitteineen, eli valupakosarjojen, tehostimen ja ilmastointikompuran kans (varmaan about saman kun valusarjat korvataan rosterisarjalla ja ahtimella ja tehostaja+kompura poistetaan). Nykyinen kone painaa 220kg luokkaa valupakosarjansa kanssa. Vetolaite 75kg lisää kilpineen, eli 295kg kuten esite antaa kertoa.

Mutta ideoita saa tosiaan antaa.

Laturin löysin Ebaystä Delco merkkisen suoraan paikalleen sopivan 200e nurkilla tulleineen ja alveineen. Kanget varmaan motornordilta. Männät tekis kovasti mieli vaihtaa, mutta sit kandee jo vaihtaa kone hetimiten T6 koneeseen, koska se on sit kankineen jo 1000e lähelle menevä.

Ruotsissa olis 89tkm ajettu B6304T2 kone hintaan 15600skr, ei paha verrattuna siihen et ruvetaan vinokonetta parantelemaan.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #9 : 04.04.2012, 09:40:04 »
Romuttamoillahan on tunnetusti vain hyviä ja erittäin hyviä koneita...
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #10 : 04.04.2012, 23:17:43 »
Romuttamoillahan on tunnetusti vain hyviä ja erittäin hyviä koneita...
Luulis että 1000km ajettu kone olis kunnossa... puristuspainemittari mukana minä sinne menen kuitenkin :)

Jos tauluun ei tärähdä 14bar+ lukemia tollasesta, ni sit jää ostamatta, jos kerran melkeen 300tkm ajettu tinakutonenkin antoi 17,5bar joka pytystä. :)

Tosin, käyttämättömänä ja väärin säilöttynä se kone voi olla pilalla, kun sinne on päässyt kosteus tekemään pahojaan... männänrenkaat jumissa, venat ruosteessa jne
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #11 : 05.04.2012, 21:12:46 »
Kuulostaa helvetin uskottavalta, että tuhat kilometriä ajettu kone jotenkin päätyisi romuttamolle.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #12 : 05.04.2012, 21:14:01 »
kai niitä uusiakin autoja menee lunastukseen  V:>

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #13 : 05.04.2012, 21:27:31 »
kah ja mikäpä olis topikki ilman sebben valitusta :) millä kierrosalueella tuommonen paatti kulkee yleensä? riittääkö tinanelosessa vääntö?
LH&ostrich

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #14 : 05.04.2012, 23:37:28 »
Kuulostaa helvetin uskottavalta, että tuhat kilometriä ajettu kone jotenkin päätyisi romuttamolle.
Ruotsissa bildelsbasenissa on pelkästään volvon koneita mielin määrin alle 10tkm ajettuja, siis puhun nyt tuhansista moottoreista, en kymmenistä. Siihen en ota kantaa sitten mitä tuo kyseinen linktetty T4 kone on syönyt. :)

Nuo ruotsin romisten pienillä ajomäärillä olevat koneet on varmasti jotain tehtaan testiautoja tms. Tuo suomen kone saattaisi olla vaikka pahan perämällin uutena saanut auto. Olen useita uusia lunariin menneitä autoja nähnyt, parhaimpana esimerkkinä Aygo, ajettu hinaus-silmukka puskurista ja vararengaspaljun pellistä läpi->paaliin, ei saa tehdä hitsikorjauksia :D Sama uusi avensis, saanut kevyen pusun repsikan takalokariin ->paaliin. :D

3000-4000rpm olen ajanut marssivauhtia tuolla nykyisellä koneella, jaksaa ihan hyvin jauhaa kevyttä venettä eteenpäin. Isompi kuutiotilavuuksinen kone kun olis vois ajaa alemmillakin kierroksilla jos vaihtais 2,15 perävälityksen vaikka 1,89 tai 1,61. Neloskoneelle tuo 3500rpm nurkilla on hyvä kierrosluku merikäytössä. Ahtimella tuo T4 tottakai olisi, joten jos 1350kg auto liikkuu sillä kohtuullisesti, niin kyllä 1100kg venekin kiitää nätisti. :)

Kanget sain tänään tilattua virtala racingilta, ens viikolla jos sais hommattua männänrenkaat ja tiivisteet.

Rosteri pakosarjan tekemistä vielä tässä punnitsen...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Ateho  Elekma