Autoracing  KL-varaosat

Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987

  • 52 Vastauksia
  • 24052 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #45 : 21.05.2012, 22:48:31 »
Kaverin kanssa tänään ongelmaa puitu taas 5 tuntia kahteen pekkaan, eikä toimi.

Boksia siis vaihdettu, antureita 2kpl uusia ja yks käytetty, ratastakin vaihdettu varmasti toimivaan, eikä tulosta.

Paukuttelee putkessa normaalilla 13-15ºEYKK starttiennakolla, saattaa käydä 10s, sitten sammuu, ja erittäin hankala startata. Bensaongelmalta vaikuttaa samalla, mutta tulpat on märät, ja paukuttaa putkessa, ni se taas viittaa sytytykseen.

Ihme ettei nyt rupea toimimaan... varmasti yksinkertainen vika, ja niitäkin on varmasti kaksi tai kolme tämän sopan aiheuttamassa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #46 : 24.05.2012, 12:45:52 »
Tais vika löytyä, laihallahan se käy, siks paukuttelee putkessakin.

Bensapaineensäädin tai pumppu, tai peräti molemmat on entisiä varmaan...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #47 : 24.05.2012, 21:26:24 »
Pumppu romuna, tai oikeastaan kaksi, kun ei kummallakaan toiminut... vanhoista japsiromuista ne on napattu, ja ennen ovat toimineet, mut ei enää.... Bilteman 044 korvikkeen kun otin esille, ni johan rupes meteli käymään testipenkissä!

Nyt pitäis "VAAN" jaksaa maalata vene, siistiä se, laittaa kone paikalleen ahtimen ja pakoputken kera, ja kokeilla josko Audi A8 100L rosteritankki suostuis mahtumaan keulaan...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa TurboPepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #48 : 03.06.2012, 21:56:24 »
Missä kuvat?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #49 : 04.06.2012, 23:29:34 »
Missä kuvat?
Ekassa postauksessa linkki, siellä oleviin kuviin ei ole oleellisesti muutoksia tapahtunut. :P

Yritin tuota ahdinta taas sinne asentaa, mutta pakoputki ei kertakaikkiaan mahdu, se joko menee alaspäin = tulee vettä sisään pakoputken kautta, tai sit ei minnekkään, tai yläviistoon suoraan ulos. 180asteen joutsenkaulaa 3" putkella tuonne ei kukaan tee, ellei litistä sitä putkea 8-9cm paksuuteen (siis yhteensä kummatkin), ja lisäks ohjausvaijeri tulee vielä piruvie tielle, jos laittaa putken mutkan menemään ahtimelta 90ast kulmassa ylöspäin.

Ratkaisuna ens vuodeks hydrauliohjaus vasemmalle sivulle, eli imupuolelle ettei oo tiellä (nyt se tulee tottakai oikealle, eli pakopuollelle), ja sit se joutsenkaula jotenki virittää sinne.

Veneenkin sain vesille torstaina, ja ehdin lyhyen ajolenkin illan päätteeksi tehdä ja todetta että taas kusee merivettä laturin päälle (saanut vuodon ja laturin korjata jo useamman kertaa). Onneks en ehtinyt just tullutta UUTTA laturia asentamaan vielä vuodon alle.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #50 : 11.06.2012, 22:58:15 »
Nyt päästelty viikonlopun aikana menemään melkeen kymmenkunta ajotuntia, 110mpk. Toiminta ollut toistaiseksi täysin moitteetonta.

Vetolaitteen trimmipumppukin toimii kuten pitää, entisessä sisäinen venttiilivuoto, eli vetolaite aina laski ajon aikana, uusin sinne jenkeistä tilatun pumppukoneiston (venttiilikoneisto+rataspumppu) ja nyt pysyy paikallaan. Tosin pitihän jotain taas sit hajota kun sai ehjättyä, eli trimmikulmamittari hajonnut talven aikana piruvie...

Polttoainetalous ainakin on hyvällä mallilla, 0,96L/mpk E85. Bensiiniä kulunut samanlaisessa ajossa viime vuosina 0,97-1,02L/mpk ajosesongin keskiarvona. Eli tavaraa kuluu vähemmän jopa ja se on 50-70% halvempaa.

Tehojakin on paremmin ja vääntöä kun bensalla ajaessa, ja vielä varmaan sais vähän lisää jos uskaltais ennakkokarttoja ruuvata tiukemmalle.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #51 : 19.06.2012, 11:26:54 »
Nyt tullut taas vähän lisää ajeltua, pelästyin pakoputken vuotavaa kumipaljetta vaihtaessani että taas on laakerivika koneessa, kun kalkatti niin pirusti. Syyksi selvisi pakoputki, jonka kaksi alumiiniputkea olivat paljetta vaihtaessa pääseet siirtymään millin päähän toisistaan, ja siksi kalkatus kun kolisivat toisiaan vastaan.

Polttoainetalous on tosiaan erinoimainen, 0,87L/mpk meni eilen E85, vastaa siis noin 0,65L bensankulutusta, eli 500kg venettä 90hv 4-tahtikoneella tai esim. Vator 14 (200kg vene) ja 20hv 2T kone. Veneessähän on kuitenkin siis 1100kg omamassa ja 185hv nurkilla. Rupeaa pelottamaan kohta että männät sulaa, tosin ettei sitä tapahdu huolehtii laajakaistalambda. :)

Jakohihnan ja kiristimen kävin tähän kanssa hakemassa, siis ne osat joilla naitetaan 16v kansi 8v lohkoon. 8v sitten kun tämän koneen ostin maksoivat osat sinisellä 183€ kiristin ja 123€ hihna. Nyt maksoivat 92,5€ ja 31€... motonetissä vastaavat tarvikkeet 28,5€ (Golf MK2 1,8GTI 16 rulla) ja 18,5€ (Kadett etuveto 1,6Diesel 1982 147 hampainen hihna). Mistä lie tuo kova hinnanpudotus johtuu VOLVO original osissa?

Osanumerot siis 855507 (rulla) ja 855506 (Hihna). Marinepartseurope ilmoittaa 108,48€ ja 37,27€ hinnoiksi:
https://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7744670-21-19003.aspx

Vielä kun sais ahtimen kylkeen.

Tosin taidan yrittää nyt seuraavaks laittaa painemobiilin ajokuntoon, ja sitten tehdään tähän veneeseen rosteri peltisarja ahtimelle, ettei tartte ostaa uutta valusarjaa, joka maksaa just vajaa 2000€. :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #52 : 18.10.2012, 01:11:11 »
Veneellä ajeltu lähes ongelmitta koko kesä, nyt syksyllä viimeinen pitkä matka päättyi satamaan tultaessa pieneen koneen empimiseen, ja 10m ennen laituria sammui.... tosin tankkikin oli melkein kuiva. Seuraavan kerran kun piti startata, ei bensapumppu enää käynyt, hapettumaa 4kk vanhassa sulakepesässä.

Laturin vaihdoin uuteen 105a malliseen, kun 50a orkkislaturi vuodelta 1986 ei enää jaksanut potkia 13v enempää, tosin sekin riitti hyvin ajovirtaan ja akkujen ylläpitoon. Mikäköhän tossa vois olla vikana, latausrele ehkä, sehän on näissä merikone valeo latureissa rakennettu roiskevesi ja kipinätiiviiksi paketiksi, ja valettu umpeen hiilisillan taakse... hiilet on OK ja käämityksen uusin viimevuonna.

Polttoainetalous, mikä tärkeintä tässä, on pysynyt 1l/mpk nurkilla, eli euro mailille. Halvalla kulkee, on kaikki kaverit sanoneet tämänkokoiseksi veneeksi.

Ens kesäksi voi olla että koneeksi tulee b200f joko ahtimella tai ilman, koska AQ171 joutuu luultavasti Finncraft 22HT veneeseen. Finncraft vaatii vähintään 150hv, ja mielellään 200hv, tai maksimissaan 350-400hv, haaste johon ahdettu aq171 voi hyvin vastata.

Polttoaineeksi kummallekkin tarjotaan tietenkin viinaa, B200f yritän ajaa orkkis LU jetronicilla ja renix sytkällä 300 sarjasta, ja 2,5bar bensapainesäädin vaihdetaan 3bar säätimeen, tai ehkä B234F polttoainekisko paikalleen, jos vaan heittämällä sopii 8v imusarjaan jossa valmiina 3bar säädin.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Ateho  Elekma