Kulkukoira  Proturbo

Volvo 965 AMB, -91, B280F (Leimattu vuodelle 2021)

  • 78 Vastauksia
  • 36873 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Pistetään tämä sitten tänne uuteen "purkkiin"...
Kun ei tiedä koska edellisen servun pitäjältä loppuu rahat...


 Volvo 965 AMB, -91, B280F
« : 08.11.09 - klo:15:43 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Eli tuollainen keksintö tuli hankittua tuossa alku syksystä tuolta Ruotsin puolelta.

http://s1274.photobucket.com/user/coolower/media/landia1_zpsd77f326c.jpg.html?sort=3&o=1



Auto on edelleenkin täydessä ambulanssi varustuksessa. Pillit, vilkut, paarit, happiviikset jne löytyy.
Saa nähdä millainen vääntö konttorilla tulee tuosta erikoisvarustuksesta, kun sen sinne pian vien.
Vilkut yritän piilottaa leiman ajaksi.

Auto ollut näihin päiviin saakka Ruotsissa palveluskäytössä.
Ensiksi Haaparannan ambulansssina, sitten Ruotsin kodinturvajoukkojen käytössä ja viime vuodet seissyt erään "Börjen" navetassa.
Autossa virheetön huoltokirja.

Ambulanssi on varustettu B280F koneella ja AW71 askilla.

Tarrat otan todennäköisesti pois, koska ovat niin huonossa kunnossa.
Teetän valokuvan perusteella autoon uudet samanlaiset tarrat jotka voi sitten joskus heitää kiinni jos tarvetta löytyy.

Autossa on mielekiintoisia toteutuksia mm. eivät ole sitten Ruotsissa voineet asentaa autoon normaaleja tupakansytytin pistokkeita vaan on pitänyt laittaa jotkut kelen hella -liittimet.
Pitää tarkastella onko helppo vaihtaa normi tupakansytytinpistokkeisiin tai saako jostain adaptereita.

Auto on ajokuntoinen, mutta jos sinulla löytyy jotain komponentteja (varaosia) mitä voin hyödyntää, niin ota yhteys.

Autolla on omamassaa 2450kg, kun auton Suomeen ajelin niin kulutus oli noin 11.5 litraa sadalla. Motarilla ajelin 110 km/h.
Tuulipintaa on ihan kiitettävästi.

Autossa olevat vanteet on 15 tuuman Volvon Rigel vanteet. Hain siniseltä viime viikolla puuttuneen rosterisen keskiön. Tuli ClassicPartsin kautta hintaan 29eur. Olin yllättynyt että löytyi sinisen kautta, eikä tuo hintakaan ollut mikään mahdoton.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2021, 16:29:52 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #1 : 12.12.2010, 22:25:24 »
 Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #3 : 08.11.09 - klo:19:16 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Tota konetta on jo ihmetelty tuolla muissa yhteyksissä ja joku oli VADIS:sta löytänyt tietoa siitä että ensimmäiset 960 on tuolla vanhalla koneella tehty.
En tiedä onko tuo vanha PRV nyt sitte hyvä juttu vai ei. Joku voi yrittää perustella onko hyvä juttu vai ei.

Käyttöstä en vielä tiedä. Meinaan pitää sen näillä näkymin niin sellaisessa kunnossa että saan sen joskus museorekisteriin helposti (jos sen sinne asti pidän). Itselleni retkeilyauto-formaattia olen kanssa miettinyt.

Mikäli joku tarvitsee autoa johonkin leffa, mainoselokuva tai liikkuvaksi mainokseksi, niin onnistuu kyllä, kun hinnasta sovitaan.
Auton kunnostus saa euroja sitä kautta...


 Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #6 : 09.11.09 - klo:17:05 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Tämä nyt näitä viimeisiä PRV:tä mitä varastosta on löytynyt.
Vinkkinä sain käyttää vähän jäykempää öljyä jatkossa. Kuulema pitää unohtaa noin Mobil1 mitä siinä on uudesta saakka käytetty.
Kone pitäis käyttää kanssa jossain määrin lämpimäksi ennen liikkellee lähtöä, perusteena että öljy nousee ylösasti.
Mikäli ei pidä paikkaansa, niin ei tarvitse aloittaa keskustelua tästä.
Ja toinen asia mistä mainittiin  että ei kuulema kannata huolestua jos kone vähän jostain tihkuu--> kuulema maksettu ominaisuus ja johtuu just tosta ranskis taustasta.

Toivottavasti tuo nyt käy ja kukkuu, parempaa huoltohistoriaa ei voi saada-> huollettu 15000km välein 300000km asti.


 Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #7 : 24.11.09 - klo:18:25 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Nyt on käyty ähräämässä lanssin parissa muutama tunti.
Piti käydä tallilla kierrättämässä nesteitä mutta ei toi lotjake inahtanutkaan.
Uuden akun kävin ostamassa (95ah, 125eur). Vanha akku oli vuodelta 2001 joten taisi olla jo tiensä päässä.
Oli siinä vielä virtaa 2.56 volttia mutta ei ihme jos ei käynnistynyt.
Uusi akku paikalle ja auto lähti kuin palmun alta käyntiin vaikka ollut hiljaiseloa noin 2kk.
On kyllä akkujen hinnat noussu tässä muutaman vuoden aikana aika reippaasti.

Mikähän tuossa tyhjäkäynnissä on, kun kylmänä vähän vaeltaa siinä 700- 1000 kierroksen välissä? sini-käyrämaisesti...

Nyt pitäis vielä ruuvata nuo kovettuneet talvirenkaat alle ja sitten hakemaan vikalista rekisteröintikatsastuksen puitteissa.
Sen jälkeen tulliin voivottelemaan kuinka huono ja arvoton auto on...

Erään katsastuskonttorin mielestä riittää, että sinivalot on peitetty mustalla muovikalvolla. Katto majakoiden ympärille pistän jotain muovia katsastuksen ajaksi ja sen jälkeen tilaan sinisten kuorien tilalle oranssit kuoret. Kuoria saa tilaamalla hinta oli noin 60eur / kpl.
Ja tarroista pitää poistaa tuo ambulans-teksti, ei muuta.
Taidan viedä auton ko. paikkaan prosessiin.

Onko jollain havaintoa onko tämä takaluukun mekanismi tutun näköinen?
Takaluukku ei aukea tuosta napista painamalla tai avaimella, vaan ainoastaan sisältä "hätä" kahvasta nykäisemällä.

http://kuvablogi.com/nayta/2367034/

Onko jossain farmareissa samanlaista mekanismia (tai jossain muissa malleissa)? mikäli tarvitsen jotain varaosaa sisuskaluihin...


 Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #9 : 15.12.09 - klo:22:22 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Eipä tota saa vielä vietyä rekisteröinti katsastukseen ( vikalistaa hakemaan) koska tuo tankinlaippa vuotaa bensaa kun kone käy!! Saakeli sentään...
Katsastussetä ei taida oikein tykätä kun bensaa valuu koko ajan.

vanha

http://kuvablogi.com/nayta/2386879/



uusi

http://kuvablogi.com/nayta/2387304/



Uusi muovinen laippa tilattu, saas nähdä miten sopii paikoilleen kun kuvassa näytti hieman erilaiselta kun tuo vanha ruosteenraiskaama laippa.

Sitten tuo auton siirtely meni hankalammaksi, koska ryssin tuon tuon Tulli touhun ihan täysin. Oli kuulema viidessä päivässä pitänyt jättää se auton tietolappu Tulliin.
Mulla auto on ollut syyskuusta tallissa odottamassa veronpalautuksia.
No nyt yritin hakea niitä 3kk kuukauden tarroja mutta en saanut koska aikaikkuna on mennyt umpeen. No ensimmäinen tuontiauto niin oppirahoja maksetaan...

Nyt auto seisoo koko ajan, kun pitää odottaa veropäätöstä, maksaa verot, hakea kilvet ja sitten saa vasta ajoon.
No olempahan säästänyt suomi-vakuutuksissa.


 Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #11 : 25.12.09 - klo:21:00 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Tossa viimeisessä postauksessa mainittu tilanne on vielä voimissaan.

Homma seisoo kun tankinlaippa vuotaa, ettei saa autoa vietyä katsurille. Ja sitten tuo helvetin Tulli-ryssiminenkin vielä.
Joutuu hakemaan Tullista siirtoluvat, enkä saa enää tuota 3kk tarraa. Ja onhan tuo pakkanenkin haitannut harrastustoimintaa kun säilytystalli on kylmä.

Paarien jalustan ja paarit purin pois tieltä kun tuota tankin huoltoluukkua kaivoin esiin.
Lattiasta löytyi pieni sähkömoottori millä paareja liikutetaan ylös-alas. Mitähän käyttöä tuolle moottorille keksisi...

Minulla on tuo uusi osa hallussa. Olen tuolla korjaamon puolella kysellyt suhteellisen tarkkaan tuon laipan vaihdosta ( olin aistivinani että jopa vähän liiankin tarkkaan). Pakko kysellä kun en mikään autonkorjaaja ole, tässä kovasti yritetään sellaiseksi tulla.

Nyt kun kinkut on syöty ja nuo pakkaset hellittäsi lähemmäs nollaa täällä varsinais-suomen alueella, niin lähtisin kokeilemaan vaihtamaan tuota laippaa. Vieläkin on epäselvää noiden laipan johtojen suhteen (vanhassa kolme, uudessa neljä). Mutta jos nyt saisi tuon punaisen ja mustan kiinni pumppuun, niin kone saisi mehua. Arpoo sitten nuo bensamittarin johdot myöhemmin.


« Viimeksi muokattu: 12.12.2010, 22:31:21 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #2 : 13.12.2010, 22:52:38 »
 Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #18 : 27.12.09 - klo:13:23 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Voinkohan yhdistää tossa liittimessä mustan ja toisen vaalean yhdeksi? Ratkeaisiko ongelma sillä...
Musta/ punainen menee pumppuun ja vaalea/harmaat bensamittariin.
Ei tarttis tehdä suurempia virityksiä.


http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2395047.jpg


Ajattelin ottaa nuo kaikki vanhat tarrat pois, kun ovat niin huonokuntoisia(ja niitä on paljon, katso projektin ensimmäinen kuva).
Kannaattaako ottaa tuolla toffeelaikalla vai muulla konstilla?


 Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #21 : 29.12.09 - klo:19:05 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Valoisa aika ährätty lanssin kimpussa kylmässä ulkorakennuksessa.
Vaihdoin tankinlaipan ilman ongelmia.
Vanhasta laipasta oli letkunkristimet siinä kunnossa että revin ne vanhoine L-lähtöineen voimalla irti vanhasta laipasta.
Ruuvaria ei mahtunut käyttämään ja pienoisporaa ei viitsinyt käyttää koska bensaa oli ympäri laippaa.
Vanha irtosi ihan nätisti. Pään tuuletus vajan ulkopuolella ja uuden aipan asennus hommiin...

Tuo johtohässäkkä meni seuraavasti: vanhassa metalli laipassa on kanssa neljä johtoa, mutta bensamittarin maa on päätetty metallilaipan sisäpintaan. Laipan johdossa tulee neljä johdinta joista yksi on päätetty metallilaipan ulkopintaan. Ilmeisesti näin on menetelty, jotta voidaan tehdä laipaan yksi reikä vähemmän???

Uudessa laipassa on neljä johtoa ja ne on vedetty suoraan oikeisiin osoitteisiin laipan sisäpuolella.
Suorista lähdöistä johtuen piti tehdä pikku jatkot uudesta bensaletkusta lähdolle ja tulolle. Pituudet olivat noin 15cm ja 20cm.
Menettelemällä näin ei arvinnut vaihtaa kokonaan uusia bensaletkuja. Hyvät tuli ja ei tullut liian tiukkoja mutkia. Letkunkiristimiä siellä on nyt runsaasti mutta se on vain kosmetiikkaa.
Letkun sisälle tulevat messinkikiset suorat jatkot hain paikallisesta hydrauliikka liikkeestä. Niitä on muuten tosi vaikea löytää. L-muotoisia en löytänyt mistään.

Sähköjohtojen päissä olevat liittimet sopivat yhteen. Vanha irti, uuden pujotus, klik kiinni ja reijän suojakumin kiinnitys.
Bensamittarin toimintaa en vielä testannut koska tankissa on vain tippa bensaa pohjalla. Mittariston varoitusledi vähäisestä bensasta tosin paloi.

Homma tehty. Helvetin ahdasta siellä on ja bensan kärystä tulee kuula kipeäksi.

Kiitos auttajille, nyt olen laipan vaihdon "ammattilainen".

Jos ensi viikolla veis kiesin konttorille ja Tulliin näytille.
Konttorilta tulee varmaan ihan pirun pitkä vikalista.


Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #24 : 11.01.10 - klo:22:33 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Vein tossa auton siirtokilpien voimin yhdelle kaverille "telakalle".
Tyypin pitäis maalata sinkitty takaluukku, pistää helmat kondikseen, hitsata puhkiruostuneet kaaret ja korjata alustan ruostevauriot siihen tasoon, että menee katsastuksesta läpi.
Muutama viikko tuohon duuniin, niin sitten tiedetään enempi.

Jäähdytysnestekkin katoaa/ vuotaa  johonkin joten siinä seuraavaa selvitettävää...



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #25 : 12.02.10 - klo:20:04 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Auto haettu "maalaamojannulta". Oli vähän tulkinnut mun antamia ohjeita miten halusi.
Toinen takakaari "sävytetty" ja toinen puoli maalattu optisella valkoisella. Vähän tilkkutäkkiä...
Pitää maalauttaa tuo takapää jollain ammattilaisella joskus uudestaan, mutta pääasia että ruostevauriot on korjattu.
Helmat massattu ja pohja puhdistettu ja saanut vähän uutta peltiä.
Nyt pitäis mennä katsastuksesta läpi peltien puolesta.

Seuraavaksi on vuorossa tallin vaihto 1.3 alkaen. Pitää saada talli vähän lähempää kotia, homma ei oikeen toimi, kun talli on non 70km päässä.

Pitää kanssa kerätä hieman lisää viikkorahaa, jotta saan tuon veron maksettua josku keväällä. Vielä en ole Tullin arvonta paperia täyttänyt...

Auton käyttöön liittyen meinaan varustella sen ensi kesäksi PIKNIC-AUTOKSI!
Kyytiin lastataan grilliä, katosta, pöytää+tuolia jne.
Ei uskalla mihinkään kauas lähteä heti ekana kesänä, jos sattuu vaikka hajoamaan (tekniikkaan ei ole vielä luottoa)



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #26 : 17.02.10 - klo:22:38 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Kertokaa muutama mielipide seuraavaan asiaan, kun en osaa päättää:

Vaihdanko alkuperäisen Knutsson radiokasettisoittimen pois  johonkin nykyaikaiseen mp3/USB perkeleeseen vai annako olla alkuperäisen "retro" radion paikoillaan?
Museokilpiin on 11 vuotta aikaa... 



« Viimeksi muokattu: 13.12.2010, 22:56:08 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #3 : 13.12.2010, 23:04:36 »
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #30 : 04.03.10 - klo:19:31 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Olipa paskaa palvelua Turun Tullissa.
Kävin viemässä tänään tuon autoveroilmoituksen( lue: Loton) Tulliin.
Kaikilla oli naama väärinpäin, paikallinen arvontapäällikkön(nimikirjaimet: A.L) tympeä suhtautuminen (taas tälläkin kertaa) ja virkailija jolle jätin lapun ei tiennyt mistään mitään kun ummikkona kyselin, että miten prosessi etenee.
Pelkäävät vissiin työpaikkojensa perään kun ei tiedä mihin tuo autoverotus siirtyy.

Nauratti koko paskan toimipisteen toiminta ja naurattaa edelleen. Toiminta oli kuin Venäjällä.
Saas nähdä mitä papereita tai tietoja jäi lomakkeista puuttumaan...

Nyt on talli vaihdettu lähemmäs kotia. Pitää ottaa muutamat tuoreet kuvat autosta, kun auto on pesty.



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #31 : 08.03.10 - klo:00:26 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Kertokaa toverit (tai ainakin yrittäkää) mihin tuo B280F hukkaa jäähdytysnesteensä?
Tuossa vaihdoin tallia, niin 80km siirtoajossa meni paisuntasäiliö tyhjäksi. Varmaan pitkälti toista litraa?
Tehnyt tuota jo useamman kerran.
Uuden tallin lattialla on noin ruokalusikallinen öljyn/glykolin sekaista litkua.
Eli suurin osa häviää johonkin muualle...

Neste häviää vain silloin kun kun koneella ajetaan. Läikkä on koneen ja askin liitoskohdan alla.




 Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #35 : 08.03.10 - klo:20:55 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Saamari kun ei ole mitään korjausopasta tai räjäytyskuvaa tuohon moottoriin.
Onko tuo y-liitos edestä katsoen moottorin takapuolella?
Onko siinä joku "allas" mihin neste voisi kerääntyä jossain määrin?
Kerran kun pysähdyin ja peruutin välittömästi niin maahan oli ilmeiseti jarrutuksen johdosta loiskahtanut ehkä parin desin lammikko.

Voisiko jäähdytysneste vuotaa automaattilaatikkoon ja sieltä jotain kautta pihalle?

Kone käy hyvin, lämmöt kurissa ja aski vaihtaa mielestäni ihan ok (tosin kickdown ujeltaa)...

Hakusanalla: PRV V6 B280F vesivuoto, löysin juttua. Voishan se olla tämä sama juttu. En vaan tiedä miten sen neste pääsee häviämään niin että sitä ei pahemmin näy.

Onko se yksinkertaista purkaa tuo imusarja pois ja tarkistaa nuo Y-haaran tiivisteet?
Olen täys ummikko koneen purkamisen osalta, mutta jos se helppo purkaa tuohon tasaan(y-haaraan asti) ja kasaaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä, niin enköhän siitä selviä.




Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #36 : 08.03.10 - klo:21:44 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Eli se lammikon aiheuttaja asuu imusarjan alla, saa purkaa jonkunverran romuja pois tieltä, mutta patongit ei oo laittanu imusarjaa kiinni edes nimeksi jotenka purku on nopeahkoa. Siellä lohkojen välissä on meinaan melekonen järvi ja on melekosta karmeeta soppaa, kannattaa vaan pistää paperitollot niihin vesikanaviin ja pestä oikein reilulla vedellä ja kovilla liuottimilla se järven pohja. Ja muista varata tinausvehkeet ja noin 8mm kutistesukkaa, nakutusanturien johdot luultavasti murenee käsiin, ainakin meitän yksilössä näin kävi. Mut homma ei ole paha, jos ei tee muuta huoltoa/sohlausta samalla niin pariin tuntiin nuo tekee.

Edit: tilaa valmiiksi siniseltä tiivisteet, eli 6kpl imusarjan tiivisterenkaita ja 2kpl imusarjan alla asuvan y-putken ja lohkon väliset tiivisteet. Toimitus kesti viikon kun tänään sain osat. Jos haluat metsästää yleismallisena renkaana(toivotan onnea, ei tampereelta tuntunut saavan), mitat on seuraavat: 6kpl eli imusarjan tiiviste eli o-rengas: 50mm reikä, 4mm aine eli 58 ulkohalkaisija, ja vesiputken ja lohkon väliset 2 o-rengasta: sisähalkaisija 31mm, 3mm aine eli 37mm ulkohalkaisija. Nitriilikumiset tuskin kestävät kauhean pitkään, tarttis olla jotakin paremmin lämpöä kestävää kumia.
ja edellä oleva BY TVS



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #37 : 08.03.10 - klo:22:17 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Kiitos hyvistä neuvoista, saa toki pistää lisääkin jos jollekkin tulee mieleen.
Landian neuvoilla vaihdoin tuon bensatankin laipankin hyvällä menetyksellä 

Pitää käydä sinisen tiskillä, Bilia tai Keskusautohalli odottaa taas.... rahojani.



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #39 : 20.03.10 - klo:14:26 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Olipa Tullilla nopeaa toimintaa. Veropäätös tuli alle kolmessa viikossa!!!
Talvikausi, joten eipä taida olla paljon papereita jonossa.
Tosin kirjoitin etulehteen, että pyydetään nopeaa käsittelyä...
Eipä tullut paljon maksettavaa, alle tonnin oli veron suuruus tähän ambulanssiin. Halpaa kuin saippua.
Rekisteröintiin pitää vähän säästellä rahoja kun eurot on vähissä, joten se huba on edessä varmaan tossa toukokuun puolella.

Pientä puuhastelua meinaan tässä suorittaa: vaihdan takavalo umpion kun se päreinä ja tuon jäähdytysneste vuodonkin aion löytää.
Mutta tämmöistä.



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #40 : 25.03.10 - klo:21:21 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Käyty sinisellä tilaamassa imusarjan tiivisteet ja Y-haarantiivisteet. Pian pääsee irroittelemaan imusarjaa ja etsimään vuotokohtaa.
Toivottavasti täällä saamani vinkit osoittautuvat oikeiksi.



 Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #41 : 05.04.10 - klo:21:59 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Takavalot toimivat miten sattui, eilen vaihdoin takaumpion ja kappas valot pelittää niin kuin pitää.
Moottorin tiivisteitä kun odottelee vois paneutua takaluukun ihmeelliseen maailmaan.
Takaluukkua ei saa auki kuin hätävapauttimesta.
Nyt pitää huudella varaosa takaripaa tuolla markkinoiden puolella kun liipasimen tanko oli hapettunut irtipoikki.
Luukussa on tankoa, sähkömoottoria, kahvassa sähkönappia, toimimatonta lukkopesää ynnä muuta pientä. Joten selvittelyä piisaa varsinkin kun amatööri olen.



 Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #42 : 09.04.10 - klo:20:58 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Romikselta käyty hakemassa varaosa kahva, ylhäällä "uusi".
http://kuvablogi.com/nayta/2544482/

Pitää siirtää tuosta vanhasta (alempi) tuo sähköinen avausnappi ja yrittää saada tuo lukkopesä toimimaan öljykylvyn jälkeen.
Ilmakos ei avauskahva toiminut, kun oli murtunut tuo osa irti.

http://kuvablogi.com/nayta/2544483/

Hintatiedot:
uusi kahva sinisellä 153eur (en ostanut)
itse purkien romikselta 15eur(ostin)



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #43 : 12.04.10 - klo:16:31 »   

--------------------------------------------------------------------------------
ja nyt toimii lukkokin, pistetään tämä juttu nyt vielä tännekkin.

Avaimen kuuluu mennä tappiin asti myös tässä lukko mallissa.
Kun taidot loppuu niin otetaan voima käyttöön...
Eli pistin ruuvvimeisselin toiseen päähän (ei keltaisen nuolen päähän) ja kumautin vasaralla ja kappas, haittalevy tanko irtosi tuosta hylsystään.
Avaimen ei tarvitse olla ainakaan tässä mallissa lukossa kun vähän kopauttaa (eipä se olisi sisään mennytkään)

Oli haitat niin jumissa että painelin ne väkisin liikkeeseen papukaijapihdeillä, sen jälkeen jäivät jumiin sisä asentoon. Siinä sitten liottelin crc 5-56 ja kaivelin elektroniikka pikkumeisselillä niitä haittalevyjä. Pikkuhiljaa haitat vetreytyivät siinä määrin että avain meni tappiin asti ja haittalevyt jäivät sisään mikä mahdolliisti lukon pyörittämisen.
Eli haittalevyt olivat jumissa lukkoasennossa minkä takia avain ei mennyt kokonaan sisään ja lukko pyörinyt.

Lopuksi voitelin koko lukko systeemin wurthin HHS 2000 synteettisellä vaseliinilla.

Kasailin kahdesta takaluukun rivasta yhden toimivan paketin. Taas sai amatööri kokea onnistumisen elämyksiä ja lukkopaketti tuli tutuksi 
Sama toimimattomuus vika löytyy tuosta sivu liukuoven lukosta joten sama käsittely pitänee tehdä sille.

Ja kannattaa varoa niitä haittalevyjen sisällä olevia minijousia etteivät lennä taivaan tuuliin.



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #44 : 14.04.10 - klo:21:50 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Tuossa lähdin metsästämään uutta sähköistä avausnappia, kun vanha takaluukun nappi vaikutti kypsältä.
Marssin Elfa elektroniikkaliikkeeseen ja pistin vanhan nappulan tiskiin, että löytyykö näitä,
Vastaus oli että löytyy.
Kaveri kävi hakemassa napin takahuoneesta, se oli samanlainen kuin alkuperäinen, uusi nappi on tosin punainen, mutta mitä sitten malli on sama.
Elfa on ruotsalainen firma ja toimittanut kuulema Saabille ja Volvolle komponetteja.
Vahingossa löysin alkuperäisen uuden sähkönapin.
Kerrankin näin.

Takaluukun ripa alkaa olla asennusta vaille valmis.
Uusi vanha kahva romikselta, lukkopesä "herkistetty", uusi sähkönappi ja rekisterivalo-lasien+ polttimoiden vaihto tehty.

Sininen toimittanut noita PRV:n tiivisteitä jo 3 viikkoa, vissiin jotain ongelmaa Classic Partsin suunnalla kun kestää.
Vinkkejä otetaan vastaan...
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #4 : 14.12.2010, 20:17:27 »
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #54 : 18.04.10 - klo:20:53 »   
--------------------------------------------------------------------------------
Mistä uusi rele edullisesti?

http://kuvablogi.com/nayta/2556039/

Vanha Boschin valmistama reistailee ja uusi Bosch maksaa kevyet 180 eur, saatavuudesta ei varmuutta.


Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #56 : 22.04.10 - klo:17:41 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
No niin, nyt saapuivat Classic Partisilta odotetut tiivisteet.
Kuukausi meni toimituksessa.
Eli sieltä tuli 6 kpl imusarjan tiivisteitä ja 2 kpl y-haaran, hintalappu oli mielenkiitoiset 30eur ja risat.
Aika kova hinta mustista kumilenkeistä. Made in France 
Ja jos joku muu tarvitsee ko. tuotteita niin pistetään nyt nuo varaosanumerot tänne jakoon.
Imusarjan tiivisteen numero: 947381 ja y-haaran: 975256

Nyt pitää toivoa, että ovat oikeat.


Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #57 : 29.06.10 - klo:18:15 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
Lanssi projektikin etenee taas hieman. Autoa käytetty jarrudynossa ja iskaritestissä. Ihan ok:lta näyttää eli tuon puolesta taitaa mennä sitten jossain vaiheessa rekisteröinti katsastuksessa läpi.
Huomenna käytän vielä pakokaasutestissä meneekö siltä puolelta läpi vai tarvitseeko tunkea jotain pienkonebensaa/ alkoholia tankiin...

3/4 osaa kiilahihnoista vaihdettu. Ilmastoinnin hihnaa vaan ei tunnu löytyvän mistään varaosapuljusta, koko 1430x 12.5.
Ostin 1425 kokoisen mutta ei mahdu millään, on juuri pienestä kiinni.
Pitää vissiin tilailla siniseltä.

Rele kettuilee vieläkin, pitää paneutua siihen kun kettuilutahti tuntuu kiihtyvän.

Ai niin nastarenkaat vaihdettu kesärenkaisiin 


Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #59 : 29.06.10 - klo:22:08 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
Minulla on juuri tuo Motonetin 1425 pituinen remmi ja ei kuulema mene.
Auto oli paikallisella pikkupajalla, missä oli kesäpojat duunissa...joten voivat olla väärässäkin.
Pitää vielä itse katsoa, kun huomenna haen lanssin sieltä pois.


Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, " ECTO 1"
« Vastaus #61 : 30.06.10 - klo:15:45 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
Tämä oli hyvä Volvo-päivä. Lanssi meni heittämällä läpi päästötestistä. Menisi läpi vielä jopa VÄHÄPÄÄSTÖISENÄ.
Tuo ensimmäisen maailmansodan aikainen rupinen katti toimii kuin toimiikin ja putkistokin on ehjä!


Ja tämmösiin arvoihin tuo 317000km ajettu B280F pääsi

Tyhjäkäynnillä:
CO 0.05
HC 11
CO2 15.3
O2 0.1
AFR 14.70 (mikä tämä on?)
Lambda 1.003
Kierrokset 778

Kierroksilla:
CO 0.04
HC 19
CO2 14.3
O2 0.2
AFR 14.84
Lambda 1.008
Kierrokset 2530



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, KYSYMYKSIÄ KANSALLE
« Vastaus #71 : 10.07.10 - klo:19:32 » 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Koko päivä tusattu lanssin koneen kanssa ja tässä päivän saldoa...
Eipä se kone  jäähdytysnestettä sieltä y-haarasta vuotanut, mutta vaihdetaan nyt ne tiivisteet kun tuli imusarja irroitetua.

Mistä löydän uuden kaasuläpän ja imusarjan välisen tiivisteen?
http://kuvablogi.com/nayta/2679225/

Mikä tämä on, mitä se tekee ja ennen kaikkea mistä löydän uuden ? Sijaitsee kaasuläpän takan jossain vesiletkussa. Ajattelin vaihtaa kun muovi vaikuttaa aika haperolta ja osa muutenkin aika kypsältä. Nut helppo vaihtaa kun on imusarja irti.
http://kuvablogi.com/nayta/2679236/

Kelpaako tämän tilalle normaali suora kumiletku vai pitääkö sen olla tuollainnen keskeltä pullistunut mallikohtainen?
Letku yhdistää y-haaran vesipumppuun
http://kuvablogi.com/nayta/2679237/



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, KYSYMYKSIÄ KANSALLE
« Vastaus #74 : 10.07.10 - klo:20:56 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
En edelleenkään tiedä mistä vuotaa. Imusarja alus oli ihan kuiva, hiiren paskaa ja aluumiinin oksidi jätettä imuroin pois.
Toivottavasti se ei ole nyt kansi mikä vuotaa. Pitää selvitellä lisää...
Vaihdan nyt noita kumiletkuja ja klemmareita mitä tuolla imusarjan alla luuraa (ihan varmuuden vuoksi.

Vai lämppärin hana, no nyt tiedän senkin.
Ja tosiaan siitä on rapistunut pois tuo muovinen "tatin" reuna.
Eli Motonetistä pitäisi löytyä jonkin laatuinen?? Jos menen osa kädessä tiskille niin pitäisi löytyä?
Mihin se hana alipainetta tarvitsee? Pillistä kun imee niin läppä liikkuu.

Kävin jo tänään kertaalleen Motonetissä pettymässä, ei löytynyt 30mm eikä 42mm (tuo pulla) halk olevaa vesiletkua.
Pitää odottaa maanataihin, että käy metsästämässä jostain noita letkuja.

Tiivisteen käyn tilaamassa siniseltä.

Vielä muutama kuva.
Tuntuu että vähän yks sun toinen klemmari tihkuu nestettä.
http://kuvablogi.com/nayta/2679223/

Imusarja nostettu viereen
http://kuvablogi.com/nayta/2679224/

Y-haara ennen "tulvaa" eli oli ihan tiivis.
http://kuvablogi.com/nayta/2679222/

Lisäksi sain ensimmäisen sähkön hengen ulos eli ilmeisesti tuo autoon integroitu laturi kärvähti, kun pistin töpselin seinään.
Sininen savu ja paha haju tuli
Tais olla joku oikkarissa. Piuha oli seinässä noin 3 sekuntia ja sitten tapahtui.
http://kuvablogi.com/nayta/2679211/
 



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, KYSYMYKSIÄ KANSALLE
« Vastaus #76 : 10.07.10 - klo:23:35 » 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Autosta on pari kertaa tullut eräänlainen loiskahdus jäähdytysnestettä maahan. Ihan kuin sitä olisi kerääntynyt johonkin ja sitten jarrutuksessa se lorahtaa maahan.
Mutta nyt aloin miettiä että kun täytin säiliön, niin sitä ei ole hävinnyt säiliöstä juuri ollenkaan.
Talvella sitä hävisi 100km ajossa noin litra, nestettä häviää (pääsääntöisesti kuin tuhka tuuleen) vain kun kone käy eli paineisena.
Aloin vain miettiä voisiko se olla tuo edellä mainittu hana.
Kun irroitin imusarjaa ja kun pakotin kaasuläppää hieman taakse niin hanan saumasta alkoi tihkua jäähdytysnestettä (miksi sen sitten lopunperin irroitin).

Talvella kabiinin lämmöt täysillä, kesällä ei--> kesällä hanan läppä kiinni--> ei vuotoa?
En vaan keksi mihin jäähdytysnestettä voisi kerääntyä muualle kuin lohkojen väliin.

Pitää jatkaa havainnointia kun saan letkut ja tiivisteet kiinni ja koneen toivon mukaan käyntiin.



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F, KYSYMYKSIÄ KANSALLE
« Vastaus #77 : 12.07.10 - klo:13:15 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
Osia käyty metsästämässä.
Uusi lämppärin hana maksoi sinisellä kevyet 85eur!! Löytyi Ruotsista.
Tiivisteen kanssa kävin niin kuin pelkäsin, classic partsille meni, eikä löytynyt hyllystä eli voinen taas varautua kuuden viikon odotukseen
Hinta oli 2eur kappaleelta.

Ostin lämppärin hanan vinkin mukaisesti Motonetistä hintaan 29.90eur (Scantech). Runko kokanaan muovia kun vanhassa oli hieman jopa metallia.

Mustaa jäähdytysneste letkua (suoraa) vaan en löydä mistään (halk 30mm ja 42mm), ei motonetissä, ei Etrassa (etola), ei Biltemassa, ei Fixusella...



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F,
« Vastaus #78 : 22.07.10 - klo:21:14 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
Kaipaamani tiiviste(imusarja/kaasuläppä) saapuikin viikossa mutta noiden letkujen kanssa on kyllä hermot mennyt.
Ostettu pari turhaa letkunpätkää kun ne nyt eivät suotu taipumaan paikalle saatika siten kiristymään letkun kiristimillä tai sitten ne menee niin littuun, että ei liemet kulje.

Ratkaistaan sitten tämäkin letku ongelma rahalla. Eli vesipumpusta lohkoihin lähtevät letkun pätkät tilasin sitten siniseltä hintaan 21eur kappaleelta ja tarvehan on 2kpl.
Kyllä tulee 10cm hieman taivutetulle kumiletkun pätkälle kappale hintaa!!! Varsinkin kun tuossa on noita hukkaostoksia jo 30eurn edestä.

Letkun pätkienkin pitäisi olla Ruostsissa hyllyssä, joten viikossa pitäisi tulla. Odotus ei sinänsä haittaa kun mahassa on tikkejä umpparin poiston tiimoilta -->kun tuo liikkuminen on tässä vähän huonoa vielä jonkun aikaa.

Tuli ****kele voudiltakin kirje. Tullihallitus perii ambulanssin veroja voudin kautta. No ne on ollu maksamatta jo 2 kk joten ihan aiheellista. Maksoin verot pois kuleksimasta, kun saa koneen nippuun niin vois viedä vaikka rekisteröintikatsastukseen.
Tullilta tulee sitten vain yksi huomautus ja sitten lähtee suoraan perintään.



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #79 : 23.07.10 - klo:17:20 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
Mitäköhän tuo "kasvusto" on mitä tonne lohkojen välin kasvaa?

http://kuvablogi.com/nayta/2705970/

Tuota valkoista töhnää ei ollut siinä kun poistin imusarjan ja päästin glykolit y-haarasta pois.
Se "kasvaa" pikkuhiljaa kun tässä on osia odoteltu.
Alussa ei mitään, viikon päästä oli vähän ja tänään vielä enemmän.
Ihan kuin tuo töhnä tihkuisi tuosta alumiinista ulos.

Mikäköhän sukupuolitauti tuolla autolla on.... Volvolla ei ole ollut kumi päälä kun se on yhtynyt relluun ja pököttiin 
 



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #82 : 22.08.10 - klo:15:35 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
Nyt tiivisteitä ja letkuja vaihdettu ja koneen pistin nippuun äsken ja piruvie sehän lähti vielä jopa käyntiin noin 6viikon auki olemisen jälkeen.
Oli kyllä sellainen savotta tuo sopivien letkujen ja tiivisteiden metsästys...onneksi ei ollut kiire.

Vuotoa en löytänyt imusarjan alta, joten sen etsintä jatkuu, epäilys siirtyy seuraavaksi lämppärin sisäkennoon ja sen mahdolliseen vuotoon.

Seuraavaksi voisi viedä auton rekisteröintikatsastukseen. Liuotinpesulla öljyvuodot moottorista piiloon ja sitten kokeilemaan kepillä katsastusmiestä.



 Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #84 : 28.08.10 - klo:11:28 »   


--------------------------------------------------------------------------------
Tuossa noita hihnoja tuli vaihdettua.
Kaikki muut kiilahihnat löytyivät varaosapuljuista, mutta ilmastoinnin hihnaa ei löytynyt sitte mistään.
On niin pitkä hihna että ei mistään löytynyt...
Piti marssia siniselle ja tilata sieltä.
Classicpartsilta tuli hihna nopsaan peräti neljässä päivässä!
Hinta 21eur ja risat.

Nyt pitää tehdä viime hetken viritykset ja sitten katsastamaan.

Kunnon liuotimetkin tuntuu olevan hävinnyt kaupoista, oli pakko ostaa Korrekin 10litran tonkka. Oli ainut mistä löytyi kunnon tehoaine, Lensitiliä. Ja ei muuta kun öljypohjan pesuun.

 


Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #85 : 03.09.10 - klo:18:25 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
Sain ihme vimman fiksata tuon puuttuvan pelkääjänpuolen ajovalopesimen varren kuntoon.
Taas ollut huumori koetuksella noiden hintojen kanssa.
Uusi metallinen varsi ilman, sulkaa, pidikettä yms. sinisellä hintaan 54eur/kpl. Jäi ottamatta.
Soiteltu 6 romuttamolle, yhdestä tärppäs ja todellisella sikahinnalla. Hinta jääköön minun sen valkoisen juutalaisen väliseksi asiaksi.
Ihme että suostui myymään osan, sen mun kommentoinin ja päänaukomisen jälkeen.
Lähetykulut maxikirjeenä kuulema 4.5eur. No kirje tuli perille niin siinä oli euron postari ja kuplapussi maksaa varmaan 50sent eli jutsku otti siinäkin vielä kotiinpäin.

Tässä tulee mieleen ostaa se varaosa-auto hyvinkin pian. Ei noita hintoja kestä katsella.

Pikkusulat hain siniseltä hintaan 15eur/ pari ja sitten tilasin sieltä kanssa varren ja pesimenmoottorin akselin väliset muovipeitelevyt(peittää mutterin). Ne maksoi muutaman euron kappale. Ihme että niitäkin sai irtomyyntinä.
Nyt pitää vilauttaa dremeliä noille varsille ja maalata ne ja heittää kiinni.



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #86 : 17.09.10 - klo:17:33 » 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Voi tätä onnen päivää 
Lanssia käytetty rekisteröintikatsastuksessa ja läpihän se meni tuosta noin vain. Eli uutta verta tullut/ liittynyt tähän Volvolandia/ VRCF- sukuun. Ei huomautusta mistään. Asiallista touhua oli konttorilla.
Eikä otteeseen tullut merkintää vähäpäästöisyydestä vaikka katalysaattori löytyykin.
Ja auto rekisteröity 4 henkilölle.

Kilvet odottaa asennusta eteisessä...
Ihan hyvä fiilis näin vuoden puuhastelun, osien metsästelyn ja ihmettelyn jälkeen.

Tekemistähän tuossa piisaa vielä kuinka ja paljon mutta nyt ei tarvitse puljata noiden siirtokilpien kanssa.

Sain nuo pirun Fin-kilvet ja erikoistilauksesta saa noita vanhoja ennen eu-aikaa kilpiä. Sen verran hifistelen, että pakko tilata nuo vanhan tyyliset kilvet.

Halpaa hommaa tuo ei kyllä ollut:
Siirtokilpi+ vakuutus  konttorilla käyntiä varten 32eur
Rekisteröintikatsastus 191,50eur (kesäkuussa otettu pakokaasutesti kelpasi, joten siitä ei tullut lisäkuluja)
kilvet ja ote reilu 30eur




Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F (rekisteröity ja KILVISSÄ!!)
« Vastaus #90 : 28.09.10 - klo:09:37 »   


--------------------------------------------------------------------------------
Kilvet kiinni autossa.

Nyt työn alla on käyttövarmuuden parantaminen eli seuraavia toimia suoritettu:
Vanhat nesteet maannut 10 vuotta autossa kun se on seissyt edellisellä omistajalla, niin niiden vaihtoa tehty.
Peräöljyt vaihdettu tuoreisiin--> Mobiluben tuote hintaan 15eur litra
Moottoriöljyt vaihdettu--> Teboilin Gold S öljyt meni sisään. En tiedä onko tuo se paras tuote ko. koneeseen.
Ilmastoinnin kiilahihna vaihdettu, meni kampeamisen jälkeen paikalleen.
Jarrunesteet vaihdettu.

Tehty/ juotettu iltapuhteena auton Hella-pistokkeisiin adapterit, Hella-liitin vs. normi tupakansytytinliitin



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F (rekisteröity ja KILVISSÄ!!)
« Vastaus #91 : 28.09.10 - klo:21:44 »   
 

--------------------------------------------------------------------------------
Mitä kilkkeitä mun kannattaa varata etukäteen, kun auto menee jossain vaiheessa automaattilaatikko huoltoon?
Eli sellaisia osia koneen/ askin nurkille mitä voisi vaihtaa samalla kun aski on kerrankin irti koneesta....(stefoja, tiivisteitä, kardaaninosia/stefoja?)

Öljyä vuotaa jossain määrin ilmesesti koneen ja laatikon saumasta vinkit tuota silmällä pitäen otetaan huomioon.



 Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #96 : 07.10.10 - klo:17:36 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
Tuossa tilailin peruutuskameran lansiin, kun tuo näkyvyys on tuonne takaluukun alueelle aika huono.

Mihin karvoihin pistän kiinni tuon masiinan virtajohdot?
Suoraan vaan johonkin + ja - piuhoihin on/off napullalla varustettuna vai johonkin automaattilootan pakki karvoihin (kamera käynnistyy silloin kun pakki menee päälle, onko mahdollista)?



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #99 : 21.11.10 - klo:21:58 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
Loppu syksy on mennyt hieman rauhallisemmin lanssin suhteen.
Tämän vuoden puolella tarkoitus tehdä seuraavaa:

- Asentaa ajovalopesimien uudistetut varret/pyyhkijät
- Kuskin puolen ajovalon lasi
- Peruutuskamera
- Kalvot takatilan ikkunoihin (mikäli saan tallin lämpötilan pysymään plussalla)

Talven aikana mikäli rahoja riittää auto menee automaatti huoltoon.

Ainut mikä tässä kaivaa on se, mihin auto hukkaa edelleen käydessään jäähdytysnestettä välillä enemän välillä vähemmän.
Ei viitsisi huvinvuoksi vaihtaa jäähdytintä, sisäkennoa tai puhumattakaan kansipahveista...
Tuon kun saisi talven aikana kuntoon niin saisin auton kunnolla ajoon. Nyt ei viitsi ajella kun ei tiedä mikä mättää.
Olutta/lonkeroa luvassa ratkaisijalle...tervetuloa ihmettelemään...



Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F -->tarina jatkuu, VRCF.FI
« Vastaus #101 : 13.12.10 - klo:23:26 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
Pastetan tämän tarinan turvaan toiselle foorumille vaikka en mikään RACING Volvoilija olekkaan.
Ja tarina jatkuu siellä. Roger and out....

Mitä noille volvolandian- taustoille/ tarroille pitäisi tehdä?
Kirppikselle myyntiin....


NO NIIN ELI TÄSSÄ ON LÄHTÖTILANNE MISTÄ LÄHDETÄÄN LIIKENTEESEEN TÄSSÄ UUDESSA FOORUMISSA.
 
 
« Viimeksi muokattu: 14.12.2010, 20:20:34 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #5 : 22.02.2011, 17:20:34 »
Sais jo pikkuhiljaan nuo kelit lämmetä, niin pääsis taas puuhaamaan lanssin kanssa. Laskisi edes nuo pakkaset +- nollan paikkeille niin sais eri lämmitys härpäkkeillä edes vähän lämpöä talliin.

Tuli tuossa käytyä sinisellä etsimässä liukuoven uutta lukkopesää ja kas Ruotsista löytyi hyllystä!
Lukkosarja, hinta 73eur. Ei paha...
Nyt saa tuon liukuovenkin nippuun kelien salliessa.

Ja tuli taas opittua tuolla käynnillä... niillä on sellainen varaosakirja hyllyssä mistä löytyy kaikkien erikoismallien poikkeavat osat. Sieltä löytyi mm. liukuoven räjäytyskuva josta selvisi lukon varaosanumero.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #6 : 14.03.2011, 09:08:50 »
Liukuoven lukko asennettu. Oli hieman erilainen (rungon väri) kuin alkuperäinen mutta meni heittämällä paikalleen. Nyt toimii liukuoven lukitus kokonaisuudessaan.

Samalla asennettu uusi umpionlasi, lamppujen pesimien varret+ uudet pyyhkijät. Ja yllätyksekseni molempien pesurien moottoritkin toimii, ei käytetty varmaan 10 vuoteen mutta näemmä toimii. Pesuvettäkin tulee lampuille asti.

Seuraavaksi voisi käydä ilmastointihuollossa testaamassa onko ilmastointijärjestelmä tiivis= kannaatko systeemi täyttää.

Kuvia tulee kun kerkiää laittaa...
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #7 : 09.05.2011, 20:13:37 »
Kiireiden keskellä ja mökkiprojektin viedessä löysät rahat ei ole kerenny paljon lanssia ehostaa.

Pientä hifistelyä tuli tänään tehtyä, asensin uudet originaalit polkimien kumipinnat. Jarruun pelkkä kumipinta kun vanha oli jo puhki ja kaasuun koko pedaaliosa.

Muija kysyi miksi et sitten vaihtanut sitä kolmatta poljinta samalla uuteen, käskin käydä autolla katsomassa kuinka hyvässä kunnossa se vanha on   ;)
Tuli autolta aika hiljaisena takas.


Parin viikon päästä ois taas lanssilla yksi edustuskeikka. Jonkun muijalauman polttarit...
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #8 : 10.05.2011, 18:21:33 »
Uskallatko sä antaa kaunokaisesi jonkun muijalauman paimennettavaksi?  *karkuun->

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #9 : 10.05.2011, 20:01:46 »
Itse kuskina, joten uskallan.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #10 : 01.06.2011, 14:55:27 »
Kaikkea sieltä siniseltä vielä saakin. Liukuoven sisäverhoilupaneeli repsotti kun kaikki muoviset kiinnitys nastat oli poikki,
Ja sieltähän niitä sai Ruåtsista tilaamalla, nyt paneeli pysyy paikoillaan. 1eur kpl, tarve 7kpl.

Taitaa olla pakko päivittää tuo Knutsson radio uudempaan kun alkaa nappulat olemaan aika sököt. Muutamat napit ei toimi lainkaan.
Jostain kun saisi tuommoisen uuden Knutssonin...

Ai niin jos jotain kiinnostaa alkaa harrastamaan ambulanssia niin tiedossa olisi...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6078.0
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #11 : 08.08.2011, 15:18:58 »
Ja viikonloppuna vaihtui temppuileva Knutsson uusvanhaan kasetti Grundig soittimeen.
Eihän ne liittimet sopineet päittäin kun Knutsson oli jossain telakassa kiinni ja siinä oli ihan omat liittimet.
Leikkasin liittimet irti ja juotin ISO- liittimen toiseen päähän. Auton päässä oli niin hyvät vastakappaleet kiinni, että pääsi helpommalla kun käytti vanhoja jämäköitä liittimiä.

Lisäksi asennettu peruutuskamera+ näyttö.
Näyttö saa virtansa soittimen karvoista ja takana olevalle kameralle virrat sain otettua taaksepäin osoittavista työvaloista/ työvaloista.
Toimii siten, että näyttö menee päällä vain silloin kun kamera lähettää kuvaa ja kamera menee päälle silloin kun pakin kytkee päällä ja "peruutuslisävalot" syttyy samalla. Valot saa päälle myös kojelaudan napista jolloin myös kamera systeemi aktivoituu.
Voi katsella että kuka ***kele siellä takapuskurissa ajaa kiinni.

Kamera systeemi oli pakko asentaa kun Ideaparkin liikennemerkki taipui 45 asteen kulmaan kun vähän peruuttelin. Puskuriin tuli vain pieni naarmu. Onneksi näin päin...

Jarrupolkimeen vaihdettu uusi kumipinta kun vanha oli puhki.

JA JOKU TAMPERELAINEN VOIS MYYDÄ MULLE VIIMEISIMMÄN AAMULEHDEN VALO-LIITTEEN!!
ILMESTYNYT ILMEISESTI VIIME PERJANTAINA TAI LAUANTAINA.
LEHDESSÄ KUULEMA KUVA AMBULANSISTANI...
« Viimeksi muokattu: 08.08.2011, 15:55:49 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #12 : 12.10.2011, 10:04:08 »
Ajokausi ohitse tämän vuoden osalta. Ajokausi päättyi edellispäivänä hyväksyttyyn määräaikaiskatsastukseen. Ja tämän jälkeen auto seisomaan jotta rahoja säästyisi.
Katsastuksessa ei mitään huomautettavaa. Kovasti katsuri etsi etupään nivelistä löysää mutta eipä löytänyt.
Ainut suullinen huomautus tuli akun irtonaisuudesta. Puuttui se tukiruuvi/ rautahässäkkä mikä pitää akun paikoillaan.

Käyty samantien tilaamassa siniseltä uudet. Ruuvi maksoi 9eur, rauta 10eur ja joku prikka 1.4eur.

Seisonnan aikana tarkoitus vaihtaa uusi jäähdytin, uudet etuvilkut kuluneiden tilalle, vaihtaa/uusia Calixin akun ylläpitolaturi, etulamppujen pesurin kumijohdot ja keskikonsolin valaistus.
Ja mikäli rahaa riittää niin huollattaa tuo automaattiloota.

Takatilaan en vain saa lämpöä vaikka sitä on ihmetelty. En saa ohjattua koneen lämpöä takatilaan ja takatilan webastoa en ole saanut tulille (en edes tiedä mistä se lähtee käyntiin). Webaston malli HL-18 B. Kävin kysymässä Webasto liikkeestä huollon mahdollisuutta mutta ei kuulema saa varaosia enää pl. hehkutulpaa ja muutamaa muuta komponenttia. Vika tosin voi olla joku ihan korjattavissa oleva.
Alkoi myymään uutta lämmitintä hintaan 1350eur.. ei kiitos.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #13 : 13.10.2011, 10:24:26 »
En lähde pilaamaan alkuperäiskuntoista ambulanssia pakettiauto muutoksilla ja kuljettamaan jotain paskaisia crossipyöriä.
Pilalle raiskattuja ambulansseja olen muutaman jo Suomen teillä nähnyt.

Pidetään yksi sentään orkkis kunnossa ja ajossa.

Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 965 AMB, -91, B280F
« Vastaus #14 : 03.11.2011, 21:47:59 »
Auto telakalla ja ensimmäiset talven kunnostukset aloitettu.

Keulaa purettu ja tarkoituksena vaihtaa ilmastoinnin kenno ja jäähdyttäjä. Epäilen jäähdyttäjää tuon jäähdytysnesteen hävittäjäksi...ja havaintojen perusteella juuri näin se taitaa olla.

Siten sieltä paljastui yllärinä myös tuo automattilootan lisäjäähdytin joka ei kyllä ole öljyä jäähdyttänyt kunnolla vähään aikaan. Joku ***nan hiiri pitänyt pesää sen päällä. On kyllä niin kypsän näköinen jäähdytin (läpi ei nähnyt).

Lootan jäähdytin:
http://kuvablogi.com/nayta/3333158/.

Purettua keulaa:
http://kuvablogi.com/nayta/3333159/


Ja kyllä tuo varsinainen jäähdytinkin aika valmiilta näyttää tihkuu sieltä sun täältä ja ruttua piisaa.
Vaihdan kaikki kennot uusin tai vähemmän ajettuihin.

Onko tuo laatikon lisäjäähdytin ollut vakiovaruste Aw-71 laatikossa vai ei?

Tänään käyty sinisellä tilailemassa uusia ruuveja/ pultteja/ suojamuoveja keulaan. Vanhat olivat niin rupisia että niitä en takaisin laita. Tehdään sitten museo-laatua samalla kun kerran lähdetään jotain vaihtamaan.

Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron