Proturbo  Autodiagnoosi

Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo

  • 246 Vastauksia
  • 116292 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #150 : 29.01.2017, 23:24:04 »
Ja taas jotakin :)

Viikonloppu käyntiin mattojen laitolla;






Sitten saikin heittää auton sydämen, eli puhaltimen paikoilleen. Läpiviennin myös tein tuohon tulipeltiin Lh:n johtosarjaa varten. Läpiviennin tekoon ehdotettiin rasiaporaa ja läksin sellaista hakemaan, mutta iskin silmäni kuviosahan metalliteriin ja nappasin ne mukaani, koska kuviosahan jo omistan ja terille voi tulla joskus muutakin käyttöä, mutta kuinka monta kertaa tulee tarvitsemaan 50mm rasiaporaa metallille? :D


Tämän jälkeen hain poljinpaketin jemmasta ja aloin hahmottelemaan pakettia paikoilleen kytkinsylinterin kera, jotta näkisin minkä verran poljinta pitää muokata. Poljinta pitää muokata siksi jos vaihtaa vaijerikäyttöisestä nestekäyttöiseen kytkimeen, koska toimintaperiaatteet on erilaiset. Vaijeritoiminen vetää, nestetoiminen työntää. Ainakin 200srj vehkeissä on manuaaleissa vakiona samoissa kiinnitysraudoissa kahdet paikat, ylempi paikka nestekäyttöiselle ja alempi vaijerikäyttöiselle. Joten polkimen siirto alemmasta paikasta ylempään, polkimen pidentäminen tuota muutosta kompensoiden ja vivun kääntö alapuolelle.






Söpösti hän siinä istuu S* Tuo kytkinsylinteri on siis 200 sarjan oma. Tilasin uutena Skandixilta hintaan 149e, valmistaja Delphi  :) Ja sellainen pakollinen huomautus, että EI -tuo maali ei ole halkeillut kuvan vasemmassa reunassa. Tuo ommeltu peitto  vaan jättää jälkeensä jotakin typerää karvaa :D






Ja kun vauhtiin päästiin niin alettiin kantamaan tavaraa takaisin autoon vähän enemmälti


Ensimmäisenä listalla oli tuuletuskanavien kiinnitys lämmittimeen jonka jälkeen sai kojelaudan kantaa tupaan :)







Ja keskikonsolin rautoja








Kun kasauksen vauhtiin oltiin päästy, niin oli aika purkaa. Auton hankinnasta asti olin inhonnut tätä viritelmää ja totesin että se saa lähteä nyt. Lähempi tarkastelu osoitti mittarijalan olevan kiinni pikaliimalla, joten varovaisesti irroittamaan mittaria.





Operaation jälkeen kuitenkin iski välitön katumus. Pitää kehitellä tuohon jotakin  :-[







Ruori kannakerautoineen ja kiinnikkeineen myös tupaan






En kuitenkaan malttanut antaa olla vaan oli pakko päästä fiilistelemään :sundaydriver: Penkin paikalle istumaan, jalat polkimille, kädet rattiin ja pienesti suusta vähän moottorin pärinää ja kaikkea muuta tarpeetonta  :D


On muuten ihan perseestä maata tuossa penkin paikalla selällään ja laitella ruuveja kiinni tuonne kojelaudan alle. Onneksi suurimmaksi osaksi sai laiteltua kaikki kiinni tuolla Makitan akkuvermeellä. On kyllä paras työkalu auton kasaamisessa, 1/4" hylsyadapteri istukkaan kiinni ja menoksi S*




Laitetaan tähän vielä kuva noista polkimista. Aika hyvälle kohdalle tuli tuo kytkin, joskin olisi voinut tulla piirun verran alemmas. :)






Ovet tai 75% niistä tuli kasattua loppuun asti, eli laitettua kaikki kahvat sun muut paikoilleen. Viimeisen oven kohdalla vain tuli pieni este, kun en löytänytkään tarvittavia osia sieltä, jonne luulin ne laittaneeni. Pientä sisäistä häiriötä inventaariossa siis. Alkaa nuo sähkötkin olla aika lailla selviä, mikä piuha menee mihinkin, kojelaudan laiton aikana selvisi iso osa noista selvittämättä jääneistä piuhojen toiminnoista. Osa ihan vaan tutkimalla ja osa sen perusteella mihin piuha ylettyy niin pystyi päättelemään toiminnon :)
« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 17:53:14 kirjoittanut razori »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #151 : 30.01.2017, 03:00:01 »
Alkuperänen kolikkolokeroasia tohon päälle niin ei liimat paista.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #152 : 30.01.2017, 18:13:27 »
Alkuperänen kolikkolokeroasia tohon päälle niin ei liimat paista.

Oliskos saanut jonkun hieman vähemmän harvinaisen vaihtoehdon? :D Ellei sulla satu olemaan ylimääräisiä kappaleita varastossa  ::) Oikeasti meinasin laittaa tuohon diskantit, kun sellaiset sattuu olemaan ylimääräisenä. Ja purku 900srj:sta niihin peitelevyt, toki vaatii hiukan muokkaamista kun ovat aika isohkot. Tai sitten teen itse sopivat

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #153 : 30.01.2017, 19:11:54 »
Oliskos saanut jonkun hieman vähemmän harvinaisen vaihtoehdon? :D Ellei sulla satu olemaan ylimääräisiä kappaleita varastossa  ::) Oikeasti meinasin laittaa tuohon diskantit, kun sellaiset sattuu olemaan ylimääräisenä. Ja purku 900srj:sta niihin peitelevyt, toki vaatii hiukan muokkaamista kun ovat aika isohkot. Tai sitten teen itse sopivat
kysäseppä täältä semmoselta käyttäjältä kun GHOST sillä tuntuu olevan tota harvinaista volvokamaa :)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #154 : 30.01.2017, 19:55:56 »
kysäseppä täältä semmoselta käyttäjältä kun GHOST sillä tuntuu olevan tota harvinaista volvokamaa :)

Täytyy pitää mielessä. Eipä tuo siellä tämänhetkisen prioriteettilistan kärjessä ole, mutta hoidettavien listalla kuitenkin  :)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #155 : 02.04.2017, 22:35:52 »
On päässyt vierähtämään hieman aikaa ilman päivityksiä, mutta kyllä tällekin koko ajan jotakin pientä tapahtuu :) sisustaan on saatu laitettua muutama osa lisää. Eniten aikaa ottaa jarruosien putsaaminen fosforihapolla. Hidasta hommaa, mutta saa ruosteen pois sieltä minne ei mekaanisesti yllä.

Päivitellään taas sitten kun on jotakin relevantimpaa päivitettävää -niin ja suunnitelmasta tämä ei valmistu täksi kesäksi. Eli Botnialle tullaan käyttiksellä :D

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #156 : 15.04.2017, 21:40:39 »
Nyt vasta löysin tämän. Asiallista rakentamista, jos tarviit tässä jeesiä maalipinnan kans niin vinkkaa vaan. :)
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #157 : 17.04.2017, 20:18:08 »
Nyt vasta löysin tämän. Asiallista rakentamista, jos tarviit tässä jeesiä maalipinnan kans niin vinkkaa vaan. :)

Hidas! :D Joo, kyllä varmasti tarvitsee. Vesihioa tuo ainakin pitää, parissa kohtaa näkyvillä sumurajat, mutta se on sitten joskus :)





Nyt olisi sitä tähdellisempää päivitettävää :juhau:

Kerrankin kun oli pitkä viikonloppu niin kerkesi tekemään nuo jarrujutut loppuun. Liotin siis jarruosia 33% fosforihappoliuoksessa. Liuotusaika oli n. 6h ja lämpötila sopivat 40*C väliaikana vaihtelin uuden rattiakselin lukkoineen ja avaimineen päivineen, kun purkuvaiheessa rattilukon tappi sai hiukan kipeää ja meni särki :D ennemmin vaihtaa tuon akselin nyt tässä vaiheessa, eikä sitten kun saa katastusinspehtööriltä korjauskehotuksen..



Ekana oli vuorossa etusatulat. Aika hyvin tuo happo kuorii kaiken pois :)






Liuottelun jälkeen välitön kuivaus kuumailmapuhaltimella. Ideana tuossa on haihduttaa liuoksesta vesi pois jolloin jäljelle jää tuo fosfori joka samalla kuivuu kappaleen pintaan tehden sen pintaan harmaan suojaavan kalvon. Kalvon päälle voi tietenkin maalata.






Ennen takasatuloiden vuoroa siivilöin ylimääräiset roskat pois.






Melkoista liejua jäi sangon pohjaan  :idiot2:






Ei siinä. Takasatulat lillumaan ja etusatuloita päällystämään. Pohjamaalina Upolin Happopohjamaali








Kullitettu S*







Mutta, jottei asiat kävisi liian helposti niin otetaas pari askelta taaksepäin tässä kasauksessa. Vaikka linjaukseni on, että tehdään samantien kunnolla, muuten ei tehdä ollenkaan -niin välillä lopputulos ei silti seuraa linjausta.

Viime vuonna kun puhaltelin ja maalailin kaikki alustan osat niin ne on nyt ruosteessa. En käsitä mitä helvettiä tuossa maalausvaiheessa on käynyt. Puhaltaessa tuntui että ihan kuin maalia ei olisi joissakin kohtaa ollenkaan, vaikka vetelin sudilla 3 kerrosta maalia. Jokaisessa alustan osassa on maaliruostetta ja ruostetta jopa maalin alla, joten ei muutakuin purkamaan osia irti.

Ekaksi käsittelin etupään osat, eli puhallus + maalaus. Lisänä hain kaupasta kolme litraa ruostesuoja-alustamassaa, sekä vanhanliiton spraytervaa. Litran sain hukattua tuota alustamassaa pelkkiin etupään osiin (tolpat + tukivarret) :juhau: On se perkele jos nuo vielä tuosta ruostuu  :knuppel2: Puhallusvaiheessa putsasin myös kaikki etupään osiin liittyvät pultit, kun nekin meinasivat ottaa ruostetta itseensä.

Jahka kaikki etupään osat oli kuivuneet yön yli niin seuraavana päivänä laittelin ne takaisin paikoilleen. Pultteihin ja jokaiseen kierrekoloon tuli laitettua törkymäärä tuota tervaa. Pulttien kiristämisen jälkeen edes pulttien kannat eivät säästyneet tervalta.


Tässä kuvassa alustamassa on jo suihkittu.






Etupään saatuani taas kasaan niin oli vuorossa takapää. Aika helppo vetää tuo akseli tuolta pois kun laittaa tuollaisen pitkän vanerin akselin alle ja pudottaa akselin siihen :) Sen verran ehdin tänään että takatukivarret sain ihan valmiiksi asti ja jäivät kuivumaan, ensi viikonlopulle jäi enää pelkkä taka-akseli.







Sen verran tässä on keretty tuumailla ja laitettu suunnitelmia uusiksi ja todettu, että tuo auto on saatava pois tuolta kylmästä tallista. Tämä siksi, että kun tuo on osaksi maapohjasuoja niin tuo soraosuus on melkein koko ajan kostea. Ja aina kun sataa niin tuonne valuu ihan älyttömästi vettä, koska tuo on muuta ympäristöä matalemmalla. Eli jos tuo jää auton lopulliseksi säilytyspaikaksi, niin se ruostuu pilalle 100% todennäköisyydellä.

Uudet tilat tulevat olemaan vanhassa navetassa (toiminta loppunut 12v sitten jos joku murehtii ammoniakkia), josta osastoidaan minun käyttöön reilu 70m2 tila. Seinät, lattia ja katto tietenkin käsitellään jollakin kivalla materiaalilla, joka ei päästä mitään hajua läpi esim. epoksimaali. Parista paikkaa on jo kysytty tarjouksia materiaaleista ja ehkä ensi viikonloppuna saisi jo alkaa tekemään väliseinää :)
« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 17:55:19 kirjoittanut razori »

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3436
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #158 : 17.04.2017, 22:29:15 »
Mitäs maalia oot vetänyt pohjille noihin puhallettuihin osiin ?
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #159 : 17.04.2017, 23:15:27 »
Mitäs maalia oot vetänyt pohjille noihin puhallettuihin osiin ?

Sepä siinä onkin, kun en aikaisemmin laittanut mitään pohjille. Tämä siksi kun hölmönä uskoin Hammeriten mustan vasaralakan mainospuheita. Tästä oppineena, nyt pohjina Upol Acid #8 1-komponentti, pintamaalina työkonemaali RAL-9005 ja tuon päällä vielä se alustamassa. Jos nyt tämä ei riitä niin vielä olisi yksi ässä hihassa ::)

Itse auton pohjassa ruostetta ei ole, kun silloin puhalluksen jälkeen vedin pohjiksi saman Upolin hapon ja kuitenkin itse kori on maannut noilla sijoillaan paljon kauemmin kuin alustan osat. Upoliin luotamma siis :)
« Viimeksi muokattu: 14.08.2017, 18:47:28 kirjoittanut razori »

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #160 : 18.04.2017, 00:10:40 »
Menin kanssa joskus sutimaan tota hammeritee puhallettuihin 240 alustan osiin ja kyllä puskee ilosesti ruoste läpi.. Voisin jopa väittää, että ihan sama vaikka ei olis mitään sutinut niihin  :idiot2:

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #161 : 18.04.2017, 12:40:01 »
Menin kanssa joskus sutimaan tota hammeritee puhallettuihin 240 alustan osiin ja kyllä puskee ilosesti ruoste läpi.. Voisin jopa väittää, että ihan sama vaikka ei olis mitään sutinut niihin  :idiot2:

Juuei tuota tököttiä kyllä suositella voi, mutta eihän sitä tiedä ennenkuin kokeilee. Enemmän tässä nyppii tuo turha työ  >:(

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #162 : 21.04.2017, 16:40:05 »
Ihan piti katsoa Hammeriten kotisivuja. Kyllä vaan, siellähän luvataan, että voi maalata ruosteen päälle. Kestäminen onkin sitten toinen juttu.

http://www.seab.fi/tuotteet/hammerite/

Kannattaa ehkä noita kamoja välttää, ovat tarkoitettu lähinnä sisäpuoliseen kuivien kappaleiden koristemaalaukseen.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #163 : 23.04.2017, 11:32:15 »
Ihan piti katsoa Hammeriten kotisivuja. Kyllä vaan, siellähän luvataan, että voi maalata ruosteen päälle. Kestäminen onkin sitten toinen juttu.

http://www.seab.fi/tuotteet/hammerite/

Kannattaa ehkä noita kamoja välttää, ovat tarkoitettu lähinnä sisäpuoliseen kuivien kappaleiden koristemaalaukseen.

No jos edellisellä sivulla olevaa taka-akselin kuvaa suurentaa niin jo tuolta kuvausetäisyydeltä saattaa hiukan nähdä ruostetta. Lähietäisyydeltä katsottaessa muistuttaa pahemman luokan ihottumaa

Itse ainakaan en laita tuota Hammeritea enää minnekkään  >:(

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #164 : 21.05.2017, 20:49:14 »
Ei tästä touhusta taas meinaa tulla yhtään mitään. Vähän kun saa asioita edistymään niin palataankin pisteeseen, jossa oltiin reilu vuosi sitten. Tässä viimeisen kuukauden aikana olen yrittänyt tehdä noita alustan osia uusiksi. Ja oikeastaan sainkin kaikki valmiiksi, mutta kun jotakin alkaa epäilemään niin se on menoa :facepalm:


Kolmas kerta toden sanoo, joten täräytetään täyskäsi pöytään, vien hilut työpaikalle hoitoon. :juhau: Nyt jos tällä ei tule hyvä, niin tuosta on enää vaikea parantaa.


Tämän viikonlopun käytin osien esivalmisteluihin, eli massanpoistoon. Mutta mikä olisi kaikista nopein tapa poistaa kaikki maali ja ruostesuoja-aine kyseisistä osista?


No tämä! *taavih->














Reilu 30min grillausta niin saa kevyesti vasaralla kopistella palamistuotteet pois :D



Mutta tuosta Hammeritesta. On uskomatonta kuraa










Tämä on mielestäni paras. Vaihdelaatikon kannatinpalkki, joka on ollut sisätiloissa koko talven noin +5*C lämpötilassa ja jälki on tämännäköistä :facepalm:






Katsellaan lisää ensi viikolla  :)
« Viimeksi muokattu: 14.08.2017, 18:48:27 kirjoittanut razori »

 

RallyBaron  Samppasport