Kulkukoira  Proturbo

Virikaasarit, tuplakaasarit vaakaimut, pystyimut hyötyä vai ei.

  • 342 Vastauksia
  • 171441 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Kaikki nyt varmaan tietää mitä tarkoitan, on rakennuskohteena auto mikä tahansa. on jossain vaiheessa kaasarin vaihto mielessä.

muuten vakioon autoon on jo laitettu vähän järeempi nokka-akseli peltisarja ja kaasarin suuttimet viilattu loppuun isäukon pilliviilalla  :2funny: sit saadaan tuplat ja imusarja 45 rosmot joihinka tarttee laittaa 32 tai pienemmät kurkut. imuääniä on mut ei menoääniä.  :nuhtelu

yks vanha foortti mies henkeen ja vereen (sen pajalle ei muut autot päässy), osas kansien kanavien muotoilun vaikka silmät kiinni, oli F-ryhmän huolto porukassa jollain tiimillä, omisti useita helkkarin kovia välikoppa vordeja ja rakentaa vieläkin yhtä vanhakoppaa. S* (eipä kaveri rakentele enää mitään viikatemies vei)

kuitenkaan hän ei koskaan laittanut omiin autoihinsa sen isompaa kaasaria kun 2 kurkkusen talbotin pystyimun, tai taunuksen vakio kaasaria.  :3/4 jättää sen:

mielipiteitä / omia kokemuksia on taatusti kaikilla

« Viimeksi muokattu: 15.07.2016, 14:59:09 kirjoittanut The moose »

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Tuplat vapariin tarvitaan jyrkän nokan ja virtaavan kannen kanssa puristamaan ne viimeisetkin hepposet.  uskon että järkevällä kaasutin politiikalla saa tehot kasvamaan vakiokaasariin verrattuna mutta jos kone ei ole tappiin viritetty tai iso ( 3L ) niin pelkkä yksi tupla vaikka dellorto dhla 40/45 riittää takaamaan sopan tuonnin. Lopultai iso kaasutin ei tuo tehoja, se vaan mahdollistaa ne. Toki entiseen mitsuuni laitoin dellorton 40 tuplat muuten vakio koneeseen nousi tehot 68-->101hp.. ei sillä kyllä koskaan pystyny kaasupohjas ajamaan, et'ä se ykskin olis varmasti tuottanu saman tuloksen:DD..

http://www.s262612653.websitehome.co.uk/DVAndrews/dellorto.htm

Tuossa mainiota tietoa tuplien koon valitsemisesta seosputkista ja suuttimista ja vielä säätämisestä. Dellorto dhla. varmasti pätevää myös webereiden kannalta, miksei myös solexien.
MSNS

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
ottaaha ne tänä päivinä jokkisfiiattien golffin ja fiiatin tc koneista yhellä 45mm vaaka tai 2 kpl mopon kaasareilla aivan älyttömiä tehoja. koneetha on alle 1650cc 8 venttiilisiä koneita.

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
JM:ssä, tehokkaimmissa yhdellä tuplalla ruokituissa 8v (1650 cc) taitaa olla se 150-170 hv. 16v 1600 cc ruiskukoneista tiedän että ovat jarruttaneet 190-210 hv.

Monesti "suutarin lapsilla ei ole kenkiä" sopinee myös ehkä tähän moottorin virittäjän tapaukseen...
Fordin 2.0 OHC:n kanssa olen myös pelannut, budjetti keinoin tehtynä 145 hv irtosi vaparina vakio imusarjalla ja 2-kurkkuisella kaasarilla. Kansi ja peltisarja olivat huonot, joten ehkäpä pidemmällekin tuo kaasari olisi voinut riittää. 2 x se vakio weber tuotti 154 hv samassa kompinaatiossa ja myöhemmin paremman kannen ja peltisarjan kera 163 hv. 2 x 45 mm vaakaimuin myöhäisempi paketti tuotti 170hv äänenvaimennuksen ahdistaessa (0,35 bar pakoputkessa vastapainetta). Noitten vääntökäyrissä on aikalailla eroa, eli pelkkiin huipputehoihin ei aina kannata vain tuijotella... Tuolta löytyy tarkemmin FORD muutokset ja laput jos jotakin kiinnostaa:   http://crazyracing.pp.fi/Kilpuri/Tekniikka/Sierra.html
 
Kuten noistakin resepteistä on nähtävissä niin ei pelkän yhden osa-alueen kuten esim. kaasarien vaihto sitä tehoa tuo koneeseen. Tehon saaminen edellyttää sitä että kaikki osa-alueet ovat kunnossa, jolloin ilmaa ja bensaa saadaan menemään enemmän läpi moottorista -> enemmän tehoa. Jos esim imukanava kannessa ei virtaa/toimi niin eipä sitä tehoa irtoa vaikka olisi 48 mm kaasarit, 3" putkisto ja 320 asteinen nokka.

Oma kokemus on ollut että dynossa käynti on aina vaivan arvoista, säädöt kun saa kohdilleen niin sieltä on monesti löytynyt 10-20% suorituskykyä lisää tai tuon verran polttoaineen kulutusta pienemmäksi. Vakio autojen vikojakin on tullut joskus käydyksi etsimässä dynossa, on löytynyt tukkeutuneita takavaimentimia, jako sekaisin ja sytkä tai kampiakselin anturi yms vikaisia laitteita.
   

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
kyllä ainakin turbokäytössä on hyötyä noista tuplakaasareista  :)  itsellä on tupladellortot 40mm paineistettuna ison ahtimen kera ja vetoja on alaaltakin huomattavasti enemmän kuin vaikka stömpällä..  ja toimivat moitteetta ei ole alueita missä röpeltäisi / pätkisi veto on tasaista niin alipainealueella kuin ahtoalueella aina tuonne reiluun 1bar saakka enempää en ole vielä ottanut ahtoja ulos  :P 

onko kellään ideoita toimivan kaasuvaijerivirityksen kanssa ?  tällä hetkellä ei vedä kuin 3/4 kaasusta koska vaijerissa / polkimessa ei riitä liikevara  :o  pitäs saada joku kertoja rakennettua ? ni sais kaasun aivan auki..
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Tätä juuri yritin kertoa, mitä Hannu_264 sanoi(oli niin pitkä ettei huvittanu lainailla:DD) , että kaasuttimen suurentaminen ei pelkästään auta.. Turbo käytössä tietenkin ehdotonta pari tuplaa ;P Itellä kans tulossa kompinaatio iso mekaaninen ahdin ja 40mm tupla lortot.
MSNS

The moose

  • Vieras
Itte sitä hommaa miettiny jälkikäteen kun mulla oli voortissa yli 250 hp virtaava kansi. nokkana virtasen hioma 11mm nostolla 320 ast. ja ekan viestin virivelhon viilaamat kanavat. ja sen pään mukaset venat..

siinä ei koskaan ollu muuta kun 40 lorttot 32 kurkuilla. suuttimia ei voi muistaa, mut ei niitä leimalle tarvinnu vaihtaa.. saastemittauksen joutu tekeen ja läpäsi sen tuplilla.. ja sillä nokalla..

oliskohan ilmaa virrannu erilailla jos olis jaksanu rakentaa imusarjan yhdelle lortolle?  tai no turbon se olis tarvinnu.

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Tätä juuri yritin kertoa, mitä Hannu_264 sanoi(oli niin pitkä ettei huvittanu lainailla:DD) , että kaasuttimen suurentaminen ei pelkästään auta.. Turbo käytössä tietenkin ehdotonta pari tuplaa ;P Itellä kans tulossa kompinaatio iso mekaaninen ahdin ja 40mm tupla lortot.


ei tietenkään pelkästään auta  :)  mutta turbokäytössä niillä saa paremman pidemmälle riittävän seoksen ( kuin esim. vakiolla)   ja miulla ei oo ite kannelle tehty mitään vakio -160 loppuinen b19a päällä ja imusarja on hiipakan sarjasta 5cm lyhennetty ja pakosarja on kanssa itsetehty.. toki noista olis enemmän hyötyä vingutetulla ja ehkä pienivesikanavaisella kannella sekä paremmalla nokalla kuin vakio..  ::)  mutta miun mielestä tässä kaasarivirittämisessä on jotain jännää vähän old schoolia  ;)  tuplissa muutenkin kivat imuäänet ! tosin niitä kyllä ihmeemmin turbon kanssa kuule.
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Osaako joku sanoa mimmoset suuttimet kannattais laittaa tuommosiin 45 tupla webereihin (DCOE).. Pystykoneessa siis ja katukäyttössä olevat.. Elikkäs lohko on 2300 cc, isoventtiilikansi 44/37 (virtauksista en tiedä), peltisarja ja mahdollisesti r-nokka.. Puristukset varmaan jotain 10:1 luokkaa.. En oo kyllä mitannu mutta arvelisin.. Niin ja silleen että pystyy ajamaan ihan liikenteessä eikä radalla..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Riippuu vähän minkä kokoiset sisäkurkut sulla on?
MSNS

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Riippuu vähän minkä kokoiset sisäkurkut sulla on?

Aivan joo se unohtu sanoa.. 36:set..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
144--150 väliltä varmaan mukava olis aloitella, sitten seosputkilla hienosäätöä.. Tiedä sitten kuinka hyvin dcoe saa noita putkia.. paremmin pitäis kuulemma olla tarjolla kun lorttoihin..
MSNS

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Siis pää suuttimet.  tyhjäkäynti jotain 60--70 ...
MSNS

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
144--150 väliltä varmaan mukava olis aloitella, sitten seosputkilla hienosäätöä.. Tiedä sitten kuinka hyvin dcoe saa noita putkia.. paremmin pitäis kuulemma olla tarjolla kun lorttoihin..

Pitäs noita muistaakseni löytyä ainakin freetechnicsiltä..

Siis pää suuttimet.  tyhjäkäynti jotain 60--70 ...

Selvä.. Pitääkin tuossa kattoa mitkä tällä hetkellä on kun en muista..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Elikkäs pääsuuttimet on 155, seosputket F16 ja tyhjäkäyntisuuttimet 55, seosputket F8..

Joten, pitäiskö ostaa isommat tyhjäkäyntisuuttimet ja pienemmät pääsuuttimet? Vai onko nuo nykyset yhtään käypäset..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

 

Elekma  Autoracing