Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Vihvilä - 25.05.2012, 17:39:32

Otsikko: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 25.05.2012, 17:39:32
Juu elikkä tässä omasta 940 DTicstä halkesi kansi ja naamalle iski karu totuus kun menin paikalliseen moottori koneistamoon että täydellinen kansi maksaa 1200 euroa ja aihio kantta ei ollut silloin edes saatavilla enää hydraulisilla nostajilla. mutta nyt siis tässä metallimiesten kesken mietiskeltiin tässä illan pimeinä tunteina ja todettiin että minullahan on 2 kappaletta vapari koneen kansia jotka ovat myöskin halki. Tästä meille tuli ahaa elämys että koitetaan korjata kansi itse. työstökoneet kun löytyvät kultakin itseltään tai ainakin työpaikalta.

Projekti aloitettiin 22.5.2012 jolloin yksi jo osiksi purettu kansi otettiin ja asetettiin metallivanne sahaan ja siitä siipaistiin siivu irti 6 sylinterin kohdalta siten että puolet molemmita kanavista ja seetin aukoista jäi siivuun. se siivu halkaistiin vielä halkeaman suuntaisesti joten nähdään miten vesikanavat liikkuvat kannessa.onneksemme totesimme että tavaraa oli aika paljon palotilan ja vesikanavan välissä joten hitsaamisesta ei tule ongelmaa.

Seuraavana selvitettiin että pystytäänkö hitsauksen jälkeen työstämään seetin paikkoja riittävän tarkasti ja kyllähän se onnistuu. ensin vain ohjuriin tarkkuus hiottu pinna tappi ja siitä kalibroidulla kosketin puikolla mitat cnc koneeseen ja sitten säädettävällä avarruspäällä reikä oikeaan mittaan. näin ainakin suunnittelimme mutta saapas nähdä miten käy.

Seuraavana kipaistiin paikalliseen moottori koneistamoon ja kyseltiin että minkä kokoisia seetirenkaita on saatavilla. Tulimme siihen johtotulokseen että katalogista saa millin isompaa seetiä kumpaankin reikään eli 38mm ja 34mm joten tilaa jää riittävästi ja ei tarvitse teetättää tilaustyönä seetejä. seeteille tulee hintaa 12 euroa kappale.

Sitten suunniteltiin paikallisen hitsurin kanssa kannen hitsausta ja suunnitelmaksi saatiin että kansi upotetaan esin laihaan lipeä nesteeseen ja annetaan likojen liueta irtin ja sen jälkeen kansi upotetaan puhtaaseen veteen ja toivotaan että kansi puhdistuu riittävästi. jos kansi ei puhdistu riittävästi niin sitten kehitellään jotain uutta. puhdistuksen jälkeen seetien välistä leikataan rälläkällä tai jollakin dremelillä seeti renkaan poikki ja vedetään seeti renkaat pois. kun seeti renkaat on saatu pois kaivetaan dremelillä halkaman kohdalle mahdollisiamman isorailo että seetien väli saadaan hitsattua mahdollisimman isolta alueelta että kannesta saataisin mahdollisimman kestävä. kun kansi on saatu kaiverretuksi niin kansi puhdistetaan jos siihen on tarvetta ja sen jälkeen lämmitetään noin 150-200 asteeseen. kun kansi saavuttaa tavoite lämpötilan hitsataan kaivettu onkalo täyteen pulssi mig hitsaimella. kannen peruslämpötila ei saa laskea hitsauksen aikana yli 30 asetetta tavoite lämpötilasta jotta kansi ei todennäköisesti alkaisi vetelemään. sen jälkeen kun kansi on saatu hitsattua sen kanavat työstetään alkuperäiseen kokoonsa ennen seetin paikkojen koneistusta. ennen koneistusta kansi lämmitetään vielä 200-300 asteeseen ja se pidetään siinä 1 tunnin verran. tämän toivotaan vähän vähentävän kannen jännityksiä hitsauksen jäljiltä.

Seetin paikkojen koneistuksen jälkeen seeteille tehdään seetien paikalleen iskemiseen tarvittavat tuurnat ja seetien kylmennykseen tarvittava kylmennys pönttö jonka läpi puhalletaan hiilidioksidia.

Seetien asennus suoritetaan myöskin koti oloissa jolloin kansi lämmitetään n. 100-150 asteeseen ja seetit n. -70 asteeseen. Tämän jälkeen on joku 3-4 sekunttia aikaa saada hakattua seeti paikalleen.


Tämä on siis suunnitelma jota yritämme ensin erilliseen vaparin koneen kanteen. jossa on myöskin painetta tekevät halkeamat.

Jos jollakin tulee jotain ideoita niin niitä otetaan vastaan innolla.

Pistelen päivitystä ja kuvia projektin edetessä.
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: janne81 - 25.05.2012, 21:42:12
Hyvä siitä tulee.
Voisko sen sauman pestä ihan suolahapolla? Tulis puhdasta. Vai onko liian kovaa kamaa, ainakin messinkisten kennojen tinauksessa lyömätön aine.
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 26.05.2012, 15:48:39
voihan sitäkin koittaa. on tuo malli kansi niin voi kokeilla melkein mitä haluaa :D
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 26.05.2012, 16:12:16
Tuli mieleen että onkohan noita kanavia mitään mieltä parannella tässä samalla kerta on kansi irti? kattelin että kanavat on ainakin todella huonosti kohistettu ja todella karkeilla kanavilla ja pako ja imukanavat on aika huonosti kohdistettu sarjoihin.
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: 8-pätkä - 26.05.2012, 17:46:55
Tuli mieleen että onkohan noita kanavia mitään mieltä parannella tässä samalla kerta on kansi irti? kattelin että kanavat on ainakin todella huonosti kohistettu ja todella karkeilla kanavilla ja pako ja imukanavat on aika huonosti kohdistettu sarjoihin.

Kohdistaa nyt ainakin kannattaa ehdottomasti. Tuskin pienellä siistimisellä ja terävimpien kulmien/valupurseiden poistollakaan ainakaan negatiivista vaikutusta saa aikaan, eri asia on se että onko sillä mitään käytännön merkitystä tuollaisessa jeesuksen aikaisessa esikammioryskyttimessä.. :)
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 26.05.2012, 18:53:17
mitenköhän ton pakokanavien kohdistaminen sarjaan kun tiivisteissä on metalli reunus :/ onko porukalla ideoita?
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 26.05.2012, 21:33:02
Tuolla on kuvia tämänhetkisestä tilanteesta.

https://picasaweb.google.com/100672074281647761944/VolvoKansiRemontti?authuser=0&feat=directlink (https://picasaweb.google.com/100672074281647761944/VolvoKansiRemontti?authuser=0&feat=directlink)
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Phav - 30.05.2012, 07:18:40
Kaveri juotti bemarin 6 koneen halenneen kannen, näillä juotos puikoilla, joita on eri metalleille. Ja kestännyt useamman vuoden.
Ei nyt tule puikkojen nimi mieleen, mutta lisään kun muistan.
Noissa puikoissa sisällä joku aine joka nostaa lämpötilaa ja saa perusaineen sulamaan huomattavasti matalemmassa lämpötilassa. alumiinilla tais olla 300 astetta tarvittava lämpötila.
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: tomimikael - 30.05.2012, 19:30:27
Kaveri juotti bemarin 6 koneen halenneen kannen, näillä juotos puikoilla, joita on eri metalleille. Ja kestännyt useamman vuoden.
Ei nyt tule puikkojen nimi mieleen, mutta lisään kun muistan.
Noissa puikoissa sisällä joku aine joka nostaa lämpötilaa ja saa perusaineen sulamaan huomattavasti matalemmassa lämpötilassa. alumiinilla tais olla 300 astetta tarvittava lämpötila.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5742.0

Olisiko jotain tollasta?
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 02.06.2012, 13:40:35
itsellä on techno weld nimistä ainetta joka on alumiinille käypästä. ajattelin sitäkin kokeilla tohon koe vedos kanteen. pieni epäilys on vaan tohon aineeseen mutta senhän näkee sitten.
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 05.06.2012, 22:37:28
lämmitys uuni on hakusassa.... pitäs saada lämmitettyä tasasesti ja jäähdytettyä ooooooooikein hitaasti. kellään ideoita?
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Nortti - 05.06.2012, 22:51:01
itsellä on techno weld nimistä ainetta joka on alumiinille käypästä. ajattelin sitäkin kokeilla tohon koe vedos kanteen. pieni epäilys on vaan tohon aineeseen mutta senhän näkee sitten.

Seuraa tarkkaan ohjeita ja katso vaikka videoita technoweldin sivuilta.
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: ksthb - 05.06.2012, 23:55:20
Tuli mieleen että onkohan noita kanavia mitään mieltä parannella tässä samalla kerta on kansi irti? kattelin että kanavat on ainakin todella huonosti kohistettu ja todella karkeilla kanavilla ja pako ja imukanavat on aika huonosti kohdistettu sarjoihin.

Muutamia juttuja, pakopuolta ei kannata kohdistaa pykälä on hyväksi.
Seetirenkaita voi sorvata haluttuun mittaan, seetipesä tulee olla 0,14- 0,16 mm pienempi kuin rengas pysyvyyden takaamiseksi. Hyvä reunaviiste ja renkaaseen ölpää liukasteeksi, ohjaimesta ohjaava työkalu seetirnkaan/ vasaran väliin ja naputtelet renkaan paikalleen.
Huom! koneista yksi rengaspesä ja asenna rengas kerrallaan, viereinen pesä ei pysy mitassaan kun asennat renkaan.
Kannen lämmitys on ok,  saa jäähtyä omia aikojaan ei huolta vetelysta..

Jos tarviit tarkennusta niin kilauttale.....
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 06.06.2012, 00:37:27
kiitoksia neuvoista. pitää yrittää jotain. mitä mieltä amma mies on tosta techno weldistä?
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: ksthb - 06.06.2012, 07:45:57
Ei oo mitään kokemusta tosta, mutta veikkaisin pienien korjauksien aineeks, ehkä?
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 06.06.2012, 22:27:34
Mites onko amma mies mitä tuosta esilämmityksestä että riittääkö että kosaanilla lämmittää ensin varovasti koko kantta ja sitten alkaa hitsaamaan?
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: ksthb - 06.06.2012, 22:55:53
Sekin on käytetty tapa.. Onnistuu niinkin, tosin aikalailla saa tohotella että saa kannen kuumaksi. Jotku hitsarit on tehny tommosia pieniä hitsauksia ilman esilämmitystäkin onnistuneesti.
Hitsari Tallinnassa jota olen käyttänyt esilämmittää kannen 2-levyisen sähköhellan päällä....
Kun ekan kerran näin ton tavan niin olin hiukka huuli pyöreenä..
Täytyy sanoa että tämä venäläinen kaveri osaa hommansa, ainakin hitsaus on ollut pro tasoa edukkaaseen hintaan.
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 07.06.2012, 00:24:08
jeps. täytyy jotain tämmöstä patentoida itsekkin. en viittis alkaa lämmittämättä hitsailla kun nämä kannet on surullisen tunnettuja siitä että ne on sitten ihan rullalla kun jos sen hitsaa väärin... mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta. huomenna tosiaan otan autosta kannen irti ja puran sen ja sitten katellaan pesun jälkeen mitä löytyy... halki se on sen minä jo tiedän kokemuksesta.

Eli suunnitelma on se että kansi puretaan.
-pestään
-seeti välit rälläkällä poikki ja seetit pois
-cnc kone laulamaan ja ajellaan venojen väli noin 2 mm päähän vesikanavasta
-pestään lisää.
-esilämmitetään 200-300 astetta? mitä mieltä on amma mies?
-hitsataan välit kansi tasoon silleen varmanpäälle että ei haittaa vaikka kanavat vähän täyttyykin.
-Pestään lisää jos tarvis.
-cnc koneella pinnatapilla arvot ja säädettävällä avartimella jyrnästään reikä.
-Siis pystyykö sen seetin muka vetämään pelkällä ölpällä sinne paikalleen ilman lämmitystä ja viilentämistä? Ohjeet on volvon puolesta tuohon jälkimmäiseen operaatioon ja teoriassa on vehkeetkin jos riittää että töhöllä lämmittää
sitten tehdään vanhasta venasta ohjuri ja siihen tuurnaa perään että päästää naputteleen. Onko amma miehellä lisättävää?
-sitten kun seetin on pohjassa niin seuraavan kimppuun vain
-kun kaikki on paikallaan niin vimostellaan ja kaikki virtaa vasten olevat pykälät vittuun ja vähän muutenkin poistellaan enimmät valu törskyt pois.
-katellaan onko kansi sinnepäinkään enää suora.
-sitten koneistetaan seetit ja venat ja kokoon.

onko lisättävää?
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: ksthb - 07.06.2012, 23:23:11
jeps. täytyy jotain tämmöstä patentoida itsekkin. en viittis alkaa lämmittämättä hitsailla kun nämä kannet on surullisen tunnettuja siitä että ne on sitten ihan rullalla kun jos sen hitsaa väärin... mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta. huomenna tosiaan otan autosta kannen irti ja puran sen ja sitten katellaan pesun jälkeen mitä löytyy... halki se on sen minä jo tiedän kokemuksesta.

Eli suunnitelma on se että kansi puretaan.
-pestään OK
-seeti välit rälläkällä poikki ja seetit pois  OK
-cnc kone laulamaan ja ajellaan venojen väli noin 2 mm päähän vesikanavasta OK
-pestään lisää.
-esilämmitetään 200-300 astetta? mitä mieltä on amma mies?  OK
-hitsataan välit kansi tasoon silleen varmanpäälle että ei haittaa vaikka kanavat vähän täyttyykin. OK
-Pestään lisää jos tarvis.
-cnc koneella pinnatapilla arvot ja säädettävällä avartimella jyrnästään reikä. OK
-Siis pystyykö sen seetin muka vetämään pelkällä ölpällä sinne paikalleen ilman lämmitystä ja viilentämistä? Ohjeet on volvon puolesta tuohon jälkimmäiseen operaatioon ja teoriassa on vehkeetkin jos riittää että töhöllä lämmittää
sitten tehdään vanhasta venasta ohjuri ja siihen tuurnaa perään että päästää naputteleen. Onko amma miehellä lisättävää? 
14-16 rympillä ei tarvii lämmitellä, kun asennat seetin ns. kylmään kanteen niin tiedät kuinka hyvin se sielä pysyy

-sitten kun seetin on pohjassa niin seuraavan kimppuun vain  OK
-kun kaikki on paikallaan niin vimostellaan ja kaikki virtaa vasten olevat pykälät vittuun ja vähän muutenkin poistellaan enimmät valu törskyt pois.
-katellaan onko kansi sinnepäinkään enää suora. Plaanaukseen vaan.. ei se vääntyile
-sitten koneistetaan seetit ja venat ja kokoon.OK

onko lisättävää? Ei yhtäkkiä tuu mieleen

Vastailin tonne listasi sekaan, ihan hyvältä suunnitelmalta näyttää

MUTTA, Jos seetin välit on halki niin halkeemien reunojen täytyy porrastaa + 1mm ennenkuin on syytä epäillä että väli vuotaa... Koeponnista kansi ennen työn aloitusta
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 08.06.2012, 14:29:24
otan sunnuntaina kannen irti mutta halkise todennäköisesti on ellei edellinen omistaja ole kussut tiivisteen asennusta kun on rempannnut konetta. mutta sen näkee sunnuntaina. mistähän muuten saa halvimmalla kannen pultit?
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: ksthb - 08.06.2012, 22:16:27
Kun saat kannen irti niin laita kuvia mahdollisista halkeemista/kansitiivisteestä, tarkastelllaan mikä vois olla todellinen syy vuotamiseen
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 10.06.2012, 20:55:23
Kannen irroitus aloitettu ja lisää kuvia tulee illan myötä. pari kuvaa nappasin jo ennen työn aloitusta.

https://picasaweb.google.com/100672074281647761944/VolvoKansiRemontti?authuser=0&feat=directlink (https://picasaweb.google.com/100672074281647761944/VolvoKansiRemontti?authuser=0&feat=directlink)
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 10.06.2012, 23:43:20
noniin. nyt on kansi irti ja kaikki venttiilin välit on jossain määrin halki mutta 1 ja 6 sylinterin kohdalta halkeamat oli silleen "puhtaat". Paras yllätys olise että autossa ei ole enää alkuperästä kantta vaan SKn valmistama tarvike kansi. Kokemuksia? Tiivisteessä ei ole merkkejä vuodosta mutta välissä olevaa mössöä en ole tutkinut sen tarkemmin. paljos kansiset ottaa koe ponnistuksesta vai vienkö paikalliselle pajalle? kahtoo ponnistuksen jälkeen miten tässä aletaan edetä.

Sitten muusta moottorista. sylinterissä ei minkään näköstä pykälää ja männät eivät ole yhtään murentuneet esikammion kohdalta. eli hyvältä näyttää siihen nähden

Kuvia löytyy https://picasaweb.google.com/100672074281647761944/VolvoKansiRemontti?authuser=0&feat=directlink (https://picasaweb.google.com/100672074281647761944/VolvoKansiRemontti?authuser=0&feat=directlink)
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: ksthb - 11.06.2012, 07:48:08
Koeponnistukseen kannattaa viedä, toiveita on ettei vuoda ja jos vuotaa niin näkee mistä.
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 13.06.2012, 13:04:00
noniin elikkä koneistamolta tuli vastaus että ainakaan ne ei saanut sitä vuotamaan mutta kuulemma kansi on aikalailla kiero että epäilivät että ei se noin paljoa irrotettaessa mene kieroon että vois olla ehkä ollutkin edellisessä asennuksessa?  kaikki osat kasaamiseen tulee maksamaan noin 170 euroa joka sisältää kaikki kannen tiivisteet ja kannen tiivisteen ja pultit
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 22.06.2012, 11:06:48
noniin. nyt on kansi kiinni ja autolla ajettu ensimmäinen 10 km. ja painetta tulee minusta normaalisti koska ylävesiletkun voi puristaa sormin luttuu eikä voimaa paljoa tarvitse. mites teillä muilla tulee lämmintä kajuttaa tyhjäkäynnillä? itse mittailin putkia niin

Lohko 70 astetta
kansi 52 astetta
ylävesiletku 40 astetta
alavesiletku 20 astetta
sisälämmittimen tulo 30 astetta
paluu 15 astetta
Lämmöt siis kun moottori käy tyhjäkäyntiä.

Sisälle ei silti tahdo tulla lämmintä kuin ajaessa.

ideoita? itse ajattelin laittaa sähkösen pumpun pyörittämää sisätilan vettä. kun minusta ei tunnu vesi kierto riittävän tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: jogiin - 22.06.2012, 11:23:50
Mullekkaan ei tuu ku satunnaisesti kuumaa sisälle  ::) Muuten on sellasta lämpöstä... Painetta ei tee eikä vesiä hukkaa.
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: AtAi - 22.06.2012, 12:38:38
Mullekkaan ei tuu ku satunnaisesti kuumaa sisälle  ::) Muuten on sellasta lämpöstä... Painetta ei tee eikä vesiä hukkaa.
LISÄTKÄÄ SYÖTTÖÄ.

Ainakin tuo 240diitseli oli talvella ihan yhtä sauna kun vastaava pensselinpesuainevetoinen.
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 22.06.2012, 14:07:58
täytyy sitä syöttöä kattella 1000 km jälkeen kun on jälki kiristys tehty. oli muuten vähän raaka kiristää se viimenen 90 astetta sen moottorin lämmittämisen jälkeen. mutta siis mulle tulee kyllä ajaessa todella kuumaa ilmaa mutta tyhjäkäynnillä ei tule melkein mitään.

Mitenköhän tuo syöttöjen lisäys kun on sinetöity pumppu? pitääkö vaan ettiä kaveri jolla on sinetti pihdit?
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: TVS - 23.06.2012, 00:27:25
Ei oo ikinä ollu yhessäkään mun katastamassa läjässä sinettiä tallessa, ei ne niitä kahtele. Ja tyhjäkäynnillähän nää ei tuppaa lämpöä tekemään, talvella ilman minkäänlaista flektiäkin lämmöt laskee hyvinkin terhakasti kun laitteet pysähtyy, jopa pitkissä valoissa ehtii nähdä kun mittari alkaa laskea :D. Tosin jos ei se puhallakaan lämmintä niin joku vesikierto-ongelma siihen liittyy, mun tapauksessa ongelma liittyy siihen että malmi jäähtyy talvella....
Otsikko: Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
Kirjoitti: Vihvilä - 23.06.2012, 11:31:39
joo. kattelin tossa että motonetissä maksaa yleismallin kiertovesipumppu 39,90 että taidan laittaa sen tonne lämppärin putkeen siihen asti kunnes saan webaston hankittua.

Pitää kahtella sitä syöttöä lisää sen 1000 km jälkeen jos tulis lisää vähän voimaakin. tuntuu olevan alle 3000 aika hengetön kun turbo ei ole ihan vielä mukana.