Race.fi  Puotilan autokorjaamo

480 Turbo -89 blakk, museoon?

  • 73 Vastauksia
  • 18890 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #30 : 19.09.2019, 18:08:31 »
Tuli hetki taisteltua tuon CR-906:n kanssa. Vahvistinpuolessa oli jotain hämminkiä, ja se löi jatkuvasti suojauksen päälle.

foxterrier toimitti toisen soittimen, jossa oli vaan väärän värinen etulevy. Se heräsi testipenkissä kyselemään koodin perään. Laitoin vahvistinkortin siinä toivossa toiseen soittimeen, ettei tarvitsisi ruveta etulevyä vaihtamaan. Hommahan toimi ajatuksen tasolla, ja tuo aiemmin pimeänä ollut heräsi kyselemään koodia. 6666 ruutuun, kun kaikki diodit oli poistettu, mutta... Ei jostain syystä hyväksy koodia  :'(

No, vaihtoon sitten etulevy, ja nyt vehkeet käynnistyy. Nyt sitten ongelmana nuo soittimen valot. 5 polttimoa joista yksi oli ehjä. Näytön toisen polttimon vaihdoin, mutta oli sen verran hankalan oloinen vaihtaa, ettei oikein innostaisi loppuja ruveta vaihtamaan. Samalla sitten ledeiksi jos siihen lähtee. Vai onko tuohon jotain kikkaa olemassa? Nyt kolvailin vanhan pois ja uuden tilalle.

Tänään hain vielä konttorilta oikean väriset kilvet eu-kilpien tilalle.




Edit: tulipa kyselyä alkuperäisten lamppujen perään(tuohon soittimeen) joltain hollannissa toimivalta Volvon radioihin erikoistuneelta puljulta. 10e/kpl olivat vailla, ja 5kpl tuohon niitä menee. Taidampa keksiä jotain muuta käyttöä tuolle rahalle... 50e on ehkä hitusen liikaa viidestä hehkulampusta.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2019, 16:30:05 kirjoittanut DaKyy »

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #31 : 20.09.2019, 20:54:51 »
Tänään tuli askarreltua pakoputken parissa. Autossa on nimittäin turbolta takapöntölle saakka suora putki. Ja takapönttö oli myös mallia "vaimennin".

Jonkun joskus saama idea downpipen laipan katkomisesta ja 2.5" holkin hitsaamisesta sen tilalle ei palvellut omia tarkoitusperiä. Lisäksi lambda oli sitten katin poiston yhteydessä siirretty downpipeen. Lähdin purkamaan vanhaa putkea siinä uskossa, että normaali 2.25" putki olisi säilytetty, mutta karu totuus paljastui kun sain vanhan putken purettua pois edestä. Tuo oli siis 2.5" putkea perälle saakka, kun normaalisti tuo loppupätkä on 2" putkella. Ei se nyt sinänsä pöllömpi idea ole, mutta näkisin että melko marginaalisesta tehon lisäyksestä puhutaan.

No, kun ei sopivaa adapteriputkea saatu kyhättyä osista mitä remonttiin olin varannut, niin köröttelin sitten kotiin ratkaisulla, jossa downpipen perässä oli 30cm pitkä äänenvaimennin  ;D Jos äänet aiemmin olivat kamalat, olivat ne nyt jotain ihan muuta.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #32 : 23.09.2019, 18:08:30 »
Tuli ABS-systeemin kanssa otettua ensimmäinen erä. Aiemmin testailin jo ABS pumpun toimintaa sytytysvirran kera. Pumpun pysähtyminen jälkeen jarrupolkimeen hipaisu riitti käynnistämään pumpun uudestaan. Painepallo oli siis tiensä päässä.


Puola pois edestä, niin painepallon sai ruuvailtua auki. Vaikka olin napannut akkukengän irti ja koittaillut pumppailla jarrupoljinta, oli siellä vielä jonkin verran painetta. Konehuone sai pienen suihkun jota sitten hieman koitin jarrukliinerillä putsailla.

Uusi pallo tilalle, joskin ei ihan alkuperäistä vastaavaa ollut laittaa tilalle. Land Rover P38 löytyy samalla kierteellä oleva pallo, jonka hinta oli kolmanneksen orkkista vastaavasta (jota löytyy sitten Jaguarista). Erona orkkikseen oli kuitenkin pallon päältä puuttuva kuusiokolo. Kiristäminen piti tehdä 22mm kiintoavaimella pallon juuresta, jossa ei valtavasti tilaa ollut. Avainta piti kymmenisen senttiä vielä lyhentää, jotta pallon pääsi kiristämään paikalleen.



Samalla tuli otettua MAF irti (ja putsattua) ja ilmanputsarin kotelo, jonka joku oli kilikolilla päättänyt maalata hopeaksi(?). Kotelo vaihtui enemmän orkkikseen suuntaan.



Kuvassa vielä näkyy tuo imusarja, josta lähtenyt maalit kävelemään. Varaosa-autossa olisi sekin paremmassa kunnossa. Eiköhän sekin tule vaihdettua.

Remontin jälkeen ABS-valo edelleen loistaa, mutta nyt saa pedaalia polkea reilut 10 kertaa, ennen kuin ABS-pumppu herää henkiin. Vielä pitäisi anturit siis tutkailla.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2019, 18:41:21 kirjoittanut DaKyy »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #33 : 23.09.2019, 23:06:08 »
Mitenkä tässä tuo abs toimii? :o
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #34 : 24.09.2019, 00:21:55 »
On se ainakin ihan erilainen mielestäni, kuin noissa 460 ollut ABS-järjestelmä. Ei siinäkään muistaakseni ollut noita varaajapalloja.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #35 : 24.09.2019, 08:51:29 »
Teves mk2 tästä löytyy. Olikos 93 vuosimalleista eteenpäin mk. IV malli.

Takaloosterista löytyy ohjausyksikkö, ja nyt kun mietin niin relerasiasta löytyy ABS-pistoke. Voisikohan siitä saada ABS-valon vilkuttelemaan vikakoodit...

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #36 : 25.09.2019, 18:29:04 »
Erä 2 ABS:n kanssa. Koitin tuota relerasiasta löytyvää pistoketta. Mielestäni 1 ja 3 pinnit yhdistämällä tuon pitäisi jotain laulaa, mutta alkoi kabiinissa sellainen älämölö, että päätin jättää sikseen. Joku vehje siitä ei selkeästi tykännyt ja ABS-valo edelleen paloi "normaalisti".

Koitin toista ohjausyksikkö, kun sellainen oli tuossa jouten. Samat oireet kuin ennenkin.

Kaivoin sen verran sähkökaaviota esille, että löysin pyörien antureiden pinnit ohjausyksikön liittimestä. Muista antureista tuli noin kilo-ohmin verran vastusta, mutta vasemman takapyörän anturi näytti ääretöntä.

Kurkkasin varaosa-autosta missä kunnossa anturi on. Tietysti siinä samainen anturi oli hajalla. Täytyy katsoa onko molemmat taka-anturit samanlaisia - ilmeisesti noiden irroittaminen ehjänä ei nyt välttämättä onnistu.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #37 : 25.09.2019, 19:09:30 »
No tuo 460 oli tosiaan -93 mallinen ABS-jarruilla. Että siinä varmaan oli se mk. IV ABS. Tuo anturi on risa, jossa ääretön vastus. Kyllä ne anturit pitäisi mielestäni olla samanlaiset joka pyörässä.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #38 : 26.09.2019, 19:59:26 »
Eri varaosakoodit noilla kuitenkin on. Tuli tilattua orkkisosa, vaikka vähän kirpaisi. Koitin kuitenkin irrotella varaosa-autosta sen väärän puoleisen anturin testausta varten, eli erä nro 3 olisi alkamassa ABS taistossa, vaikkakin ABS on jo kaksi erää vienyt.

Ensivaikutelma oli, että hyvinhän tämä täältä irtoaa. Joo o, puolet anturista sieltä tulikin pois, toinen puoli jäi vielä odottamaan manuaalista poistoa.

Otin kuitenkin liittimen ja pätkän johtoa talteen, ja väkästin kilo-ohmin vastuksen johdon päähän. Leikkiköön se anturia sen verran, että nähdään onko järjestelmässä mitään eloa kun luulee näkevänsä kaikki anturit.

Nykäisin vanhan anturin johdon irti ja laitoin anturin korvikkeen paikalleen, virrat päälle ja...




Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #39 : 27.09.2019, 18:55:26 »
Volvossa käynti on melko epätasaista kylmänä, ja kierrokset välillä melko korkeat tyhjäkäynnillä. Imupuolella vuoto?

Lähdin koittamaan muutaman euron virityksellä, josko jotain vuotoja olisi.


Emäntä epäili että nyt oli jostain tulleet väärän verkkokaupan vermeet, mutta kyllä näillä olisi tarkoitus selvitä.


IMM pois paikaltaan ja tulppa paikalleen. Pumppaamalla tulppaan ilmaa, saadaan siitä tiivis. Toista putkea pitkin saadaan savustimella puhallettua savua imupuolelle, jonka toivottavasti pitäisi tulla ulos vuotopaikoista.

http://imgur.com/a/P0J65wb
Tuolta löytyy video tuloksesta.
Eli vuotoa on. Tuo mötikkä liittyy moottorin huohottimeen, täytynee ottaa auki ja tutkia, että mikä siellä on hajalla...

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #40 : 01.10.2019, 17:57:41 »
Huohottimesta kuuluikin tulla savut ulos, kun moottori ei ole käynnissä. Koitin toisinpäin tuota, eli moottori käynnissä puhalteli savua tuohon huohottimelle ja kyllä ilma liikkui reiästä ulos eikä sisään. Eli se lienee kunnossa.

ABS anturi saapui ja naputtelin sen paikalleen. ABS-valo ei koeajolla edelleenkään syttynyt, ja lukkiutumattomat jarrut toimivat niin kuin pitikin. Sadekeli helpotti testailua huomattavasti.

Edittiä:
Nosturilla kaverin avustuksella naputeltu orkkisputkisto paikalleen. Fartcannonin pörinät ei itselle aiheuta sellaisia säväreitä että jaksaisin sitä kuunnella. 2.5" putki siis vaihtui normaaliin 2" putkeen, vai onko tuo nyt 2.25". Vaimentimia tuli matkalle 1 lisää ja takapönttö vaihtui neljä kertaa suurempaan.



Samalla bongattiin yksi haljennut alipaineletku, jonkinlaista vaikutusta oli tyhjäkäyntiin, mutta vielä humppaa...
« Viimeksi muokattu: 03.10.2019, 09:52:52 kirjoittanut DaKyy »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #41 : 03.10.2019, 18:43:31 »
Ei 460 turbossakaan ole kuin 1-vaimennin takana ja ei se pidä kovaa ääntä mielestäni silti. Kyllähän se turbokin jo aika hyvin vaimentaa ääntä.

Eikö se alkuperäinen putki ollut 2", muistaakseni.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #42 : 03.10.2019, 19:07:12 »
Eiköhän takapönttökin sitä riittävästi vaimenna. Itseltä sattui löytymään omista varastoista välipönttö, väliputki ja takapönttö niin ne meni paikalleen. Tässä oli siis 2.5" putki taakse saakka, ja siellä päässä noin 20cm pitkä suora "vaimennin". Pörinät oli melkoiset, eikä tuolla oikein yli 3000 kierroksen viitsinyt ajella. Nyt voi motarillekin eksyä ilman kuulosuojaimia.

Tyhjäkäynnin suhteen epäilykset vielä moottorin lämpöanturissa ja kaasuläpän asentoanturissa. Lisäksi vaikuttaisi käyvän inan rikkaalla, joka johtunee tuosta imm:n säädöstä.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #43 : 15.10.2019, 20:43:16 »
Tuli vaihdeltua imm:n ja turbon välinen putki ja bypass, kun tuon savutestin yhteydessä siltäkin suunnalta tuli savua.

Bypass päivittyi uuteen Boschilaiseen, vaikkakin rinkulalogot siitä löytyy (710P).

Vanha putki oli tässä kunnossa.


Uusi putki ja bypass



Suurempaa eroa ei kyllä huomannut, mutta ei nyt ainakaan leviä käsiin. Tyhjäkäynti vielä humppailee. Seuraavaksi tutkitaan kaasuläpän asentoanturi ja itse tyhjäkäyntimoottori.


Edit:
tänään ihmetelty kaasuläpän asentoanturia. Otin irti ja putsailin, joskin ainakin mikrokytkin oli kunnossa kun ennen putsailua mittasin. Mikrokytkin tunnistaa siis asennon kun läppä on täysin kiinni.

Samalla huomasin, että imusarjassa oleva tyhjäkäyntimoottorin letkun kara oli irti imusarjasta. Sovitteen pitäisi olla todella tiukka, mutta tämä lähti ihan vetämällä irti. Laitoin Permatexin tiivisteliimaa väliin ja väliaikaisesti nippusiteen painamaan karan tiiviisti paikkaansa. Katsellaan miten se tuosta kovettuu.

Tyhjäkäynti taas tipahti n. 100rpm, kylmällä kelillä ja moottorilla ollaan nyt n. 900-950 rpm joka speksiin sopii. Sahaaminen vielä kyllä jatkuu. Muutama tyhjäkäyntimoottori olisi mitä tuohon tilalle voisi vielä koittaa, siihen epäilykset nyt kohdistuu. Tyhjäkäyntimoottorin johdon kun nyppää pois, niin humppaus katoaa, mutta kierrokset painuu noin 600-700rpm kieppeille, joka on taas liian alhainen.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2019, 19:26:29 kirjoittanut DaKyy »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #44 : 16.10.2019, 22:30:29 »
Kyllä se on B18FT normaalia tuo 900-950rpm tyhjäkäynti. Ei 460 turbokaan sen korkeammalla käy. Pitäisi kyllä ehjänä käynnistyä hyvin ilman sahaamista.

 

Futurez  Kulkukoira