Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: dneproshin - 19.08.2020, 16:19:18
-
Kokeillaanks tällaista leikkimielistä aihetta autojen facelifteistä? Esitellään (mieluiten kuvien ja kommenttien kera) millaisia onnistuneita tai epäonnistuneita tapauksia löytyy. Ajatusta voi laajentaa myös mallisarjan isompiin sukupolvenvaihdoksiin, jos tulee hyviä esimerkkejä mieleen. Tai esim. saman automallin jenkki- ja euroversioista tms. voisi löytyä kanssa mehukkaita tapauksia.
Tämä ajatus tällaiseen topikkiin lähti tällä kertaa tuosta:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/03-05_Subaru_Forester_X_1.jpg/800px-03-05_Subaru_Forester_X_1.jpg)
Kyseessä on toisen sukupolven Subaru Forester, jonka tyyppikoodi on sattumalta SG - ei tarkoita tietääkseni "Second Generation".
Alla olevaa kammotusta ei heti uskoisi samaksi autoksi kuin ylemmän kuvan teräväilmeinen prefacelift:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/95/Subaru_Forester_front_20080715.jpg/800px-Subaru_Forester_front_20080715.jpg)
:o
Muitakin selviä tapauksia on mielessä, mutta en nyt tyhjennä koko pajatsoa kerralla...
-
Heti ekana tuli mieleen Ford Scorpio MK1 -> Mk2, en pysty edes kuvaa laittamaan ilman että heti kuvottaa. ::)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Scorpio
Sit ne jokku Bemarit, ainakin se 7-sarjan E38>E65 joka muuttu ihan hirveäksi ja joku niistä pikkurimpuloista, Compact E46?? E36>E46 Hyhyh, Penari yleisesti osannut tehdä ok-ish näköisiä kotteroita.
-
Audi A5 Sportback on saanu kammottavan Ford Mondeo konepellin :idiot2:
Vanhemmat mallit niin paljon paremman näkösiä.
-
Fiat Multipla. Kai tätä voi sanoa onnistuneeksi kun pre-facelift on kaikkien aikojen rumin auto. ;D
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/Fiat_Multipla_silver_front.JPG/1280px-Fiat_Multipla_silver_front.JPG)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Fiat_Multipla_021.JPG)
-
Heti ekana tuli mieleen Ford Scorpio MK1 -> Mk2, en pysty edes kuvaa laittamaan ilman että heti kuvottaa. ::)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Scorpio
Tästä oon niin samaa mieltät S* Mk2 on sellanen et ei näytä edes 2020 hyvälle :2funny:
-
Onnistunut muotoilu on Classic Range Roverissa, läpi koko mallihistorian 70-96. Tässäkin on pieniä muutoksia matkan varrella josta tärkeimpänä 3door > 5door, mutta kokonaisuus pysyi hyvin hanskassa.
Sivuhuomautuksena sellainen että jo valmiiksi onnistunut muotoilu pilaantuu lähes satavarmasti jollain korisarjalla... RRC on hyvä esimerkki moisesta.
Rangeen pätee sama kuin kanttiVolvoihin, ne kantit ei mene pois muodista milloinkaan.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://en.m.wikipedia.org/wiki/Range_Rover_Classic&ved=2ahUKEwjF9rOJ0qfrAhXJo4sKHTrBCNUQFjAKegQIAhAB&usg=AOvVaw28Ml0APcckQ8fSGcuz2VaQ&cshid=1597853320811
-
Heti ekana tuli mieleen Ford Scorpio MK1 -> Mk2, en pysty edes kuvaa laittamaan ilman että heti kuvottaa. ::)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Scorpio
Näköjään Scorpio MK1 perustuu vahvasti Sierraan, enpä noita äkkiseltään edes erottaisi toisistaan. Muotoilu on kestänyt aikaa melko hyvin. Scorpio MK2 näkemäni perusteella ansaitsee maineensa :buck2:
Selailin wikipediaa yms. lähteitä, löysin seuraavat mielenkiintoiset faktat:
- MK1 Scorpio oli ensimmäinen sarjatuotantoauto jossa oli lukkiutumattomat jarrut vakiona.
- MK2 Scorpion suunnittelijan nimeä ei ole koskaan julkaistu...
-
Näköjään Scorpio MK1 perustuu vahvasti Sierraan, enpä noita äkkiseltään edes erottaisi toisistaan. Muotoilu on kestänyt aikaa melko hyvin. Scorpio MK2 näkemäni perusteella ansaitsee maineensa :buck2:
Selailin wikipediaa yms. lähteitä, löysin seuraavat mielenkiintoiset faktat:
- MK1 Scorpio oli ensimmäinen sarjatuotantoauto jossa oli lukkiutumattomat jarrut vakiona.
- MK2 Scorpion suunnittelijan nimeä ei ole koskaan julkaistu...
Sehän on sama kun ford taurus?
-
Näköjään Scorpio MK1 perustuu vahvasti Sierraan, enpä noita äkkiseltään edes erottaisi toisistaan. Muotoilu on kestänyt aikaa melko hyvin. Scorpio MK2 näkemäni perusteella ansaitsee maineensa :buck2:
Selailin wikipediaa yms. lähteitä, löysin seuraavat mielenkiintoiset faktat:
- MK1 Scorpio oli ensimmäinen sarjatuotantoauto jossa oli lukkiutumattomat jarrut vakiona.
- MK2 Scorpion suunnittelijan nimeä ei ole koskaan julkaistu...
Se on edustus Sierra :) Noita 2kpl oli ennenkun keksin että on Volvojakin olemassa :buck2: :2funny:
Oli juu outo ilmestys kun -86 sta karvalakki scorpio oli varustettu ABS jarruilla ja ne oli jopa yllättävän toimivat.. Mahdottomiin ne ei pystynyt, autokoulussa 2-vaiheessa liukkaalla radalla otin pisimmän jarrutuksen ;D Pelliltä ulos enneku suostu pysähtymään :2funny: Mk4 escorttissa abs jarrut sai signaalin ja käyttö voimansa vetareilta hihnoilla :2funny:
Ps. Mk1 scorpio houkuttelis vieläkin mutta harvassa ovat ja ruoste on kyllä tehnyt tehtävänsä.
-
Sehän on sama kun ford taurus?
No sekin näköjään on melkein samanlainen, mutta ilmeisesti ihan eri auto kuitenkin.
Sit ne jokku Bemarit, ainakin se 7-sarjan E38>E65 joka muuttu ihan hirveäksi ja joku niistä pikkurimpuloista, Compact E46?? E36>E46 Hyhyh, Penari yleisesti osannut tehdä ok-ish näköisiä kotteroita.
E38 näyttää olevan perinteinen linjakas iso sedan. E65:een ovat saaneet kammottavan tuijotusilmeen:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cd/BMW_745i_2_--_04-22-2010.jpg/800px-BMW_745i_2_--_04-22-2010.jpg)
Ja takakontti ei oikein näytä kuuluvan koko autoon, ihan kuin olisi jostain muusta mallista lainattu:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/22/BMW_730d_%28E65%29_Facelift_rear_20100718.jpg/800px-BMW_730d_%28E65%29_Facelift_rear_20100718.jpg)
Kattelin E36 ja E46 kuvia, näyttävät minusta melkein samoilta. Voisi kuvitella että kyseessä on pelkkä facelift eikä sukupolven vaihdos.
Jaa, E46 compactissa onkin erilainen keula, ei mikään muotovalio tosiaankaan...
https://www.google.com/search?q=e46+compact
-
Lada Nivassa on onnistunut facelift.
Nivasta tykkää, oli se sitten neuvostoliiton tai venäjän aikaisia.
-
Ford ecosport.
Tuo vanhempi on aivan hirveä. Uusi ei samanlaista yökötystä aiheuta.
(https://i.ibb.co/QNW2bvN/ford-ecosport-10.jpg) (https://ibb.co/QNW2bvN)
(https://i.ibb.co/gSWDgXX/THUMBNAILIMAGE-min-637154763263639154.png) (https://ibb.co/gSWDgXX)
-
Jos sitä kummastakin esimerkit heittäisi...
Onnistuneista sanotaan nyt perinteisesti S 80 2004-2006. Minusta siinä onnistuttiin lisäämään auton edustavuutta ja samalla säilytettiin perusasiat. Opel Omega B2 muuttui melkein kokonaan uudeksi autoksi, varsinkin sisältä! Näyttää yhä jollain tapaa selkeän modernilta.
Epäonnistuneista tuli ensimmäisenä mieleen Mersun E-sarja W212. Faceliftin myötä hävisi sellainen särmikkyys keulasta, ja seuraavan mallin myötä meni vaan pahemmaksi. Olen pari kertaa ajanut pre-facelift W212 ja laadukas fiilis jäi.
Heti ekana tuli mieleen Ford Scorpio MK1 -> Mk2, en pysty edes kuvaa laittamaan ilman että heti kuvottaa. ::)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Scorpio
Scorpion huomannut olevan sellainen auto, jota moni haukkuu. Suorastaan vihaa. Minusta se on ihan ok, sellainen pienempi versio jenkistä. Eikä vastaavaa ole Fordilla enää nähty.
-
Fiat Multipla. Kai tätä voi sanoa onnistuneeksi kun pre-facelift on kaikkien aikojen rumin auto. ;D
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/Fiat_Multipla_silver_front.JPG/1280px-Fiat_Multipla_silver_front.JPG)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Fiat_Multipla_021.JPG)
Tätä olin tulossa laittamaan, että siinä hävitettiin faceliftin myötä kaikki persoonallisuus ja tehtiin massasämpylä.
-
740 facelift ei ole ikinä istunut mun silmään. Jotenkin näyttää siltä että on annettu ohjeet yrittää tehdä vähän vähemmän tiiliskiven näköinen auto samaan koriin mahdollisimman halvalla ja tulos on just niin päälleliimatun näköinen kuin voi odottaa.
-
740 facelift ei ole ikinä istunut mun silmään. Jotenkin näyttää siltä että on annettu ohjeet yrittää tehdä vähän vähemmän tiiliskiven näköinen auto samaan koriin mahdollisimman halvalla ja tulos on just niin päälleliimatun näköinen kuin voi odottaa.
Ja kahteen kertaan piti vielä kokeilla tuotakin. ;D
Mun mielestä se 740 FL2 on ihan onnistunut, mutta toki voi olla vähän tunnesidettä vääristämässä. Vaikka noissa ei suuria eroja keskenään ole, niin on se vaan nätimpi kuin FL1. Toki myös jakkarat ja mittari samalla modernimmat.
Kasiviiskympissä oli kanssa onnistunut facelift ainakin mun mielestä kuten melkolailla kaikki Volvon faceliftit ylipäätään
-
740 facelift ei ole ikinä istunut mun silmään. Jotenkin näyttää siltä että on annettu ohjeet yrittää tehdä vähän vähemmän tiiliskiven näköinen auto samaan koriin mahdollisimman halvalla ja tulos on just niin päälleliimatun näköinen kuin voi odottaa.
Jostain muistelisin lukeneeni että sillä keulailmeellä haettu samaa näköä 440 460 sarjaan josta volvo povasi suurta menestystä.
-
Ehken kannattaisi hetkeksi pysähtyä ja miettiä mikä on uusi malli ja mikä facelift.. Vaikka tuota viimeistä(?) Scorpiota onkin syytä parjata joka paikassa..
-
Audi A5 Sportback on saanu kammottavan Ford Mondeo konepellin :idiot2:
Vanhemmat mallit niin paljon paremman näkösiä.
Katselin wikipediasta (https://fi.wikipedia.org/wiki/Audi_A5), ja ainakin toisen sukupolven A5:n (tyyppikoodi B9) keula todella näyttää samalta kuin uusimmassa Mondeo IV:ssä (https://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Mondeo). Vanhempi A5 on omaan silmääni paremman näköinen, vaikkakaan yleisesti Audin muotokieli ei itseäni niin kauheasti puhuttele.
Fiat Multipla. Kai tätä voi sanoa onnistuneeksi kun pre-facelift on kaikkien aikojen rumin auto. ;D
Facelift ei kyllä pelastanut tuota mallia. Uudempi keula ei oikein sovi, näyttää kuin olisi nopeasti lätkäisty jonkin muun auton keula. Mittasuhteet ovat edelleen ihan yhtä pielessä kuin vanhassakin.
Onnistunut muotoilu on Classic Range Roverissa, läpi koko mallihistorian 70-96. Tässäkin on pieniä muutoksia matkan varrella josta tärkeimpänä 3door > 5door, mutta kokonaisuus pysyi hyvin hanskassa.
Sivuhuomautuksena sellainen että jo valmiiksi onnistunut muotoilu pilaantuu lähes satavarmasti jollain korisarjalla... RRC on hyvä esimerkki moisesta.
Rangeen pätee sama kuin kanttiVolvoihin, ne kantit ei mene pois muodista milloinkaan.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://en.m.wikipedia.org/wiki/Range_Rover_Classic&ved=2ahUKEwjF9rOJ0qfrAhXJo4sKHTrBCNUQFjAKegQIAhAB&usg=AOvVaw28Ml0APcckQ8fSGcuz2VaQ&cshid=1597853320811
Juu, tuo muotoilu toimii. Joistakin kuvakulmista muuten näyttää samalla tavalla keulivalta kuin kanttivolvot usein vakioalustalla...
Lada Nivassa on onnistunut facelift.
Nivasta tykkää, oli se sitten neuvostoliiton tai venäjän aikaisia.
Tuostakin on näköjään tehty kakkossukupolvi (https://en.wikipedia.org/wiki/Lada_Niva_II), joka ei kyllä mitenkään pärjää alkuperäiselle ulkonäön puoleen. Alkuperäiseen ei liene tehty kauhean isoja muutoksia, klassinen ja toimiva muotoilu, sympaattinen ilmestys.
-
740 facelift ei ole ikinä istunut mun silmään. Jotenkin näyttää siltä että on annettu ohjeet yrittää tehdä vähän vähemmän tiiliskiven näköinen auto samaan koriin mahdollisimman halvalla ja tulos on just niin päälleliimatun näköinen kuin voi odottaa.
Melkeinpä odotikin koska tämä ilmestyy tänne, kun en sitä itse jaksanut mainita. Oma mielipiteeni tuohon on että onhan se tiilikeulaan verratuna aika ruma mutta ei se mikään hirvein kapistus kyllä muuten ole, jos seiskan faceliftiä täyttyy haukkua niin ei ne etuvalot ei kyllä hirveän hyvin siihen koriin sovi.
-
Täytyy tähän kohtaan mainita Audi A6 (c4) ja siitä seuraava A6 (c5) Menee melkein samaan kastiin ku Scorpiot mutta Audi on ehkä silti paremmin onnistunut :2funny:
-
Saab 9-5 ja olisiko vuoden 2006 faceliftissä tulleet ne kromikehyksillä olevat ajovalot. Sitä ennen 9-5 oli aikanaan mielestäni hyvännäköinen auto.
-
Ford ecosport.
Tuo vanhempi on aivan hirveä. Uusi ei samanlaista yökötystä aiheuta.
(https://i.ibb.co/QNW2bvN/ford-ecosport-10.jpg) (https://ibb.co/QNW2bvN)
(https://i.ibb.co/gSWDgXX/THUMBNAILIMAGE-min-637154763263639154.png) (https://ibb.co/gSWDgXX)
Ööh, näyttää siltä että Fiestan kokoiseen autoon on laitettu F-150:n keula - onhan tuossa sulattelemista...
Jos sitä kummastakin esimerkit heittäisi...
Onnistuneista sanotaan nyt perinteisesti S 80 2004-2006. Minusta siinä onnistuttiin lisäämään auton edustavuutta ja samalla säilytettiin perusasiat. Opel Omega B2 muuttui melkein kokonaan uudeksi autoksi, varsinkin sisältä! Näyttää yhä jollain tapaa selkeän modernilta.
Epäonnistuneista tuli ensimmäisenä mieleen Mersun E-sarja W212. Faceliftin myötä hävisi sellainen särmikkyys keulasta, ja seuraavan mallin myötä meni vaan pahemmaksi. Olen pari kertaa ajanut pre-facelift W212 ja laadukas fiilis jäi.
Enpä ollut tajunnutkaan että ekalle S80:lle ylipäätään oli tehty facelift... Onhan tuossa yllättävän paljon muutoksia nyt kun asiaa tutkin ja sanoisin että parempaan suuntaan.
Omega B1 ja B2: Enpä olisi tajunnut kyseessä olevan vain facelift, melko perusteellista työtä. Eivät kuulu suosikkeihini muotoilullisesti. Uudemman sisustuksessa tuntuisi olevan kenties vivahteita uudemmista Opel-malleista, ehkä keskikonsoli on jopa vähän päälleliimatun oloinen.
W212 facelift on todella hurja... Facelift-212 näyttää enemmän 213:lta kuin pre-faceliftiltä. Tykkään kaikkien noiden muotoilusta, katselen noita sitten nettiautosta 20-30 vuoden päästä kun ovat tonnipommiluokassa ::)
-
(https://images.cdn.circlesix.co/image/1/640/0/uploads/posts/2016/06/ffd92924f7a54eac3bf5cccb4683016c.jpg)
En noita bimmerin korimalleja paljoa muista, mutta ulkomuistista väittäisin, ettei E30 paljoa ajan oloon parantunut. Ei se vissiin paljoa muuttunutkaan. :D
Ehken kannattaisi hetkeksi pysähtyä ja miettiä mikä on uusi malli ja mikä facelift..
Taaskaan malleista tiedä, mutta "Colin McRae" -aikakauden Imprezan jälkeen en saa mieleeni silmänmukaista Subarua.
-
Omega B1 ja B2: Enpä olisi tajunnut kyseessä olevan vain facelift, melko perusteellista työtä. Eivät kuulu suosikkeihini muotoilullisesti. Uudemman sisustuksessa tuntuisi olevan kenties vivahteita uudemmista Opel-malleista, ehkä keskikonsoli on jopa vähän päälleliimatun oloinen.
W212 facelift on todella hurja... Facelift-212 näyttää enemmän 213:lta kuin pre-faceliftiltä. Tykkään kaikkien noiden muotoilusta, katselen noita sitten nettiautosta 20-30 vuoden päästä kun ovat tonnipommiluokassa ::)
Viimeisissä Omegoissa vähän samanlainen keskikonsoli kuin esim. Vectra C. Joku hyvässä kunnossa oleva Omega/Senator olisi komea tänäkin päivänä... Eikä W212 omistaminen haittaisi myöskään ;D
-
...
Scorpion huomannut olevan sellainen auto, jota moni haukkuu. Suorastaan vihaa. Minusta se on ihan ok, sellainen pienempi versio jenkistä. Eikä vastaavaa ole Fordilla enää nähty.
Muualta bongasin jonkun mielipiteen, että Scorpio on kuin kutistettu Cadillac DeVille. Onhan noissa jotain samaa:
(https://notoriousluxury.files.wordpress.com/2016/01/deville-base-2.jpg)
(https://bestcarmag.com/sites/default/files/ford-scorpio-1299919-1270935.jpg)
Caddy vie voiton, etulyhdyt eivät näytä mulkosilmiltä.
-
Eikös ennemmin mene toisin päin, Cadillac suurempi Scorpio, kun Scorpion valmistus lopetettu ennen kuin tuo lahnalaiva edes tuli turhauttamaan maanteitä?
-
Saab 9-5 ja olisiko vuoden 2006 faceliftissä tulleet ne kromikehyksillä olevat ajovalot. Sitä ennen 9-5 oli aikanaan mielestäni hyvännäköinen auto.
Omaan silmään nuorennusleikkaus kyllä onnistui, nyt kun noita vastaan tulee. Polttimon vaihto kyllä vaikeutui ja tais lähivalot huonontua
-
Tuohon Mk2 Scorpioon vielä. Vaikka auto on kokonaisuutena aikamoinen ilmestys niin kyllä se perä viirutakavalonsa kanssa on lopullinen niitti koko "komeudelle". Kuvissa tuo perä on vähän sellainen ettei niin hätkäytä mutta livenä kyllä, muistissa on edelleen kun tuossa jossain -07/08 katseltiin frouvalle autoa ja Sulan autoh*lvetissä tuommoinen oli esillä, ja kun oli vielä aiotussa budjetissa niin myyjä sitäkin tarjosi. Kohteliaasti, "kiitos mutta ei kiitos". :2funny:
-
Koitan vältellä oikeita mallisukupolven vaihdoksia ja yritän pysyttäytyä pelkissä facelifteissä, mikä oli alkuperäinen ideani tähän topikkiin.
Saab 9-5 ja olisiko vuoden 2006 faceliftissä tulleet ne kromikehyksillä olevat ajovalot. Sitä ennen 9-5 oli aikanaan mielestäni hyvännäköinen auto.
Ekan 9-5:n viimeisin facelift toimisi muuten, mutta ei ne kromikehykset satu kyllä yhtään omaan silmään...
Teemu-:n topikista (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=106767.0) huomasin, että Subaru Justyn ekaan sukupolveen on tehty melko onnistunut pyöristys:
(https://www.auto-data.net/images/f123/Subaru-Justy-I-KAD.jpg)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7c/Subaru_Justy_2.JPG/220px-Subaru_Justy_2.JPG)
Itse pidän silti enemmän vanhemmasta ja kulmikkaasta, sama kuin 740:n kanssa. Facelit-740:iin ja 900-sarjalaisiin on ihan turhaan viritelty pyöristyksiä sinne sun tänne, alkuperäinen oli jo täydellinen S*
850:ssä taas faceliftin matalemmat etuvalot olivat hyvä päivitys, terävöitti ilmetta juuri sopivasti.
-
A- ja B-mallin Vectroissa faceliftit oli pienin muutoksin vähän paremman näköisiä.
-
Itsehhän tykkään saab 9-5:n faceliftistä mutta valojen teho huononi sen yhteydessä. Mites 850:ssa kävi valoille kun niitä pienennettiin?