Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Lalli01 - 12.06.2020, 11:09:20

Otsikko: B5244S ahtaminen?
Kirjoitti: Lalli01 - 12.06.2020, 11:09:20
Elikkäs -06 S60 2.4l vaparikoneella löytyy pihasta ja vaikka omasta mielestä 170hp on aivan tarpeeksi kortin menettämiseen, tuli tässä mietittyä onko kyseisen moottorin turbotus kuinka helppoa.

Ymmärtääkseni lohko on sama kuin turbolla varustetuilla äskuuskymppisillä, mutta tuskin turboa voi silti vaan lyödä kiinni. Mitä muokkauksia pitäisi tehdä että saisi B5244T3:n turbon liitettyä vaparikoneeseen? Onko niin suuri urakka että kannattaa suoraan vaihtaa koko moottori valmiiksi turbotettuun? Autoa/koria en vaihda.

Entäs laillisuus? Saako muutoskatsastettua?
Otsikko: Vs: B5244S ahtaminen?
Kirjoitti: Lankku - 12.06.2020, 11:26:26
Kyllä senkin voi miedosti ahtaa kunhan vaihtaa E85:lle. Turboksi muuttaminen on helpointa vaihtamalla konehuoneeseen "kaikki". Alusta ja etujarrut on muutettava turboa vastaaviksi.

Nykysäännöillä ei saa muutoskatsastettua ilman virallisen tahon ajonaikaista päästömittausta(kallis). Luultavasti sama homma myös silloin vaikka vaihtaisikin moottoria myöden kaikki osat vakiosta autosta, koska päästöt muuttuu. Konttorilta kysymällä selviää.
Otsikko: Vs: B5244S ahtaminen?
Kirjoitti: Lalli01 - 13.06.2020, 13:35:44
Kyllä senkin voi miedosti ahtaa kunhan vaihtaa E85:lle. Turboksi muuttaminen on helpointa vaihtamalla konehuoneeseen "kaikki". Alusta ja etujarrut on muutettava turboa vastaaviksi.

Nykysäännöillä ei saa muutoskatsastettua ilman virallisen tahon ajonaikaista päästömittausta(kallis). Luultavasti sama homma myös silloin vaikka vaihtaisikin kaikki osat vakiosta autosta, koska päästöt muuttuu. Konttorilta kysymällä selviää.

Eli ei kannata ellei tuu lottovoittoa, näin vähän epäilinkin...
Otsikko: Vs: B5244S ahtaminen?
Kirjoitti: Kojontti - 13.06.2020, 21:53:37
Jos vaihtaa tekniikan vastaavan päästöluokan S60 turbomallista kokonaan niin onnistuu muutoskatsastus. Jälkiturbotus vaatisi kalliin testin.