RallyBaron  Samppasport

960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja

  • 18 Vastauksia
  • 3895 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #15 : 26.06.2020, 13:43:01 »
Sopivilla nokilla (1mm lisää nostoa ja 15 astetta lisää duraatiota), niin saa saman tehon matalammilla paineilla, matalammalla imulämmöllä ja samalla vetoalue jatkuu, oikeilla nokilla jopa molempiin suuntiin.

Niin, ehkä täyskaasulla. Käytännössä sitten tiukemmat nokat vetää huonommin pintakaasulla ja vastaa kaasuun veltosti pienillä kierroksilla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #16 : 26.06.2020, 15:05:09 »
Se riippuu hyvin paljon nokista.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #17 : 26.06.2020, 16:19:11 »
''Toimivan penkissä sekä kadulla paremmin'' = heräsi aiemmin? Joskus tuota runnereiden pituutta mietin ja vaikka nykyisen ahtimen speksit tekevätkin koneesta ylävireisen niin mietin että olisiko pidemmillä runnereilla saanut kuitenkin vetoaluetta alemmas.
En tiedä millainen vaikutus pidemmillä runnereilla on ahdetussa moottorissa kun ajetaan ahdoilla.
Imukanavan pituuden juju on siinä, että vapaasti hengittävässä mitoitetaan halutulle kierrosluvulle että saadaan "ahdettua" paluupulssin (koska se virtaus ei pysähdy kuin seinään) avulla eli volymetrinen hyötysuhde yli 100%.

Tää on nyt ihan puhdasta spekulointia omalta osalta (speedtalkista löytyy aiheesta jotain juttua), mut pidemmät runnerit voisi ahdettu moottori "nähdä" vaan suurempana tilavuutena -> miksi tehollista hyötyä, tai näin ymmärsin Lankun viestistä että takavetoisen imusarjalla sai enemmän voimaa verrattuna T6 muuten samoilla spekseillä.

Iso tilavuus, pitkät runnerit.. sillä vaan voi olla oma vaikutuksensa kaasuvasteeseen, mut ei liene varmasti ongelma.
Sais olla aika mielettömän kokoinen plenum että olis mahdoton ajaa kadulla.. mut hyvä mainita kuitenkin.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #18 : 26.06.2020, 19:05:44 »
''Toimivan penkissä sekä kadulla paremmin'' = heräsi aiemmin? Joskus tuota runnereiden pituutta mietin ja vaikka nykyisen ahtimen speksit tekevätkin koneesta ylävireisen niin mietin että olisiko pidemmillä runnereilla saanut kuitenkin vetoaluetta alemmas.
Kyllä sillä laajempi vetoalue oli ja alipaineellakin herkempi.

Pelkästään runnerien pituus ei vaikuta vaan kaasujen jakautuminenkin. Takavetosarjassa ilma tulee kaasuläpältä pyöreään plenumiin, runnerit lähtevät ympäri kammion toista puoliskoa ja suut on pyöristetty hyvän näköisesti. Onkohan takavetosarjaa edes mallintanut kukaan virtauksien suhteen, mutullahan tässä mennään. Kuitenkin kyse on vakiosarjoista, eikä vartavasten rakennetuista.

Sopivilla nokilla (1mm lisää nostoa ja 15 astetta lisää duraatiota), niin saa saman tehon matalammilla paineilla, matalammalla imulämmöllä ja samalla vetoalue jatkuu, oikeilla nokilla jopa molempiin suuntiin.
Muokatulle nokalle tulee aina hintaa, oli sitten hiottu tai hitsattu. Mahdollinen tehonlisä käytettyyn rahamäärään nähden on mun mielestä turhan kova, voi käyttää senkin rahan muuhun. Varsinkin jos sitä muutosta ei välttämättä tarvitse mihinkään. Hiotun nokan kanssa joutuu lisäämään lashcapitkin. Ja jos haluaa kovat nostimet niin nekin lisää kuluja sekä tarvittavaa työmäärää. Hydraulinostimilla voi purkaessa keräillä rojut laatikkoon ja heittää kasatessa sisään välittämättä nostimien järjestyksestä tai välyksistä.

En tiedä millainen vaikutus pidemmillä runnereilla on ahdetussa moottorissa kun ajetaan ahdoilla.
Suoraa vertailua paha tehdä kun vakioimusarjat ovat niin erilaisia. Ahdettu ei kumminkaan ole niin herkkä tuollaisille jutuille.


Vakionokilla ja imusarjalla noin 2,1-2,2bar E85:llä tuotti kuitenkin kohtuullisia käppyröitä. Laskennallinen vapariteho olisi 250-258hv, joka on aika hyvin 2,8l koneelle.

Dynon välityssuhde ei ihan ollut oikein, rajoitin on 7600. Paineennousu oli kohtuu lähellä samaa kuin kadulla, jarrudynon hyviä puolia.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2020, 19:07:17 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Futurez  Kulkukoira