Samppasport  Futurez

B5204t3 turbon herääminen

  • 19 Vastauksia
  • 9852 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
B5204t3 turbon herääminen
« : 23.12.2014, 05:55:26 »
Kyseisen italoärrä xc:n kun ostin, niin myyjä sanoi siinä olevan ylhäältä ahtava turbo kiinni ja mukaan saisi vakioahtimen. Nyt 2kk ajoa takana autolla, tällä hetkellä on mitsun 15g kiinni ja kontissa odottelee 16t. Ennemminhän luulisi 16t:n ahtavan korkeemmalta, mutta siksipä kokemuksia kyselen :idiot2:
Eli miten on porukalla alkanut heräilemään 15g ja 16t? Ja onko normaalia että 15g herää mulla n.3000 kiekoilla ja ahtoja on ihan hyvin jo 3500 kierroksella? Toi kakslitranen on vaan niin voimaton pienillä kierroksilla ettei käyttämukavuus ole ihan sieltä parhaasta päästä. Ahtoja näkyy tuo 15g nyt puskevan n.1bar ::) Jossain välissä sitten 16t kiinni ja ahdot nostais vaikka 1.2 paikkeille :pomo:
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #1 : 23.12.2014, 08:19:48 »
Luultavasti heräämisessä ei suurta käytännön eroa ole
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #2 : 23.12.2014, 08:44:50 »
Kyllähän se tinavitonen kunnolla alkaa heräillä vasta 3000rpm nurkilla, varsinkin pikkulohko. Tuskin mitään eroa 15g ja 16t välillä heräämisessä. Omassa ollaan kyllä paineella jo ennen 3000rpm 16t:llä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #3 : 23.12.2014, 11:24:14 »
Samoilla kierroksilla noi kaikki vakio mitsut heräilee, noin 3000rpm koneesta riippumatta, ni rupeaa tapahtumaan.

Kaverilla oli just T5-R, ja tutulta toi aloittajan kuvaus kuullostaa, ennen 3000rpm aika kuollutta, 3500rpm rupes tapahtumaan.

Ja jos isoja ahtimia pelkäätte, että käyttömukavuus menee, niin voin kertoa että 2,5L 16v vinokoneessa kiinni oleva HX40 kokoluokan ahdin (65/70mm siivet AR 0,7/0,84) heräilee aivan samalla tavalla, PAITSI että alakierroksilla ja yläkierroksilla on ihan eritavalla vetoja. Ahtopainetta löytyy jo 1200rpm (0,2bar), 3000rpm = 0,9bar 3500rpm 1,4bar 4000rpm 2,1bar 5000rpm 2bar 6000rpm 1,8bar. Tossa ainakin todella hyvä käyttömukavuus, kun 225 leveillä UUSILLA takanakeilla potki tyhjää märällä asvaltilla lukkoperällä, kun lähti 1500rpm risteyksestä.

Ja tuo on tosiaan tuotoltaan kuin kaksi 15g ahdinta, jollei enemmänkin, ja koneessa 173ccm enemmän tilavuutta.

Kaverilla 200SX S14 -98 nismossa "diskoperuna", eli hx35 kokoinen ahdin, herää ihan samalla tavalla siinä 2,0L 16v koneen kaverina.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #4 : 23.12.2014, 21:23:35 »
Ei oo tuosta 2,0 5cyl turbosta kokemuksia vaan jos alakierroksilla ei tahdo vetää nii bypasssin kalvo voi vuotaa ja viakuttaa todella paljon. Nuo kalvot tuntuu melkeen järestään olevan ihan kauheassa kunnossa.. Skandixilta saa sopurahalla. Jotku on vaihtanu rikkinäisten ahtopaineensäätimien tilalle noita gmc typhoonin säätimiä ja kuulemma alkais tuoll ahtamaan alempaa. Ite ajattelin kokeilla kuha taas tulee jenkeistä muutaki tavaraa

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #5 : 23.12.2014, 22:07:41 »
Ei niin liity välttämättä aiheeseen suoraan mutta B200et ja 15g vinolla pesällä ~2200rpm 0.5bar, 2600rpm 1bar. Vaikka onkin eri moottoreita, niin ihmettelen miten nuo mitsut heräilee tinakoneissa nui hitaasti?
Volvoilusta parantunut

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #6 : 23.12.2014, 23:07:20 »
tuo 2 litranen on aina vähä hengetön alhaalta, oli siinä mikä turbo hyväsä, 15g ja 16 on melko samanlaisia heräilemään, että ei se voima siellä asu..2.3 alakerta kehiin nii vetää, taikka italoon 2.3 kampiakseli paikalleen.
LH&ostrich

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1784
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #7 : 28.12.2014, 00:47:26 »
tuo 2 litranen on aina vähä hengetön alhaalta, oli siinä mikä turbo hyväsä, 15g ja 16 on melko samanlaisia heräilemään, että ei se voima siellä asu..2.3 alakerta kehiin nii vetää, taikka italoon 2.3 kampiakseli paikalleen.


Tämä vastaus on juurikin oikea, eli 2.0 T5 on hengetön alhaalta, eli ainut oikea lääke on 2.3 alakerta.
Molempia versioita ollut "muutama"... ::)
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #8 : 28.12.2014, 02:15:28 »
No hyvä tietää että toi alavedon puute on ominaisuus eikä vika :) Isällä on 2.4 10v v70 tomaatti ja siinäkin alhaalla ihan eritavalla sitkeyttä, toki automaatin turbiini lisää luistaessaan vääntöä :P 2.3 kampiakselin vaihto ei nyt ekana oo tulossa mutta suunnitelmissa on tuo "ärrä ahdin" eli 16t kiinni, ehkä vihreet suuttimet, ahtojen nosto vaikka 1.3baariin, vaparin nokat ja vapaammin virtaava katti :) Jos sen 270 edes sais irti noilla niin olis hyvä ja kampuran vaihto jos tulee niin h-profiilit tulee samalla ja tehotavoite olis pyöreet 300 hummaa 8)
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #9 : 28.12.2014, 08:57:13 »
16T ja ärrän valkoiset suuttimet pitäisi riittää 300 hevosvoimaan aika mukavasti ainakin 2,3 alakerralla ihan barin paineellakin. Niillä pasta-T5:sen vakioilla ei ihmeitä tehdä. Coolerin vaihtoa parempaan voi kyllä suositella tuohon lisäksi, itselle tulossa KLracingin mallikohtainen.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #10 : 28.12.2014, 21:13:15 »
No jos noin on niin aina mulle parempi, siellä näkyy valkeet suuttimet olevan kiinni ;D Joo coolerin vois vaihtaa kyllä kanssa, mutta sekään ei ihan vielä tule tapahtumaan. Vois rajapaineventtiilin hommata vielä niin olis se ahtojen säätely helppoo ::)
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

AUH

  • Vieras
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #11 : 29.12.2014, 06:33:45 »
No jos noin on niin aina mulle parempi, siellä näkyy valkeet suuttimet olevan kiinni ;D Joo coolerin vois vaihtaa kyllä kanssa, mutta sekään ei ihan vielä tule tapahtumaan. Vois rajapaineventtiilin hommata vielä niin olis se ahtojen säätely helppoo ::)
Elä hommaa rajapaine venttiiliä koska näissä säädetään ahdot lastulla!

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #12 : 30.12.2014, 03:55:40 »
Eikö se sillä toimis et kun siellä on se sähkönen ahtosäädin niin sen tilalle laittas venttiilin ja jättäs sen säätimen pois käytöstä? ??? Kun ei ois vielä raaskis lastuunkaan lyyä muutamaa satasta :buck2:
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #13 : 30.12.2014, 03:58:58 »
Tai sit hukkiksen letkuun laittas venttiilin :P Tuli huomattua että tähän mennessä ahdot on ollu vedättäessä 1-1.1baria niin tänään oli ahdot laskenu :o 0.7-0.9 oli vähän vedätyskerrasta riippuen niin onkohan sieltä nyt hukkiksen jousi väsähtänyt kun ei vielä toissapäivänä tuota tehnyt :idiot2:
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: B5204t3 turbon herääminen
« Vastaus #14 : 30.12.2014, 05:59:46 »
Elä elä mene ahtoihin koskemaan ilman lastua, ei käy hyvin. Hyvä lastu hoitaa kyllä paineet kohdalleen ihan sillä alkuperäisellä systeemillä. Vakiossa pitäisi olla jossain 0,7-0,8 tienoilla jos en ihan väärin muista. Itselläkin italoteefemma hetken oli.

V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Carcom Oy  Ateho