RallyBaron  Samppasport

B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput

  • 295 Vastauksia
  • 301272 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ksthb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #210 : 01.12.2017, 08:46:23 »
Volvo B230 96 x 80
poraamaton 96 mm vakiomäntäinen alakerta josta lohkotaso höylätty, vauhtipyörä kevennetty ja tasapainoitettu.
9mm kiertokanget
531 kansi, Suomen paras 46/38 venttiilinen ;)
hitsinokka vakio paininkupeille, venttiilit aukeaa 13.5 mm jolloin koko paketti kaasareineen imusarjoineen virtaa 220 cfm/28"
jäykät singlejouset
pur.suhde hiukan alle 13.00
50 Fajs tuplat
4-1 peltisarja
kärkijakaja, täysin vakio, kaverin koneesta kiireessä otettu kun kärjetöntä ei löytynyt. Toimii kuin Sveitsiläinen kello :) (Ostetaan kärjettömiä keskipakosäätimellä olevia Volvon jakajia.)

pyöräteho 221 hv/7100. 252nm/5400
koneteho ehkä noin 240 hv, ei mitattu.

Siviili 740 farmari talvirenkailla joista nastat  nypitty pois, on mulla penkitysautona, 3-vaihteella ajan rullilla, vedon kesto noin 10 sek. Nelostakin vois käyttää mutta sitten veto kestää ehkä yli puoli minuuttia..turhaa.

Tässä esimerkki että ei ihan ensimmäiseksi kannata lähteä laittamaan isoja paininkuppeja/ järeitä nokka-akseleita matalatehoisiin/ pieniin koneisiin..
Sama juttu lohkon kanssa, jos on vähän rappua sylintereissä kuten tässäkin, se vaikuttaa vain saastearvoihin, ei tehoon.
Tämänkin hoonasin oikeen porakonehoonilla..






Onhan ihan jees kokoonpano, olis kiva vertailla jarruja.. Ei silti hyvä moottorin oot saanu aikaiseksi..  milläs säätö osilla fajikset ? Sisäkurkku/putket/suuttimet `?
Sama on huomattu nokista, kaikki tähänastiset 14mm nostolla olevat nokat ei oo ollu mieluisia ja 15mm nostoset on ollu  vielä huonompii.
edit.. Just mittasin asiakkaan 531 kannen, virtausta oli 235hp/13,5mm venat 46/38. mittarina SF-600

Poissa Jarmo Y

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #211 : 20.01.2018, 15:52:07 »
50 fajsseissa on vakiona 46mm sisäkurkut, koko paketti kaasareineen imusarjoineen ja pitkine suppiloineen virtasi 220 cfm/28". Pelkkä kansi 240 cfm.
Tuo edellinen 221hv pyöristä oleva kone oli toisessa penkissä eri korissa 227hv pyöristä.

Vakio B230 koneestahan penkitin 89 hv pyöristä. Nyt samalla alakerralla joka oli todella hyväkuntoinen vaikka kuvittelin päinvastaista, männänrenkaat vaihdettu, kk laakerit vaihdettu, tasapainoitettu, kevennetty vp mutta eri yläkerralla, 530 kannella, 48 webereillä 215 hv pyöräteho, isoilla paininkupeilla, kireämmällä nokalla vääntöä tuli paljon vähemmän kuin vakiokuppisesta koneesta.
Tämä kone edelleen kiinni mun 740 testiautossa, on siinä eroa vakiokoneeseen, 126hv ero tuntuu.. :)
Eräs pikkuvolvo b200 kaasariturbo vakiokoneella, johon luvataan kai lähes 140 hv konetehoa? tuli 100 hv pyöristä :) mitään vikaa ei koneesta löytynyt.

Tehopenkin oon myynyt Iittalan suuntaan, isä-poika minitonniteam Inkiläinen osti penkin, siellä voi kai käydä vertaamassa lukuja. Edellisen penkin myin J-P Mattilalle Hämeenkyröön, sieltä voi ehkä myös hakea vertailulukuja..

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #212 : 21.01.2018, 14:26:26 »
Sprintti-242 jossa:
-2497cc pitkäisku B23
-531 EnemK24, Balkin imu-ja pakosarja, Fajs50 44 kurkuilla
-123 Ignition tune+-jakaja (maks ennakot 30 astetta, kokeiltiin 28-32 asteella mutta ei merkitystä)
-M45 SSF-kytky, SSF lukko ja 5.57 välitys
 Ajettu VRT-motorsportin jarrussa, antoi ensin 229hp 46 sisäkurkuilla ja BPR7ES-tulpilla
Vaihdettiin tulpat 8-lämpöisiin, 44 sisäkurkut sekä laihennettiin seosta niin antoi parhaalla vedolla
241hp/289Nm.
https://www.youtube.com/watch?v=mfal7fe4vHU

Edit: video
« Viimeksi muokattu: 21.01.2018, 14:32:46 kirjoittanut kuppe »
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Jarmo Y

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #213 : 21.01.2018, 16:51:12 »

Edit: video

Aika lyhyt vedon kesto. Seossuhde on kai säädetty jarrulla penkissä? Enemmän vastusta eli pidempi veto tehonmittauksessa voisi antaa vääntöä paperille enemmän kun moottori joutuu oikeasti työskentelemään, 300 nm vois ylittyä.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #214 : 21.01.2018, 19:19:51 »
Jarrua vasten säädettiin. Ei onnistu muuten noin tiheällä välityksellä.
Kunhan hieman ajetaan koneella niin kokeillaan varmaan lyhyempää imusarjaa ja pidempää imutorvea.
Saattaisi 250/300 olla realistinen tavoite. Kyllä tollakin 985kg auto liikkuu, tosin luokkapainoon 1030kg joutuu lisäpainoja laittamaan...
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa JuhaK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • Team Caravan
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #215 : 21.01.2018, 20:06:56 »
B230FK lohko, 96,5mm poraus, liekkirenkaat. Orkkis kansipahvi. Ei betonia
Orkkis valuakseli JuhaU:n varastoista. (9800rpm)
Wiseco KE206M Männät, VW 1,6d 24mm männäntapit
405 kansi ja hitsaamalla täytetty hiottu jokkisnokka ST Heikkilä Oy
Tuplakaasareiden imusarja omavalmiste plenumilla.
600x300x100mm kiinakuuleri
Marteliuksen j-putkisarjasta pakosarja.
BW s475 75/88 1,32 a/r
Megasquirt III + Bosch -407 hukkakipinä puola
E85 polttoaine. Siemens 2300cc suuttimet, Fuelab pumppu Hevosvoima.com

Kaikki pyörivät tasapainoitettu, sylinterit puunattu.

Tehoa +500hv. Ei mitattu.
1100kg, 2,7b, vartilla 8,51s 256km/h (5,48/209)

Yksinkertaista tekniikkaa, yksinkertaisille ihmisille.
Volvo 240DL 11,13@203  Tarvikemotti

Drag Race Cortina B230 8V 8,51@256 Suomen Toiseksi Nopein 8v ;)
Rollover Motorsport

Poissa hx40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #216 : 21.01.2018, 21:27:28 »
Satuinkin vahingossa näkemään kupen auton käyrän kun kävin samin luona tänään.onko siinä millainen pako putki siinä sinun autossa?omanikin joka tuola aiemmin on esitelty niin on säädetty sielä...siihen tuli tasan 20 heppaa lisää pelkillä pakoputki muutoksilla.tismalleen saman verran sai lisää erääseen toiseen vastavaan vinokoneeseen.samassa penkissä tietysti mitattu ennen/jälkeen.en olisi uskonut jos en olisi molempia tapauksia ollut paikanpäällä näkemässä...onnistunut pakoputki viritys kerrankin  ;D

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #217 : 21.01.2018, 21:51:41 »
B230FK lohko, 96,5mm poraus, liekkirenkaat. Orkkis kansipahvi. Ei betonia
Orkkis valuakseli JuhaU:n varastoista. (9800rpm)
Wiseco KE206M Männät, VW 1,6d 24mm männäntapit
405 kansi ja hitsaamalla täytetty hiottu jokkisnokka ST Heikkilä Oy
Tuplakaasareiden imusarja omavalmiste plenumilla.
600x300x100mm kiinakuuleri
Marteliuksen j-putkisarjasta pakosarja.
BW s475 75/88 1,32 a/r
Megasquirt III + Bosch -407 hukkakipinä puola
E85 polttoaine. Siemens 2300cc suuttimet, Fuelab pumppu Hevosvoima.com

Kaikki pyörivät tasapainoitettu, sylinterit puunattu.

Tehoa +500hv. Ei mitattu.
1100kg, 2,7b, vartilla 8,51s 256km/h (5,48/209)

Yksinkertaista tekniikkaa, yksinkertaisille ihmisille.

Minkä kokoiset venttiilit ja mitä muita muutoksia kannessa?
« Viimeksi muokattu: 21.01.2018, 21:56:27 kirjoittanut pete881 »

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #218 : 22.01.2018, 16:40:33 »
Satuinkin vahingossa näkemään kupen auton käyrän kun kävin samin luona tänään.onko siinä millainen pako putki siinä sinun autossa?omanikin joka tuola aiemmin on esitelty niin on säädetty sielä...siihen tuli tasan 20 heppaa lisää pelkillä pakoputki muutoksilla.tismalleen saman verran sai lisää erääseen toiseen vastavaan vinokoneeseen.samassa penkissä tietysti mitattu ennen/jälkeen.en olisi uskonut jos en olisi molempia tapauksia ollut paikanpäällä näkemässä...onnistunut pakoputki viritys kerrankin  ;D
Balkin ison sarjan jälkeen 2" kuristus ja 3" putki kahdella lyhyellä vaimentajalla. Piti toinen lisätä kun olisi mennyt 110db:n rajan yli kisoissa. Joskus pakoputkella näköjään merkitystä  ;D
Turbokilpurissa yksi vaimentaja mutta äänet 99-101db, solmu hiljentää todella paljon...
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #219 : 24.01.2018, 01:24:37 »
Niin siis onko viimeisen kollektorin jälkeen 2" pienennys ja sitten 3" pakoputki ( 4-2-1 vai 4-1)?   Kumman alhaalla tulee noin paljon voimaa ja paljon vääntöä. Onko autoa käytetty missään muussa jarrussa?

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #220 : 24.01.2018, 16:46:37 »
Kollektorin jälkeen 2" kuristus. Siitä lähtee muunnoksella 2,5"->3" loppuun saakka  4-1 sarja.
JuzziPowerilla ajettu moottoripenkissä jossa myös kokeiltu 4-2-1 sarjaa ilman hyötyä. Moottorijarru antoi 230/270. Samat tuli ennen säätöä Samin jarrussa.
Kollektorin pituutta myös muutettu moottorijarrussa ja haettu paras pituus.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #221 : 06.10.2018, 18:43:19 »
Pieni ahtopaineen korotus kierrosalueen loppupäähän 526hp/6900rpm @1.85bar
560nm/5200rpm@1.5bar
Kyseinen moottori koki pienen päivityksen. Kokoonpano nyt:

B230fk lohko
H-profiilit
Fk:n männät
Kansi 531, 46/38 K-nenä, reizin massapahvi, 12.9 pultit
Plenum imusarja, pulssipakosarja
Hx40 super 62.45/64 #18
Ev14 2000cc suuttimet, Ign-1A puolat
Atdriveboard ms3
Re85

594hp@7200rpm@2bar
650nm@5200rpm
« Viimeksi muokattu: 06.10.2018, 23:31:26 kirjoittanut 360volvo »

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #222 : 06.10.2018, 19:01:23 »
Kyseinen moottori koki pienen päivityksen. Kokoonpano nyt:

B230fk lohko
H-profiilit
Fk:n männät
Kansi 531, 46/38 K-nenä, reizin massapahvi, 12.9 pultit
Plenum imusarja, pulssipakosarja
Hx40 super 62.45/64 #18
Ev2000 suuttimet, Ign-1A puolat
Atdriveboard ms3
Re85

594hp@7200rpm
650nm@5200rpm

Paljos tässä setupissa oli ahtoja? Ihan vaan koska oma paketti on raudan puolesta hyvinkin sama, sumut ja ruutta eroaa.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #223 : 06.10.2018, 22:47:23 »
B230ft wisecoilla ja h-veiveillä.
531 46/38. Seetit tehty.
Enem K15t
Atecu v3
Ev14 2200cc.
Kl-racingin halvempi imusarja.
Hx50mfs #22
Bensapumput, hukkaportti ja cooleri biltemasta.
E85

2.8bar 754hp 774nm.


« Viimeksi muokattu: 11.10.2018, 16:27:44 kirjoittanut pete881 »

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #224 : 06.10.2018, 23:31:57 »
Paljos tässä setupissa oli ahtoja? Ihan vaan koska oma paketti on raudan puolesta hyvinkin sama, sumut ja ruutta eroaa.
Muokkasin edelliseen viestiin

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo