Carcom Oy  Ateho

Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu", "Luigi" sai lähteä, tilalle V70 2.4D

  • 45 Vastauksia
  • 16472 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Työtahti on edelleen verkkainen, johtuu osaksi Pohjolan tallin ilmasto-olosuhteista, tosin sekään ei ole aina haitannut. Äiten autosta meni jakohihna poikki täydestä laukasta ja piti saada tallin eteen tilaa välikässyprojektille, niin pitihän se mennä loput niputtamaan kevyessä räntäsateessa.

Valmistellessani uuden laakerinapakompleksin asennusta, kokeilin kiertää ruuveja siihen käsin, jotta paikalleen asennus olisi helpompaa. Koetin varmistaa, että pulttien kierteet on putsattu riittävän hyvin, että ne kiertyisivät sormin paikoilleen. Yhteenpä reikään ei sitten mennytkään ruuvi, siihen oli joku purkanut patoutumiaan sitten tehtaalta lähdön, kun oli saatu temuttua reikä soikiaksi asti. Paketin kyljestä löytyi vastaavalta kohdalta reikä.

Hetken mietin palauttamista motonettiin, mutta siellä ei juuri sillä hetkellä ollut uutta jemmassa, enkä viitsinyt keskeyttää hommaa x-ajaksi. Onneksi löysin kätköistäni kierretapin, vääntelin sillä kierteet ehyiksi.

Naputtelin tukivarsihässäkästä vanhan sinne jääneen laakerin pölysuojan irti, kun sellainen oli uudessa laakerissa valmiina. Kaiketi jos yrittää asennusta kahdella, niin ABS anturi taitaa alkaa antamaan virheellistä signaalia.

Niputin jarrut kasaan uusilla osilla ja vaihdoin kiinteän tangon tilalle säädettävällä pituudella olevan härpäkkeen. Vanteen kiinnityspultin reiästä käsin voi tarvittaessa kieputella kenkiä lähemmäs. Hieman tuo jousi pönöttää ulkona, mutta kiinni sen ei pitäisi ottaa rumpuun kuin vasta kenkien pintojen ollessa aivan finaalissa.

Ensimmäistä kertaa törmäsin levyihin, jotka oli maalattu ympäriinsä millä lie "Hornan sivellinkromilla", eikä rasvattu. Hinkkasin kyllä kitkapinnat puhtaaksi maalista, asennusohjeita lukematta.

Jarrupalojen vastinrautaa käsissä pyöritellessäni huomasin palojen kalvaneen pikku kolot tukipintoihin. Vetäisin pinnat kevyesti sileäksi rälläkän katkaisulaikalla, jotta ihan heti eivät ala jumiutumaan samoille paikoille. Vaihdoin myös umpiruosteessa olevat liukutapit uusiin.

Äiten autoa tuli purettua tässä välissä vikalaajuuden analysoimiseksi, sitten taas Volvon oikean puolen jarrujen kimppuun.

Oikealta puolen löytyi purun jälkeen vasuria vastaavat viat, jarrukilven kaltoinkohtelu, hieman takertelevasti pyörivä laakeri ja urille kaivautunut jarrupalojen vastinrauta.

Tälle sitten sama homma kuin vasurille, toivottavasti nyt ei ruuvit napsu poikki tukivarteen. Vielä yksi kuva navan kiinnitysruuvien läpityöntyvästä osuudesta. Nämä kannattaa puhdistaa teräsharjalla hyvin ennen irroitusta. Säästytte monelta ärräpäältä, varsinkin jos turaatte auton vieressä renkaalla istuen pää pyöränkotelossa, kiintolenkillä nylkyttäen. Nosturihemmot voivat käyttää väkivaltaisia konepyssyjä auton alta ruuveja aukoessa (paitsi yhden ruuvin kanssa).

145 -70, 240 -89, V70 -99

 

RallyBaron  Samppasport