Carcom Oy  Ateho

142 -72 16valve, myyty

  • 227 Vastauksia
  • 96404 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #60 : 15.07.2011, 01:31:39 »
Viime perjantaina katkesi kaasuvaijeri polkimen luota ihan juuresta. Laitoin tilalle D24 vaijerin ja nyt kun mutkat ovat loivempia on vaijerikin herkkäliikkeisempi.

Eilen puuhastelin vähän ja annoin pätkän maalien samalla asettua kunnolla. Koneeseen vaihdoin Liqui Moly 10W-60 öljyt, tarkastin jakohihnan kireyden, vaihdoin laturinhihnan, takapäähän reaktiotankoihin ja alatukivarsiin uretaanihelat sekä isomman takapöntön. Iskarit eivät vielä Suomeen ehtineet, joten hommasin uretaanit kuitenkin. Tuntuis vaeltelu rauhoittuneen. Takapöntön pituus kasvoi reilu 10cm ja pakoäänet palautuivat aika lähelle sitä missä olivat ennen nokkien vaihtoa. Eli ihan sopiviksi. Etuputken nosto onnistui pienellä putken käännöllä.

Saapa nähdä ehtiikö tänään vielä tekemään boksiin kiekkamittarilähdön. Pitänyt tehdä jo pitkään, mutta eihän se haittais jos ois käytössä. Riippuu ihan miten saa pätkää edistettyä tästä kuosista ajokelpoiseksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #61 : 18.07.2011, 00:50:36 »
Hieman sunnuntain puolelle meni paluu Botnialta. Siellä ilmeni kaikenlaista pientä laittoa, mutta perustaltaan kone pelas hyvin ja alustakin toimii. Helkutin liukasta vaan oli takarenkaiden osalta jos rata oli yhtään märkä ::)

Ensinnäkin tuli todettua, etteivät Yellowstuffit toimi alkuunkaan ainakaan vakiolevyjen kanssa. Vähän lämpöä ja pito häviää. Vaihdoin eteen vanhat DS3000 ja toimivat hienosti. Connyn kanssa juttelin asiasta ja ilmeni, että sillä on V40:ssä myös Yellowstuffit eikä samanlaista ongelmaa ole vaan jarrut pitävät hyvin. Voisiko olla vaikutusta, että käytössä on uritetut jarrulevyt?
Jarrujen jäähdytys vaan on huonontunut sisälokarien peittäessä puskurin kiinnikerautojen kautta tulevan ilman reitin ja peltivanteiden myötä. Arviolta 6-7 kierroksen kohdalla alkaa jarruneste kiehumaan ja vaatii 2-3 rauhallista kierrosta jäähdyttelyyn jolloin tuntuma palautuu. Helppo verrata viime vuoteen jolloin sää oli samankaltainen ja pystyi ajamaan kymmenenkin kierrosta ja yhden rauhallisen, eikä neste keittänyt. Enshätään teen reiät sisälokareihin ilmaa varten ja vaihdan uudet nesteet.

Joku(kuka tunnistaa itsensä?) sanoi varikolla konehuonetta tutkaillessa, että yksi pakosarjan pultti on tippumaisillaan. Takimmainen pultti oli tullut vähän yli puoliksi ulos ja siitä yksi eteenpäin oli hieman löystynyt. Muut sekä alarivissä olevat mutterit olivat tiukassa. Ensimmäinen kerta kun itselle tulee vastaan vaparisarjassa pulttien/mutterien löystymistä. Tarkkailtava tilannetta.

Toinen ilmanputsareista tuli tuhottua, koska bensaletkua kiskon päästä lyhentäessä otin ne irti ja jotain siinä sitten hömmäillessä jäivät koneen päälle. Se sitten suoritti radalla siirtymän pakosarjan väliin ja poltti itsensä. Vanhat putsarit jätin varastoon, joten pestävä toinen ja laitettava tilalle. Pidempäänkin olis voinut odotella radan kuivumista, jotta ois päässyt kunnolla koittamaan kuivalla, mutta tuli huomattua, että bensakisko vuotaa etummaisen kiinnikepisteen kohdalta. Lorottamalla ja kaikki suoraan alaspäin eikä onneksi edes startin päälle. Paluumatkalla siihen saatiin korjaus kun Hauting ystävällisesti juotti hopealla umpeen. Juottamista varten kiskoa irrottaessa katselin, että on tullut kiristettyä tuet huolimattomasti ja etummainen on vääntänyt kiskon kiinnikettä. Siinähän se syykin on murtumiseen.

Samalla tuli huomattua syy oikealta puolen joutokäynnillä kuuluvaan kolkotteluun jonka luulin tulevan pakoputkesta. Koneen vinotuen pultti on korkannut kannesta. Eipä tosin voi odottaa ihmeitä M8 pultin kierteen kestolta kun kone 242:ssakin ollessaan teki välillä aika voimakkaita vastapotkuja startatessa. M10 kierrettä tilalle, eiköhän tilanne korjaannu taas.

Lukko on jo jonkun aikaa kolkottanut paikaltaan lähtiessä tiukoissa käännöksissä jos vetoa on yhtään päällä. Uretaanihelojen vaihdon jälkeen hiljaisessa vauhdissa terävästi vetoa pumppaillessa saa kuulumaan kolahduksen myös. Muutoin toimii kuten pitää eikä mölyä. Radalla käynnin jälkeen tuntuu että mölyäminen tiukoissa käännöksissä lisääntyi.

Arviolta ajoa tuli 820km plus radalla pyörimiset, pari kertaa kirjaimellisestikin. Kulutus rauhallisella menomatkalla oli noin 11,4l/100km. Rata-ajelu ja osa paluumatkasta vuotavalla kiskolla tuotti kulutukseksi vaivaiset 22l/100km ;D Loput paluumatkasta on vielä mittaamatta. Aika paljon tuntuu vaikuttavan 5-10 astetta viileämpi ulkoilma sekä kosteuden lisääntyminen koneen vetoon.

Jotain incaria on märältä, tullee näkyville kunhan saa ite ensin kateltua ja saksittua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #62 : 18.07.2011, 01:05:11 »
Lankulle pointzit taas asenteesta. Kiitettävä ajosuoritus paikalle ja kotiin vielä samoilla silmillä. Radallakaan ei sääliä tunnettu. Kaiken kukkuraksi vielä perusteellinen kertomus päiväkirjaan.

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #63 : 18.07.2011, 07:47:28 »
Mahtavaa menoa radalla, huomaa ettei olla ensikertalaisia!!  P>
Vapareista mahtavin äänimaailma, ja taisipa nopeuskin olla.. ;)
Tulitko katsoneeksi, paljonko tuli ratakilometrejä?
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #64 : 19.07.2011, 00:28:07 »
Ajamaanhan sinne tuli lähdettyä eikä säästelemään :)

Ei parilla ekalla ajokerralla, eli justiinsa kuivalla, tullut pidettyä Racechronoa päällä, joten jäi niiltä kierrosajat ja näkemättä nyt kun latasin luuriin rataprofiilin. Ois saanut jotain verrokkia viime vuoteen. Ei ainakaan ajolinjat olleet nyt paremmat kuin silloinkaan :P Märällä kikkaillessa pari-kolme kierrosta meni huimaan 1.43 kohille. Racechronoon kertyneen matkan perusteella voisi veikata ratakilometrien olevan 55km paikkeilla plusmiinus jotain.

Tuolla ei tarvitse(pysty järkevästi käyttämään) kuin 3. ja 4. vaihteita ja mutkissa tiputaan ikävästi just kolmosen vetoalueelta pois nykyisillä nokkien säädöillä. Sais kuivalla irtoamaan aika paljon paremmin jos vetäis kunnolla alempaa. Sit sais jo vähän paremmin vauhdintuntuakin :P

Harmi että jäi pääsuoralta video ottamatta ulkoa, piti ottaa juuri ennen kuin bensakiskon vuoto tuli ilmi. Ainoa paikka jossa kuullut ulkoa äänet on Volvokerhon penkkipäivässä Harisella ja sekin tietysti sisätiloissa ja vanhoilla palikoilla. Ainakin sisälle imuäänet ja kierrosten kasvaessa moottorin melu hoitavat suurimman osan äänistä. Jos ois ollut vanha takapönttö niin ois ollut melkein toistepäin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #65 : 21.07.2011, 01:55:56 »
Jotain epämäärästä ajelua märällä. Meinaa mennä (kytkemättömien)mittarien suuntaan kuva välillä, mutta ainakin itelle äänet on ne mielenkiintosemmat. Ois saatava sitten joskus aikaiseksi tellinki kameralle.

Ei ois haitannut yhtään jos mutkissa ois voinu tarjota kaasuakin ilman välitöntä pidon menetystä ;D Ja toisaalta kun ei läppärungoilla toimi osakaasun ja täyskaasun välissä mappiohjauksella.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #66 : 21.07.2011, 07:12:31 »
Helmi säveliä.  S* Liukasta näky olevan. Mä kävin kans pari kierrosta pyörähtämässä sateen aikana, ja yllätyin kuinka liukasta oli..  :P
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #67 : 21.07.2011, 15:23:43 »
Helmi säveliä.  S* Liukasta näky olevan. Mä kävin kans pari kierrosta pyörähtämässä sateen aikana, ja yllätyin kuinka liukasta oli..  :P
Samaa mieltä saundien suhteen  8)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #68 : 26.08.2011, 01:33:02 »
Eipä ole pahemmin tullut ajeltua kesämiitin jälkeen tällä. Enimmäkseen seissyt pihassa, mutta eilen tuli kaikkea touhuttua. Vaihdoin jarrunesteet ja nyt poljintuntuma on sellainen kuin pitääkin. Peräöljyt vaihdoin myös, nyt tuli Sunocon lukkoperäöljyä. Lyhyt konsultaatio perän ääntelystä tuotti tuloksen ettei kannata olla huolissaan, joten ei olla sitten ja kengitään kuten huomista ei olisikaan :P Camberia pienensin jonkun verran, hieman oli syönyt enemmän renkaan sisälaitaa mutta hyvin vähän. Ehkä camberia oli liikaa, nyt ohjaustuntuma on parempi. Moottorin sivutuen reikään tein kanteen M10 kierteen ja kiinnitin tuen paikoilleen. Vanha M8 pultti oli ehkä myös hitusen lyhyt joka helpotti korkkaamista. Eiköhän se nyt kestä.

Nokka-akseleihin sain alkuviikosta viimeinkin ajoitusarvot ja eilen sai nekin kohdalleen Kuuranteen heittokelloilla ja neuvonnalla. Samalla vaihdoin uuden jakohihnan. Nyt imu on 4mm ja pako 3,6mm auki YKK:ssa. Koneen käytös muuttui huomattavasti mukavammaksi ja herkemmäksi. Käynti on tasaisempaa, veto parempaa alakierroksilla ja varsinkin keskialueella kuulostaa/vaikuttaa paljon pakottamattomammalta. Edelleen vedossa tapahtuu selvä parannus tietyillä kierroksilla, mutta ero sillä kohtaa pieneni jonkin verran.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #69 : 27.08.2011, 16:18:09 »
Viimeinkin on kiekkamittari paikallaan ja toiminnassa. Näyttää 200rpm liian vähän megaan verrattuna, mutta eipä tuo haittaa. Vanha auton mukana tullut laatumittari niin pitihän se käyttää kun sopii kojelaudan päälle just ;D Ja tuosta varmaan saa siirrettyä viisariakin jos purkaa haluaa. Epämääräinen kuva.

Kävin polkemassa lisää ja on se vaan niin eri luontoinen nyt :3/4 jättää sen: Pienellä kaasulla aivasteluherkkyys väheni reilusti ym.

Ratin joutuu vaihtamaan jossain vaiheessa laadukkaampaan, kehä on jo nyt yläreunasta irti rungosta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #70 : 27.08.2011, 20:12:49 »
 :) Laatumittari on!
144-70

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #71 : 30.08.2011, 23:54:35 »
Etuspoileri on ollut toissijaisella listalla jonkin aikaa ja tänään aloitin sen väsäämisen. Hallussa ollut johonkin tehty peltinen etuspoileri sai rälläkkää ja hitsiä kun lyhensin sen sopivammaksi. Menin ja hitsasin sen vielä keulapalan alakanttiin kiinnikin. Päädyt on muotoiltava leveämmiksi, jotta spoileri ei näytä niin hölmöltä kuin nyt. Toki sinkkisprayta parempi maalikin muuttaa ulkonäköä kummasti :P Toisaalta tuon tyylisiä spoilereita en muista nähneeni oikein yhtään jotka istuisivat nätisti keulaan.

Päätarkoitus kuitenkin täyttyy eli ilmaa menee vähemmän konehuoneeseen ja auton alle eikä konepeitto ei yritä enää lähteä lentoon. Reiät jätän auki jotta jarruille tulee edes hieman ilmaa puskurirautojen aukkojen lisäksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #72 : 01.09.2011, 22:29:06 »
Alustan kumihelojen korvaaminen etenee hiljalleen. Eilen tuli etuylätukivarsiin uretaanit(taas kun halvalla sai) ja painelin tänään paikoilleen. Vaihdoin samalla ns. paremmat tarvikepalat eteen. Koitettava vissiin vielä vetästä etulevyjen pinta fiiberilaikalla. Äkkiseltään tuntuu että niissä ois pinta hieman lasittunut, koska jarrujen käyttäytyminen ei kummoisesti muuttunut. Jo lyhyessäkin voimallisemmassa jarrutuksessa tuntuu pito häviävän.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #73 : 03.09.2011, 01:10:13 »
Jatkoin etuspoilerin päitä, vedin 189 valkeaa päälle ja värisävy on ainakin sinnepäin. On se paremman näköinen kuin aikaisemminkin, muttei vieläkään oikein sellainen kuin haluaisin. Tarvitsee siis mallailla lisää jossain vaiheessa ja maalata kunnolla.

Etulevyt hinkkasin molemmin puolin fiiberilaikalla ja pito parani selvästi. Vaatisivat varmaan pienen koneistuksen jotta toimis täysin kunnolla. Varmaan laitettava vanhat etulevyt kokeilun vuoksi huomenna. Kameralle tein pikaisesti penkkien selkänojiin kiinnittyvän telineen. Korkeus on kohillaan, mutta apukuskin penkki taitaa tyhjillään väristä ajossa sen verran että kuva menee vähän suttuiseksi.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2011, 01:12:32 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #74 : 03.09.2011, 09:40:47 »
Kait sulla on kilpakäyttöön tehtyä jarrunestettä? kiehumispiste on paljon korkeampi kuin normi litkuissa. Vedä jäähdytysilma putket jarruille, jeesaa paljon.
Ja täytyy munkin mainita koneen saundeista Botniaringin pääsuoralla: P> tuli aivan -90 luvun alun M3 A-ryhmän rata Bemut mieleen,  saakelin hienot saundit!
Kyllä vapari on kone!
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

 

Autoracing  KL-varaosat