"Aktiivista turvallisuutta" toki on myös muutkin ominaisuudetkin kuin hyvä kolariturvallisuus. Hyviä ajovaloja ei meinaa löytyä oikein mistään autoista enää: esimerkiksi tärkeä apuhalogeeni pitkille xenonien kaverina on katoava varuste, kun autovalmistajat tykkäävät muotoilla umpiot niin pieniksi ettei halogeeni mahdu sisään, tai sitten se vain kustannussäästetään pois. Hyvät ajo-ominaisuudet ja mukavuus sekä loogisesti toimivat hallintalaitteet ovat tärkeä osa myös. Mukavassa ja ajoltaan hyvässä autossa kuski ei väsy niin nopeasti kuin kehnommassa.
Esimerkiksi omassani on kyllä "paikat" lisäpitkille, mutta se kohta umpiossa onkin linssitön, ja jos katsoo valon kanssa, näkee vain johtoja. Näppärämpi kaveri toki rakentaisi lisäpitkät tuohon sisempin "silmien" sisälle. Toisaalta esimerkiksi Halogen-Skodan valoihin tottuneelle nykyiset xenonit olivat ensituntemukseltaan luokkaa "hallelujaa!".
että nyt kun olen saavuttanut sen vaiheen ja iän elämässä että oman kuolevaisuuden jo ymmärtää, niin auton turvallisuudesta on tullut omissa prioriteeteissani aika tärkeä tekijä. Kun ajelee myös aika paljon kaikenlaisia korpiteitä suunnilleen yhtäjaksoisen hirvivaara-alueen vallitessa, turvallisuus vaan kiinnostaa.
Itse taas olen mukavamman ja menevämmän auton kanssa siirtynyt ajamaan rauhallisemmin, max rajoitusnopeutta ja kaikki muut huomioiden. Ajan siis siten, että en joutuisi kolariin, ja jos muusta kuin omasta syystä joutuisin, oma nopeuteni ja siten tuhoseuraukset ovat pienemmät.
Lisäksi auton väri on tietenkin punainen, joka parhaiten tiestössä erottuu. Kai sinunkin autosi on punainen? Uusimpia Volvoja ei kait enää saa sillä T5-R:n banaanin keltaisella maalilla?
Autossa on myös huomioliivit, ensiapulaukku, sammutin ja "monitoimityökalu" kuskin lähellä, jolla voi saada itsensä ulos roikkuvista vöistä tai särjettyä ikkunan.