Lisäksi auton väri on tietenkin punainen, joka parhaiten tiestössä erottuu. Kai sinunkin autosi on punainen? Uusimpia Volvoja ei kait enää saa sillä T5-R:n banaanin keltaisella maalilla?
Kuten sanoin, minulla ei ole mahdollisuutta ostaa, tai ainakin minulla on nykyisessä elämäntilanteessa liikaa järkeä olla ostamatta, uutta autoa - ainakaan sellaista, joka kokonaisvaltaisesti miellyttäisi. Käytetyn ostajalla ei ole yleensä järkevää mahdollisuutta valita auton väriä kun ostokset on tehtävä aiempien omistajien mieltymysten mukaan.
Sillä on mentävä, mihin rahat riittävät. Merkin aiemmin koettu luotettavuus, mukavuus+varusteet, (käytännön turvallisuuttakin luova) suorituskyky, oletettu ja testien perusteella tiedetty turvallisuus, auton maantieteellinen saatavuus, tieto auton historiasta, jne. Noi oli balanssissa keskimääräistä paremmin nykyisessä autossa verrattuna saman hintatason verrokkeihin kun olin viimeksi ostoksilla. En edes oleta että autovalintani olisi jonkin absoluuttisen kriteeristön perusteella maailman paras mahdollinen, vaan minulle henk.koht. lukuisten eri määreiden perusteella arvioiden paras kompromissi sillä hetkellä.
Minulla ei ole mitään tarvetta tai aikomusta kisailla kenenkään kanssa siitä, onko minun autoni nyt se turvallisin mahdollinen väriä myöten, sillä tiedän että se ei ole sitä. Keskimääräistä kulkinetta turvallisempi se kuitenkin lienee. Kunhan nyt vain olen todennut, että pidän kokonaisvaltaista turvallisuutta erittäin tärkeänä ja tavoittelemisen arvoisena tekijänä missä tahansa autossa ja itse asiassa toivoisin, että asia kiinnostaisi kuluttajia nykyistä enemmän jotta autovalmistajillakin olisi kannustin panostaa asiaan vastaisuudessakin kunnolla eikä pelkästään EuroNCAP-tähtien näkökulmasta.
Silloin kun ajoin nykyistä enemmän, viisi kertaa pelkästään yhden vuoden aikana näin hirven tai hirviä tiellä tai tien reunalla yhdellä säännöllisimmin ajamallani maantie-etapilla 50 km matkalla. Niinpä pidän esim. hirvikolarin riskiä varteenotettavana vaarana, mikä herättää erinäisiä ajatuksia.