Sitä vaan muillekin, että kannattaa rutista tarpeeksi tästä asiasta, niin saadaan ehkä jotain tuotekehitystä aikaan. Kun kerran Volvo näin haluaa sitä teettää asiakkaillaan. Tässä kättäpidempää niille, jotka eivät halua tuotekehitystä ja tuotetestausta olla maksamassa:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/02/17/takuu-pahkinankuoressa Myyjän vastuu takuuajan jälkeen
Myyjä vastaa tavaran virheestä myös takuuajan päätyttyä. Jos laitteessa on esimerkiksi valmistusvirhe, joka ilmenee vasta takuuajan jälkeen, myyjä on siitä vastuussa. Erona takuuaikaan nähden on se, että periaatteessa ostajan vastuulla olisi nyt näyttää, että laitteen vika ei johdu hänen omasta toiminnastaan tai vaikkapa laitteen normaalista kulumisesta.
Näytön esittäminen on kuitenkin käytännössä hankalaa. Kuluttajansuojalaki määritteleekin jo valmiiksi tilanteita, jolloin laitteessa on virhe, joka kuuluu myyjän vastuulle. Laitteessa on virhe esimerkiksi siinä tapauksessa, että se menee rikki nopeammin kuin ostajalla on perusteltua aihetta olettaa.
Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisujen perusteella voi päätellä, että laitteen kuin laitteen pitäisi kestää vähintään kaksi vuotta. Jos laite menee rikki alle kahden vuoden kuluttua ostohetkestä, myyjä, valmistaja tai maahantuoja on lautakunnan ratkaisuissa yleensä joutunut korvaamaan korjauskulut kokonaan. 2-3 vuotta vanhoissa laitteissa korjauskuluja on jaettu ostajan ja myyjäpuolen kesken. Yli kolme vuotta vanhoissa laitteissa ostajan saamat korvaukset ovat jo yleensä olleet hyvin pieniä.
Ostajalla on oikeus korvauksiin, jos hän kärsii vahinkoa tavaran virheen takia. Tyypillisimpiä myyjän korvattaviksi tulevia kuluja ovat erilaiset selvittelykulut, esimerkiksi posti-, puhelin- ja matkakulut, joita ostajalle on koitunut asian hoitamisesta.
Kun tavara on virheellinen, ostaja voi valittaa siitä myyjän ohella myös valmistajalle tai maahantuojalle. Selkeintä asiakkaan on kuitenkin tehdä valitus tavaran myyneelle kauppiaalle, joka yleensä on asiakasta kaikkein lähinnä.
Toimitus / Kuningaskuluttaja