No niin, alkukuusta tuli täyteen vuosi D6:n kanssa ja kasasin tähän muutaman kommentin autosta.
Olen ajellut vuoden aikana yli 35 000 km yksilöllä, joka tuotiin Hollannista. Vuosimalli on 2014 ja nyt mittarissa on yli 210 000 km. Ensimmäiset huollot tein sinisellä ja jatkossa täytyy miettiä, jos ottaisi huollot omaan autotalliin. Säästöä sekin.
VIAT
- autoon vaihdettiin viime heinäkuussa kompressori automyyjä maksoi silloin (samaan vaihtoon vaihdettiin myös jakohina, kiristin ja apulaitehihna omilla kustannuksilla)
- auton ovet eivät auenneet kaukosäätimestä kuin vasta ihan auton vieressä. Automyyjä maksoi. (vaihdettiin johtosarjat oviin + katossa oleva tunnistin)
- auton esilämmitys/jäähdytys ei toimi ilman sähköä. (Ilmeisesti ohjelman päivityksellä saadaan toimimaan)
- jos latausjohto on ollut autossa pitkään kiinni, niin esilämmitys/jäähdytys ei mene päälle mittariston valikosta (piuha irti ja takaisin kiinni, niin lähtee toimimaan)
- auto vetelee urissa vakioleveyden renkailla (kapeammat renkaat toimivat paremmin)
HYVÄÄ
- suorituskyky ohituksissa
- polttoaineen kulutus taajamassa
- ajastettu esijäähdytys on äärimmäisen hieno ominaisuus
- istuimet edessä
VÄHÄN TILASTOA
- omat kilometrit 35496 km
- tankattu 48 kertaa
- polttoainekulut 2171,89 €
- polttoainekustannukset 0,06 € kilometri
- muut kustannukset 2230,73€ (sisältää kaikki kulut vakuutus, verot, huollot jne.)
- kustannukset 0,12 € kilometrille
- polttoaineen kulutus: 4,23 l/100 km
- kilometrejä 2730,46 km / kk
Kustannuksiin vaikuttaa tässä kohtaa uudet kesärenkaat, jakohihnan ja vaihteiston öljyn vaihto, jotka tuo melko ison kustannuserän tälle jaksolle. Pihassa on toinen ajoneuvo (Toyota Corolla, 2004) ja sen kilometrikustannukset ovat samaa luokkaa, vaikka autolla ei ajeta kuin 6000 - 8000 km vuodessa. Corollan huoltokulut ovat vuositasolla 250 € ja verot ovat pienemmät. Itse asiassa ajoneuvoverossa Volvon verot pienenivät eli kokonaisvero oli juuri tulleessa verolipussa 566,86€:a.