Uusi deeku omistaja ilmoittautuu threadiin.
Kävin torstaina noutamassa D6:sen Hollannista ja ajelin Tukholman kautta Siljalla Helsinkiin.
Auto on siis MY15 R-Design lähestulkoon kaikilla tehdasvarusteilla ja mittarissa 115k. Auton mukana tuli oudosti vain type 2 kaapeli ei lainkaan suko-type2 kaapelia.
Matkalla ajelin motarit Save moodilla ja taajamat Purella ja tuon noin 1500 km siirtoajon keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 6.2 l/100km. Matkavauhtina motareilla Saksassa 150 km/h ja Tanska aika kiltisti rajoistusten mukaan mutta Ruotsissa paikallisten mukaan eli ~140 oli aika vakio.
Auto oli liikkeessä ladattu täyteen ja kerran latasin Gasthausin wallboxista auton täyteen matkalla.
Saksan puolella latasin vielä täyteen edullista dieseliä (1.19 eur/l) ja sitten vielä köpiksessä täyteen (1.30 eur/l). Ruotsissa ei tankannut lainkaan, koska oli kallista ja halusin ajaa tankin tyhjäksi, että saa suomalaista talvilaatua tankin täyteen. Onkos tämän D6 kanssa kokemuksia Nesteen My Dieselistä?
Volvolta tarkistin ennen ostoa että tähän autoon ei ollut vielä kompuraa vaihdettu, joten odotusarvo oli ostaessa, että se lienee edessä lähiaikoina.
Matkalla auto ei antanut mitään vikailmoja, mutta nyt Suomessa antoi tänään illalla vikaviestin "hybridijärjestelmän häiriö vaatii huollon" tjsp.
Eli huomenna soittoa Kaivokselan Biliaan, että olisiko kompura vaihto paikallaan. Toiveikkaana tehdaskampanjan mahdollisuudesta.
Herttoniemen Bilia olisi muuten minulle lähin ja selkeästi kätevin, mutta siellä on aiempien volvojen osalta ollut turhan usein haasteita asiakaspalvelussa ja teknisessä osaamisessa. Normihuollot siellä menee, mutta mikään vian etsintä tai vian kuntoon laittaminen ei siellä oikein luonnistu minun kokemuksella (ja puhutaan nyt tehdastakuun alaisista kulkineista toisin kuin tämä D6).
Aiemmin minulla ollut pari XC60:stä ja yksi S60. Kaksi vuotta vanhan XC60 classicin myin juuri pois ennen tämän hakua, ajatuksena että voisi ajella edullisemmin ja ympäristöystävällisesti sähköllä. Ajot on lyhyttä ja vuodessa vajaa 15k. Työmatkat on n. 10km per suunta, mutta tyypillisesti 1km autolla ja loput metrolla.
Aamulla vein auton Herttoniemen Biliaan, ja diagnoosi, että kompura viallinen ja tulee vaihtaa.
Ei kampanjaa voimassa tähän autoon Bilian mukaan, eikä mitään vastaantuloa esitetty.
Kustannusarvio 1600 eur.
Pyysin tiedustelemaan tulisiko Volvo tässä vastaan, koska osan käyttöikäoletus on huomattavasti pidempi kuin 5 vuotta / 117 tkm.
Toki auton pitäisi vielä olla Hollantilaisen vaihtoautoliikkeen virhevastuun piirissä, josta ostin auton muutama viikko sitten.
Eli sinne lähtee nyt myös tiedustelua korvauksesta, mutta voi olla hankala tie Hollannin kuluttajaviranomaisen kautta jos liike ei yhteistyöhaluinen.
Tosin autoliikkeelle lähtee siinä tapauksessa negatiivinen palaute mobile.de sivustolle, jonka uskoisin olevan suhteellisesti paljon isompi harmi autoliikkeelle (myyvät autot pääosin mobile kautta).
Edit: Omamekaanikko soitti, että olivat "tiedustelleet", mutta kuten todettua ei mitään vastaantuloa.