Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => D24 => Aiheen aloitti: ipia - 31.12.2013, 09:25:46

Otsikko: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
Kirjoitti: ipia - 31.12.2013, 09:25:46
Onkos kellään mitään tietoa vaikuttaako coolerin asennus kulutukseen millään tavalla, jos säädöt pidetään muuten vakiona, kyseessä siis D24T ???

Tai onkos hyviä ideoita millaisilla säädöillä sais kulutusta pienennettyä D24T:ssä?

Johtuukohan turbosta vai mistä kun minulla aiemmin ollut vapari D24 245:n meni noin litran verran pienemmällä diiselin kulutuksella kuin tuo 745 D24T:llä?
Otsikko: Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
Kirjoitti: vpernu - 01.01.2014, 01:28:17
oiskohan toi kulutusero johtunu painoerosta.Käsittääkseni noissa kuiteki jonkulain painoero.Viileempää ilmaa koneesee ni luulis toimivan paremmal hyötysuhteel jos vaan kaasujalka on kondikses eli cooleria vaan kiinni.
Otsikko: Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
Kirjoitti: ipia - 02.01.2014, 10:01:19
Näin itekkin olen asiaa pähkäilly, samoilla ajotavoilla coolerin kanssa pitäisi mennä vähemmällä...
Siis joo voihan tuo ero johtua painostakin, kaverilla oli 740 D24 samoihin aikoihin kun mulla oli ajossa tuo 245 D24, näissä kahessa oli kulutus eroa noin 0,4L/100km tuohon voi toki vaikuttaa kaasujalka, painoero yms. mitattu kuitenkin samalla matkalla ja samoissa olosuhteissa, peräkäkkäin ajaen noin 600km. Tullut vaan semmonen tunne että turbolla syö huomattavasti enemmän... toki eihän se voima tyhjästä tule ;)

Tietenkin jos koittais ruuvata syöttöä reippaasti pienelle niin vois mennä vähemmällä, kun ois vähemmän voimaakin, mutta onko näissä diisseleissä kuinka vaarallista jos käy laihalla, vai voiko ees käydä laihalla niinkuin bensa vehkeet?
Otsikko: Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
Kirjoitti: VahuJ - 02.01.2014, 20:55:24
Itselläkin on AINA vapari D24:set menny pienemmällä kun ahdetut...

A: Se teho kun ei näissä tule ilmasta vaan polttoaineesta
B: Ahdetullakin kai pääsis yhtä pienellä jos ei polkis

Painoeroahan ei 240/740 malleissa hirveästi ole.. kyllä se kulutus on aivan täysin kaasujalan asennosta kiinni.

Esim.tuo mun 245td on ainakin otteessa 1450kg... kokonaismassa 2010kg. Mites 745 td:ssä?
Otsikko: Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
Kirjoitti: vpernu - 02.01.2014, 22:22:41
En muista mitä otteessa lukee mut töissä on autovaaka ja siitä tulee välil ajettuu ni painot on siel 1600-1800 pääsääntösest.Riippuu vähän mitä roinaa kyyis on.Harvemmin mun auto kuiteka tyhjään on.Eli siis 745tdi
Otsikko: Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
Kirjoitti: AtAi - 02.01.2014, 22:24:37
240diäsel vei saman 8l/100km polkien ahdettuna ja ahtamattomana.
Otsikko: Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
Kirjoitti: TVS - 03.01.2014, 00:20:07
Ennakko, pumpun kunto ja välitykset enempi tuntuu tekevän kun suoraan ero vapari vs turbo. Mun 945 tdic meni juuri rempatuilla suuttimilla 80kmh nelinumerosta maantietä karvan alle 6l/100km 3 tankillista putkeen(75km/päivä työmatka), normaalin maantiepainotteisen ajon kulutus kesällä vähä alle 7 talvella vähän yli 7. Nyt kun nuo halpiskärjet on huonona ni alta 6 ei enää oo päästy, 100kmh ajaen tre-roi menee 6.2-6.4. Taas yksi vapari 240 vei tommosta reilua 7 mitä oon vähä sillä ite ajanu ja tuttu tosi paljon, mut siinäpä oliki tiheempi perä ja sillä vaan joutuu ajaan tosi pitkiä aikoja täys pyynti päällä.
Otsikko: Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
Kirjoitti: vpernu - 03.01.2014, 00:50:13
Välitykset kyllä vaikuttaa paljonki.Vaikken oo kulutusta päässy seuraamaa matkamittarin puutten vuoks ni jos gps näyttää 110km/h ni kiekkamittari näyttää semmosen 3100-3200 eli aika paljon.Harvempi perä ois oottamassa ku jaksais vaan vaihtaa ni ois muutenki mukavampi ajaa,ku kone ei huutais noin hemmetist.Alavääntöä muutenki sen verran nykysellä koneella että 45 vauhilla jaksaa mennä pintakaasulla jyrkkää ylämäkeä vitosella ja 0 ahdoilla ni ois aika suotavaa noi harvemmat välit.
Otsikko: Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
Kirjoitti: Harri_82 - 05.01.2014, 20:05:55
Itellä vaihon viime keväänä 3.31 välityksen 945:seen ja 100 vauhissa kierroksia pikkasen vajaa 2500. Viime Tampereen reissun kulutus oli 6,3. Kesärajoitukset oli eli paljon 100 vakkari päällä. Kesällä pikkasen korkeampi ku ilmastonti koko ajan päällä. Pitää laskea taas kulutuksia kuhan kiinakuuleri ja sähköflekti löytää paikkansa. Kesällä kulutukset tulee taas nouseen ku vaihtuu 12 nestepää ja isompi turbo mut minkäs teet  ;D Kuus vaihteinen loota ois kova sana m90 tilalle. Tai sit 3.15 välitys.

3,54 välityksellä kulutus oli koko ajan yli 7.
Otsikko: Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
Kirjoitti: AtAi - 06.01.2014, 19:28:10
tars teettää kakkosella alkavia välityksiä, niin kaikki ongelmat ratkeis.
Otsikko: Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
Kirjoitti: Tomppa240 - 01.03.2014, 23:28:14
kyllä se välijäähy auttaa jonkuverran ja suuttimien avautumispaine ja kärkien kunto vaikuttaa pirusti. omaa 240dtic en saanu menemään alle 6.5 mutta pirusti enemmän potkua samaan kulutukseen kun huolsin koko polttoainelinjaston ja turbotin samalla ;D. kulutus oli 7 sadalla aiemmin vaparina.
Otsikko: Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
Kirjoitti: Hannu_264 - 14.04.2014, 09:01:00
Teoriassa välijäähdyttimen pitäisi lisätä polttoaineen kulutusta. Välijäähdytin kun hukkaa osan ilman puristamiseen käytetystä energiasta, mikä olisi osittain saatu takaisin työtahdissa...

Uudemmissa dsl laitteissa on läppäsysteemit ilmamäärän säätämiseen sekä välijäähdyttäjän ohittamiseksi. Kaipa tuolla jonkinlainen vaikutus kulutukseen on, ei tuommoisia systeemejä muuten olisi rakenneltu...

Joku innokas voisi kokeilla miten paljon vaikuttaa!
Otsikko: Vs: Intercoolerin ja säätöjen vaikutus kulutukseen D24:ssä
Kirjoitti: vpernu - 19.04.2014, 17:05:04
Teoriassa joo.Ilma kuiteki puristetaa polttoaineesta saadulla hukkaenergialla ja käytännössä tehoeron huomaa jo persdynolla samalla syöttömäärällä ja samalla ahtopaineella ulkolämpötilan muutoksilla.Keväällä/syksyllä ku on yöpakkasia ni aamulla kulkee huomattavasti paremmin ku iltapäivällä.