Elekma  Autoracing

Perän vaihto

  • 8 Vastauksia
  • 7847 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Perän vaihto
« : 17.05.2011, 23:53:30 »
Terve.

Tuli ostettua pienehkö projekti, joka tekniikaltaan hyvässä hapessa mutta ruostehommia piisaa. No, ne ei tuota ongelmaa mutta onko kellään käyny niin että taka-akseliston kiinnike tukitangolle menny paskaks ? Kuvassa sinisellä ympyröidyt kiinnikkeet siis:



Sen verta kettumaisessa paikassa on että ite en ala hitsailemaan irrottamatta perää, joten millanen homma ottaa perä alas ilman pulttipyssyä tai muutakaan hallityökaluja ? Pihalla tuota väsäilen, hitsaukset sun muut hoituu kaverin hallilla jonne voi mennä pariks tunniks kerrallaan eikä voi jättää autoa sinne.

Ajatuksena että ostas suoraan uuden akseliston (ne kun ei paljoa kustanna) ja vaihtas bolt-on tilalle ehjän. Tai jos on kikkakolmosta mitenkä hitsata uudet kiinnikkeet tuohon akselistoon irrottamatta sitä, se kun tahtoo olla hyvin vittumaisessa paikassa...

Ja vittuilut saa jättää pois, en ole kersasta asti näitä romuja laitellu, löysin vasta näitten salat vuosi takaperin.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän vaihto
« Vastaus #1 : 18.05.2011, 00:57:19 »
Työkalut ainakin kuntoon. Kunnon vääntövarsi, jatkopaloja ja hylsysarja. Kamasan työkalulaukku ikitakuulla maksaa n. 160 euroa ja sillä pääsee jo melkein kuuhun, suosittelen lämpimästi jos on ennestään vaan jotain sekalaisia. Maksaa kyllä itsensä takaisin vähentyneenä vitutuksena, jos ei muuten.

Pulttipyssy ei myöskään montaa kymppiä maksa, mutta tietenkin sille pitäisi sitten olla kompura myös.

Jumissahan ne pultit siellä takuulla jonkunverran ovat tämän ikäluokan laitteissa. Kärsivällisyys on hyve. Ruosteenirrotusainetta ensin ruiskuttelet säännöllisin väliajoin ja koputtelet vähän vasaralla paikkoja, jotta ruosteella toisiinsa hitsautuneet osat irtoavat ja aine pääsee syntyviin rakoihin (tietenkään ei kierteille mäntätä) ja sitten kokeilemaan. Biltema ainakin myy halvalla pirun hyvää sytkärikaasulla toimivaa kaasutohotinta. Ei se mikään kaasupilli tietenkään ole, mutta silläkin saa jo senverta pistemäistä lämpöä aikaan, että helpottaa irrottamista ja vähentää katkenneita pultteja.

Autoa pitäisi saada ilmaan jonkunverran ja tuettua siten, että ei varmasti tule niskaan. Ittensä tappaminen tämmösessä hommassa ei ole kauhean hohdokasta.

Itse juuri yhden 200-sarjalaisen hitsanneena ja pelastaneena neuvon muuten tiputtamaan bensatankin suosiolla pois. Mätäylläriä voi olla yläpuolella ja takuulla on ainakin runsaasti ties mitä skeidaa siellä. Vaikka tankki vielä olisikin ehjä, niin suojaamista kaivannee. Bensaputki tykkää ruostua tankin seutuvilta todella haperaksi ja bensahöyryt sitten liuottavat takalootan pohjasta massat ja maalit veke salakavalasti alapuolelta. Jos takalootan lattiassa näkyy mattojen alla edes mitään pintaruosteita, niin aika takuulla ruoste tulee alapuolelta ja pelti on jo puhki. Tankki on pulteilla kiinni pohjapalkeissa eli varsin helppo irrottaa, tunkki vaan alle, että saa nätisti laskettua. Pultit saa ihan käsivoimin irti ja eivät yleensä ole ruosteessa. Tankin anturinjohdon, mahdollisen bensapumpun piuhan ja bensaletkun saa irti takalootan puolelta luukun kautta. Luukusta pystyy myös tarkistamaan tankin ja anturipaketin kunnon. Täyttöputki on kamalin irrottaa, koska sen klemmari on yleensä juuri väärässä asennossa ja tuhannen ruosteessa. Putki itsessään on alumiinia, joten sen rikkominen on aika epätodennäköistä.

Mitä tukitankoon tulee, niin onhan noita hitsattu. Esim. takaveto Corollassa tyyppivika, että irtoaa ja nykyään varmaan joka toisessa on hitsattu uudestaan paikalleen. Herrat katsastusmiehethän eivät tätä toimintaa kauheasti arvosta, mutta kun tekee siististi ja siististi massalla peittelee, niin ei pitäisi tulla sanomista. Ja kuten itsekin sanoin, niin eivät maksa paljoa, jos ihan reisille menee. Hyvää harjoitusta kuitenkin.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän vaihto
« Vastaus #2 : 18.05.2011, 01:32:18 »
Kiitoksia ohjeista. Pitääpä vilkasta molemmista 240 tuo kontin ja tankin välistä. Muut mätänemispaikat on vissiinkin tiedossa ja käyttiksestä olen ne jo fiksannu (kaaret, listojen alta, taka-alapuskurin alta) mutta projekti 240 nuo täysin keskeneräiset.

Vois kyllä kokeilla tuota hitsaamista ensin. Jotain 5mm paksua peltiä vaan entisen tilalle + miggiä + hioo nätiksi + massaa päälle ? Arveluttaa vaan 25v vanhaa rautaa hitsata jossa 25 vuoden korroosiot ja varsinkin hankalassa paikassa hitsata.

Jos perä pitää vaihtaa niin se suoritetaan kaikki käsivoimin, kompuraa kotona ei ole mutta työkaluja on varasto täynnä vuosien varrelta. Ja auto on ennenki pistetty pukille makaamaan (esim. putkiston vaihdon yhteydessä) ja auton alle uskaltanu rauhallisin mielin mennä vaikkei nosturia olekaan.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän vaihto
« Vastaus #3 : 18.05.2011, 16:21:27 »
Aika paksua tavaraa ne raudat siellä on. Kunnolla hioo vaan puhtaaksi ensin. Motonetin hiekkapuhallusarjan pitäisi olla ihan kohtalainen ja suureksi avuksi tommosten putsailussa. En ole omaani vaan vielä hakenut, niin käytännön kokemusta ei ole, vaan kavereiden todisteluja.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Perän vaihto
« Vastaus #4 : 12.07.2011, 17:44:40 »
Kuinka tarkkaa murikkaa vaihtaessa on, että palikat on samasta perästä? Meinaan siis notta kun välitys pysyy samana, niin ei tarvitsisi irrottaa kardaanin päässä olevaa vetopyörää, vaan "heittää" esabin 3.91 murkulan tilalle avoimen 3.91 murkulan suoraan. ::)

Vai pääsenkö samalla vaivalla kun pudottaa koko akseliston alas ja vaihtaa toisen mokoman tilalle. Vetarit ja jarrut joutuu kuitenkin repimään. Tietty jos kyseessä on kokonaan eri perät eli 30 ja 31 niin joutuu vaihtamaan koko akseliston.
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän vaihto
« Vastaus #5 : 13.07.2011, 21:54:54 »
Helpompi vaihtaa koko taka-akseli, jos pelkän murikan vaihtaa nii joutuu repii sisuskaluja irti, vetarit yms. Korjatkaa jos/kun olen väärässä.
V70 TDI

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Perän vaihto
« Vastaus #6 : 25.07.2011, 16:17:17 »
Onko farmarin ja sedanin taka-akselistossa/perässä eroja? Meneekö farkun akseli sedaniin?  :idiot2:
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän vaihto
« Vastaus #7 : 25.07.2011, 16:32:59 »
Ovat täysin vaihtokelpoisia keskenään.
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Perän vaihto
« Vastaus #8 : 25.07.2011, 22:09:34 »
Kiitoksia.
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

 

Elekma  Autoracing