Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Etu- ja nelivetoiset => Aiheen aloitti: Ossi66 - 28.03.2023, 06:09:20

Otsikko: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: Ossi66 - 28.03.2023, 06:09:20
Lauantaina kävin noutamassa vaunun kotipihaan ja matkalla hidastetöyssyissä kuului takaa kolaus. Tarkemmassa tutkinnassa vika ei ollutkaan vaunun vetopään puslissa, vaan koukku on löystynyt rungon kiinnityksestä.

Ohjeen mukaan kiristys on 90Nm+60 astetta.
Soittelin merkkihuoltoon ja puhelimessa olleen omamekaanikon mukaan ei ole tavatonta että tehtaalla oikein kiristetty koukun kiinnitys löystyy käytössä. Koukku on VOLVO / Thule, joten oletettavasti jo tehtaalla asennettu.

En alkanut hänen kanssaan enempää väittelemään, vien auton tänään Pohjanmaan Autohuoltoon luottohuoltajalle kiristeltäväksi.

Onko tosi että koukku voi noilla kiristyksillä löystyä, jos on oikein kiristetty tehtaalla?  Onko porukalla vastaavia kokemuksia, pitääkö vaunua kiskovia volvoja alkaa pelkäämään liikenteessä  :)
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: Turbo 242 - 28.03.2023, 06:50:36
Kolme eri vetoautoa samalla asuntovaunulla, -98 940, -05 V70 ja -15 V60, eikä yhdessäkään ole ollut mekaanisia ongelmia vetokoukun kanssa. Eikä sähköisiäkään ongelmia.
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: Xuppo - 28.03.2023, 09:09:13
Useammastakin autosta joutunut kiristämään. Pultit ei varsinaisesti itsestään pyöri auki vaan osien välissä oleva maali painuu/pakenee osien välistä niin sen takia alkaa kolisemaan.
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: Scraab - 28.03.2023, 09:11:24
Koukku on VOLVO / Thule, joten oletettavasti jo tehtaalla asennettu.
Onko tosi että koukku voi noilla kiristyksillä löystyä, jos on oikein kiristetty tehtaalla? 
Ei koukkuja tietääkseni tehtaalla asenneta, ei ainakaan nyky-Volvoihin. Tainnut jäädä luovutushuollossa asteet kiristämättä :).
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: Ossi66 - 28.03.2023, 09:51:26
Ei koukkuja tietääkseni tehtaalla asenneta, ei ainakaan nyky-Volvoihin. Tainnut jäädä luovutushuollossa asteet kiristämättä :).

ok. Se on sitte laitettu Volvolla Tukholmassa edelliselle omistajalle  ;)

Useammastakin autosta joutunut kiristämään. Pultit ei varsinaisesti itsestään pyöri auki vaan osien välissä oleva maali painuu/pakenee osien välistä niin sen takia alkaa kolisemaan.

Selvä - hyvä etten alkanu väitteleen Volvon vastuusta ;D 

Onneksi huomasi tuon kolahduksen, ettei pääse missään vaunu tai raskas kärry omille teille.
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: Ossi66 - 29.03.2023, 07:02:54
Tämä homma nyt kunnossa. Kiinnitetty kunnolla uusilla 12.9 pulteilla. Löystymisen syytä ei lähetty arvaileen.
Tämä on siis ns. kiinteä koukku ja itse koukkuosan kiinnityksessä koukun runkoon ei ollut löysyyttä vaan koukun rungon kiinnityksessä auton runkoon. Kiristyksen sai tehtyä löysäämällä putket ja raottamalla lämpösuojia.

Kannattanee seurailla noita koukkujen kiinnityksiä - etenkin jos vetää perässä jotain raskaampaa jossa kitkavetopää. Kitkapää uusilla paloilla aiheuttanee ihan eri luokan vääntöjä kuin tavallinen vetopää ja hyvin rasvattu vetokuula ;)
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: Scraab - 29.03.2023, 08:50:25
Tämä homma nyt kunnossa. Kiinnitetty kunnolla uusilla 12.9 pulteilla.
Mielenkiinnosta kyselen, miksi käytettiin "kovia" pultteja? Tuskin alkuperäiset olivat sellaisia..
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: Ossi66 - 29.03.2023, 08:54:03
Mielenkiinnosta kyselen, miksi käytettiin "kovia" pultteja? Tuskin alkuperäiset olivat sellaisia..

Samanlaiset uudet olivat laittaneet kuin alkuperäiset.
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: Scraab - 29.03.2023, 10:09:15
Samanlaiset uudet olivat laittaneet kuin alkuperäiset.
Aika erikoinen ratkaisu, jos 12.9 ruuveja käytetään tuollaiseen kohteeseen ELK.
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.03.2023, 10:13:01
Omaani kiinnitin vetokuulan koukun runkoon (R-Desing, edellisen omistajan mielestä ilmeisesti paremman näköinen ilman koukkua) ja ne pultit oli perus 8.8. Toisen pultin alle tuli vielä pistorasisn jalka.

Onneksi ei ole kitkavetopäätä. Säästyy monelta murheelta. :P
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: Ossi66 - 29.03.2023, 10:24:55
Omaani kiinnitin vetokuulan koukun runkoon (R-Desing, edellisen omistajan mielestä ilmeisesti paremman näköinen ilman koukkua) ja ne pultit oli perus 8.8. Toisen pultin alle tuli vielä pistorasisn jalka.

Onneksi ei ole kitkavetopäätä. Säästyy monelta murheelta. :P

Tässä oli siis löysyys siellä autonrunko / koukun runko -kiinnityksessä - 2x2 pulttia.

Kyllä se kitkapää toimivilla kitkapaloilla on meleko ehdoton varuste. Edellinen vaunu oli vastaava kori ilman kitkapäätä ja sai kyllä olla tarkkana jos joutu joskus jonku mäkeen hyytyvän rekan ohittaan.  Tämä vaunu oli useita vuosia saman V70 perässä eikä koskaan tullut ongelmia vaikka nopeus joskus meni yli "sallitun"
Vaunut siis saman painoisia ja samalla korilla ulkoapäin. Ainoa ero sisäpuolella, jolloin ilman kitkapäätä olevassa piti olla tarkkana ettei lastaa liikaa keulapainoa - nykyisessä pitää olla tarkkana että ei mee keula liian keveäksi. Ilman kitkapäätä nykyinen voisi olla meleko hankala vedettävä kun aisapaino on meleko minimi.
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: Scraab - 04.04.2023, 09:04:47
Tässä oli siis löysyys siellä autonrunko / koukun runko -kiinnityksessä - 2x2 pulttia.

Kyllä se kitkapää toimivilla kitkapaloilla on meleko ehdoton varuste.
Kitkapää ja 12.9 pultit kuullostavat katastrofaaliselta yhdistelmältä. Nämä pultit kestävät erinomaisen hyvin staattista kuormitusta, mutta eivät niinkään dynaamista. Myöskään korroosionkestävyys ei ole kaksinen, ellei kysymyksessä ole joku (kallis)erikoispinnoite.

Siksi ajoneuvojen alustoissa ei koskaan käytetä 10.9 lujempia ruuveja.
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: laatikkovika - 04.04.2023, 10:14:36
Katsuri ei hylkää jos on kovemmat,  pehmeemmistä kyllä. 8.8 ei oo tarkotettu auton alustaan.
12.9 on käytetty eikä huonoa palautetta ole. Metallioppia... :)

10.9 ihan hyvä.
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: Scraab - 04.04.2023, 11:11:53
Katsuri ei hylkää jos on kovemmat,  pehmeemmistä kyllä. 8.8 ei oo tarkotettu auton alustaan.
12.9 on käytetty eikä huonoa palautetta ole. Metallioppia... :)

10.9 ihan hyvä.
Täällä aina joku tietää paremmin!

Ehkä kuitenkin kertaat pikaisesti sitä "metallioppiasi" :).
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: laatikkovika - 04.04.2023, 17:20:45
Täällä aina joku tietää paremmin!

Ehkä kuitenkin kertaat pikaisesti sitä "metallioppiasi" :).
Jaa niinku sinä vai? Se metallioppi oli vitsi senkin tosikko. V:>
Laita sinä ihan rauhassa 10.9 ilman kitkapäätä vaikka tukivarsiin. :D  Tai mihin nyt tykkäät lykätä niitä.
Otsikko: Vs: Vetokoukun kiinnityksen löystyminen
Kirjoitti: M141 - 04.07.2023, 19:22:18
Kait siellä joku lukitus on pulteille? Liima, jousiprikka tai Nyloc (mikäli läpipultteja ja mutteri)? Valittu kierteen nousu myös vaikuttaa, hienokierre pitää yleensä paremmin.

No yleensä alustan pulttitavarassa suht pitkät kierteet niin kolina ehtii paljastaa tielle kylvövaarassa olevat osat :D