Niin, tuo päätös, että Euro 6d (Temp) autoissa ei saa esilämmittää moottoria ennen käynnistystä polttoainekäyttöisellä lämmittimellä, mutta sisätiloja saa on puhtaasti poliittinen.
Teknisiä syitä/eroavaisuuksia, miksi esim. 2019 mallista Volvo V60:n moottoria saa esilämmittää, mutta 2020 ja sitä uudempia ei saa, ei ole tiedossa!
Myöskään mikään selitys, että uudempi Euro 6d Volvo jotenkin menisi sekaisin esilämmityksestä on aivan absurdi, koska verkkosähkökäyttoisellä letkulämmittimellä näitä uudempiakin edelleen voi lämmittää, eikä mikään mene sekaisin.
Valitettavasti kukaan ei viitsinyt/ymmärtänyt/osannut ajaa näiden pohjoisten korpimaiden tarpeita kun tuo muutos sorvattiin läpi EU:ssa.
Nyt sitä sitten käynnistellään kylmää dieseliä pakkasilla ja ympäristö kiittää! Sisätilojen lämmittämiseksi Webasto pauhaa kuitenkin sen puoli tuntia - siinä samalla olisi lämmennyt se moottorikin ja kylmäpäästöt paljon pienempiä. Voisi kysyä päättäjiltä, että mitenkäs meni noin niin kuin omasta mielestä.
Ehkäpä joku taho jossakin vaiheessa tunnistaa tässä markkinaraon ja keksii ohituksen/ohjelmoinnin, jolla uudempienkin Volvojen moottorit saa esilämpenemään taas Webastolla - itse ostaisin em. työn omaan autooni ainakin heti.