Carcom Oy  Ateho

S80 D5 '03/04 Facelift

  • 53 Vastauksia
  • 22998 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #30 : 10.06.2014, 22:20:55 »
Kyllä noi nahat kestää hieromista ihan tavan harjallakin, ei nyt juuriharjalla, mutta tosi karkeellakin ennenkuin tulee mitään jälkeä, kestäähän nuo farkkujen nappeja ym 150kg persauksen allakin... :D

Tota en kyllä oikeen käsitä, että tehdään pohjatyöt maalipinnalle, ja sitten päälle autoglym... ::) Kuitenkin huomattavasti parempia(yli 2kk kestäviä) vahoja saa samaan hintaan... Esim collinite 476s. tai joku muu oikea vaha.

No tuolloin loppui päivä kesken ja piti vaan nopeesti vetästä joku mikä kaapista löytyy. Kunhan on aikaa, meinaan jynssätä ton simonizin kovavahalla.

Nyt on vaurioituneet kohdat maalattu, pitää vaan ettiä joku joka viittis tuota hiukan myllyttää, kun lakkaan jäi kevyt appelsiini. Maalari kyllä sanoi että veti reilun kerroksen, että voi huoletta hieroa.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #31 : 03.08.2014, 21:28:16 »
Auto meni possujunassa vikatilaan "moottori vaatii huollon" ja nilkuta kotiin. Koodit nollaamalla se taas lähti toimimaan, mutta sehän nyt ei itse ongelmaa poista ja itse vikakoodikin jäi sitten mysteeriksi. Oma epäilykseni on tuo imusarjan ja egr:n puhtaus, eli huomenna meinasin sen sitten putsata kunnolla. Vedättäessä paikoiltaan oon huomannut ettei heti lähde vaan jahkailee, eli ei nosta heti ahtoja, eli varmaankin myös tuo vnt lienee jumissa. Voisi ehkä tuon mr.musclenkin kokeilla ahtimeen samalla kun rupeaa konetta muutenkin purkamaan.

Siniseltä olenkin jo tilannut jarrujen päivitykseen tarvittavat osat, eli tähän tulee ne 16" vanteita kaipaavat pysäyttimet. Samalla voisi kysäistä sieltä onko niillä jotain lisävinkkiä. Tuon urakan jälkeen jos vielä sen forten diesel intaken sinne lutraisi niin eiköhän ala lian takia tulevat mahdolliset vikakoodit katoamaan.

Putsausta varten kopioin tähän itselleni J_Tapion ohjeet: ja samalla ostoslistan.

1...1½h. Eikä tarvi mitään erikoiskaluja, mutta poikkeuksellisen suurta huolellisuutta tässä vaaditaan, kuten suihkuja käsitellessä yleensäkin.
- 10mm hylsä
- T30 hylsä
- 13 & 15mm listat
- talttameisseli
- pitkäkärkiset pihdit
- puukko tai mattoveitsi
- 10mm kumihattuja 10kpl
- rättejä, hammasharja & pari purkkia bräklineä

Koppa pois, imusarjaan tuleva kumimutka irti ja suojarätti EGR-mutkan sisään, huohotin letku nitkutellaan ylhäältä irti, mappianturi irti(jos on), suihkuputket paketteina irti (pidä suihkujen 13mm mutterista kiinni kun irrotat ja kiristät 15mm mutterin, heti putkien irrotuksen jälkeen reikiin suojahatut), suihkujen töpselit irti, nokka-akselianturin töpö irti, johtosarjasta pari torxruuvia pois, 1&2&3 suihkuista paluuletkujen sokat irti, hatut näistä kolmesta pois ja letku käännetään sivuun turbon päälle. Nyt johtosarjaan saa riittävästi löysää ja se käännetään ilmanputsarin suuntaan pois edestä. Nyt 23kpl torx30 ruuveja irti ja päädyissä on meisselinkolot joista varovasti vääntelemään liimaukset auki. Kun kansi aukeaa ni heti tiukat paperi/kangassutit reikiin ja sitten voikin alkaa siivoustöihin. Puukolla lohkoo enimmät liikkeelle ja kerää pois, huoltiksen takeÖway kahvikuppi on kätevä toisessa kädessä, ei ole tavatonta että kuppi tulee ihan täyteen vaseliiniä,  (mulla on imuriin liitettävä pikkunen ämpäri josta tulee noin 12mm pneumaputki, jolla sit imuroin irrot purkkiin). Tiivistepintojen huolellinen puhdistus (mä karhennan tasot 400 hiekkapaperilla). Lopuksi jarrupesua rättiin ja luututen nurkat puhtaix. Viimeisenä imuroin imureikiin pudonneet kököt, samalla kun pitkäkärkisillä nokkapihdeillä nostan kangassutit pois. Jarrupesua ei kannata lutrata suoraan imusarjalle vaan luutun kautta, muuten se valuu kangassuttien läpi sylinteriin ja säikäyttää kokeneenkin asentajan ekassa startissa. 
Tiivisteliiman sively kehälle ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Ruuvit on muuten samoja mutta keskellä koppaa neljä suorassa rivissä on pari senttiä pidempiä.
Suihkujen paluuletkujen natsat menee peukalolla painamalla paikoilleen vaikka ovat tiukat, älä lyö vasaralla! Suutin putket hollille ja tasaisesti kaikki muutterit imulle ja pohjaan ennenkuin tiukkaa yhtään. Käynnistyksen jälkeen katso tarkoin lampun kanssa että kaikki suihkuputken liitokset on pitäviä. Älä löysää tai kiristä kone käynnissä.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #32 : 04.08.2014, 01:57:12 »
Täriseekö sun auto joutokäynnillä, jos niin moottorin kumityynyt taidaa vuotaa ja päästää painetta läpi. Tuo aiheuttaa myös tuota puutumista alakierroksilla.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #33 : 04.08.2014, 09:34:06 »
Täriseekö sun auto joutokäynnillä, jos niin moottorin kumityynyt taidaa vuotaa ja päästää painetta läpi. Tuo aiheuttaa myös tuota puutumista alakierroksilla.

No tärinäkin on aika suhteellinen käsite, taustapeili väreilee, mutta mitään muuta ihmeellistä ei huomaa. Tärisee toki enemmän kuin porukoiden V60 D3, mutta vähemmän kuin edeltäjä bmw 318d. Pitänee tarkastaa nuokin nyt samalla. Se vääntötuki laatikkoon ja yläpusla on tulossa uusia.

Onks joku vinkki mistä sen vuodon näkisi? saippuavettä ja käyntiin ja katsoo kupliiko?
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #34 : 04.08.2014, 11:11:08 »
Onks joku vinkki mistä sen vuodon näkisi? saippuavettä ja käyntiin ja katsoo kupliiko?

Sinne pitäisi saada joko paine tai alipaine sinne tukikumiin. Ei ihan puhaltamalla välttämättä onnistu, mutta jottain pienelle pumpulla tai kompuralla hyvin pieneellä paineella.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #35 : 04.08.2014, 14:21:50 »
Sinne pitäisi saada joko paine tai alipaine sinne tukikumiin. Ei ihan puhaltamalla välttämättä onnistu, mutta jottain pienelle pumpulla tai kompuralla hyvin pieneellä paineella.

Ok, pitää testata. Otan fillarin pumpun varoiksi mukaan ja mulla on tuo bilteman pikkukompura joka nostaa paineet hyvin rauhassa. Pitää vaan katsoa mistä kohdasta sen letkun saa irti, että pääsee kokeilemaan. Hikinen iltapäivä tiedossa :)

Valvolinen egr puhdistajaa, lisää jarrukliineriä, 10mm kumitulppia ja plastic paddingin gasket massaa hain motonetistä, noilla varmaan pääsee ainakin alkuun. Se forten diesel intake cleaner on sitten backup, jos vielä tuo ei riitä. En hakenut vielä sitä.... Tän käsittelyn jälkeen jos vielä moottorin saa käyntiin voisikin laittaa jonkun suuttimienpuhdistajan tankkiin ja ehkä ennen öljynvaihtoa vielä jonkun moottorinputsarin öljyn sekaan...
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #36 : 25.08.2014, 20:14:37 »
Operaatio imusarjan ja egr:n putsaus, eli tuo J_Tapion kertoma ohje kuvina.













Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #37 : 25.08.2014, 20:26:18 »
Tuon putsauksen lisäksi tuli vaihdettua iskarit (TRW), jouset(CSGermany), jarrulevyt (eteen biltema sport, taakse TRW), jarrupalat(eteen EBC Ultimax, taakse TRW), käsijarrukengät (motonet), etuiskareiden yläpäiden laakerit(Febi), kumitutit ja jousien alapään kumit(volvo). Lisäksi tuli moottorin ylätuki uutta, alatuki vielä jäi odottelemaan inspiraatiota(molemmat volvolta). Jarruletkut vaihtui Mamasani toimittamiin Helperformancen teräspunoksiin. Samalla jarrukokoa kasvatin 287->305 niillä volvon omilla satulan kannattimilla. Volvolta tuli myös ilmansuodatin, polttoaineensuodatin ja raitisilmasuodatin.




Vähän ryhtiä ässään


Vanhat osat nätisti levitettynä odottelemaan kaatiskuormaa. Tosin jonkun jousen saatan säilöä jos vaikka takois puukkoja siitä.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6137
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #38 : 25.08.2014, 23:35:08 »
Pitäis tuolla osanvaihto määrällä ja huoltamisella tuntuakin. :) 
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #39 : 26.08.2014, 08:00:47 »
Pitäis tuolla osanvaihto määrällä ja huoltamisella tuntuakin. :)

Takajousissa oli 6kpl bilteman korotuskumeja, eli jouset olivat käytännössä kumia. Toinen etuiskari, kuten kuvastakin näkyy, ei enää palaudu, on vuotanut ja siitä sen huomasin. Periaatteessa etujousia ja takaiskareita ei olisi tarvinut vaihtaa, mutta sen verran vittumainen purkaa että mieluusti vaihtaa kaiken. Nämä nyt vaan sattui kerralla vaihdettavaksi ja kun oli kesälomalla sen verran aikaa niin tein pois ja nyt on sitten vaan huolettomia kilsoja.

Taakse pitää vielä nuo teräspunokset vaihtaa kun helin mallistossa on takaletkuissa väärä pää, nyt sekin on korjattu ja mamasan osaa toimittaa vastedes oikeanlaiset  :) Jarrunesteet vaihdoin aten racing blueen, niin nyt on sitten todellinen race-auto. Pysähtyy kuin seinään, mutta ongelmaksi on muodostunut irtoroina sisätiloissa, ne kun vaihtaa jarruttaessa paikkaa...
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #40 : 26.08.2014, 08:11:06 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Toivottavasti jarrussa oleva lankajousi ei jäänyt tuohon asentoon.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #41 : 26.08.2014, 08:16:07 »
Toivottavasti jarrussa oleva lankajousi ei jäänyt tuohon asentoon.

Jäihän se, huomasin kun toista puolta purin miten sen kuuluu olla ja korjasin. Tarkkoja havaintoja  ;D
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #42 : 26.08.2014, 09:21:43 »
Siihenhän tuli mukavasti lisää maavaraa! Raportoi kuinka paljon jouset painuu kun alkujännitys helpottaa, voisin harkita omaankin autoon.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #43 : 26.08.2014, 20:21:23 »
Siihenhän tuli mukavasti lisää maavaraa! Raportoi kuinka paljon jouset painuu kun alkujännitys helpottaa, voisin harkita omaankin autoon.

Stance on pudonnut tuosta ehkä pari senttiä kun jouset löysi paikkansa ja kilsoja on tullut jotain 1500.... Eli ei varmaan hirveitä enää putoile. Kuvan otan heti kun saan tuon kunnolla pestyä ja vahattua. Tänään aloitin jo, aika edullista on pesuhallin käyttö täällä simpeleellä, 9€/h. Meni vaan kiinni seiskalta niin ei ehtinyt kuin pestä liuottimella, pinelinellä, käsitellä claybarilla ja vetää simonizin kovavaha konepeltiin kunnes meni pulju kiinni. Tuossa kilsan matkalla tuli sit alareunoihin niin paljon roiskeita kun on satanu pari päivää, ettei kylkiä voinut enää pihassa vahata, vahasin vaan konepellin uudestaan, kun meni vähän harjoitteluksi ja katon. Jos sitä huomenna sitten jatkaisi. Hikistä hommaa tuon kovavahan veto ilman kiilloituskonetta... No eipähän käy aika pitkäksi :D
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082
Vs: S80 D5 '03/04 Facelift
« Vastaus #44 : 26.08.2014, 21:18:49 »
Operaatio imusarjan ja egr:n putsaus, eli tuo J_Tapion kertoma ohje kuvina.


Vaikuttiko kulkuun persdynon perusteella tuo putsaus ...

 

Kulkukoira  Proturbo