Jos otetaan vaikka Volvon koneista B230F vs B230FK/FT, tai 240 malleista B19A vs B19AT, X40 B4204S vs B4204T, niin kiertääkö vapari paremmin kuin ahdettu moottori ?....
Kyllä nuo raskaat työkoneetkin tarvitsee moottoria, missä on hyvä vääntö eikä hyydy heti. Parempi hyötysuhde dieselissä pienentää myös kulutusta. Dieselkoneissa myös syöttöpumppu vaikuttaa moottorin vääntöön (jakaja vai rivipumppu). Yleensä rivipumppukone vääntää alakierroksilla paremmin ja vastaa kaasuun ripeämmin, mutta on tullut vastaan laiska rivipumppu moottorikin. Tosin moottorissa mikä hurisee tasakierroksilla 1500-2000rpm jatkuvasti on moottorin väännöllä keskikierroksilla enemmän merkitystä kuin kierrosherkkyydellä. Traktorissa kierrosherkkyydestä ja reippaasta väännöstä alakierroksilla on yleensä hyötyä, mutta joku kaivinkone ei kierrosherkkyyttä oikein tarvitse, eikä sellaisilla voi edes kaasuttaa että siitä olis hyötyä, paitsi ehkä traktorikaivurissa. Tosin dieselmoottoreissa on teho/vääntöalue muutenkin aika kapea bensaan verrattuna, eikä ne kierrä autossakaan pitkälle max. 4000-4500rpm. Bensakone 5000-5500rpm yleensä ja laajempi teho/vääntöalue.
Työkone/raskaissa dieselmoottoreissa se turbo on välttämätön.
Tuohon moottorin kierrosherkkyyteenkin vaikuttaa niin moni asia bensakoneessakin, että en yleistäisi suoraan että "vapari kiertää aina herkemmin". Otetaanhan MP:n 1.1 litraisestakin (1100cc), moottorista se 150-160hv, mutta se tulee 10 000-12 000rpm kohdalla.