Ateho  Elekma

700-sarjan hankinta

  • 167 Vastauksia
  • 156083 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 700-sarjan hankinta
« Vastaus #15 : 25.02.2011, 22:55:44 »
Taitaapi olla -88 ensimmäiset glt:t
Edelleen -87.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: 700-sarjan hankinta
« Vastaus #16 : 25.02.2011, 23:12:11 »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 700-sarjan hankinta
« Vastaus #17 : 25.02.2011, 23:22:06 »
Ensiesittely keväällä -88..

http://www.ajovalo.net/Historia/volvo_740.htm
Jännä että -87 käyttöönotettuja on tullut kuitenkin vastaan :o.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Torpedo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • Torpedo
Volvo 780 tähtäimessä
« Vastaus #18 : 08.03.2011, 18:55:35 »
Tervehdys kaikille.

On ajankohtaiseksi käynyt hankkia itselleni se ensimmäinen auto. Olen päätynyt Volvoon ja oikeastaan kaksi mallia kiehtovat eniten: 960/S90 ja 780. Muuten tuo 780 olisi selvä valinta mutta pientä epäilystä heräsi kun autosta luki.

Eli onko tuo 3L V6 moottori tosiaan heikommanpuoleinen ja vaikea korjattava? Näin joissakin keskusteluissa sanotaan mutta kuitenkin kyseisiä koneita onnistuneesti käytetään viritykseen eli missä lie totuus?
Toinen huolenaihe on varaosien saanti. Auto on kuitenkin harvinainen niin saako siihen miten varaosia? Käyttääkö samoja kuin muut 7-sarjalaiset? Onko jotain muuta joka voi aiheuttaa huolta kyseisen auton omistuksessa?´

Auto tulisi jatkuvaan, ympärivuotiseen, mutta kuitenkin vähäiseen käyttöön eli odotan autolta kestävyyttä jos sitä huoltaa, onko 780 tällainen? Entäs se takapenkkitila? Mahtuuko sinne oikeasti kukaan? Pituuttahan autolla on kuin farmarimallilla...

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 780 tähtäimessä
« Vastaus #19 : 08.03.2011, 20:17:23 »
Tervehdys kaikille.

On ajankohtaiseksi käynyt hankkia itselleni se ensimmäinen auto. Olen päätynyt Volvoon ja oikeastaan kaksi mallia kiehtovat eniten: 960/S90 ja 780. Muuten tuo 780 olisi selvä valinta mutta pientä epäilystä heräsi kun autosta luki.

Eli onko tuo 3L V6 moottori tosiaan heikommanpuoleinen ja vaikea korjattava? Näin joissakin keskusteluissa sanotaan mutta kuitenkin kyseisiä koneita onnistuneesti käytetään viritykseen eli missä lie totuus?
Toinen huolenaihe on varaosien saanti. Auto on kuitenkin harvinainen niin saako siihen miten varaosia? Käyttääkö samoja kuin muut 7-sarjalaiset? Onko jotain muuta joka voi aiheuttaa huolta kyseisen auton omistuksessa?´

Auto tulisi jatkuvaan, ympärivuotiseen, mutta kuitenkin vähäiseen käyttöön eli odotan autolta kestävyyttä jos sitä huoltaa, onko 780 tällainen? Entäs se takapenkkitila? Mahtuuko sinne oikeasti kukaan? Pituuttahan autolla on kuin farmarimallilla...

No ensinnäkin 3L V6:sta en ole kyllä kuullutkaan, eli onko se oikeasti 2.8l (?) PRV kone. Koneesta löytyy paljon infoa varsinkin vanhan landian puolelta. Osia kyllä löytyy, tosi paljon osista on ihan samaa kauraa kuin muissakin.

Poissa altsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • Entinen Volvoilija
Vs: Volvo 780 tähtäimessä
« Vastaus #20 : 08.03.2011, 20:30:01 »
Auta nyt uutta kaveria sen verran, että kerro mikä se "vanhan landian puoli" oikeen on. Ei se nyt ihan päivän selvää jokaiselle uudelle rekisteröityneelle ole  :nohnoh

Eli kannattaa pöyhiä osoitetesta http://www.volvolandia.com/SVF/

Sekopupu on kyllä myös oikeassa. Iso moottori 780:ssä on 2,8L V6 eli B280F. Mitä taas 780 takapenkkeihin tulee, niin kyllä sinne kyytiin mahtuu. Hieno autohan se on.
Nykyinen: BMW 520dA Touring (F11) - Vaimolla: Audi A4, Avant
Entisiä: S60 2.5T/08 & V70 2.4 /02

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: Volvo 780 tähtäimessä
« Vastaus #21 : 08.03.2011, 20:32:47 »
Oijoi, hyviä valintoja on siellä päässä tehty. ;)

Onnee matkaan. 780 kiehtonu itteekin pitkään, ja 960 oli oma ensiauto  S*

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa make1993

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 tähtäimessä
« Vastaus #22 : 08.03.2011, 20:34:07 »
Kone on 2.8litran V6 jos bensiini jos tuota v konetta meinasit. Saanut myös 2.4 diisselinä ja 2.3bensa turbona.
780 ilmestyi vuonna 85 jolloin v6kone oli joko b28e tai b28f joka meinaa sitä että ainoat vakavat  ongelmat moottorissa oli yläpään voitelu ja siitä se ei oikeen pitänyt.
Mutta 87-88 lähtien moottoria uudistettiin jolloin yläpäähän tuli altaat öljylle ja voitelu parani huomattavasti. Koneen mallit siis b280f tai b280e.Saanut vissiin jossain päin maailmaa A:na eli kaasaripervona. Pervo nimitys tulee sanasta PRV eli peugeot renault volvo. PRV kone eli tämä 2.8 v6 oli heidän insinööriensä suunnittelema kone.
Ei sen koneen remppaaminen loppupelissä ihmeellistä ole,tilaa vaan on aikas vähän. Osiakin saa jonkun verran  ainakin moottoripuolelle ja niiden osalta mitkä on samoja osia kuin 740/760 malleissa. Mutta sitten niitä osia mitkä ei käy muista 700sarjalaisista ni voikin olla hankala saada.
Kyllä sinne autoon hyvin mahtuu ja on oikeenkin miellyttävä ajaa (tämä perustuu sitten kaverin kokemuksiin) .
Virittämisestä sen verran että kannattaa ennemmin vinokonetta (volvolta 2.3litrainen turbo) virittämään on sen verran helpompaa ja varmaan halvempaakin.
Ja tota 780:sta ei minun mielestä kannata röpellellä/viritellä vaan pitää alkuperäisenä nimittäin näite ei ylimääräsiä ole.


Tämmöstä oli annettavana.korjatkaa jos jotaii oli väärin.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 780 tähtäimessä
« Vastaus #23 : 08.03.2011, 20:34:21 »
Nettiautossa tasan yks kaupan.   :-\
http://www.nettiauto.com/volvo/780/3774232

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 780 tähtäimessä
« Vastaus #24 : 08.03.2011, 20:39:06 »
Kyllä se kone toimii, jos vaan sytkärojut on kunnossa. Eri asia on, että jos sitä verrataan 2.3turbokoneeseen, tuo kutosbensakrematorio ottaa tukkaansa parissa merkityksettömässä asiassa, kuten taloudellisuus, teho, vääntö ja vetoalue, muuten se on kyllä lähes yhtä hyvä :2funny:.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 780 tähtäimessä
« Vastaus #25 : 08.03.2011, 20:53:39 »
Juu, itsellä S90 1998, ja sellaista voin suositella varauksetta.

Tosin, en tiedä onko näistä mikään hyvä ensiautoksi, sen voin kertoa että jos itsellä joku näistä olisi ollut ekana autona, ni metsään olis menty ja KOVAAA kesälläkin.

780 tosiaan on ihan kiva peli, tosin kuten kerrottua ne osat jotka eivät käy 7/9 sarjoista, niin maksavat sitten, ja siinä ei sitten tarvitse kymppejä laskeskella, vaan satasia...per osa. Muunmuassa koriosat, puskurit, valaisimet ja koko sisusta lukuunottamatta muutamaa osaa eivät ole vaihtokelpoisia. Tekniikasta kaikki on vaihtokelpoista normimalleista pl. kardaani (uskoisin että on lyhyempi), perä ja taka-akseli taitaa olla sama kun 760/960sedanin multilink 1988-1994. Vaihelootat pitäis olla ihan samoja kans kun normimalleissa.

Moottorina välttäisin tuota PRV konetta (juuri hankaluutensa ja huonon teho/bensasyönti suhteensa takia), ennemmin 2,3 8v turbo jota saanut 165hv tai sitten piristettynä 190hv (harvinainen), ainoa ero noissa on turbo+ systeemi joka tuohon 190hv versioon on asennettu nostaan ahtoja. Ja kuten kerrottua tuo PRV on bensasyöppö, laiska jne. 2,3Turboon verrattuna, eli ei kovin fiksu kone. :D

960/S/V90 löytyvä B6304S on jo paljon fiksumpi kone, vie samanverran bensaa kun tuo 2,3Turbo, mutta potkua on hitusen enemmän, 204hv S/V90 löytyy myös 180hv versio tästä 3,0L SUORASTA kutosesta, ja tämä on 100% volvon omaa tuotantoa. 960 löytyy myös 2,5L 24v kutosta (sama kone kun 3,0 vaan että pienempi isku+poraus) ja 170hv, tosin vie lähes saman kun 3,0L versio, manuaalina vie vähemmän. Vain 204hv on AINA automaattiaskilla, 170/180hv saa myös manuaalilla.

Harrasteautona 780 on kova luu, mutta en tiedä onko fiksu käyttöautona, itse en ainakaan raaskisi juuri kalliiden osien ja harvinaisuuden takia, ja kun samaan hintaan saa 5-10v uudemman 960/x90 volvonkin jossa enemmän potkua ja tilaa ja tyyliä samanverran.

SItä mitä kukaan ei maininnut, on että 780 löytyy myös 2,0 16v turbolla, B204FT merkinnältään, se on jo jossain 190hv/270Nm nurkilla tehoa, eli liikkuu hyvin, tosin näitä on valmistettu ERITTÄIN vähän, lähinnä italian markkinoille.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa altsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • Entinen Volvoilija
Vs: Volvo 780 tähtäimessä
« Vastaus #26 : 08.03.2011, 20:56:31 »
Nettiautossa tasan yks kaupan.
http://www.nettiauto.com/volvo/780/3774232

Kaiken lisäksi hieno, eikä kilometritkään ole pahat.
Nykyinen: BMW 520dA Touring (F11) - Vaimolla: Audi A4, Avant
Entisiä: S60 2.5T/08 & V70 2.4 /02

Poissa Torpedo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • Torpedo
Vs: Volvo 780 tähtäimessä
« Vastaus #27 : 08.03.2011, 21:06:09 »
Tuotapa nettiauton 780 katsoinkin ihmeissäni. Oudon alhaiset kilometrit hintaan ja itse malliin nähden. Suomikilvet tuossa kuitenkin on mutta pistää silti ihmettelemään, mihin se koira on haudattuna. Luulisi jo jonkun harrastajan tuollaisen jo poimineen vaan ei, tuo on jo pitemmän aikaa myynnissä.

Tietysti on ahdetut koneet helpompi virittää, mutta olen enemmän kiintynyt noihin matalaviritteisiin, 2.8-3L koneisiin. En tykkää että konetta joutuu kierrättämään että jotakin tapahtuisikin :) Jos alkaisin jotain virittämään, niin tarkoituksena olisi parantaa vääntöä ja jakaa se alemillekin kierroksille...
Saattaa hyvin olla että päädyn tuohon 960/S90 kun ovat ensiautoksi varmastikin käypäsempiä, luotettavempia ja ongelman sattuessa löytyy tietoakin, toisin kuin tuo edustava 780. Harmi ettei ole niitä pidennettyjä malleja myynissä (Royal/Executive). Bensan kulutus ei haittaa - ison koneen on jotain syötäväkin.

Mukavaa on foorumin vastaanotto ja siitä suuri kiitos!

Poissa Torpedo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • Torpedo
Vs: Volvo 780 tähtäimessä
« Vastaus #28 : 08.03.2011, 21:07:48 »
Kaiken lisäksi hieno, eikä kilometritkään ole pahat.

Samaa minäkin ihmettelen. Mielestäni liiankin halpa ja liian pitkään myynissä (joku harrastaja tuon olisi jo varmasti poiminut, jos on ilmoituksen mukainen).

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 780 tähtäimessä
« Vastaus #29 : 08.03.2011, 21:13:17 »
Tietysti on ahdetut koneet helpompi virittää, mutta olen enemmän kiintynyt noihin matalaviritteisiin, 2.8-3L koneisiin. En tykkää että konetta joutuu kierrättämään että jotakin tapahtuisikin :) Jos alkaisin jotain virittämään, niin tarkoituksena olisi parantaa vääntöä ja jakaa se alemillekin kierroksille...
Saattaa hyvin olla että päädyn tuohon 960/S90 kun ovat ensiautoksi varmastikin käypäsempiä, luotettavempia ja ongelman sattuessa löytyy tietoakin, toisin kuin tuo edustava 780. Harmi ettei ole niitä pidennettyjä malleja myynissä (Royal/Executive). Bensan kulutus ei haittaa - ison koneen on jotain syötäväkin.
PRV konetta saa kyl aika kovasti huudattaa että jotain tapahtuu, alhaalla ei ole mitään... keskikierroksillakin on kuollutta ja yläkierroksilla vaan venttiilikoneiston armoton rallatus. :D

Kyllä noita 960/S90 löytyy jatkettuina myynnistä suomestakin välillä, pari kk. sitten oli S90 Royal myynnissä.... tosin joku suomi-neekeriversio jossa ei ollut nahkapenkkejä ja jotain muutakin tais puuttua. Ittellä juurukin Royal/Executive ja Tukholmasta noudin sen 5v sitten ja tyytyväisempi ei kukaan voisi olla autoonsa kun minä. 14000e maksoin silloin veroineen tulleineen katsastuksineen. Tänäkin päivänä nuo kannattaa hakea ruotsista, saattaa tonnin pari vieläkin säästää. Blocket.se on oikea paikka hakea noita, toinen sit mobile.de, mut saksassa huono tarjonta ja hihta ehkä kovempi kun ruotsissa...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Samppasport  Futurez