Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Makkara - 31.07.2018, 17:36:11

Otsikko: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Makkara - 31.07.2018, 17:36:11
Jälleen tuli Volvoa taas vaihdettua, tälläkertaa ilmastoinnin ja vetotavan takia :pomo: .
Löytyi aika siisti ja hyvin huollettu yksilö. B6304F2 eli 180hp 2.9 & M90. Nahka/alcantara sisusta, ilmastointi ja perus sähköhärpäkkeet, mutta vakkari jälkiasenteisena.
Tarkoitus olisi pitää tekniikka kunnossa ja siistiä autoa OEM+ hengessä.

Huoltohistoriaa:
-Öljyt ja suodatin 15tkm välein
-Ohjaustehostimen pumppu 215tkm
-Oikea etu pyöränlaakeri, alapallonivel ja koiranluu 239tkm
-Vakaajan koripuslat oikea ja vasen 277tkm
-Vasen raidetangon nilvel ja vasen etu pyöränlaakeri 285tkm
-Etujarrulevyt, palat ja kilvet 323tkm
-Alatukivarren puslat oikea + vasen 329tkm
-Takajarrulevyt, palat, kilvet ja käsijarrukengät 342tkm
-Jakopää + vesipumppu 393tkm (12/17)
-Öljyt + suodatin, ilmansuodatin, tulpat, öljykorkin tiiviste 414tkm (8/18)
-Etujarrulevyt + liukutapit 414tkm (8/18)
-Vaihteiston tukikumin vaihto 417tkm (10/18)
-Jarrunesteen ja ilmausruuvien vaihto 417tkm (10/18)
-Apulaitehihnan ja rullien vaihto 417tkm (10/18)

Kansirempasta ei ole mitään mainintaa löytynyt. Yllätykseksi kuitenkin nostajat ei äännä kylmänäkään juuri ollenkaan. Öljyä meni muutama desi 400km hakureissulla, pitää jatkaa tarkkailua. Jäähdytinnestettäkään ei näyttäisi kadottavan.


To Do List:

Kerran pesty jo, mutta vaatii vähän vahvemmat liukkarit ennen kuin saa kunnolla puhtaaksi. Väri voi olla ihan näyttävä kunhan jaksaisi myllytellä ja vahata kunnolla.
(http://i3.aijaa.com/m/00316/14598839.jpg) (https://aijaa.com/LHeoN4)



(http://i3.aijaa.com/m/00717/14598837.jpg) (https://aijaa.com/UVJAho)


Sisusta aika siistissä kunnossa, jopa kuskin penkki täysin ehjä. Pitäisi pestä kissasaippualla ja laittaa jotain hoitoainetta, että saisi nahasta vähän pehmeämmän. Myös alcantara kohdat voisi harjata (?) kun on vähän nukkaiset.
(https://img.aijaa.com/m/00998/14598836.jpg) (https://aijaa.com/GhgtVh)


(https://img.aijaa.com/m/00557/14598835.jpg) (https://aijaa.com/UpZFgB)


Soittimeksi on etsinnässä joku vähän parempi orkkis, esim sc-900. Saa tarjota :) .
Siitä saisi sitten din-adapterilla rca:t etukaiuttimien ja subin vahvistimelle.
Vakkarin voisi myös vaihtaa alkuperäiseen kun ei oo noi nappulat ja boksit kojelaudassa ja ratissa niin hirveen kauniita.
(https://img.aijaa.com/m/00303/14598838.jpg) (https://aijaa.com/p9m0qa)



Konehuone kaipaisi vähän pesua ja kiillottelua, mutta muuten ihan siistissä kunnossa. Laturi ja ilmastoinnin kompura näyttivät olevan melkein uusia:
(https://img.aijaa.com/m/00247/14598834.jpg) (https://aijaa.com/tTSspM)

Viikonloppuna jatketaan huollon merkeissä kun käyn hakemassa suodattimet ja tulpat siniseltä.
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: An55i - 31.07.2018, 18:08:48
Siisti peli 8). Täältä löytyisi alkuperäisen vakkarin osat ;)
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Chall - 31.07.2018, 18:09:24
Hae samalla tuo öljyntäyttökorkin tiiviste
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Makkara - 31.07.2018, 19:27:37
Hae samalla tuo öljyntäyttökorkin tiiviste
Joo sen myös ostoslistalla O0


Siisti peli 8). Täältä löytyisi alkuperäisen vakkarin osat ;)
Ei vielä ihan ajankohtainen hankinta, mutta pidetään mielessä :)
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: PaleA - 01.08.2018, 11:15:59
Alcantraosista saat siistit ihan tuohon hommaan tarkoitetulla nukanpoistajalla.

Vaikkapa siitä: https://www.prisma.fi/fi/prisma/obh-nordica-2010-nypynpoistaja

Lähetetty minun Mi MIX 2 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Makkara - 04.08.2018, 22:03:47
Tänään oli huoltopäivä. Öljyt + suodatin, ilmansuodatin ja tulpat. Öljynvaihdossa käytin ensimmäistä kertaa tuollaista moottorin sisäpesuainetta. En tiedä vaikuttiko hirveästi mihinkään, mutta ulos otetut öljyt olivat ainakin ihan pikimustat ja tuli ihan liruna ulos.
(http://i5.aijaa.com/m/00832/14600397.jpg) (https://aijaa.com/jlavaa)



Puolien johtosarja vaikutti olevan ihan hyvässä kunnossa. Näissä on ilmeisesti ollut vikana, että toi johtosarja murenee?
Yllätykseksi ei ollut kannen päällä öljyä ollenkaan :o
(https://img.aijaa.com/m/00889/14600398.jpg) (https://aijaa.com/jUnllx)


Yksi puola näköjään halki. Ei vielä oireile, mutta pitää hankkia varalle uusi. Mistäs näitä saisi järkihintaan? Mätänetissä näytti olevan vain tarviketta.
(https://img.aijaa.com/m/00746/14600417.jpg) (https://aijaa.com/STTwaD)


Boschien tilalle Volvon omat tulpat:
(https://img.aijaa.com/m/00448/14600418.jpg) (https://aijaa.com/Ay0Zl1)


"Uusi" soitinkin tuli asennettua. Olikin jo valmiiksi lukossa, mutta hyvin kesti akku pitää 2h virtoja päällä :D
(https://img.aijaa.com/m/00909/14600396.jpg) (https://aijaa.com/ydepTg)


Soittimen avautumista odotellessa tuli vähän hinkattua konehuonetta. Mietinnässä jos maalaisi venttiilikannen ja pakosarjan suojan vähän siistimmäksi ???
(https://img.aijaa.com/m/00295/14600394.jpg) (https://aijaa.com/PvwiHn)


Nyt on keretty maalipintaakin jo vähän hinkata. Kesälomalla voisi vetää kevyen myllytyksen jos saisi pesunaarmut pois ja sen jälkeen collinitet päälle.
(https://img.aijaa.com/m/00589/14600401.jpg) (https://aijaa.com/EHMDjK)


(https://img.aijaa.com/m/00519/14600399.jpg) (https://aijaa.com/MpRZvG)


Vetokoukku tuli kanssa irroitettua. Pieni reikä jäi vaan tohon puskurin alaosaan :-\. Jonkun tyyliin sopivan putkenpään voisi kanssa hommata.
(https://img.aijaa.com/m/00129/14600402.jpg) (https://aijaa.com/YfAI2M)


(https://img.aijaa.com/m/00354/14600395.jpg) (https://aijaa.com/pWpPzm)

Huomenna jatkuu hommat jarruhommilla.
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Dave - 05.08.2018, 19:21:49
Sisusta täysin samanlainen kuin omassa. Ja tuli itsekin aikoinaan hommattua oma soitin, oli tarvikkeena joku LG... Mukava tätä seurata :) Onko joutunut nivoja tai puslia miten vaihtamaan?

Eu-rekkarit eivät tähän mielestäni sopi :D
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Ribbe - 05.08.2018, 19:25:05
Topicin autossa väärän värinen soitin. Pitäisi olla musta, mutta näyttää 70-sarjan harmaalta soittimelta. Jos nyt sallitaan pussihousu kommentti :)
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Makkara - 05.08.2018, 21:09:38
Sisusta täysin samanlainen kuin omassa. Ja tuli itsekin aikoinaan hommattua oma soitin, oli tarvikkeena joku LG... Mukava tätä seurata :) Onko joutunut nivoja tai puslia miten vaihtamaan?

Eu-rekkarit eivät tähän mielestäni sopi :D
Etupäähän on aika usein vaihdettu puslia, mutta takapäästä ei tietoa. Nivot ainakin vaikuttaisi toimivan oikein, eikä vuotojakaan näy.
Uudet kilvet pitäisi laittaa tilaukseen ja tosiaan ilman FIN-tunnusta ;)


Topicin autossa väärän värinen soitin. Pitäisi olla musta, mutta näyttää 70-sarjan harmaalta soittimelta. Jos nyt sallitaan pussihousu kommentti :)
Mustaakin olisi ollut tarjolla ja tiedän että se tähän kuuluisi, mutta jotenkin omasta mielestä toi harmaa sopi paremmin yhteen muun sisustan kanssa.
Ja on kommentit sallittuja :). Välillä tuntuu että alkaa itelläkin pussihousut lepattaa kun ei viitsisi pilata tätä.


Tänään tosiaan etujarrujen huoltoa, kun kierot levyt täristää. Uudet levyt oli näköjään valmiiksi maalatut O0. Pitäsi ajan kanssa vielä poistaa satuloista ruosteet ja maalata ne.
(http://i5.aijaa.com/m/00627/14600770.jpg) (https://aijaa.com/upxCLA)



Muuten ei kummempia ongelmia, mutta molemmin puolin alemmat liukutapit ruostuneet jumiin ::). Motonettiin hakemaan kaasupoltinta ja uusia liukutappeja, mutta ei löytynyt kuin yksi sarja. Onneksi molemmissa satuloissa ylemmät tapit liikkui ihan moitteettomasti.
(http://i5.aijaa.com/m/00420/14600769.jpg) (https://aijaa.com/fROOxa)



(http://i1.aijaa.com/m/00948/14600768.jpg) (https://aijaa.com/huMRbF)

Näihin kuviin ja tunnelmiin kun 1h homma venyy viidellä tunnilla :D
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: janne81 - 05.08.2018, 21:37:13
Onneks tajusit lämmittää, jotkut idiootit  V:> on joskus vääntänyt kylmiltään tapin poikki tonne sisälle, sitten se homma vasta venähtääkin  :2funny:
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: jen - 05.08.2018, 21:40:48
mistä ostit etulevyt ja oliko kalliit?
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Makkara - 05.08.2018, 22:15:12
mistä ostit etulevyt ja oliko kalliit?
Motonetistä 32,90€/kpl. Mulla on ainakin kestänyt ihan hyvin noi halvemmat levyt, niin en nähnyt järkeä ostaa niitä kalliimpia.
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: jen - 05.08.2018, 23:05:38
Motonetistä 32,90€/kpl. Mulla on ainakin kestänyt ihan hyvin noi halvemmat levyt, niin en nähnyt järkeä ostaa niitä kalliimpia.
aivan ja onhan niissä takuu! ;) mietin vaan omaani kun kolmevuotta sitten sanottiin että on alamittaset ja kahtena seuraavana vuonna ne on ollut ihan hyvät,katsotaan mitä ne on tänävuonna! :D
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Chall - 06.08.2018, 00:49:17
Jos samanlaiset tapit kuin 940, niin mulla on s/v40 tapit laitettu. Oliko sentin lyhyemmät, muuten samanlaiset
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Makkara - 12.08.2018, 22:10:09
Tänään tuli kokeiltua vähän nokkien ajoitusta. Molemmat nokat oli suunnilleen keskellä säätöä. Säädin molemmat nokat melkein kokonaan aikaisemmalle (tälläisen suosituksen luin matthews volvo siteltä jos haluaa tehoaluetta alemmas). Testiajolla alakierroksilla ei tuntunut ihmeempää muutosta, mutta 4k jälkeen kone rupesi puutumaan :D.
Säädin nyt sitten uudestaan Huikkosterin ohjeen mukaisesti imunokan hihnapyörä keskelle ja pakonokan täysin vastapäivään. Täytyy huomenna testailla miten kulkee.

Samalla tuli tutkailtua hihnaa kun sen pitäisi olla noin 20tkm sitten vaihdettu. Muuten ihan hyvännäköinen hihna, mutta onko ihan normaalia tuollainen kuluma selkäpuolella?
(https://img.aijaa.com/m/00204/14603099.jpg) (https://aijaa.com/wqFHQ7)

Mistä tosta nyt tietää onko toi se leveämpi hihna?
Jotain ihmeellistä tuli todistettua kun tarkistin öljyt nyt 400km öljynvaihdon jälkeen. Öljyn taso oli ihan millilleen ylämerkissä, eli yhtään ei ole öljynvaihdon jälkeen kulunut :o.

Edit: Niin täähän olikin 1998, niin eikös tässä pitäisi olla jo tehtaalta se leveämpi hihna?
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: v0lv0245 - 13.08.2018, 07:29:40
Kyllä, 28mm hihna tuli jo 1995->.
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Slerbahuuli - 13.08.2018, 08:09:39
Onkohan hihna liian tiukalla tai löysällä?

Ei tuommoinen, noin raju "hammasnäkymä" selkäpuolella ole minusta täysin normaalia. Tai en minä ainakaan ole moista nähnyt missään. Kuitenkin satoja jakopäitä vaihtaneena.
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Makkara - 13.08.2018, 18:16:36
Onkohan hihna liian tiukalla tai löysällä?

Ei tuommoinen, noin raju "hammasnäkymä" selkäpuolella ole minusta täysin normaalia. Tai en minä ainakaan ole moista nähnyt missään. Kuitenkin satoja jakopäitä vaihtaneena.
Kävin ihmettelemässä lisää ja kyllä hihna vaikuttaisi olevan ihan sopivalla tiukkuudella. Rullat näyttäisi olevan myös ehjiä ja melko uuden näköisiä.
Ensiviikolla on tulossa 1200km lomareissu niin mietin pitäisikö toi hihna vaihtaa varmuuden vuoksi, mutta olisi hyvä tietää ensin, että miksi se on mennyt tuon näköiseksi :P
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Makkara - 30.08.2018, 16:43:20
Ennen lomareissua tuli tehtyä vielä pientä huoltoa.
Uusi polttoainesuodatin:
(https://img.aijaa.com/m/00512/14609960.jpg) (https://aijaa.com/tQT8K1)


Uudet töötit. Liitännät koitin tehdä mahdollisimman hyvin, ettei hapetu. Paremmalla ajalla voisi töötit siirtää maskin taakse.
(https://img.aijaa.com/m/00505/14609957.jpg) (https://aijaa.com/sYyHYm)


Pakoputki tuntui vähän pörisevän ja löytyihän sieltä yksi aika rapsakka kiristin:
(https://img.aijaa.com/m/00372/14609964.jpg) (https://aijaa.com/VfWEIW)

Lomareissun aikana tuli ajettua noin 1600km ja kulutus oli 8,6 8). Muuten auto toimi loistavasti, mutta Oulun motonetin parkkiksella joutu tekemään pientä kenttähuoltoa kun vanha termostaatti rupesi jumittamaan.


Käyttäjältä oooozz| tuli hankittua S80 T6 suuttimet :hg:. Vanhat oranssit suuttimet irti, ruskeat tilalle ja viinaa tankkiin. Kaikki toimii ihan normaalisti, saa nähdä miten kulutuksen käy. Voisi vielä joku päivä käydä muutoskatsastamassa tuon, niin saa helpot 200€ pois.
(https://img.aijaa.com/m/00426/14609962.jpg) (https://aijaa.com/SoHgbq)
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Tico - 30.08.2018, 17:57:42
Lainaus
Käyttäjältä oooozz| tuli hankittua S80 T6 suuttimet :hg:. Vanhat oranssit suuttimet irti, ruskeat tilalle ja viinaa tankkiin. Kaikki toimii ihan normaalisti, saa nähdä miten kulutuksen käy. Voisi vielä joku päivä käydä muutoskatsastamassa tuon, niin saa helpot 200€ pois.
(https://img.aijaa.com/m/00426/14609962.jpg) (https://aijaa.com/SoHgbq)

Varaudu haasteisiin, kun kelit viilenee. M4.4 oppii joka kylmäkäynnistyksessä ja tavoittelee aina bensalle määriteltyä karttaa. Kun käytät akun navan irti, pari kolme starttia menee nätisti, mutta siitä eteenpäin alkaa aina vaan heikkenemään. Bensanpaineen nosto ei auta. Suuttimet on oltava ns. reilusti isommat ettei long term adaptaatio enää pysty korjaamaan karttaa. Sen jälkeen ei sitten toimikkaan enää mikään :)

Edit: kannattaa myös tehdä jotain huohotukselle, kun ajaa viinalla. Vakiokartta menee kokoajan bensa stoikassa (tarpeettoman rikkaalla). Tämä lisää renkaiden ohi kulkevan viinahöyryn määrää melkoisesti. 5-6tkm on ihan maksimi öljyn vaihtoväli orkkis huohotuksella.
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Makkara - 03.09.2018, 23:06:38
Varaudu haasteisiin, kun kelit viilenee. M4.4 oppii joka kylmäkäynnistyksessä ja tavoittelee aina bensalle määriteltyä karttaa. Kun käytät akun navan irti, pari kolme starttia menee nätisti, mutta siitä eteenpäin alkaa aina vaan heikkenemään. Bensanpaineen nosto ei auta. Suuttimet on oltava ns. reilusti isommat ettei long term adaptaatio enää pysty korjaamaan karttaa. Sen jälkeen ei sitten toimikkaan enää mikään :)

Edit: kannattaa myös tehdä jotain huohotukselle, kun ajaa viinalla. Vakiokartta menee kokoajan bensa stoikassa (tarpeettoman rikkaalla). Tämä lisää renkaiden ohi kulkevan viinahöyryn määrää melkoisesti. 5-6tkm on ihan maksimi öljyn vaihtoväli orkkis huohotuksella.
Aika erilaisia kokemuksia muilta lukenut, mutta aika näyttää.
Tuolla hyllyssähän noi vanhat suuttimet odottaa jos ei jaksa talvella kikkailla etanolin kanssa.
Toistaiseksi auto on pelannut loistavasti. Käy nätisti, eikä vedot ole ainakaan huonontuneet (persdynolla päinvastoin).

Sitten vähän "huonoja" uutisia.
(https://img.aijaa.com/m/00581/14611659.jpg) (https://aijaa.com/dN7IM7)

Eli perästä löytyy normi iskarit ja jäykkä lehtijousi kaverina. Tarkoitus olisi ollut laittaa coilit taakse, mutta pitää nyt vähän miettiä vaihtoehtoja. Nykyiset iskarit on jo parhaat päivänsä nähneet, joten ne pitää uusia, mutta mielellään olisi samalla pudottanut pari senttiä tota perää :P
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Tico - 04.09.2018, 20:46:08
Aika erilaisia kokemuksia muilta lukenut, mutta aika näyttää.
Tuolla hyllyssähän noi vanhat suuttimet odottaa jos ei jaksa talvella kikkailla etanolin kanssa.
Toistaiseksi auto on pelannut loistavasti. Käy nätisti, eikä vedot ole ainakaan huonontuneet (persdynolla päinvastoin).

Vaihtoehto on myös kunnollinen mappaus E85:lle.
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.09.2018, 20:55:56
Vaihtoehto on myös kunnollinen mappaus E85:lle.
Huikkoster nimimerkin suutinvaihdettu 960 toimi paremmin E85:lla kuin tuo oma säädetty ysi... :2funny:
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
Kirjoitti: Huikkoster - 04.09.2018, 21:34:20
Mutta mulla olikin motronic 1,8. En tiiä miten 4,4 suhtautuu asiaan.

Eihän se ekalla lähtenyt käyntiin kylmänä mutta lähti aina muutamalla startilla. Lohkolämppäri auttoi.
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Makkara - 04.09.2018, 21:38:58
Vaihtoehto on myös kunnollinen mappaus E85:lle.
Tekeekö joku tolle moottorinohjaukselle? Voisi olla aika varteenotettava vaihtoehto.
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
Kirjoitti: Xanthe_ - 04.09.2018, 21:54:01
Lämpimästi suosittelen moottorinohjaukselle jotain tekemistä kun yritätte RE85:sta ajella. Se 20%-25% rikkauden lisäys vaatimus niin lambda ja ECU ei tykkää Closed Loopissa sinusta kun yritätte kikkailla sen karttojen ja muuttujien ohi huijaamalla kun se näkee sen huijauksen läpi ja pyrkii vakio päämäärään eli 14.7 AFR eikä nyt vaadittua 9.765 AFR  :nohnoh
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
Kirjoitti: Huikkoster - 04.09.2018, 22:07:25
Itseasiassa lambda 1 on se tavoite ja se on sama bensalla ja etanolilla. Etanolia vaan tarvitaan se ~30% enemmän jotta siihen päästään. Tämän takia vain suutinten vaihdollakin saa toimimaan. Tästä nyt on useita kokemuksia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä.
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
Kirjoitti: pukema - 05.09.2018, 09:07:57
Motronic 4.4 mukautuu -+25% ja closed loopissa lambda on 1 vaikka tuplais suuttimien koon
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Tico - 08.09.2018, 18:00:24
Tekeekö joku tolle moottorinohjaukselle? Voisi olla aika varteenotettava vaihtoehto.

Laita viestiä, jos kiinnostaa.
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
Kirjoitti: Makkara - 12.09.2018, 14:52:31
Ensimmäiset kulutusmittaukset etanolilla saatu. 50%/50% kaupunkia ja maantietä 12,9l/100km. Laskeskelin, että samalla rahalla 98 ajaessa pitäisi päästä 9 kulutukseen, niin kai tosta jotain säästöä syntyy.
Vaikka auto toiminut hyvin, niin silti mietinnässä jos vaihtaisi kohta orkkissuuttimet takaisin ja ensi kesänä jatkaisi kokeilua  :P.
Sellainen ominaisuus tullut esiin, että vaikka nytkin on +15, niin yön yli seisoneena vaatii kaksi starttia. Ensimmäisellä vain hörähtää ja toisella palmun alta käyntiin :idiot2:.

Ajelen pääasiassa vain töihin ja takaisin 4km, talvella ei töistä lähtiessä mahdollisuutta lämmitykseen, niin mietin vain että kannattaako alkaa leikkimään etanolilla. Ei välttämättä käynnistyksen takia, vaan muiden mahdollisten haittojen takia kun joka päivä tulee vain muutama kilometri pätkäajoa kylmällä koneella :-\
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
Kirjoitti: Slerbahuuli - 13.09.2018, 06:53:55
Mikäli etanolilla käynnistäessä kylmänä ilmenee tuo "hörähdys" -ilmiö (kuten allekirjoittaneella vinokoneessa) niin silloin kannattaa aina odottaa.

Eli jos jatkat kokeilua pikkupakkasille asti ja katsot miten käy, niin etanoliautoa ei kannata sahata (se ei auta mitää).
Vaan ennemmin startti, hörähdys, odota joitain sekunteja. Taas startti ja jos lähtee, hyvä. Jos ei, niin odottaa jonkin aikaa ja kokeilee taas.

Motronicista en tiedä miten kylmäkäynnistyksen rikastukset menee, että onko sitten kovemmilla pakkasilla apua kääntää ihan virrat pois hetkeksi ja odottaa jotta ruisku palautuu kylmästartin rikastuksien alkuun (tätä en tosiaan tiedä miten motronic käyttäytyy. Joku tietävempi voisi valaista....?).

Tuo odottaminen perustuu lämmön leviämiseen. Jokainen hörähdys antaa voimakkaasti lämpökuormaa palotilalle, mutta jos starttaamista jatkaa heti, ei tuo lämpö ehdi johtua mihinkään rakenteisiin (sylinteriseinät, männän laki, tulppa, palotila). Lämpö taas auttaa etanolin syttymiseen, koska lopultakaan ei tarvitse isoa lämmön nousua (pakkasella), jotta ollaan höyrystimisen lämpötiloissa.

Onhan se tympeää, etenkin jos ei starttailusta erityisemmin tykkää tai luo vaikeukaia (pitää varata aikaa). Startti tuosta varmaan ensimmäisenä ottaa itseensä, toinen on öljyt lyhyellä ajolla.


Itellä startin jälkeen nyt melkein kesälläkin antaa käydä se pari linuuttia, niin volvoissa on lämpömittari tuossa ajassa jo hieman noussut. Tulipalopakkasilla annan käydä rouskuttaa huoletta sen 5-10 minuuttia, jos on kiire lähteä.


Asia, jota (ajallisesti) lyhyillä työmatkoilla kannattaa miettiä. Etanolin palokaasuissa on enemmän vesihöyryä, kuin bensiinillä. Vesihöyry siirtää lämpöä todella tehokkaasti, mutta lyhyillä ajoilla on aina riski, että pakoputki jäätyisi tukkoon osittain.

Tosin, minulla ei tätä ongelmaa ole 940 kanssa ilmennyt edes viimetalvena, jolloin saatoin kokonaisen viikon ajaa 2km päivämatkan.
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
Kirjoitti: Tico - 13.09.2018, 19:14:43
lyhyillä ajoilla on aina riski, että pakoputki jäätyisi tukkoon osittain.

No eikai nyt sentään. Mulla on 3,5" hormi puskurin päästä lämmin lyhyenkin ajon jälkeen.

M4.4 rikastaa seosta jokaisen yrityksen jälkeen. Jossain vaiheessa rikastus on riittävä, jotta jaksaa tärähtää etanolilla vakiokartallakin. 15 asteen alapuolella, olen rikastanut karttaa orkkikseen verrattuna karkeasti katsoen noin 100 % ja 5 asteen alla 250 %. Myös kylmäkäynnistyksen sytytysennakko on merkittävä tekijä etanolin kanssa. Orkkis COP puolat ovat myös aika väsyneet ja riittävän rikkaalla seoksella tulpat ottaa herkästi nokkiinsa. Katalysaattorista puhumattakaan...
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Makkara - 05.10.2018, 13:31:01
Vakio suuttimet tuli vaihdettua jo vähän aikaa sitten takaisin. Jatketaan kokeiluja keväällä.

Ajossa alkoi häiritsemään pieni sivuääni, kiihdyttäessä kuului "vinkuvaa" ääntä. Epäilin ohjaustehostinta, mutta foorumeita selatessa kävi ilmi, että vika on todennäköisesti apulaitehihnan rullassa. Hihna olikin jo vähän kulahtanut selkäpuolelta, niin laitoin hihnan ja molemmat rullat uusiksi.
(https://img.aijaa.com/m/00433/14622890.jpg) (https://aijaa.com/EUzt2G)


Kiristimen rullat:
(https://img.aijaa.com/m/00976/14622892.jpg) (https://aijaa.com/X1VFuc)


Vanhat osat ei nyt mitään älyttömän kuluneita olleet, mutta onpahan nyt ainakin vaihdettu. Äänikin hävisi melkein kokonaan :D, että jotain ääntä se ohjaustehostinkin pitää.
Pitää vaikka kokeilla vaihtaa nesteet, jos auttaisi, mutta eipä toi juurikaan ääntele kuin kylmänä.
(https://img.aijaa.com/m/00443/14622887.jpg) (https://aijaa.com/88tldD)


Hihnaa vaihtaessa tuli huomattua, että jäähdytinkin on uusittu hiljattain:
(https://img.aijaa.com/m/00294/14622883.jpg) (https://aijaa.com/FwBmz4)


Samalla tuli vaihdettua vaihteiston tukikumi kun varsinkin kylmänä nytkähtää aika terävästi pikkuvaihteilla kun päästää kaasusta.
Hyvin palvellut alkuperäinen tukikumi vaihtui vähän tuoreempaan Febi Bilsteiniin:
(https://img.aijaa.com/m/00221/14622886.jpg) (https://aijaa.com/imrIMP)


(https://img.aijaa.com/m/00765/14622881.jpg) (https://aijaa.com/KpvFQT)


(https://img.aijaa.com/m/00095/14622884.jpg) (https://aijaa.com/ztuOW0)


Osana talvihuoltoa tuli myös vaihdettua jarrunesteet. Taakse vaihdoin samalla uuden ilmausnipat ja eteenkin olisin laittanut, jos mätänetistä saisi kerrankin sopivat osat ::). Noh ehjänä ne etunipatkin aukesi, niin täytyy myöhemmin vaihtaa. Joka nurkkaan tuli samalla tietenkin uudet kumihatut.
(https://img.aijaa.com/m/00823/14622891.jpg) (https://aijaa.com/Wzbhpx)  (https://img.aijaa.com/m/00306/14622889.jpg) (https://aijaa.com/0wBsKB)


(https://img.aijaa.com/t/00841/14622882.t.jpg) (https://aijaa.com/kwZYew)  (https://img.aijaa.com/t/00806/14622896.t.jpg) (https://aijaa.com/bjHkxZ)
Otsikko: Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
Kirjoitti: Makkara - 01.11.2018, 12:52:27
Talvirenkaat tuli vaihdettua alle. Kesärenkaat oli jo ihan loppu ja sattui noi nastarenkaat olemaan myös 16", niin pyöräytin nastat noille alkuperäisille vanteille. Ensikesäksi sitten uutta vannetta ja rengasta.
(https://img.aijaa.com/m/00349/14632017.jpg) (https://aijaa.com/dkGIly)


Vanteetkin tuli pestyä ja vahattua talvea varten:
(https://img.aijaa.com/m/00844/14632010.jpg) (https://aijaa.com/JlktGz)


(https://img.aijaa.com/m/00615/14632006.jpg) (https://aijaa.com/M0bk8K)


Samalla koko auton kunnollinen liuotinpesu ja collinitet talveksi pintaan:
(https://img.aijaa.com/m/00857/14632021.jpg) (https://aijaa.com/kZaREh)


(https://img.aijaa.com/m/00965/14632011.jpg) (https://aijaa.com/pgnPWi)