Proturbo  Autodiagnoosi

Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta

  • 27 Vastauksia
  • 28815 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« : 23.11.2010, 18:36:52 »
Jos lämmitin meinaa keittää nestettä, nimenomaan silloin kun auton moottori ei ole käynnissä, todennäköisin vika löytyy kiertovesipumpusta. Pumppu saattaa vielä pyöriä, mutta ei riitä nesteen kierrättämiseen tarpeeksi nopeasti ja neste alkaa kiehumaan ja tulee paisuntasäiliöstä pihalle.

Mikäli kiertovesipumppu on kunnossa, nesteen kiehuminen voi johtua myös palotilan pohjan palamisesta ohkaiseksi, jonka seurauksena pohjaan tulee kohouma ulospäin. Tämä aikaansaa otollisen paikan, että neste ei pääse tästä kiertämään pois ja keittyy.
Usein tulee vastaan myös ardic joka vuotaa jäähdytysnestettä pakoputkestaan, tämä johtuu palotilan pohjaan tulleesta halkeamasta.
Palotilan pohja on normaalisti vain aavistuksen kupera ulospäin, mutta silloin kun siinä on kohouma, sen kyllä erottaa selvästi.

Aloitin projektin, jossa on tarkoituksena vaihtaa palotilaan uusi pohja.
Ennen ajatuksia lämmönvaihtimen rikki olosta, kannattaa vesipumppu uusia, se kun maksaa vain muutaman kympin ja auttaa lämmitintä toimimaan hieman viileämpänä.
Samallahan, kun vesipumppua vaihtaa, voi ardic:n avata ja tarkastaa tuon lämmönvaihtimen pohjan.
(Mulla saattaa tuossa heti alkuvuodesta jo olla pari korjattua lämmönvaihdinta, jos jollekkin tarve iskee.)

Tässä olen kulmahiomakoneella lamellilaikalla hionut vesitilan pohjan auki.




Palotilan pohja kuvattu vesitilan puolelta. Hinkkasin teräsharjalla puhtaaksi, että sain tuon halkeaman teille näytettyä.



Tarkoitus oli pistepuikolla lyödä keskelle jälki, että saan porattua palotilan pohjan pois, mutta pohja olikin paperinohutta ja sille kävi näin.



Uusi pohja, materiaalina 1,5mm haponkestävä, vasaroitu 5mm kuperuus.






Vähäsen homma on edennyt.. tai oikeastaan aika paljonkin, lämmönvaihtimen pohja on kiinnitetty sulan metallin avustuksella :)
Seuraavana olisi sitten vuorossa ardic:n purku pois autosta ja lämmönvaihtimen uusinta, heti sitten kun ehtii, eli varmaan ensiviikolla.
Tässä pari kuvaa pohja kasattuna ja on pannu saanut happokylvynkin, mukava sitten puhdasta pönttöä ruuvailla autoon takaisin.






12.12.2010 sunnuntaina asensin korjatun lämmönvaihtimen autooni, nyt keskiviikkoon mennessä sitä on käytetty vähintään kahdesti päivässä kuumaksi saakka, eikä aiemmin esiintynyttä suurta paineen kasvua jäähdytysjärjestelmässä enää ole.
Eli homma tuli tällä kuntoon.
Edelleen toiminut ilman ongelmia (28.12.2010)  uuden vesipumpun ostin, mutta en vain ole vielä saanut aikaiseksi sitä vaihdettua :(    No, ei se ole sitä kaivannutkaan, mutta pidemmällä tähtäimellä ajateltuna sen kyllä aion vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2010, 23:52:36 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa kpranger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #1 : 16.12.2010, 15:19:57 »
12.12.2010 sunnuntaina asensin korjatun lämmönvaihtimen autooni, nyt keskiviikkoon mennessä sitä on käytetty vähintään kahdesti päivässä kuumaksi saakka, eikä aiemmin esiintynyttä suurta paineen kasvua jäähdytysjärjestelmässä enää ole.
Eli homma tuli tällä kuntoon.

 :)Loistava uutinen! Nyt kun vielä saisi tarkemman tiedon hitsaustavasta...eli kestääkö MIGillä sohaista, vai onko käytettävä "viisaampia" menetelmiä? Olisko tarkempaa tietoa...kellään? Omassa Ardicissa ei pohja ollut kuten (Miksu):lla eli noin ohut, vaan samanmoinen halkeama, mutta pohjaa kesti koputella aika ronskisti sen rikkoutumatta...riittäisiköhän pelkkä halkeaman hitsaus MIG:llä???

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #2 : 16.12.2010, 17:20:47 »
Tig hommia

:)Loistava uutinen! Nyt kun vielä saisi tarkemman tiedon hitsaustavasta...eli kestääkö MIGillä sohaista, vai onko käytettävä "viisaampia" menetelmiä? Olisko tarkempaa tietoa...kellään? Omassa Ardicissa ei pohja ollut kuten (Miksu):lla eli noin ohut, vaan samanmoinen halkeama, mutta pohjaa kesti koputella aika ronskisti sen rikkoutumatta...riittäisiköhän pelkkä halkeaman hitsaus MIG:llä???
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa V70 D5-07

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #3 : 16.12.2010, 18:16:59 »
:)Loistava uutinen! Nyt kun vielä saisi tarkemman tiedon hitsaustavasta...eli kestääkö MIGillä sohaista, vai onko käytettävä "viisaampia" menetelmiä? Olisko tarkempaa tietoa...kellään? Omassa Ardicissa ei pohja ollut kuten (Miksu):lla eli noin ohut, vaan samanmoinen halkeama, mutta pohjaa kesti koputella aika ronskisti sen rikkoutumatta...riittäisiköhän pelkkä halkeaman hitsaus MIG:llä???
Ei riitä,kyllä se on Tigillä tai kaasulla hitsattava
Edelliset:2Xv40 ja S60 D5 Aut.V70 D5 Aut.
Nyt: Cooper-66,Can-am outlander 650 abs-18.Volvo V60 D4 AWD-20.Valmet 604-83.Valmet 361D-62

Poissa kpranger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #4 : 16.12.2010, 19:12:08 »
Tig hommia
Kiitän vastauksistanne, mut perusteluja kehiin! Millä perustelette väitteenne, vai oliko vain "mutua".
Asiaa edelleen miettien.... :)

Poissa V70 D5-07

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #5 : 18.12.2010, 14:52:11 »
Kiitän vastauksistanne, mut perusteluja kehiin! Millä perustelette väitteenne, vai oliko vain "mutua".
Asiaa edelleen miettien.... :)
Mutusta ei ole tietoo,mutta 8h/pv ja 40h/vk sitä eri matskuja tulee kolvailtuja TYÖKSEEN(TIG,MIG,Puikko,Kaasu),niin sillä perusteella tuli tuota vastausta laiteltua tuohon kymysykseen ja on tuota kolvailua tullut leivän eteen tehtyä jo yli 20 vuotta ja vielä luokkien kanssa.
Mutta mieti silti rauhassa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Edelliset:2Xv40 ja S60 D5 Aut.V70 D5 Aut.
Nyt: Cooper-66,Can-am outlander 650 abs-18.Volvo V60 D4 AWD-20.Valmet 604-83.Valmet 361D-62

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #6 : 18.12.2010, 15:43:04 »
Palotilan pohjan saa varmaan hitsattua mig:llä myös, kun voi päästää vähän ronskimmin, parempi sekin on kyllä laittaa tig:llä, vesitilan pohjaa on melko turha yrittää mig:llä, koska toi ulkovaippa on aika herkkä sulamaan edellä ja pitäisi kuitenkin vesitiivis saada..  Hitsaus tapa täytyisi siis olla sellainen, että sulaa pystyy hallitsemaan paremmin.

Mig:llä etenemisnopeus pitäisi olla melko vakio, että saa tasaisen pitävän sauman (asetetulla langan ja virran asetuksilla), tig:llä taasen voi hieman muuttaa lisäaineensyöttöä ja kuljetusnopeutta ihan tilanteen mukaan.
Lisäksi mig sauma on melko paksua, eikä mahdollisia sulamattomia kohtia pysty kunnolla havaitsemaan hitsauksen aikana.
Koko saumaa ei myöskään voi vettää yhdellä kerralla, koska mareriaali on rosteria, voi vetää kivasti mutkalle mig:llä lopetus ja uudelleen aloituskohtaan voi herkästi saada jäämään vuodon, kun ei tuossa oikein voi kauaa pitää sulaa siinä aloituskohdassa, kun jo alkaa lämmönvaihtimen runko sulamaan..

Itse en siis suosittelisi käyttämään tuohon mig:ä, mikäli juuri kyseinen lämmönvaihdin pitäisi saada varmasti kuntoon asti.

Sanottaisiinko vielä, että itse tukeuduin hitsaamisessa ammattilaiseen, enkä sitten kokeillutkaan itse.

Poissa kpranger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #7 : 19.12.2010, 16:18:49 »
Mutusta ei ole tietoo,mutta 8h/pv ja 40h/vk sitä eri matskuja tulee kolvailtuja TYÖKSEEN(TIG,MIG,Puikko,Kaasu),niin sillä perusteella tuli tuota vastausta laiteltua tuohon kymysykseen ja on tuota kolvailua tullut leivän eteen tehtyä jo yli 20 vuotta ja vielä luokkien kanssa.
Mutta mieti silti rauhassa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sori nyt, mut kun en voinut tietää, miten asia oli perusteltu...kiitän infosta! ;)
Itse en siis suosittelisi käyttämään tuohon mig:ä, mikäli juuri kyseinen lämmönvaihdin pitäisi saada varmasti kuntoon asti.
Sanottaisiinko vielä, että itse tukeuduin hitsaamisessa ammattilaiseen, enkä sitten kokeillutkaan itse.

...eli, nyt kun asiaa on perusteltu, olen myös kiikuttamassa pönttöä ammattilaisen hoiviin... 8)

Kiitos mielipiteistänne, sekä avustanne! ;)

Poissa V70 D5-07

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #8 : 19.12.2010, 16:51:48 »
Sori nyt, mut kun en voinut tietää, miten asia oli perusteltu...kiitän infosta! ;)
...eli, nyt kun asiaa on perusteltu, olen myös kiikuttamassa pönttöä ammattilaisen hoiviin... 8)

Kiitos mielipiteistänne, sekä avustanne! ;)
No samaa Volle perhettähän täällä ollaan ja ei ainakaan omalla kohdalla tulis mieleen(sen kerran kun vastaa)niin p....a kirjottaa/porukkaa kusettaa.Mutta onhan se hyvä olla varuillaan,kun meitä on niin moneen junaan.  ;)
No se siitä ja toivottavasti saat lämppärin iskuun O0
Ja vielä jos tuohon lisäis sen,että MIG:n sauma on kaikista kovin(ratkeaa yleensä vierestä)niin se on viimeisin vaihtoehto jos voi valita millä hitsaa.Itse käytän TIG:ä niin paljon kuin mahdollista. :)
Edelliset:2Xv40 ja S60 D5 Aut.V70 D5 Aut.
Nyt: Cooper-66,Can-am outlander 650 abs-18.Volvo V60 D4 AWD-20.Valmet 604-83.Valmet 361D-62

Poissa kpranger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #9 : 20.12.2010, 11:20:27 »
Ja vielä jos tuohon lisäis sen,että MIG:n sauma on kaikista kovin(ratkeaa yleensä vierestä)niin se on viimeisin vaihtoehto jos voi valita millä hitsaa.Itse käytän TIG:ä niin paljon kuin mahdollista. :)

...tämä oli juurikin se lähtökohta, jonka vuoksi aloin asiaa paremmin tutkimaan...hätäisempi olisikin kenties jo sauman vetäissyt ja "luullut" korjanneensa vian.
Itselläni ei ole TIG:ä joten jos täs joulun jälkeen sais jonkun ammattilaisen asiaan paneutumaan  ;)
-kiitos asiaan osallistuneille, ja hyvää joulua! :)

Poissa kart

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #10 : 04.01.2011, 16:54:26 »
Kiitokset Miksulle hienosta dokumentaatiosta ja harrastuneisuudesta, vai pitäisikö sanoa ammattilaisuudesta!

Linkitän muutaman kuvan vastaavasta operaatiosta.

Tuolta palopesän pitäisi näyttää


Ja tuolta näyttää, kun glykoli käy kylässä


Sama turbulaattorissa ja poltinyksikössä




Nokinen vesitila


Pohjan halkeama


Vanha pohjalätkä pois ja uusi hollilla






2mm rosterilätkä kupille painettuna




Pohja vailla hitsiä


Ja tigitettynä







Jokerina pari kuvaa poltinputken lyhennyksestä ja liekkivahdin reiästä, joka porattu 4mm





Omassa kirnussa nesteiden kiehuttamisen ja pohjan halkeamisen yhtenä syynä saattoi olla termostaatin (24) huono kontakti Ardicin runkoon.



Palopesän ylöspäin kuppimainen pohja tuskin pääsee missään tilanteessa painumaan pohjaan päin estäen veden kierron.
Huono vesipumppu tai sisälämppärin kennon tukkeumat voinevat nesteen kierron estää..
Volvo XC70 D4 2013 D5204T3

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #11 : 04.01.2011, 20:40:29 »
Hyviä kuvia, näyttää tuo saumakin siltä, että taitaa pitää nesteen sisällään.

Tuota termostaattia en usko syylliseksi nesteen kiehumiseen, koska se katkaisee vikatilanteessa polttoainepumpun ohjauksen, kun lämpötila nousee liian ylös varma en ole, mutta jotain yli 100 astetta taitaa sen katkaisulämpötila olla.
Termostaatti katkaisee vain silloin, jos lämpötila nousee todella nopeasti, esimerkiksi rikkoutuneen kiertovesipumpun tapauksessa, jos lämpö ei nouse tosi nopeasti ylös, ehtii lämpötila-anturin (osa nro. 25) avulla ohjainlaite reagoimaan lämpötilan nousuun ja lämmitin sammutetaan hallitusti ja ihan normaalisti.
Ylikuumenemistermostaatin katkaistessa lämmittimen käytön, siitä pääsääntöisesti syntyy vikakoodi joka viittaa polttoainepumppuun ja riittävän monta näitä, niin lämmitin lukittuu.
Nestettä kiehuttava lämmitin ei kuitenkaan nosta lämpötilaa niin nopeasti, että termostaatti sen käytön katkaisisi.

Oma uskomukseni on se, että se pohja vain haurastuu, kun sitä liekitetään jatkuvasti, se paloputkihan on aika lähellä sitä pohjaa ja siihen se kuumin liekki kohdistuu, kun paloputkesta ottaa pätkän pois, ehtii liekki leviämään sivukennoille aiemmin, eikä tule "pistemmäistä" lämmitystä pohjaan.

Poissa kart

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #12 : 07.01.2011, 15:38:17 »
OK, asia selvä.

Ehostin Ardiccia, johon termostaatti oli vaihdettu. Näytti olevan tollanen komponentti

Thermik H06 100.05



Numeroiden mukaan 100C asteessa (+-5) napsahtaa auki.

Volvo XC70 D4 2013 D5204T3

Poissa Wolle_S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #13 : 03.12.2011, 01:23:57 »
Mikäli kiertovesipumppu on kunnossa, nesteen kiehuminen voi johtua myös palotilan pohjan palamisesta ohkaiseksi, jonka seurauksena pohjaan tulee kohouma ulospäin. Tämä aikaansaa otollisen paikan, että neste ei pääse tästä kiertämään pois ja keittyy.
Usein tulee vastaan myös ardic joka vuotaa jäähdytysnestettä pakoputkestaan, tämä johtuu palotilan pohjaan tulleesta halkeamasta.
Palotilan pohja on normaalisti vain aavistuksen kupera ulospäin, mutta silloin kun siinä on kohouma, sen kyllä erottaa selvästi.

Aloitin projektin, jossa on tarkoituksena vaihtaa palotilaan uusi pohja.
Ennen ajatuksia lämmönvaihtimen rikki olosta, kannattaa vesipumppu uusia, se kun maksaa vain muutaman kympin ja auttaa lämmitintä toimimaan hieman viileämpänä.
Samallahan, kun vesipumppua vaihtaa, voi ardic:n avata ja tarkastaa tuon lämmönvaihtimen pohjan.
(Mulla saattaa tuossa heti alkuvuodesta jo olla pari korjattua lämmönvaihdinta, jos jollekkin tarve iskee.)

Tässä olen kulmahiomakoneella lamellilaikalla hionut vesitilan pohjan auki.
(Kuva poistettu lainauksesta.)



Palotilan pohja kuvattu vesitilan puolelta. Hinkkasin teräsharjalla puhtaaksi, että sain tuon halkeaman teille näytettyä.
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Tarkoitus oli pistepuikolla lyödä keskelle jälki, että saan porattua palotilan pohjan pois, mutta pohja olikin paperinohutta ja sille kävi näin.
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Uusi pohja, materiaalina 1,5mm haponkestävä, vasaroitu 5mm kuperuus.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)




Vähäsen homma on edennyt.. tai oikeastaan aika paljonkin, lämmönvaihtimen pohja on kiinnitetty sulan metallin avustuksella :)
Seuraavana olisi sitten vuorossa ardic:n purku pois autosta ja lämmönvaihtimen uusinta, heti sitten kun ehtii, eli varmaan ensiviikolla.
Tässä pari kuvaa pohja kasattuna ja on pannu saanut happokylvynkin, mukava sitten puhdasta pönttöä ruuvailla autoon takaisin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)


12.12.2010 sunnuntaina asensin korjatun lämmönvaihtimen autooni, nyt keskiviikkoon mennessä sitä on käytetty vähintään kahdesti päivässä kuumaksi saakka, eikä aiemmin esiintynyttä suurta paineen kasvua jäähdytysjärjestelmässä enää ole.
Eli homma tuli tällä kuntoon.
Edelleen toiminut ilman ongelmia (28.12.2010)  uuden vesipumpun ostin, mutta en vain ole vielä saanut aikaiseksi sitä vaihdettua :(    No, ei se ole sitä kaivannutkaan, mutta pidemmällä tähtäimellä ajateltuna sen kyllä aion vaihtaa.
Mahtaakohan tämä (moottorin ollessa sammutettuna, lämmitin sammuu) päteä myös webastoon? Moottorin käydessä webasto pöhisee kyllä normaalisti, kuitenkin viheltäen äänekkäästi :)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
« Vastaus #14 : 03.12.2011, 07:45:15 »
Mahtaakohan tämä (moottorin ollessa sammutettuna, lämmitin sammuu) päteä myös webastoon? Moottorin käydessä webasto pöhisee kyllä normaalisti, kuitenkin viheltäen äänekkäästi :)

Ei mitään käsitystä, jälkiasenteisen pa-lämmittimen kun voi kytkeä miten lystää :)
Mahdollista kyllä, jos se käynnistyy automaattisesti, kun on tarpeeksi kylmä ja moottorin käynnistää niin se myöskin sammuu sitten kun moottorin sammuttaa

 

Proturbo  Autodiagnoosi