Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Rallimakkara - 12.10.2019, 00:01:13

Otsikko: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Rallimakkara - 12.10.2019, 00:01:13
Hakusessa ukko jolla voisi olla kallis arvoista tietoa tämän auton sielun elämästä! 960 vm.97 2.5 automaatti
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Huikkoster - 12.10.2019, 05:33:12
Kysy pois vaan :)
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Rallimakkara - 12.10.2019, 11:57:57
Kysy pois vaan :)
  pitkä starttaaminen, starttaa hyvin mutta ihan niin kuin ei tulisi kipinää, vaihdettu uusi kampiakselin tunnistin, tutkittu mutta ei löydy syytä, vikakoodit hukassa kun obd pistokkeesta katkottu johto ja ei löydy mihin se tulee, ja nokan asentotunnistin vaihdettu ei vaikutusta, eikä immillä. Mistä lähden etsimään vikaa? Voisiko olla virtalukon pohja?
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Juho_ - 12.10.2019, 13:29:10
En ole 960 tietäjä, mutta kuitenkin. :D

Ymmärsinkö oikein: tarkoitat pitkällä starttaamisella, että lähtee kuitenkin lopulta käyntiin?
Se viittaisi siihen, että ecu ei ymmärrä esim. puuttuvan tai väärän lämpötilatiedon ruiskuttaa riittävästi polttoainetta.
 -> vedenlämpöanturin tarkastus / johtojen kunto?

Ellei startatessa katko kierroslukutietoa tai ecun virtaa.

Vai ei käynnisty ollenkaan?
-> kipinän tarkastus / tuleeko +12v puolille ja suuttimien virtajohtoihin kun sytytysvirta päällä
-> pyöriikö polttoainepumppu/pumput?
-> kasteleeko sytytystulpat vai onko kuivat (mikäli antaa kipinää kuitenkin)

Tuossa toki taitaa olla jo ajonesto?
Sen kanssa voi olla mahdollista, ettei tunnista avainta.
 En ole varma miten 960 ajonesto toimii, estääkö vaan polttoainepumpun käytön, estääkö startin käytön sekä polttoainepumpun vai ecu ei suostu ohjaamaan suuttimia ja puolia.. ei oo tullut perehdyttyä.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: jokotai - 13.10.2019, 17:49:08
Jatketaanpa saman mallin 3,0 6-koneisen ongelman kanssa, joka ei kiihdy kuten pitäisi. Kone ottaa kierroksia erittäin pitkällä viiveellä, kun pistää lätkän pohjaan hitaasta vauhdista (30-40km/h) kiihdytettäessä, eikä mitään tunnu tapahtuvan. Automaatti ei myöskään tunnu vaihtavan kiihdytettäessä pienemmälle, kuin isolla viiveellä. Tuntuu, kuin olisi useampiakin hevosia kateissa.

Voiko olla niinkin yksinkertainen vaiva, että automaattilootan öljyjen vaihdolla vaihtaa/kiihtyisi paremmin?
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Juho_ - 13.10.2019, 18:54:16
Tarkasta nokkien ajoitus ihan ekana.
Nimimerkillä kokemusta on. Tuon nykyisen 960 kun ostin, niin oli "aika pahasti" tehot hukassa.. nokkien ajoitus heitti _paljon_

Sit TPS toiminta yleismittarilla virrat 2 asennossa, ja kickdown palikan toiminta (tulipellissä kaasuvaijerissa oleva palikka jossa 2 napainen liitin).
Läppä kiinni pitäisi olla jotain 1V luokkaa jännite ja läppä auki ("täyskaasu") 4,5V~.
3 pinniä liittimessä: virta (+5V), signaali (0-5V) ja maa.

Jos TPS ei toimi oikein, niin sekin kyllä selittää tehottomuuden ja laiskan kaasuvasteen.

Sitten kun ym. asiat on todettu että on varmasti kunnossa, niin voi kokeilla ilmamassamittarin pistokkeen irroitusta.
Se toimii ilman ilmamassamittaria "ihan ok", mutta sytyttää vikavalon ja vikakoodin liittyen ilmamassamittariin.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: jokotai - 14.10.2019, 14:04:53
Ajoitus tsekattu ja OK. Ilmamassamittarikin näyttää toimivan.
Vaijerissa on 2-pinninen liitin, johon tulee toiseen nastaan 10,47V ja toiseen 0V. Lukemat samat poljin ylhäällä tai alhaalla.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: jokotai - 14.10.2019, 23:10:55
Tarkasta nokkien ajoitus ihan ekana.
Nimimerkillä kokemusta on. Tuon nykyisen 960 kun ostin, niin oli "aika pahasti" tehot hukassa.. nokkien ajoitus heitti _paljon_

Sit TPS toiminta yleismittarilla virrat 2 asennossa, ja kickdown palikan toiminta (tulipellissä kaasuvaijerissa oleva palikka jossa 2 napainen liitin).
Läppä kiinni pitäisi olla jotain 1V luokkaa jännite ja läppä auki ("täyskaasu") 4,5V~.
3 pinniä liittimessä: virta (+5V), signaali (0-5V) ja maa.

Jos TPS ei toimi oikein, niin sekin kyllä selittää tehottomuuden ja laiskan kaasuvasteen.

Kerrot tuossa 2- ja 3-napaisista liittimistä. 2-napainen on siinä tulipellissä, mutta missäs tuo 3-napainen on?
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Juho_ - 15.10.2019, 07:25:59
Tps eli throttle position sensor eli kaasuläpän asentotunnistin on kaasuläpän oikealla puolella.

Nostaa vaa suojakumin pois siitä liittimeltä et pääsee mittailemaan.

Toi kickdown katkaisija vähä ihmetyttää...sen kyllä pitäis kaasupoljin pohjassa muodostaa yhteys pinnien välille.  ???
Joko katkaisija rikki tai kaasuvaijeri liian löysällä.

Tai näin oon ainaki ite ymmärtäny kickdown katkasijan toiminnan.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Kuuskanttinen - 15.10.2019, 18:25:52
  pitkä starttaaminen, starttaa hyvin mutta ihan niin kuin ei tulisi kipinää, vaihdettu uusi kampiakselin tunnistin, tutkittu mutta ei löydy syytä, vikakoodit hukassa kun obd pistokkeesta katkottu johto ja ei löydy mihin se tulee, ja nokan asentotunnistin vaihdettu ei vaikutusta, eikä immillä. Mistä lähden etsimään vikaa? Voisiko olla virtalukon pohja?
Niin ja siis,kuuluuko sieltä pellin alta kaunis kuusisylinterinen sinfonia? Bensan tulo helppo todeta;paina jakotukin päässä sijaitsevaa venttiiliä. Jos spruuttaa isosti, ainakin pumppu toimii silloin. Joskus bensapumppu hiipuu vähitellen,saattaapa toimia nyt ja heti hetken päästä leikkii kuollutta.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Rallimakkara - 15.10.2019, 18:35:11
En ole 960 tietäjä, mutta kuitenkin. :D

Ymmärsinkö oikein: tarkoitat pitkällä starttaamisella, että lähtee kuitenkin lopulta käyntiin?
Se viittaisi siihen, että ecu ei ymmärrä esim. puuttuvan tai väärän lämpötilatiedon ruiskuttaa riittävästi polttoainetta.
 -> vedenlämpöanturin tarkastus / johtojen kunto?

Ellei startatessa katko kierroslukutietoa tai ecun virtaa.

Vai ei käynnisty ollenkaan?
-> kipinän tarkastus / tuleeko +12v puolille ja suuttimien virtajohtoihin kun sytytysvirta päällä
-> pyöriikö polttoainepumppu/pumput?
-> kasteleeko sytytystulpat vai onko kuivat (mikäli antaa kipinää kuitenkin)

Tuossa toki taitaa olla jo ajonesto?
Sen kanssa voi olla mahdollista, ettei tunnista avainta.
 En ole varma miten 960 ajonesto toimii, estääkö vaan polttoainepumpun käytön, estääkö startin käytön sekä polttoainepumpun vai ecu ei suostu ohjaamaan suuttimia ja puolia.. ei oo tullut perehdyttyä.
. Siis lähtee käyntiin jossain vaiheessa, 1min-45min starttamisen jälkeen, kierros lukumittari ei enteile ollenkaan koska lähtee käyntiin, pumppu pyörii ja muita en ole kerennyt tässä tutkimaan. Tutkitaan kun keretään.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Kuuskanttinen - 15.10.2019, 18:40:50
Jatketaanpa saman mallin 3,0 6-koneisen ongelman kanssa, joka ei kiihdy kuten pitäisi. Kone ottaa kierroksia erittäin pitkällä viiveellä, kun pistää lätkän pohjaan hitaasta vauhdista (30-40km/h) kiihdytettäessä, eikä mitään tunnu tapahtuvan. Automaatti ei myöskään tunnu vaihtavan kiihdytettäessä pienemmälle, kuin isolla viiveellä. Tuntuu, kuin olisi useampiakin hevosia kateissa.

Voiko olla niinkin yksinkertainen vaiva, että automaattilootan öljyjen vaihdolla vaihtaa/kiihtyisi paremmin?
Jos loota muuten toimii, öljyllä ei liene noin dramaattista vaikutusta koneeseen. Uskaltaisiko epäillä jonkun sortin ilmavuotoa ruiskun puolen alipaineissa? Minkäs ikäinen Kutonen?
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Kuuskanttinen - 15.10.2019, 18:43:26
. Siis lähtee käyntiin jossain vaiheessa, 1min-45min starttamisen jälkeen, kierros lukumittari ei enteile ollenkaan koska lähtee käyntiin, pumppu pyörii ja muita en ole kerennyt tässä tutkimaan. Tutkitaan kun keretään.
Pyörittääkös konetta puristuksilla vai tuntuuko että"tulpatonta mopoa" käynnistettäisiin?
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Kuuskanttinen - 15.10.2019, 18:57:22
  pitkä starttaaminen, starttaa hyvin mutta ihan niin kuin ei tulisi kipinää, vaihdettu uusi kampiakselin tunnistin, tutkittu mutta ei löydy syytä, vikakoodit hukassa kun obd pistokkeesta katkottu johto ja ei löydy mihin se tulee, ja nokan asentotunnistin vaihdettu ei vaikutusta, eikä immillä. Mistä lähden etsimään vikaa? Voisiko olla virtalukon pohja?
OBD keskikonsolissa,liukukansi käsijarru kahvan suuntaan auki ja siinä se.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: jokotai - 15.10.2019, 21:26:46
Tuohon oman 960:n vaivaan löytyi aika luonnollinen selitys ja ratkaisu. Autolla ei ole ajettu pariin vuoteen ennen kuin sen ostin. Itse ajellut n. 250km. Niinpä tuli mieleen ajella ympäriinsä kaikilla vaihteilla, ja pikku hiljaa alkoi kick-downkin "latautumaan". Öljyä oli myös alarajalla, jota lisäsin 3 desiä. Nyt toimii jo kohtuu hyvin ja herkistely jatkuu huomenna eri vaihteita käyttäen.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Rallimakkara - 16.10.2019, 12:19:19
OBD keskikonsolissa,liukukansi käsijarru kahvan suuntaan auki ja siinä se.
jos et lukenut tarkemmin niin sen obd-pistokkeen kääntöpuolella on johtoja poikki ja ruskeaharmaa johto etsii paikkaansa, liittimeen tulee myös sinivalkoinen johto joka on poikki.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Rallimakkara - 16.10.2019, 12:22:23
Pyörittääkös konetta puristuksilla vai tuntuuko että"tulpatonta mopoa" käynnistettäisiin?
tulpaton mopo fiilis tulee mutta bensa haisee ja tuntuu kyllä että siellä puristuksiakin on, välillä tulee semmoinen taka potku efekti
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Kankikari - 16.10.2019, 14:02:08
Moottorin lämpötila anturi eculle vaivalta kuulostaa.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Juho_ - 16.10.2019, 14:10:03
Jos tuntuu kuiteki ettei oo puristuksia ni tod.näköisesti "liimaventtiili" ongelma kyseessä.
Eli paininkupit täyttyny silleen öljystä että jättää venttiileitä auki.

Siin ei auta muu ku startata sit.

Jos kuiteki on puristuksia ni joko ei kipinää tai saa liikaa bensaa.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Rallimakkara - 22.10.2019, 14:25:15
Pari päivää lähtenyt käyntiin ilman sahausta jos  painaa kaasun puoleen väliin ja starttaa. Uutta lämpötila mittaria laitettu tilaukseen
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Lepakko - 08.11.2019, 14:51:24
Mulla -96 3-litraisessa oli pitkä startti, paitsi jos painoi kaasupolkimen puoliväliin, sitten lähti heti. Lämpömittari näytti myös aina liian vähän, nousi hädintuskin neljänneksen ja lopulta ei lainkaan.

Vaihdoin netistä löytyneiden vihjeiden perusteella lämpöanturin termarikotelosta. 10 minuutin homma, jonka jälkeen auto oli kuin eri auto. Käynnistyi moitteettomasti, käynti oli parempi, lämpömittari nousi normaalilämpöisenä täsmälleen puoliväliin ja kulutus pieneni. Harvoin saa 27 eurolle noin paljon vastinetta!
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Rallimakkara - 30.11.2019, 14:33:51
Lämpötila-anturi vaihdettu yritti käynnistyä mutta ei lähtenyt, mistähän sitten vikaa etsisin
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Rallimakkara - 30.11.2019, 19:44:18
Lämpötila-anturi vaihdettu yritti käynnistyä mutta ei lähtenyt, mistähän sitten vikaa etsisin
Tuli nyt illan aikana käytettyä autoa lämpimäksi, flekti ei lähde käyntiin ja samat käynnistymis ongelmat jatkuvat saa sahaa turhankin kauan ja monta kertaa. Välillä kesken starttauksen meinaa hyytyä, aivan kuin menisi oikariin jonka jälkeen pari pitkää starttia ja sitten lähtee käyntiin.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: puliukk0 - 30.11.2019, 20:02:55
Tuli nyt illan aikana käytettyä autoa lämpimäksi, flekti ei lähde käyntiin ja samat käynnistymis ongelmat jatkuvat saa sahaa turhankin kauan ja monta kertaa. Välillä kesken starttauksen meinaa hyytyä, aivan kuin menisi oikariin jonka jälkeen pari pitkää starttia ja sitten lähtee käyntiin.

Onko mitään öljy tai vesi ongelmia? Jos männän päällä on jotain... Yleensä vaan tinakone 6 ja kansiremontti aika yleistä ollut täälläpäin...  :D
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Rallimakkara - 30.11.2019, 20:17:55
Onko mitään öljy tai vesi ongelmia? Jos männän päällä on jotain... Yleensä vaan tinakone 6 ja kansiremontti aika yleistä ollut täälläpäin...  :D
vedet kerran sylkässyt, siitä on aikaa, mutta sen jälkeen ei mitään ongelmia sillä puolella
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Lankku - 30.11.2019, 21:39:40
Joskus vanhemmiten startti voi imeä niin paljon virtaa, ettei riitä enää muualle vaikka pyörittää hyvin. Voi testata antamalla apuvirtaa. Ja onko akunnavat kunnossa.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Rallimakkara - 05.12.2019, 19:45:09
Nyt on saatu käyntiin välillä kerrasta käyntiin, välillä saa sahata enemmän. Nyt kuitenkin alkanut paukkumaan ennen kuin saa käyntiin, ihan kuin olisi sytkä pielessä! Tätä laitosta on hierottu niin että alkaa pää olemaan jumissa
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: puliukk0 - 06.12.2019, 11:46:45
Nyt on saatu käyntiin välillä kerrasta käyntiin, välillä saa sahata enemmän. Nyt kuitenkin alkanut paukkumaan ennen kuin saa käyntiin, ihan kuin olisi sytkä pielessä! Tätä laitosta on hierottu niin että alkaa pää olemaan jumissa

YKK-anturi voi tehdä tuollaista, lukee nollakohdan väärin.
Otsikko: Vs: 960 tietäjiä?
Kirjoitti: Rallimakkara - 06.12.2019, 13:12:48
YKK-anturi voi tehdä tuollaista, lukee nollakohdan väärin.
mikä siinä voisi tuota vikaa aiheuttaa?