Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.

  • 24 Vastauksia
  • 4173 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Kun en hakemalla löytänyt selvää vastausta ja googlella löysin ristiriitaista tietoa, niin kysytäänpäs sitten ihan omana aiheenaan.

Eli mk1 960 Volvoissa on jakopään vaihtoväli 47tkm/4vuotta. Näissä hihna on kapea, 21mm ja ovat tunnettuja herkästä hajoamisestaan.
Olikohan 94-96 (eli faceliftikö?) päivittyi jakopää, jolloin huoltoväli kasvoi 90tkm/4vuotta, hihna ilmeisesti leveämpi kuin alkuperäisessä (olikohan 24mm?).
Ja viimeisin päivitys vissiin 96-->, jonka myötä vaihtoväli 120tkm/4vuotta, hihna vieläkin leveämpi (28mm?).

Noita vanhempia jakopäitä on jälkikäteen päivitetty uudemmalle jakopäälle, jotta vaihtoväli ja hihnan kesto olisi yleensä turvattu.
Kysymys kuuluu, mitä pitää vaihtaa?

https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=43798 <-- tuolla on kerrottu, että vanhan jakopään päivitys vuoden -94 jakopäälle onnistuisi vaihtamalla hihna, kiristin ja ohjainrullat (kiristin ja ohjain). Pienin modifikaatioin (poraamalla kiristimen kiinnitysreikä 8mm-->10mm) tuon siis saisi istumaan paikoilleen vaihtamatta vesipumppua, alapyörää tai nokkapyöriä. Näin jakopää olisi ilmeisesti vastaava kuin "päivitys1", eli 90tkm.
Pitäneekö paikkansa? Foormilta löysin haulla tarinaa, että vaihtoon menisi nokkapyöriä lukuunottamatta kaikki...?

Potilaana vuoden 1991 Volvo 960, 3.0 automaatti, jossa siis pitäisi olla tuo 21mm hihna. Otin tänään jakopäätä auki ja tutkiskelin (harmikseni ei sattunut yhtään mittaa mukaan, jotta olisi voinut hihnan leveyden tarkistaa). Minusta jotenkin näytti siltä, kuin hihna olisi liian kapea ja että hieman leveämmän hihnan saisi ihan "vakioromuilla" kiinni. Ehkä juuri tuon 3-4mm leveämmän hihnan voisi saada paikoilleen.

Alla muutama kuva:











Hihna on senverran ikäinen ja seisomisen myötä rulliin tullut pintaruoste syönyt hihnan selästä tekstin pois, ettei Contitechin valmistajan koodia saanut selville, mikä hihna siellä nyt on. Jokatapauksessa se on ilmeisesti vaihdettu viimeksi itse, tai jonkin pienen korjaamon toimesta, koska nokkapyörissä oli viimeisen kuvan kaltaiset merkinnät olemassa. Aikaa vaihdosta on huhupuheiden mukaan noin 5-7 vuotta, joten aiheellista tuon vaihtaminen jo olisi.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Nokkapyörät joutuu vaihtamaan.
96-> on 32mm leveät muistaakseni.

Ja vesipumpun joutuu myös vaihtamaan uuteen versioon, kuten myös kampiakselin hihnapyörän (dampperi kuitenkin samanlainen).

Muistaakseni noissa ohjainrullissa oli eroja keskenään leveydessä ainakin, mut itse kiristinyksikkö ois samanlainen.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Slerbahuuli

  • Vieras
Nokkapyörät joutuu vaihtamaan.
96-> on 32mm leveät muistaakseni.

Ja vesipumpun joutuu myös vaihtamaan uuteen versioon, kuten myös kampiakselin hihnapyörän (dampperi kuitenkin samanlainen).

Muistaakseni noissa ohjainrullissa oli eroja keskenään leveydessä ainakin, mut itse kiristinyksikkö ois samanlainen.
Kokemusperäistä tietoa?

Ohjainrullissa on vissiin halkaisija kasvanut. Tällöin ei hihna tee niin tiukkoja mutkia --> lämpeää ja kuluu sisäisesti vähemmän.

EDIT. minulle on sanottu, että esimerkiksi 850:n koneen jakopää on erilainen. Onko noin? Kuitenkin nuo 4/5/6 sylinteriset on "samanlaisia" modulaarimoottoreita, mikä niissä on muuttunut jakopään osalta?
« Viimeksi muokattu: 28.08.2019, 15:39:59 kirjoittanut Slerbahuuli »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
1991-1993=21mm
1994=23mm?
1995->28mm
Itse kun tein tuon päivityksen 1992:een niin vaihdoin kaikki osat vastaamaan 28mm hihnaista.
Eli kaikki mikä pyörii niin vaihtoon, lisäksi tehostaja, laturi, kompura (joo pyörii nekin).
Apulaiteteline, hihnan kotelo...
Tuolla mun Showroomissa on kuvia.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Slerbahuuli

  • Vieras
1991-1993=21mm
1994=23mm?
1995->28mm
Itse kun tein tuon päivityksen 1992:een niin vaihdoin kaikki osat vastaamaan 28mm hihnaista.
Eli kaikki mikä pyörii niin vaihtoon, lisäksi tehostaja, laturi, kompura (joo pyörii nekin).
Apulaiteteline, hihnan kotelo...
Tuolla mun Showroomissa on kuvia.
Vissiin siksi täytyisi apulaitteiden jalat yms vaihtaa, koska hihna tulee jonkinverran ulommas.
Hassua vaan, ettei esim tuolla linkkaamassani englanninkielisessä keskustelussa mainita sanallakaan minkään noista vaihtamista. ;D

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Kokemusperäistä tietoa?

Ohjainrullissa on vissiin halkaisija kasvanut. Tällöin ei hihna tee niin tiukkoja mutkia --> lämpeää ja kuluu sisäisesti vähemmän.

EDIT. minulle on sanottu, että esimerkiksi 850:n koneen jakopää on erilainen. Onko noin? Kuitenkin nuo 4/5/6 sylinteriset on "samanlaisia" modulaarimoottoreita, mikä niissä on muuttunut jakopään osalta?
Juu.

Uudemmissa eli S80 löytyvissä käytetään sit jo vähän lyhyempää 28mm hihnaa, jossa myös kiristin on käytännössä epäkeskorulla jossa joku jousihäkkyrä.. muistaakseni, yhteen S60 vaihtanu jakopään hilppeet joskus..

960 21mm version nokkapyörät yms. samoja tai ainakin hyvin lähellä 4 ja 5 sylinteristen koneiden vastaavia.
Ainakin vanhemmista koneista puhuttaessa missä ei mitään vvt pyöriä.

Jos miulla on vielä tallessa tuo vanhanmallin kampiakselin hihnapyörä sekä 28mm version, niin pystyn vertailemaan hihnalinjaa.. mut voi olla ettei enään oo tallessa.
Uudempi kutonen (S80 yms.) käyttääkin sit jo vähän eri korkuista hihnapyörää ja dampperia, kun hihnalinja on lähempänä konetta.

Tosiaan jakopään muovitkin erilaiset vanha vs uusi (21 vs 28mm).
En muista oliko apulaitekannakkeessa mitään eroa.. mielestäni ei, kuten ei myöskään latureissa yms. apulaitteissa ollut mitään eroa koska ne pysyneet samana.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Periaatteessa laturissa riittää hihnapyörän vaihto ja tehostajassa siirtää pyörää ulospäin. En enää muista mitä eroa on apulaitetelineessä, mutta se piti kuitenkin vaihtaa.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Slerbahuuli

  • Vieras
En enään muista, mutta tossa omassa 850:ssä (1996 GLT 2.5/20V) on vaihtoväli 120tkm.
Pitäs luurata minkälainen se jakopää siinä on ja verrata.

Edes tuo 23mm hihnan 90tkm olisi inhimillinen. Eli uskaltaisi jonkun 60tkm rullata ennen vaihtoa

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Jep. Mullakin tulee niin vähän kilometrejä (~8000km/v), että tulee aika ensin vastaan.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Nyt kun aihe sivuaa jonnin verran mielessä pyörinyttä kysymystä niin kysytääs.

Eli mulla tulossa toi s80 T6 motti jonka päällä -95vm 960 kansi niin kysymys kuuluu kumman jakopääsarjan sille otan, T6 oman vai 960 oman? Tarkotus ois vielä ottaa 3L nokat siihen jotka onkin -91vm 960 peräsin niin joutuuko nokkapyöriä vaihteleen leveempiin?
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Laitat ne leveämmät nokkapyörät vaan.
T6 koneeseen tarkoitettu hihnasarja.

Nokkapyörät on samankokoiset kaikissa kutosissa 96vm ja siitä uudemmissa.

Käsittääkseni noissa uudemmissa T6 (ja vapari) koneissa missä termostaattikotelo nokkapyörien alla, niin siihen ei taida sopia vanhanmallinen kansi..?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Onko noi kapean hihnan rullat/rattaat noin leveitä vai joko ne on vaihdettu joskus?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Onko noi kapean hihnan rullat/rattaat noin leveitä vai joko ne on vaihdettu joskus?
Vissiin ovat ihan alkuperäiset. Nimittäin nyt olen useammasta paikasta internetin eri kolkista asiaa koettanut kaivella ja ilmeisesti tuossa ensimmäisessä päivityksessä ei muuttunut kuin hihna hiukan leveämmäksi, kiristin "syvemmäksi" ja ohjain- sekä kiristinrulla hiukan halkaisijaltaan isommaksi.

Kysyisinkin nyt, jos joku pääsisi johonkin varaosakataloogiin käsiksi, onko noille edm. tavaroilla (rullat, hihna, kiristin) eri varaosanumero? Jos joku voisi ne tähän postata alle, niin helpottaisi kovin osien etsintää.

Itseasiassa varmaan tulevaisuuden pussihousuja helpottaisi, jos joku voisi tähän lankaan kirjoittaa noiden kaikkien jakopäiden varaosanumerot. Vertailu olisi helpompaa ja myöhemmin jos joku miettii päivitystä, niin olisi helppo täältä tarkistaa mitä tarvitsee...

Karkeasti:
- Ensimmäinen versio jakopäästä on "pienillä" rullilla ja "matalalla" hydr. kiristimellä, sekä kapeimmalla (21mm?) hihnalla = vaihtoväli 4v/47tkm (näitä hajonnut jo aijeimmin)
- Toinen versio jakopäästä on hiukan isommilla rullilla, "syvemmällä" hydr. kiristimellä, sekä hiukan leveämmällä (23/24mm?) hihnalla. Vaihtoväli 4v/90tkm (näistä en ole kuullut, että olisi napsahdellut niin herkästi?). Tämän päivityksen pitäisi onnistua vaihtamalla vain eroavat osat, eikä täten nokapyöriin, alapyörään tai koppaan tarvitsisi koskea.
- Kolmas ja paras versio jakopäästä on leveämmillä "kaikilla" rullilla ja pyörillä, eli nokkapyörät, alapyörä, rullat, kiristin lienevät kaikki erilaisia. Ei mahdu evo1/2 kopan sisälle, joten koppakin on toisenlainen ja ilmeisesti apulaitteiden jalka on myös erilainen (kampiakselin apulaitehihnapyörä ulompana, joten jokatapauksessa pitää apulaitteita saada edemmäs tai käyttää kapeampaa hihnaa) eikä kuulemma (?) evo1/2 apulaiteteline mahdu ilman muokkausta paikoilleen (koppa edessä). Kaikista levein (28mm?) jakohihna, vaihtoväli 4v/120tkm.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Oikeassa olet.

Tuossa dataa.

1991-1993


1994-1998
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Slerbahuuli

  • Vieras
Oikeassa olet.

Tuossa dataa.

1991-1993
(Kuva poistettu lainauksesta.)

1994-1998
(Kuva poistettu lainauksesta.)
En kuvista löydä kiristimelle numeroa, voisikohan joku semmoisen vielä tuommoisesta kataloogista kaivaa? En luota näiden internet -pohjaisten varaosamyyjien kataloogeihin. Kiinnostaisi tietää voiko evo1 jakopään kiristäjää käyttää evo2:ssa, vai pohjaako.

Onkos tuo -94/-98 kuva nyt sitten siitä 120tkm vai 90tkm versiosta? Se tosin selviäisi googlella ja voin sen itse selvitellä.

 

Kulkukoira  Proturbo