Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Ooppelman - 20.10.2019, 22:31:09

Otsikko: v70 2,4t 2000, 85E ja optimointi?
Kirjoitti: Ooppelman - 20.10.2019, 22:31:09
Miten toimii yksiin, vai toimiiko ollenkaan? Jos laittaa teholastun tulee tehoa, jos laittaa systeemit e85 tulee tehoetua. jos laittaa molemmat, riittääkö suuttimien virtaus yms, ? Uusi tässä ympyräjanulihommas...opetteluu :) Onko toinen vahingollista toiselle? Tää 200 on aika kesy kyllä vielä jios sais edes jotenkin veturiin potkua. Onko kellään tietoa?
Otsikko: Vs: v70 2,4t 2000, 85E ja optimointi?
Kirjoitti: volvotdi - 21.10.2019, 07:41:17
Kyllä tuon tehtyä saa, mutta järkeä en näe. Lompakkoa kurittaa yhtälailla kun re85 kuluttaa enemmän. Tehoissa ei ole eroa. Kylmänä käynnistyvyys on heikompaa vaikka kuinka koittaa rikastaa, toki jos ajelee seoksella niin helpottaa. 240-250hv ja 400-420Nm saa ulos vielä kestoa heikentämättä.
Otsikko: Vs: v70 2,4t 2000, 85E ja optimointi?
Kirjoitti: Ribbe - 21.10.2019, 08:08:02
Kyllä tuon tehtyä saa, mutta järkeä en näe. Lompakkoa kurittaa yhtälailla kun re85 kuluttaa enemmän. Tehoissa ei ole eroa. Kylmänä käynnistyvyys on heikompaa vaikka kuinka koittaa rikastaa, toki jos ajelee seoksella niin helpottaa. 240-250hv ja 400-420Nm saa ulos vielä kestoa heikentämättä.
Etanolia menee se 30% enemmän kuin bensaa, mutta jos bensa on 60% kalliimpaa kuin etanoli niin kyllähän siinä vähän säästää. Lisäksi etanoli muunnoksiin voi saada avustusta.
Otsikko: Vs: v70 2,4t 2000, 85E ja optimointi?
Kirjoitti: razori - 21.10.2019, 21:05:09
Kyllä tuon tehtyä saa, mutta järkeä en näe. Lompakkoa kurittaa yhtälailla kun re85 kuluttaa enemmän.

What? :D :D

Riippuu ihan ajosuoritteen määrästä tuleeko säästöä vai ei. Pätkään tuli kilometrejä alkuvuodesta 160km/pv ja etanolilla ajellessa säästöä tuli 6€/pv.

Etanolia meni helmikuussa 559l ja siihen meni rahaa 580€. S-kaupan mukaan. Kokeileppas ihan huviksesi laskella mitä maksaisi ajella 3520km bensalla, sen verran luotan laskutaitoosi ettei mun tarvitse alkaa keskikulutusta ilmoittamaan.

Miten toimii yksiin, vai toimiiko ollenkaan? Jos laittaa teholastun tulee tehoa, jos laittaa systeemit e85 tulee tehoetua. jos laittaa molemmat, riittääkö suuttimien virtaus yms, ? Uusi tässä ympyräjanulihommas...opetteluu :) Onko toinen vahingollista toiselle? Tää 200 on aika kesy kyllä vielä jios sais edes jotenkin veturiin potkua. Onko kellään tietoa?

Molempia et voi laittaa eli ei RE85 ja lastua samaan aikaan, koska suuttimet menee RE85:lla sen verran rajoille ettei lastulle jää varaa.

Sitten asia erikseen jos laitat suuremmat suuttimet, mutta silloin pitää viedä auto osaavalle lastuttajalle joka osaa skaalata softaan suuremmat suuttimet. Bulkkisoftaa käyttäviä pajoja tulee välttää.

Mitä kylmäkäynnistykseen tulee; jos roikassa pidät edes puoli tuntia niin jää ensimmäisellä startilla käymään. Ja se toinen ääripää: viikon -25*C pakkasessa ja toisella yrittämällä käyntiin.
Otsikko: Vs: v70 2,4t 2000, 85E ja optimointi?
Kirjoitti: Turbo 242 - 21.10.2019, 22:52:01
Kyllä tuon tehtyä saa, mutta järkeä en näe. Lompakkoa kurittaa yhtälailla kun re85 kuluttaa enemmän. Tehoissa ei ole eroa. Kylmänä käynnistyvyys on heikompaa vaikka kuinka koittaa rikastaa, toki jos ajelee seoksella niin helpottaa. 240-250hv ja 400-420Nm saa ulos vielä kestoa heikentämättä.

Minulla ei ole vielä kauheasti kokemusta etanolista. Asensin eFlexfuel-boxin huhtikuussa. Kilometrejä on kertynyt n. 10 000. Kesällä vedettiin asuntovaunua reilu 3 000km. Etanolia on poltettu ja paljon. Sen verran on ollut litrahinnoissa eroa, että muutossarja maksoi jo itsensä takaisin. Eikä tuossa ole huomioitu Trafilta anottua muuntotukea.