Ateho  Elekma

Laajakaistalambdat -keskustelua

  • 261 Vastauksia
  • 123091 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #240 : 20.09.2019, 19:47:03 »
Kyllä se anturi on todennäköisesti rikki. Tuntuvat hajoavan helpohkosti Innovatessa. Itsellä hajonnut 2kpl. Anturin asennuspaikalla on ainakin suuri merkitys. Sen lisäksi, että anturia ei saa asentaa putken alaosaan, Innovate ohjeistaa asentamaan sen 60 cm päähän turbosta, joka ei kyllä toteudu juuri kellään. Lambdan kierteen on hyvä olla 1" pituinen, jolloin anturi ei ole suoraan keskellä pakokaasuvirtaa. Se suojaa anturia ainakin jonkin verran kondenssivedeltä ja palamattomalta polttoaineelta sekä liialta lämmöltä.
Virrat mittarille voisi myös olla parempi ottaa bensapumpun releeltä tai ainakin muuten pitää mielessä, ettei pidä virtoja päällä pitkään, jolloin anturi lämpeää ja sen jälkeen laita kylmää konetta käymään. Palamaton polttoaine ja kondenssivesi voivat osuessaan kuumaan anturiin vaurioittaa sitä.

Se jatkuva lämmittely on kyllä ärsyttävä piirre koko keksinnössä. Anturi on dp:n päällä, 70cm pakopesästä ja n. 13mm holkissa kiinni. Tänään tein vielä ulkoilma kalibroinnin ja tiivistin lambdan liitoksen tahnalla, mutta sama tulos.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #241 : 20.09.2019, 19:55:27 »
Onkohan uudempi 4.9 anturi herkempi kuin vanha 4.2. Englantilaisessa ollu sama MTX-L kuus vuotta ja anturi on saanut kaks vai kolme kertaa nestehuuhtelun täyskaasulta. Etäisyys turbolta noin 20cm ja toimii vaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #242 : 20.09.2019, 21:58:50 »
Mulla jeesuksenvanha anturi ja mittari. Sekoilee ja antaa tota e8 koodia. Rauhoittui kun viimeksi kalibroin rauhassa. Vissiin liian tarkat rajat koodille. Tappelin tuon kanssa aikani ennenkuin alkoi toimimaan.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #243 : 21.09.2019, 01:08:42 »
Onkohan uudempi 4.9 anturi herkempi kuin vanha 4.2. Englantilaisessa ollu sama MTX-L kuus vuotta ja anturi on saanut kaks vai kolme kertaa nestehuuhtelun täyskaasulta. Etäisyys turbolta noin 20cm ja toimii vaan.

dynossa oli ennen lc1 ja eikö siinä oo 4.2 anturi. ei siinä muistaakseni koskaa mennyt antureita vaihtoon. ohjaimia kylläkin hajos 2kpl

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #244 : 21.09.2019, 07:48:25 »
Haeskelin pinnijärjestystä mitatakseni lämmitysvastuksen kunnon, niin törmäsin tekstiin, jossa todettiin 4.9 ja 4.2 verrataessa 4.9 olevan ylivertainen mittaustarkkuutensa osalta verrattuna vanhoihin antureihin koko mittaus alueelta 4.2 anturin ollessa tarkka vain keskialueella.

Bosch LSU4.9 anturi on uuden sukupolven anturi, joka kehitettuun LSU 4.2 pohjalta. LSU 4.9 on ylivoimainen; Bosch käyttää nykyään yksinomaan LSU 4.9 anturia uusissa laajakaistaseosmittaussovelluksissaan sekä suosittelee sitä OEM valmistajille.



Appendix:LSU4.9 vs LSU4.2:




lambda alue: lsu 4.2: lambda = 0.65 ~ ∞ lsu4.9: lambda = 0.65 ~ ∞

Tarkkuus:
LSU 4.2 on tarkka vain keskialueella~~1 ja vähän rikkaalla(0.8.1.0lambda)

LSU4.9 on tarkka koko alueella (rikas ja laiha) sekä mittausalue on laajempi. Esim lambda -alue 1.5-3.0 on mahdollista mitata!

Vasteaika:Nopeampi
Ohuempi anturielementti tekee LSU 4.9 anturista tarkemman ja nopeamman dynaamisissa olosuhteissa.

Lämmitysteho: LSU4.2 10W,epäkeskeinen lämmitin, kun taas LSU 4.9:ssa 7.5W on keskitetty lämmitin, mikä parantaa tehoa ja hyötysuhdetta.

Kalibrointi: LSU4.2 Tarvitaan ilmalla.

LSU4.9 (Automaattinen tai manuaalinen)LSU4.2 on altis referenssihapen epäpuhtaisuuksille (characteristic shift down),tarvitsee kalibrointia. LSU4.9 käyttää referenssi "pumppusolua" referenssihapen sijaan. Ei tarvetta ilmakalibroinnille.
Nernst solun vastus vs. lämpötila 80Ω↔750℃ 300Ω↔790℃ LSU4.9:lla on suurempi resoluutio sisäisen vastuksen suhteessa lämpötilaan: tarkempi lämpötilamittaus ja lämmittimen ohjaus ->tarkempi mittaus.

Lämmitysaika:LSU 4.2 pitkä. LSU4.9 lyhyt.lämpenee nopeasti, lambdaohjaus voi olla toiminnallinen jo lämmitysvaiheessa!.

Luotettavuus:Parannettu luotettavuus LSU4.9 on ylivoimainen verrattuna LSU4.2 luotettavuuden ja käyttöajan suhteen
Bosch suosittelee LSU4.9 kaikille OEM valmistajille
Bosch käyttää LSU4.9 omissa laajakaista seosmittauslaitteissa

Lainattu saab clubin sivuilta

Edullisin 4.9 tais viimeksi löytyä FMI sivustolta 88€:lla.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2019, 07:55:40 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #245 : 21.09.2019, 10:35:13 »
dynossa oli ennen lc1 ja eikö siinä oo 4.2 anturi. ei siinä muistaakseni koskaa mennyt antureita vaihtoon. ohjaimia kylläkin hajos 2kpl
LC-1 on 4.2 anturi ja niin on vanhemmassa MTX-L:ssäkin. Tiiä missä vaiheessa vaihtui, mutta ainakin uudempi MTX-L Plus on 4.9 anturilla. Aikanaan Innovaten paketissa tuli matala kierreholkki anturille ja useamman vuoden se on ollut pitkä. Oisko sillä yritetty saada lisää kestoikää anturille. En muista, että itellä ois menny yhtään anturia rikki vaikka oon puolittanut kierreholkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #246 : 25.09.2019, 22:58:06 »
LSU4.9 vain hyvää kokemusta, tommonen PLX SM-AFR DM-6 (Gen4) löytyy, käynnistyksen jälkeen ei montaa sekuntia mene, kun alkaa jo näyttämään seoksia, vapari ja anturi on pakoputkessa auton alla, ennen alkuperäistä lambdaa.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #247 : 22.10.2019, 20:22:22 »
samaa koodia error8 anto mulla innovate lc2. mulla hyllyssä on ainaki 3 ellei jopa 4 rikkinäistä anturia. harraste dyno käytössä vuoden välein joutuu vaihtaa uuuden eli tulee väehmän km ku sulla.

ostin testiin aem mittarin ja kokeilin siihe näitä antureita mikkä antaa innovateen error 8 vikakoodin kas kummaa ne heräs henkiin aem mittarissa. on ainaki varaantureita nyt :D

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1112
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #248 : 26.11.2019, 06:45:47 »
1-2 kpl LC-1 4.2 on hajonnut aikanaan. Nyt uusi MTX-L+ antaa noita e8 ja 22.4 AFR virheitä, vaikka ajettu vain jokunen tuhat km  >:(. Vanhempi MTX-L on toiminut ok.

Nyt on tarpeeksi rahaa syyhdetty Innovatelle ja en niitä enää osta. Seuraava on AEM. Eikös tuossa 30-0300 ole 0-5v analogilähtö jolla voi ohjata ECUa..

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #249 : 01.12.2019, 21:57:36 »
Eikös tuossa 30-0300 ole 0-5v analogilähtö jolla voi ohjata ECUa..

On. Ja mitä ns. markkinoita seurannu niin hinta-laatusuhteeltaan hyvä. PLX myös hyvä, mutta jos haluaa parhaan, niin Ecotrons myy sellaisen:

https://www.ecotrons.com/accurate_lambda_meter/

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #250 : 02.01.2022, 13:21:46 »
Seuraava on AEM. Eikös tuossa 30-0300 ole 0-5v analogilähtö jolla voi ohjata ECUa..

mulla on dynossa AEM 30-0300. nyt on parilla autolla tehnyt sen että analogia ulostulo 0-5V ei toimi mikä on kytkettynä dynon tiedonkeruun. onko tuo semmonen että jos akun jännite menee liian alas ni ulostulo ei toimi. mulla tulee irto akusta sähkö AEM:lle autoille mihin ei saa kytkettyä auton sähköjärjestelmään

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 259
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #251 : 06.01.2022, 20:43:20 »
Innovaten LC1 lakkas tänään pelittämästä. Toimi aluks ok ja sitten parin tunnin päästä kun lähdin uudestaan niin edes ledi ei puhu mitään? Onko ideoita?

Välillä on tehnyt sillain että joutunu käyttään virrat pois ja takas että alkanut pelittään.
Nyt ei auta mikään,koitin suoraan akkuunkin ja kävin kaikki johdot läpi ja oli ok.

Ledi syttyy sillon kun ottaa ohjaimen sinisen ja valkoisen johdon pois maista. Ja sammuu kun nappia painaa eli ledi lienee ok?

Koko paketti on kyllä vanha mutta vasta pari viikkoa ja alta 500km ajettu niin luulis vähän pitempään kestävän?

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #252 : 06.01.2022, 23:58:39 »
Innovaten LC1 lakkas tänään pelittämästä. Toimi aluks ok ja sitten parin tunnin päästä kun lähdin uudestaan niin edes ledi ei puhu mitään? Onko ideoita?

Välillä on tehnyt sillain että joutunu käyttään virrat pois ja takas että alkanut pelittään.
Nyt ei auta mikään,koitin suoraan akkuunkin ja kävin kaikki johdot läpi ja oli ok.

Ledi syttyy sillon kun ottaa ohjaimen sinisen ja valkoisen johdon pois maista. Ja sammuu kun nappia painaa eli ledi lienee ok?

Koko paketti on kyllä vanha mutta vasta pari viikkoa ja alta 500km ajettu niin luulis vähän pitempään kestävän?

mulla hajos pari kipaletta lc1 dynossa, en koskaan saanut niissä toimii lediä ja nappia ja oli uusia. dyno harraste käytössä ni voit kuvitella mitä tuli km yhelle. eka pimeni kokonaa ja toinen jumitti jotain lukua näyttään koko ajan.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 259
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #253 : 07.01.2022, 08:16:35 »
mulla hajos pari kipaletta lc1 dynossa, en koskaan saanut niissä toimii lediä ja nappia ja oli uusia. dyno harraste käytössä ni voit kuvitella mitä tuli km yhelle. eka pimeni kokonaa ja toinen jumitti jotain lukua näyttään koko ajan.

Eli vainaa on siis.

Mikä olis kohtuu halpa korvaaja?
Sais toimia tolla samalla LSU4.2 anturilla,mittarina on nyt semmone innovaten viisarillinen.


Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #254 : 07.01.2022, 10:49:39 »
Eli vainaa on siis.

Mikä olis kohtuu halpa korvaaja?
Sais toimia tolla samalla LSU4.2 anturilla,mittarina on nyt semmone innovaten viisarillinen.

en tiiä mikä olis. ite ostin lc2 se toimi muuten mutta antureita meni dyno käytössä vuoden/parin välein. laittoin sitte kilpaautoon sen uudella anturilla ja siinä se toiminut nyt ainaki vuoden. dynossa on AEM 30-0300 nykyään. lc2 ja AEM käyttää 4.9 anturia

 

Ateho  Elekma