Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: voimavolvo - 19.01.2011, 22:48:10

Otsikko: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: voimavolvo - 19.01.2011, 22:48:10
Jälleen yleistä pohdintaa ja kyselyä. Olen kyl lueskellu (ja tuun lukemaan) jonnin verran mm. tältä ja vanhalta foorumilta yleisesti vinokoneen virittelyistä. Loistava muuten tuo Penkkitopic!

Veikkaan et täällä löytyy muitakin "pikkulohkon" omistajia, joita ainakin pikku piristys kiinnostaa. Itellä ei tosiaankaan ole aikeissa ennen yleistä jakopää/kansipahviremppaa availla toimivaa konetta mut kiinnostusta virittelyyn sopivan tilaisuuden tullen on. Nyt ei silti haeta mitään F-ryhmän kärkitehoja. Niitä isompia tehoja saa isolla rahalla. Ja kyllä tiedän et "isolohko" olis parempi aihio mut kun sitä ei ole eikä tule niin olkoon. Myöskin kansi saa pysyä sinä mikä on (530). Tiedän myöskin sen et tuo "vähäpäästöisyys" on kirosana virittäjälle ja tulee rajoittamaan hommaa ainakin jossain pisteessä.

Tehoahan 200f löytyy (tai on ehkä löytynyt) n. 111 hv ja puristukset 10:1 ja nokka ilmeisesti M, kansi on 530. Tästä ois kiva vähä nousta tai edes päästä alkuperäselle tasolle.  :2funny:

Itseasiassa lähinnä kiinnostaa noi kansi- ja nokkahommat (ja niiden suuntaa antavat hinnat). Imu- ja pakosarjan vaihto ei käsittääkseni ole tarpeellista alle 150-160 hv tehoilla? Eikös ne sen verran virtaa about. Ruisku pysyy luonnollisesti LH 2.4. Pikkuvirityksiä nyt sitten on nämä viskon pois heivaamiset ja vaparisuodatin sekä mahollisimman vapaasti virtaava katiton rööri.

Tätä tullu vähän lueskeltua: http://www.metsys.fi/ana/VolvonKansi.html (http://www.metsys.fi/ana/VolvonKansi.html)

Kiinnostaa ihan perusasiat eli lähinnä esim. törmäyksen vaara. Täähän ei oletettavasti ole vapaasti pyörivä kone?  :-[
Paljonko kantta uskaltaa laskea vakio M nokalla? Entä jos vaihtaa mahdolliseen ääripäähän eli K nokkaan? Vai käykö venat volvon omilla nokilla "lähelläkään" mäntää?

Vesikanavien koko ilmeisesti myös rajottaa höyläystä (0.5mm, isot vesikanat ja b230). Oletettavasti 530 sisältää pienet vesikanavat ja kyseessä muutenkin b200 lohko.
Tietty paukkujakaan ei rajattomasti voi nostaa. Tuon yllä olevan linkin mukaan 1.25mm paukut kasva n. 11:1 paikkeille mikä kuullostaa hyvältä. Missähän vaiheessa tän suhteen tulee vakio mäntien raja vastaan?

Kestääkö tällöin kansipahvina edelleen vakiopaffit (paksuus 1.25mm?) vai pitääkö olla reisinki ja mitähän halkasijaa/paksuutta mahollisesti?
Kanavien työstö varmaan jäis ihan siistimiseen.

Sitten nuo volvon nenät. Kuinkaha paljon K-nokka vaikuttaa päästöihin? Paljonko tehoalue muuttuu? Muutkin "kireemmät" nokat kiinnostaa mut K-nokka tietty eroais kaikista eniten tuosta M:stä. Joutuuko tuolta venttiilikoneistosta vaihtamaan mitään muuta nokan lisäksi?
Mitähän vielä. Ainakin suuntaa antavia hintatietoja ois kiva saada kannen laskusta, kanavien siistimisestä (ellei ite uskalla), käytetyn nokan sopiva hinta.

Jatkakaa/kertokaa  8)
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: googe 2.0 - 20.01.2011, 09:12:05
Ainakin suuntaa antavia hintatietoja ois kiva saada kannen laskusta, kanavien siistimisestä (ellei ite uskalla), käytetyn nokan sopiva hinta.

Kansiremppa oli itellä: työt n. 400e, nokka 93,70e ja kaikkea kivaa. Yhteensä tonni.
Kun avaat koneen ja huomaat pykälän sylintereissä, niin kustannuksiin tulee toinen tonni ja vähän päälle.
Putkistoon ja kaikkeen sekalaiseen mitä ei edes ymmärrä uppoaa vielä yksi tonni.

Eihän tämä kannata eikä tässä ole mitään järkeä, mutta hauskaa tottakai. Jos olet riippuvainen auton liikuttelukyvystä, hanki toinen (B23/B230) harrastelua varten. Ehkä jopa suoraan turbolla ja kevyimmillä päästörajoilla.

Tämä Turbobricksin keskustelu varmaankin kiinnostaa: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=110700&highlight=b230f+quench

"Oma" resepti:
Itse pörräilty kannesta pykälät pois ja pakokanavat peiliksi
R -seetit
Kolmikulma venttiilit
1mm kannesta pois
Hiottu nokka -> kaikenlaista lisäkulua ja harmia, mutta jännää on...
Uusi vesipumppu
Säädettävä nokkapyörä (jep olen pelkuri, enkä sittenkään uskalla olla ilman sokkaa)
--------------------Tässä mennään tällä hetkellä
Uusi öljypumppu
Uusi huohottimen putki lohkon sisälle
Poraus suoraan 96,61mm
Uudet männät 2,2mm tai 0,6mm montulla
Laakerointi
Ehkä uudet kanget (jos koneessa sattuu olemaan 9mm)
Ruisku ja sytytys on vielä täysi kysymysmerkki.
Lopullisena lopputuloksena tulee lopulta olemaan selvää, että rahat meni ja kourassa on vanha kulunut öljypumppu. Mikään muu ei ole varmaa :).
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: JuHaU - 20.01.2011, 15:54:31
Kannen plaanaus / madallus täälläpäin noin 40 € sis alv.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: The_OttoB - 20.01.2011, 16:09:29
Joo. Viritetty B200 tuntuu siltä, että ykkösellä ja kakkosella tuntuu liikahtavan kivasti. Kolmosella sitten ei olekkaan mitään. Turbokoneita saa kaikkine hiluineen tonnin paikkeilla.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: hevonen - 20.01.2011, 16:16:57
Joo, myy tuo jollekin jos onnistuu, osta sitten se turbo. Tulee oikeasti potkua eikä tarvii laittaa rahaa kaivoon... :P

En nyt vaan mitään muuta järkevää osaa neuvoa.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: voimavolvo - 23.01.2011, 18:18:20
Kiitosta vaan vastauksista mut turbo on turbo ja vapari on vapari...

Ilmasin itteäni ilmeisesti vähän väärin. Nyt en varsinaisesti ollu kiinnostunu siitä mikä on järkevintä. Se on tiedossa jo valmiiks että turbo vie kustannustehokkuudessa vaparin kuus muna.
Tarkotus oli kysellä noita joitakin mieltä vaivaavia perusasioita ja esim. sitä et kuinka kallista toi vaparin pienempikin virittäminen oikeasti on.

Tiedän kyllä et sieltä löytyy tietoa saada noihin kysymyksiin vastaukset.  O0

Joo. Viritetty B200 tuntuu siltä, että ykkösellä ja kakkosella tuntuu liikahtavan kivasti. Kolmosella sitten ei olekkaan mitään. Turbokoneita saa kaikkine hiluineen tonnin paikkeilla.
Ei se mitään. Lähinnä siltä se tuntuu nytkin.  :2funny:
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: miikel - 26.01.2011, 12:18:26
Itse olen kyseisen koneen viritystä harrastanut tämän verran
Kansi portattu 530
R-seetit
Kuplavolkkarin jäykät venttiilinjouset
Kannesta 1.5mm pois
Nokka hiottu 310astetta ja 12.5mm nostolla, jotta sopisi on venttiilinvarren päissä kuplavolkkarin venttiilinvarrensuojakupit
Pakosarja 4-2-1
Imusarja lh 2.4 vakio
Ruiskutusta ja sytytystä ohjaa megasquirt 1v2.2
Suuttimet T5 volvon
Huohotus rakannettu uusiksi
Säädettävä nokkapyörä
2.3 turbovolvon kytkinlevy ja asetelma vaihdettu
5kiloo kevennetty pottapyörä
m47 loota.

Jotain saattoi unohtuakkin ???

Seuraavaa konetta rakentelen
B21 moottori,
purisus-suhde sinne 8 tietämiin,
tallin perukoilta garretti ahtamaan, varmaankin ahdot ainakin kilon luokkaa
alkuu ainakii a nokka,
b230 turbovolvon kytkinlevy/asetelma,
5kiloo kevennetty pottapyörä,
kuplavolkkarin jäykät venttiilinjouset,
perään lukko mallia kemp,
monikulmaseetit,
kevyesti portattu kansi,
päätyjakaja vaihtuu lohkojakajaan,
ruiskutusta ja sytytystä ohjaamaan megasquirt 1v2.2 hires koodilla ja suuttimiksi t5 volvon 410cc/min
laatikkoja varuilla pari m47:aa ja mitä kivaa nyt keksii
Tästä koneesta olisin kiinnostunut tietämään jotain tehoarviota?
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: estate - 26.01.2011, 15:00:09
Kiinnostaa ihan perusasiat eli lähinnä esim. törmäyksen vaara. Täähän ei oletettavasti ole vapaasti pyörivä kone?  :-[
Paljonko kantta uskaltaa laskea vakio M nokalla? Entä jos vaihtaa mahdolliseen ääripäähän eli K nokkaan? Vai käykö venat volvon omilla nokilla "lähelläkään" mäntää?

Vesikanavien koko ilmeisesti myös rajottaa höyläystä (0.5mm, isot vesikanat ja b230). Oletettavasti 530 sisältää pienet vesikanavat ja kyseessä muutenkin b200 lohko.
Tietty paukkujakaan ei rajattomasti voi nostaa. Tuon yllä olevan linkin mukaan 1.25mm paukut kasva n. 11:1 paikkeille mikä kuullostaa hyvältä. Missähän vaiheessa tän suhteen tulee vakio mäntien raja vastaan?

Kestääkö tällöin kansipahvina edelleen vakiopaffit (paksuus 1.25mm?) vai pitääkö olla reisinki ja mitähän halkasijaa/paksuutta mahollisesti?
Kanavien työstö varmaan jäis ihan siistimiseen.

Sitten nuo volvon nenät. Kuinkaha paljon K-nokka vaikuttaa päästöihin? Paljonko tehoalue muuttuu? Muutkin "kireemmät" nokat kiinnostaa mut K-nokka tietty eroais kaikista eniten tuosta M:stä. Joutuuko tuolta venttiilikoneistosta vaihtamaan mitään muuta nokan lisäksi?
Mitähän vielä. Ainakin suuntaa antavia hintatietoja ois kiva saada kannen laskusta, kanavien siistimisestä (ellei ite uskalla), käytetyn nokan sopiva hinta.

Jatkakaa/kertokaa  8)

Ei ole vapaasti pyörivä. Omilla nokilla uskaltaa ottaa ainakin 2,5 milliä kannesta pois ja ei osu venat mäntiin mutta kannattaa tarkistaa esim. muovailuvahan avulla, jaon kyllä pitää olla justiin eikä melkeen kohdallaan. Kannesta kärsii höylätä sen 2,5-3,0 milliä ilman vesikanavien puhkeamista. On kokeiltu 2,3:ssa konessa, 398 kannesta 3,0 mm pois ja puristussuhteeksi 16:1 => kansipahvi lojahti, vesikanavissa ei merkkejä vaurioista.

B200 vakio männät kestää vapaasti henkivässä koneessa sen mitä siitä saa irti. Toki järjettömällä puristussuhteella tai yli 10000 kierroksella (vakio nokalla ja jousilla ei tosin saa kiertämään niin paljon) voi mäntä antautua.

Vakio kansipahvi kestää kunhan on Victor Reinz tai Elring. Sama pahvi turboissa ja kestää niissäkin. Itse en ole saanut rikki kuin järjettömällä puristussuhteella. Paljonkohan pitäisi olla ahtoja, että vastaisi vaparin 16:1 puristussuhteella syntyvää sylinteripainetta?

Vakionokista K on varmaankin paras, alavääntö vähän kärsii mutta sillä saa tapahtumaan sentään jotain yli 3000 kierroksella. A-nokkakaan ei ole huono vaihtoehto. Vakionokilla ei tarvitse tehdä mitään muutoksi venttiilikoneistoon, ihan bolt on –homma. Välykset kannattaa tarkistaa mutta yleensä ei tarvitse säätää kun vaihtaa vakionokan johonkin toiseen vakionokkaan. Millään vakionokalla noista maamoottoreista ei kyllä tule mitenkään virkeitä, vaatii vähän muitakin muutoksia jos haluaa, että veto ja laulu jatkuu kierrosten loppuun asti.

Kanavat on helppo siistiä itse. Paineilmavinku tai sähköporakone ja siihen hiomakivi ja mahdollisesti alumiinin jyrsimiseen tarkoitettu terä. Imu- ja pakosarjat pitää kohdistaa kanaviin, alun perin voi olla isojakin pykäliä. Vakionokasta ei montaa kymppiä kannata maksaa, satasella kun saa jo hiottuja nokkia. Yksi vaihtoehto on vakionokasta hiottu vähän isommalla nostolla tehty nokka. Kannattaa teettää A-nokasta. Hiominen maksaa noin satasen, lisäksi tarvisee ventiilien päähän ns. lash capit, maksavat luokkaa 25 rahaa. Sitten vähän jäykemmät venttiilinjouset, esim. kuplan kilpajouset menevät suoraan ja ovat vähän jäykemmät, hintaa niillä on kolmisen kymppiä.

Vakio jäähdytyspuhallin kannattaa heittää mäelle ja korvata sähköisellä, tulee noin 10 hevosvoimaa ja kone hieman herkistyy. Vauhtipyörästä olisi hyvä ottaa vähän painoa pois, tuossa B200:ssa on raskaampi "pottapyörä" painaa toistakymmentäkiloa jos en väärin muista. Tulee moottoriin kummasti lisää herkkyyttä kun saa pyörivää massaa vähemmäksi, kovin  paljon tuosta pottapyörästä ei tosin saa pois mutta muutaman kilon kumminkin.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: voimavolvo - 26.01.2011, 17:55:55
Kiitos ja kumarrus vastauksista!  P>

Selkis hommat kertaheitolla. Eri juttu tullaanko niitä koskaan tekemään.   :buck2:

by the way. millasia putkistoja nuissa rallipeleissä yleensä on pakosarjan jälkeen. 2.5" vai 3" ja tyyliin yks isompi läpivirtaava änkkä? mun tapauksessa ny riittää kyllä tuo 2", yks läpivirtaava + puoliks läpivirtaava ;D
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Juzi - 27.01.2011, 01:26:26
Ei ole vapaasti pyörivä. Omilla nokilla uskaltaa ottaa ainakin 2,5 milliä kannesta pois ja ei osu venat mäntiin mutta kannattaa tarkistaa esim. muovailuvahan avulla, jaon kyllä pitää olla justiin eikä melkeen kohdallaan. Kannesta kärsii höylätä sen 2,5-3,0 milliä ilman vesikanavien puhkeamista. On kokeiltu 2,3:ssa konessa, 398 kannesta 3,0 mm pois ja puristussuhteeksi 16:1 => kansipahvi lojahti, vesikanavissa ei merkkejä vaurioista.
Toimiiko vakio jakohihna ja kiristin viellä, jos riipasee 3mm pois kannesta ja/tai lohkosta?
Mulla on tekeilllä vapari vinokone mihin aattelin laittaa reilusti puristuksia ja polttoaineeks e85.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: estate - 27.01.2011, 09:36:22
Toimiiko vakio jakohihna ja kiristin viellä, jos riipasee 3mm pois kannesta ja/tai lohkosta?
Mulla on tekeilllä vapari vinokone mihin aattelin laittaa reilusti puristuksia ja polttoaineeks e85.
Ei toimi omalla jakohihnalla, ei saa kiristettyä. Fordin 2 litrasen OHC:n 122 hampaista remmiä olen käyttänyt, on hampaan lyhyempi kuin Volvon remmi, omalla kiristimellä.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Juzi - 27.01.2011, 10:32:31
Ei toimi omalla jakohihnalla, ei saa kiristettyä. Fordin 2 litrasen OHC:n 122 hampaista remmiä olen käyttänyt, on hampaan lyhyempi kuin Volvon remmi, omalla kiristimellä.
Jees. Näin mää olen ymmärtänytkin.
Taidan siis laittaa pyöreehampaset jakopäänhilut ja säädettävän nokkapyörän myyntiin.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: järviin - 31.01.2011, 17:19:50
Ei toimi omalla jakohihnalla, ei saa kiristettyä. Fordin 2 litrasen OHC:n 122 hampaista remmiä olen käyttänyt, on hampaan lyhyempi kuin Volvon remmi, omalla kiristimellä.
Mitä sanon auton malliksi varaosatiskillä, kun tilaan tuollaisen hihnan?(ne kun tenttaa aika tarkkaan) Onko hammastuksen malli sama kun volvon omassa?
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Sjtv - 31.01.2011, 18:32:05
Sano vaikka että se on kahen litran ohc sierra.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: estate - 31.01.2011, 18:40:28
Ite oon pyytäny vm -85 2 täppä nolla riesan remmin ja oikea on tullut ;D  Myös takavetoisen 1,3:n ladan remmi käy, taitaa itseasiassa olla samalla varaosanumerolla kun foortin hihna. Foortin remmi on pyöreä hampainen ja hampaan profiili on 0,3 mm korkeampi kuin vinokoneessa mutta ei ole ollut mitään ongelmia ja on ollut useammassa koneessa itsellä ja kavereilla.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Juzi - 31.01.2011, 20:20:36
Foortin remmi on pyöreä hampainen ja hampaan profiili on 0,3 mm korkeampi kuin vinokoneessa mutta ei ole ollut mitään ongelmia ja on ollut useammassa koneessa itsellä ja kavereilla.
Pyöreähampainen wat.
Mulle on kaikki sanonu, että vastaa vinokoneen ns. vanhaa mallia. Noh emmie sit myy tota säädettävää nokkapyörää.
Ite on ole tosiaan viel kerennny tota hihnaa hakemaan.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: estate - 01.02.2011, 10:25:09
Joo vanhempaan volvon malliin sopii. Ei niissä hampaiden profiilissa suurta eroa ole, hihnapyörien hampaat ovat saman malliset volvossa ja foortissa. Tuolla hihnojen profiilit: http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/docs/produkte_programm_uv.pdf#page=16 (http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/docs/produkte_programm_uv.pdf#page=16) ja mitoilla http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/autofahrer/produkte_riemen_synchrobelt_en.html (http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/autofahrer/produkte_riemen_synchrobelt_en.html) Volvossa LA ja foortissa LAR. Hihnapyörien profiili vaihtuu pyöreäksi HTDA tyypiksi volvossa -93 , siitä ei ole kokemusta soveltuuko foortin remmi niille hihnapyörille.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: järviin - 01.02.2011, 21:14:23
Onhan tuolla CT637, joka on kaksi hammasta lyhkäsempi, millin kapeampi, mutta samalla hammasprofiililla.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: estate - 02.02.2011, 16:08:00
Onhan tuolla CT637, joka on kaksi hammasta lyhkäsempi, millin kapeampi, mutta samalla hammasprofiililla.
Joutuu sitten tekemään kiristimelle jotakin jos kahta hammasta lyhyemmän remmin meinaa laittaa (tai ottamaan kannesta ja lohkosta aika paljon pois). On meinaan jo tuo foortin hihna tiukka asentaa jos kannesta ja/tai lohkosta on otettu alle kaksi milliä pois. Kolmen millin kannen laskulla foortin remmi on justiin passeli. Se hihnan hampaiden profiilin muutos ei tosiaan haittaa mitään, koska foortin pyörissä on samanlaiset hampaat kuin vinokoneessa.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: järviin - 11.02.2011, 14:49:56
Joo, tänään tuli KG-trimningiltä paketti, ja näköjään sierran 122 hampaista hihnaa nekin myy vinokoneeseen.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Juzi - 12.02.2011, 03:29:03
Okei joo.. Elikkäs ei se foordin hihna käy vinokoneen uusille (92-?) rattaille vaan vain niistä vanhempiin koneisiin/rattaisiin.
Estate vois olla tarkempi puheissaan.  :nohnoh
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: WEBERMAN - 12.02.2011, 09:02:20
Kiitos ja kumarrus vastauksista!  P>

Selkis hommat kertaheitolla. Eri juttu tullaanko niitä koskaan tekemään.   :buck2:

by the way. millasia putkistoja nuissa rallipeleissä yleensä on pakosarjan jälkeen. 2.5" vai 3" ja tyyliin yks isompi läpivirtaava änkkä? mun tapauksessa ny riittää kyllä tuo 2", yks läpivirtaava + puoliks läpivirtaava ;D


2,5-3" ja keskip. kannattaa rakentaa jos ei halua pauketta kunnella kaasua löysättäessä ja sitten jos H-nokkaa käyttää niin ei ole todellakaan vp. Venttiilinvälykset voi joutua säätämään muuten vain asentaa paikoilleen. Sen LH.n toiminnasta en sitten tiedä jos joutuu muuttamaan yksikköä tms. pitemmälle mennessä.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: estate - 12.02.2011, 20:40:19
Okei joo.. Elikkäs ei se foordin hihna käy vinokoneen uusille (92-?) rattaille vaan vain niistä vanhempiin koneisiin/rattaisiin.
Estate vois olla tarkempi puheissaan.  :nohnoh
En ole sanonut, että sopii uudemman mallin hihnapyörille.

Ottaa silmän käteen hän ja lukee mitä kirjoitin aiemmin:
Joo vanhempaan volvon malliin sopii.
.......
Hihnapyörien profiili vaihtuu pyöreäksi HTDA tyypiksi volvossa -93 , siitä ei ole kokemusta soveltuuko foortin remmi niille hihnapyörille.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Juzi - 13.02.2011, 04:34:24
En ole sanonut, että sopii uudemman mallin hihnapyörille.

Ottaa silmän käteen hän ja lukee mitä kirjoitin aiemmin:
Jos sanot, että käy uudempaan.
Foortin remmi on pyöreä hampainen ja hampaan profiili on 0,3 mm korkeampi kuin vinokoneessa mutta ei ole ollut mitään ongelmia ja on ollut useammassa koneessa itsellä ja kavereilla.
vaikka mulla ois kuinka siltmä irti päästä niin ei ole paha ymmärtää mitä tuossa kirjoitatat.
Voidaan lupuksi todeta tähän, että ford vitun ohc remmi ei not nej ole pyöreähampainen.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: estate - 13.02.2011, 13:54:16
Jos sanot, että käy uudempaan.vaikka mulla ois kuinka siltmä irti päästä niin ei ole paha ymmärtää mitä tuossa kirjoitatat.
Voidaan lupuksi todeta tähän, että ford vitun ohc remmi ei not nej ole pyöreähampainen.

muoviämpäri niin en missään ole sanonut, että foortin remmi sopii uudempaan volvon jakopäähän. Kirjoitin kylläkin, että se foortin remmi on pyöreillä hampailla ja hampaan korkeus on hieman eri kuin kenokoneessa. Kannattaisi varmaan mennä vielä kouluun opettelemaan luetun ymmärtämistä.
Onhan se foortin remmi pyöreä hampainen. Muutaman foortin remmin oon asentanut kenokoneeseen ja jos ei se ole pyöreillä hampailla niin maapallokin on sitten varmaan kuutio. Katto tuolta contitechin sivuilta profiilit niin näet että volvossa (vanha malli) on täysin kantikas hammastus ja foortissa pyöreät hampaat.

Kannattaisi varmaan lukea ne kirjoitukset kokonaan eikä sieltä täältä pomppien. Tuollaisen kirjoitin jo aiemmin:
Joo vanhempaan volvon malliin sopii. Ei niissä hampaiden profiilissa suurta eroa ole, hihnapyörien hampaat ovat saman malliset volvossa ja foortissa. Hihnapyörien profiili vaihtuu pyöreäksi HTDA tyypiksi volvossa -93 , siitä ei ole kokemusta soveltuuko foortin remmi niille hihnapyörille.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: WEBERMAN - 13.02.2011, 16:00:04
Älkää nyt pojat tyhjästä kinatko. :)
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Juzi - 13.02.2011, 17:10:33
Älkää nyt pojat tyhjästä kinatko. :)
No ei.
Jakohihna asia tuli varmasti kaikille jo selvemmäksi.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: The_OttoB - 13.02.2011, 18:04:21
The Hihnainsinööri evp sanoo

estate - Juzi
   1     -   0


Tossa  vanhassa on L-jako ja uudemassa 8MM HTD, luulisin....
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Juzi - 13.02.2011, 19:19:29
The Hihnainsinööri evp sanoo

estate - Juzi
   1     -   0


Tossa  vanhassa on L-jako ja uudemassa 8MM HTD, luulisin....
Mitähän vittua sinäkin selität.
Edelleen voin väittää, että jos se foordin remmmi on pyöreähamapinen niin mää oon vaikka kurpitsa. Paljon lähempänä sitä volvon kantikasta kuin pyöreää hammastusta.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: The_OttoB - 13.02.2011, 22:05:09
Mitähän vittua sinäkin selität.
Edelleen voin väittää, että jos se foordin remmmi on pyöreähamapinen niin mää oon vaikka kurpitsa. Paljon lähempänä sitä volvon kantikasta kuin pyöreää hammastusta.



Vanha on L-jako, jotain 9,5 mm (3/8 tjsp) ja uudempi HTD 8 mm jako.

Jako ja hammasprofiili on kaksi eri asiaa.

Hampaan (sivu)profiili ovat erilaisia hihnassa ja pyörässä, ts hihna ei YLEENSÄ täytä pyörässä olevaa koloa kokonaan. Siksipä pienet poikkeamat profiilissa ei aina aiheuta ongelmia.

Sitä tässä koitetaan selittää.


Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: JuHaU - 13.02.2011, 22:09:05
Mitähän vittua sinäkin selität.
Edelleen voin väittää, että jos se foordin remmmi on pyöreähamapinen niin mää oon vaikka kurpitsa. Paljon lähempänä sitä volvon kantikasta kuin pyöreää hammastusta.

Oli muuten sitten viimeinen V sana foorumilla asiatopikeissa. Nyt mietititään mitä tuli sanottua ja luetaan ajatuksella, mitä muut kommentoi.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: googe 2.0 - 10.03.2011, 15:18:00
Tässä ketjussa on ollut paljon puhetta jakoremmistä ja höylätystä vinokoneen kannesta.

Omasta kannesta on otettu vähän päälle 1mm ja sovittelin vakio hihnaa paikoilleen. Se meni paikoilleen oikein mukavasti, mutta kireys vähän epäilyttää. Hihnaa saa käännettyä pitkältä sivulta yli 90 astetta ja tuntuu muutenkin aika löysältä.

Mikä on sopiva hihnan kireys ja miten sen saa mitattua? Vai onko suoraan joku nyrkkisääntö ja yhden hampaan lyhyempi hihna haettava kaupasta?

Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: InlineFour - 11.03.2011, 20:23:06
Hyvä nyrkkisääntö on että hihna kääntyy juurikin sen 90 astetta, muttei sen yli.
Itsellä samoja kuin sinulla otettu kannesta, ja vakiohihnalla on ihan hyvä.
Huomioi että jos kasasit vanhalla jakopään kiristimellä, ja jousen välissä on ollut pidäkenaula tjsp.,
voi jousi olla jo kuoleentunut. Siinä tapauksessa joutuu itse vääntämään
esim. rautakangella sitä kiristintä ja laittamaan kiristinmutterin siinä sitten kiinni,
ellei viitsi ostaa uutta kiristintä.

E: Itsellä jää ainakin rullalle vielä hyvin kiristysvaraa, ilman että
rullan epäkesko "pohjaa" eli kiristysvara loppuisi.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: googe 2.0 - 14.03.2011, 08:11:07
Hyvä nyrkkisääntö on että hihna kääntyy juurikin sen 90 astetta, muttei sen yli.
Itsellä samoja kuin sinulla otettu kannesta, ja vakiohihnalla on ihan hyvä.
Huomioi että jos kasasit vanhalla jakopään kiristimellä, ja jousen välissä on ollut pidäkenaula tjsp.,
voi jousi olla jo kuoleentunut. Siinä tapauksessa joutuu itse vääntämään
esim. rautakangella sitä kiristintä ja laittamaan kiristinmutterin siinä sitten kiinni,
ellei viitsi ostaa uutta kiristintä.

E: Itsellä jää ainakin rullalle vielä hyvin kiristysvaraa, ilman että
rullan epäkesko "pohjaa" eli kiristysvara loppuisi.

Kiristin oli tosiaan puristettuna koko konerempan ajan. Täytyy kiristellä manuaalisesti tuohon n. 90 asteeseen.

Jos tuo jousi on kuoleentunut, niin tosiaan uudella jousella sen saisi toimimaan tai sitten laittamalla prikan tai kaksi vanhan jousen ja kiristimen laipan väliin.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: voimavolvo - 17.03.2011, 12:32:34
Kysytään nyt samaan syssyyn noista hihnojen kestoista normaalissa ja kovemmassa käytössä.

Viimesimmän löytyneen merkinnän mukaan hihna olis vaihettu muistaakseni 45-50 tkm sitten ja ihan hyvän näkönen se on viel (taikasanat), mutta jokohan kannattas rupee vaihtaa? Meikäläisen käytössä näin talvella toi b200f on kyllä saanu jenkaa ihan kiitettävästi. Mitkä on volvon omat suositukset vai hihnavalmistajan mukaanko noita katellaan?

Lausuin varmaa taikasanat ja remmi sanoo naps kohta.  :-\
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Jahre - 17.03.2011, 15:26:44
Muistelisin että siinä 90tkm kohdalla se ois ihan hyvä jo vaihtaa. Vaikka eihän tuo hihna paljoa maksa ja vaihtaminen on niin helppoa että voihan sen aikasemminkin alkaa vaihteleen. Vähän turha postaushan tämä oli mutta menkööt ;D
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: WEBERMAN - 07.04.2011, 02:21:23
No. se hihna on max 4v tai 80tkm, jos kyseessä on alkuperäinen, tai täysin vastaava. Tässä tehtaan suosituksetkin vaihtelevat. riippuu aivan siitä, miten usein autolla ajetaan, eli pitkä seisominen ei ole hyväksi. Sitten on nämä pyörien kuluneisuus, kiristinlaakerin ikä, laakerin kiinnileikkautumisia on esiintynyt hyvinkin vähänajetuissa jne..

Näissä lasketuissa nämä asiat vain korostuvat. 8)
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: arpaarpa - 18.04.2011, 23:34:08
itse ajattelin piristää  omaa -88 kolmesatkua (b200f) seuraavalla kokoonpanolla:

-katti ja vakiovaimentimet roskiin ja suoraputki yhdellä simonitsillä takapyörän eteen vas. puolelle
-sähköflekti( nykyinen on ilmeisesti rikki kun pyörii koko ajan kiinteänä)
-A nokka ( nykyinen ilmeisesti M??)
-sitten imuäänet kunniaan eli jonkinsortin "sportti" ilmansuodatin olisi hyvä laittaa myös vanhan likaisen orkkis suodattimen tilalle ?
sitten tietysti voisi ajatella uusia sytytysosia ja sytkän säätöä pikkiriikkisen aikaiselleen?

Ps. miten sais kierrosherkemmäksi?
Ps2. onko peltipakosarjasta mitään hyötyä tai iloa näissä autoissa? ::)
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: The moose - 18.04.2011, 23:49:35
itse ajattelin piristää  omaa -88 kolmesatkua (b200f) seuraavalla kokoonpanolla:

-katti ja vakiovaimentimet roskiin ja suoraputki yhdellä simonitsillä takapyörän eteen vas. puolelle
-sähköflekti( nykyinen on ilmeisesti rikki kun pyörii koko ajan kiinteänä)
-A nokka ( nykyinen ilmeisesti M??)
-sitten imuäänet kunniaan eli jonkinsortin "sportti" ilmansuodatin olisi hyvä laittaa myös vanhan likaisen orkkis suodattimen tilalle ?
sitten tietysti voisi ajatella uusia sytytysosia ja sytkän säätöä pikkiriikkisen aikaiselleen?

Ps. miten sais kierrosherkemmäksi?
Ps2. onko peltipakosarjasta mitään hyötyä tai iloa näissä autoissa? ::)

volvon oma suodatinkotelo ja suodatin on ihan käypäsiä kunhan sinne menee kunnolla ilmaa.

8 hp tulee pelkällä sähköflektin laitolla, amispersdynolla varmaan 75  :o

pakoputkee joku foorumilla on rakennellut ja peltisarjaa kans, sen hyödystä en oikeen tiiä. olisko ollu jotenkin lyhennetty volvon omaa putkee alkupäästä 2-1 kohdilta. vai muistanko väärin?
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: arpaarpa - 19.04.2011, 00:27:46
jaa eli sitä suodatinta ei kannata harkita vaikka minulla onkin tuolla tallissa melko jylhän kokoinen suodatin tyhjänpanttina?
kaveri sano että katin poistolla olisi myös melko radikaalinen voimanlisäys sähköflektin ohella.
jospa sitä saisi noilla piristyksillä jopa 115hevosvoimaa :pomo:
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: googe 2.0 - 19.04.2011, 10:30:49
...sytkän säätöä pikkiriikkisen aikaiselleen?

Mikä on tuon B200F -koneen EZK -boksin numero?

Onko jompikumpi näistä:
0 227 400 146
0 227 400 169
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Tuke - 19.04.2011, 16:02:16
itse ajattelin piristää  omaa -88 kolmesatkua (b200f) seuraavalla kokoonpanolla:

-A nokka ( nykyinen ilmeisesti M??)

Siellä pitäisi olla A-nokka vakiona.

Mikä on tuon B200F -koneen EZK -boksin numero?

Onko jompikumpi näistä:
0 227 400 146
0 227 400 169

Ei kumpikaan, koska 300-sarjassa ruiskuna on LU- tai LE-jet ja sytytyksestä vastaa Renix.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: arpaarpa - 20.04.2011, 02:16:05
Siellä pitäisi olla A-nokka vakiona.

onko noin? pitänee avata koppa ja katsoa jollain peilillä.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: SEN-24 - 22.04.2011, 17:49:17
onko noin? pitänee avata koppa ja katsoa jollain peilillä.

Moro. Mistä kohdasta sen nokan kirjaimen löytää?
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: InlineFour - 22.04.2011, 17:50:59
Moro. Mistä kohdasta sen nokan kirjaimen löytää?

jakajan puoleisessa päädyssä nokan päädyssä stanssattuna
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: The_OttoB - 29.04.2011, 22:57:58
jakajan puoleisessa päädyssä nokan päädyssä stanssattuna

Vain jos jakaja on takana.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: voimavolvo - 30.04.2011, 13:55:13
Kyllä mulla ainakin on L nokka lohkojakajalle ja siinäkin on tuo merkintä siellä takapäädyssä.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Elk - 30.04.2011, 15:58:19
Kyllä mulla ainakin on L nokka lohkojakajalle ja siinäkin on tuo merkintä siellä takapäädyssä.
Jakajan puoleinen pääty nokkaa lohkojakajallisessa on nokan etupää. Oton huumoria taas... :D
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: voimavolvo - 01.05.2011, 20:24:39
Njoo  :D
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: The_OttoB - 05.05.2011, 12:19:33
Oton huumoria taas... :D

Täytyy puuttua jos virheellistä tietoa levitetään!
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: arpaarpa - 10.05.2011, 23:52:26
kylläpä vaimentaa yllättävän paljon ääniä tuo mehukatti putkessa :idiot2: napattiin nimittäin katti pois ja äänet miltein tuplaantuivat, pitänee ostaa jostain toinen simons änkkä  pörisee nimittäin aika kohtuuttomasti.

niiin ja saako siitä varmuutta mikä nokka tuommoisessa vm 88 360 volvossa on?
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: polar - 17.05.2011, 15:03:08
A
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Ari E - 27.05.2011, 21:32:28
jos GLi b200F koneella niin M keppihän sieltä löytyy
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: polar - 01.06.2011, 14:38:28
88 glt:ssä on a-nokka, B200E
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: lisäilma - 25.08.2011, 18:11:00

pakoputkee joku foorumilla on rakennellut ja peltisarjaa kans, sen hyödystä en oikeen tiiä. olisko ollu jotenkin lyhennetty volvon omaa putkee alkupäästä 2-1 kohdilta. vai muistanko väärin?

Moro. En kehtaa uutta topicia pistää pystyyn nii kysäsen tässä. Koneena b200k, tulossa hieman laskettu ja viilattu 530-kansi k-nokalla tai a:sta hiotulla hieman kireemmällä. Weber DGV. Sähköflekti. Kiinnostaisi tuo pakoputkiston muokkaus. Kannattaako ja kuinka paljon lyhentää tuota 2-1 osaa? Entäs vaimentajat?
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Veksi - 25.08.2011, 18:57:43
Moro. En kehtaa uutta topicia pistää pystyyn nii kysäsen tässä. Koneena b200k, tulossa hieman laskettu ja viilattu 530-kansi k-nokalla tai a:sta hiotulla hieman kireemmällä. Weber DGV. Sähköflekti. Kiinnostaisi tuo pakoputkiston muokkaus. Kannattaako ja kuinka paljon lyhentää tuota 2-1 osaa? Entäs vaimentajat?

Olisi kyllä syytä keskittyä imupuoleen. Mulla on ollut noita B200K virityksiä aikoinaan. Parhaiten pelitti B200k K-nokka,40mm tuplat pitkillä imusarjoilla ja 32mm sisäkurkuilla. Alakieroksilla oli vetoa ihan normaalisti. Neljän tonnin jälkeen alkoi laulu. Vakio putkisto'

Pystykaasareilla en saanut pelaamaan kovinkaan hyvin
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: polar - 26.08.2011, 18:09:36
Eli tyhmiä kyselisin aihetta sivuten. Nyt on 3-satkussa le-jetti, rutut n.11, v-nokka ja itse räpelletty/täytetty kansi, 2" putkisto, b-paineet 3,5 bar ja potikka jolla saa huijattua kylmäkäynnistys rikastinta. Vetää ihan kivasti 4-7 krpm, alhaalla aikas kuollut. Olis tossa Weber dgaw jonka sisäkurkut porattu 30mm. Sais kevyemmän vp:n ja sytkäks jonkun muun kuin renixin. Eli olisko niiin että se k-koneen imusarja ahdistaa eikä itse kaasutin, järkee vai ei? Jos kyhäis itse imusarjan ko. kaasarille? Ei tuplia eikä megaa budjettisyistä. Lähinnä mietityttää toi läppä-imm. Kiitos ja anteeksi. ps. B200E
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: lisäilma - 01.09.2011, 12:05:37
Kansiasiaa vielä. Onko kuinka hyödyllistä/tarpeellista koneistuttaa ns. kolmikulmaseetit ja venttiilit, kun ajatellaan ~130hv b200k konetta? Eli pärjääkö vakioistukoilla ja venttiileillä, kun vain siistii kanavat ja kohdistaa sarjat + laskee kantta.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Huikkoster - 01.09.2011, 12:33:59
Ei kannata mitään speciaali seetejä näillä tehoilla. Kunhan vakioventtiilit ovat tiiviit niin riittää :)
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Sittana - 01.09.2011, 18:56:09
Jos virittämään alkaa, niin en mä seetien kohdalla säästelemään alkas varsinkin jos seetit hiotaan muutenki. Säästö ei ole siinä kohtaa enää suuren suuri. Juuri omaan jokkisautoon r-seetit teetätin ja onhan ne ihan jo kauniit katsella ja sormella hieroa  :D
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: HembalanD - 01.09.2011, 18:58:53
Eli tyhmiä kyselisin aihetta sivuten. Nyt on 3-satkussa le-jetti, rutut n.11, v-nokka ja itse räpelletty/täytetty kansi, 2" putkisto, b-paineet 3,5 bar ja potikka jolla saa huijattua kylmäkäynnistys rikastinta. Vetää ihan kivasti 4-7 krpm, alhaalla aikas kuollut. Olis tossa Weber dgaw jonka sisäkurkut porattu 30mm. Sais kevyemmän vp:n ja sytkäks jonkun muun kuin renixin. Eli olisko niiin että se k-koneen imusarja ahdistaa eikä itse kaasutin, järkee vai ei? Jos kyhäis itse imusarjan ko. kaasarille? Ei tuplia eikä megaa budjettisyistä. Lähinnä mietityttää toi läppä-imm. Kiitos ja anteeksi. ps. B200E
Niin oliko se nyt LE jet/B200E vai B200K/kaasutin (cisac?) ?
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: polar - 01.09.2011, 19:33:33
Nyt on LE-jet B200E. Sitä vaan että kannattaisko muuttaa kaasariks toi em. syistä, mm. toi kissanluukku imm. , renix ja pottapyörä? Onhan tolla pysty Weberilläkin kuitenkin penkitetty 150hp? Jos sais vähän herkemmäks ton koneen käytöksen.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: HembalanD - 01.09.2011, 20:09:14
Nyt on LE-jet B200E. Sitä vaan että kannattaisko muuttaa kaasariks toi em. syistä, mm. toi kissanluukku imm. , renix ja pottapyörä? Onhan tolla pysty Weberilläkin kuitenkin penkitetty 150hp? Jos sais vähän herkemmäks ton koneen käytöksen.
Vaihda imusarjaan 65mm kaasuläppä niin loppuu se 55mm(vai oliko 50mm) läpän ahdistus, B234F imusarjasta kaasuläppä ja välipala väliin, pari milliä kairaa imusarjan rungosta reikää sopivaksi.

Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Veksi - 01.09.2011, 20:31:32
Vaihda imusarjaan 65mm kaasuläppä niin loppuu se 55mm(vai oliko 50mm) läpän ahdistus, B234F imusarjasta kaasuläppä ja välipala väliin, pari milliä kairaa imusarjan rungosta reikää sopivaksi.

Oiskohan tuosta hyötyä
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: HembalanD - 01.09.2011, 20:33:45
Oiskohan tuosta hyötyä
Aina voi yrittää, mitään en lupaa
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: polar - 01.09.2011, 23:20:28
Voishan tota kokeilla, ollut joskus mielessä itselläkin toi kaasuläpän suurentaminen. Onko tietoa käykö se kolmisatkun kaasuläpän asntoanturi siihen B234 akseliin suoraan vai vaatiiko jotain patenttia? Tosin eihän siinä "asentoanturissa" ole kuin tyhjäkäynti/täyskaasu asennot, että ei toi nyt mikään varsinainen ongelma ole vaikka ei kävisikään. Voishan tosta vaparissa olla jopa jotain hyötyä.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: HembalanD - 02.09.2011, 08:43:27
Voishan tota kokeilla, ollut joskus mielessä itselläkin toi kaasuläpän suurentaminen. Onko tietoa käykö se kolmisatkun kaasuläpän asntoanturi siihen B234 akseliin suoraan vai vaatiiko jotain patenttia? Tosin eihän siinä "asentoanturissa" ole kuin tyhjäkäynti/täyskaasu asennot, että ei toi nyt mikään varsinainen ongelma ole vaikka ei kävisikään. Voishan tosta vaparissa olla jopa jotain hyötyä.
Eikös se ole sama anturi kun isoissa volvoissakin eli käsittääkseni pitäisi käydä.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: polar - 04.09.2011, 19:38:25
Jos jollain ois laittaa lähikuvaa tosta B234F:n kaasuläpästä niin olisin vähintäänkin kiitollinen... Ja tosta plenumista oon vingutellut runnereiden lähdöt kartioiksi, alunperinhän se on ei niin virtausystävällisen näköinen, ainakin kovasti luulen siitä olleen jopa jotain hyötyä. Tosta raskaasta vauhtipyörästä vielä niin toisaalta sen keventäminen vois huonontaa tilannetta sinänsä kun kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa kierrokset tippuis entistä nopeemmin. Ja autohan on tulossa rokkirallin kardaani luokkaan jossa on 500e myyntipakko, joten en tarvi kommentteja takapihavirittämisestä, koska sitähän tää just on.  :P
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: HembalanD - 05.09.2011, 12:22:43
Jos jollain ois laittaa lähikuvaa tosta B234F:n kaasuläpästä niin olisin vähintäänkin kiitollinen... Ja tosta plenumista oon vingutellut runnereiden lähdöt kartioiksi, alunperinhän se on ei niin virtausystävällisen näköinen, ainakin kovasti luulen siitä olleen jopa jotain hyötyä. Tosta raskaasta vauhtipyörästä vielä niin toisaalta sen keventäminen vois huonontaa tilannetta sinänsä kun kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa kierrokset tippuis entistä nopeemmin. Ja autohan on tulossa rokkirallin kardaani luokkaan jossa on 500e myyntipakko, joten en tarvi kommentteja takapihavirittämisestä, koska sitähän tää just on.  :P
http://s735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/Volvo%20740/?start=0#!cpZZ6QQtppZZ24

Siinä on kuvia kaasuläppä sovelluksesta
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: polar - 05.09.2011, 13:01:46
http://s735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/Volvo%20740/?start=0#!cpZZ6QQtppZZ24

Siinä on kuvia kaasuläppä sovelluksesta

Kiitän!
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Veksi - 06.09.2011, 18:42:27
Tosta raskaasta vauhtipyörästä vielä niin toisaalta sen keventäminen vois huonontaa tilannetta sinänsä kun kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa kierrokset tippuis entistä nopeemmin.

Meinasitko välikaasulla ajella? Vai tuleeko suorakytky?

Omassa 360 rokkimobiilissa 8,5kg littupyörä 13kg potan tilalla. Veto vaihteen vaihdon jälkeen pidetään yllä miedolla nokalla (A tai D) ja B230 alakerralla.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: polar - 06.09.2011, 19:38:31
Toi nyt oli lähinnä, pohtimista toi vp:n paino, Ja ilman muuta laittasin sen isolohkon mut toi budjetti...Alakerralla ajettu 190 000 ja kansi just tehty, niin jos sitä panostas mielumin vaikka alustaan. Itsellä v-nokka vähän aikaistettuna. Kyllähän toi nyt silleen kulkee että kilvissä ollessaan vuosi sitten (keventämättömänä) 9s. 0-100, (iman kemppiä eli vaikeeta), 6s. 80-120 ja 200 helposti mittariin. Uskokoon ken tahtoo ;). Mutta olisin todella kiinnostunut kuulemaan lisää kyseisestä lajista ja varsinkin liittyen kys. olevaan automalliin. Toi munhan on alunperin 88 glt. Omaan makuun hieno luokka, vähän kuin jokkis ennenvanhaan.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: polar - 06.09.2011, 19:52:52
Nyt menee enemmän kun ohi aiheen, mutta kiinnostais alusta, (wattin linkki?), etujouset/iskarit, etuiskareiden yläpäiden laakerointi, etutukivarret (boksaus?), rattiakselin pidennys, vaihdevälien lyhennys, vanteet, vahvikehitsaukset koriin yms. Jos ei ole kovin salaista tietoa niin pistä vaikka YV:nä tai ylläpito sirtäkööt sinne mihin kuuluu?
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: The_OttoB - 07.09.2011, 14:58:28
Voishan tota kokeilla, ollut joskus mielessä itselläkin toi kaasuläpän suurentaminen. Onko tietoa käykö se kolmisatkun kaasuläpän asntoanturi siihen B234 akseliin suoraan vai vaatiiko jotain patenttia? Tosin eihän siinä "asentoanturissa" ole kuin tyhjäkäynti/täyskaasu asennot, että ei toi nyt mikään varsinainen ongelma ole vaikka ei kävisikään. Voishan tosta vaparissa olla jopa jotain hyötyä.

B200:sessa tapahtuu tuskin mitään merkittävämpää kun vaihtaa kaasuläpän isommaksi. Ainakaan itsellä ei ahdistanut B230:sessä, ja siis L-Jetti 360, n. 150 hp.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: polar - 08.09.2011, 04:56:51
B200:sessa tapahtuu tuskin mitään merkittävämpää kun vaihtaa kaasuläpän isommaksi. Ainakaan itsellä ei ahdistanut B230:sessä, ja siis L-Jetti 360, n. 150 hp.

No kai se on sit parempi jättää hyvin toimiva kone rauhaan ja keskittyä muihin asioihin....Silllä 2,5 laatikolla vois jo päästä hitaimpia karkuun :D. Ja ei se alustakaan kai mikään turha investointi olis. Endurance miehet on muuten sovittaneet noihin 240:pin jarrusatuloita, tarkempia ohjeita tohon hommaan?
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: polar - 08.09.2011, 17:39:21
Meinasitko välikaasulla ajella? Vai tuleeko suorakytky?

Omassa 360 rokkimobiilissa 8,5kg littupyörä 13kg potan tilalla. Veto vaihteen vaihdon jälkeen pidetään yllä miedolla nokalla (A tai D) ja B230 alakerralla.

Mahtuuko littupyörä vakio "kytkinkoppaan", muistelen SJS:n väittäneen että paineastelma ottaa 
kiinni? Ja edelleen, LE-jet vai DGAW, em. syistä, 2.3 alakertaa en ala vaihtamaan kun nykyinen hyvässä kunnossa ja kansi tehty 1000km sitten. Tai omavalmiste imusarja vois olla kans vaihtoehto tohon LELU- jettiin, tai sit ei...
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Veksi - 08.09.2011, 20:00:24
Väittäisin että 360 kytkinkoppaan mahtuu 2kpl littupyöriä + asetelma
Eriasia jos käyttää 240mm BMW M5 asetelmaa
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: polar - 08.09.2011, 22:20:44
Väittäisin että 360 kytkinkoppaan mahtuu 2kpl littupyöriä + asetelma
Eriasia jos käyttää 240mm BMW M5 asetelmaa

Tämä selvä, lisää valinnan vaikeuksia. :D
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: lisäilma - 22.11.2011, 23:36:31
Kysytään nyt tässä ensiksi, että onko tietoa kuinka "pitkälle" b200k vakio mekaaninen bensapumppu riittää? Ongelmana on kevyesti viritetyn b200k:n kanssa, että 5000rpm jälkeen meno ryytyy. Ihankuin kakku loppuisi kesken. Mahtaako orkkis pumpusta loppua tuotto? Sytytyspuolen osat vaihdettu puolaa lukuunottamatta uusiin. Kaasarina Weber 36DCD.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: lassii - 23.11.2011, 00:59:59
Kysytään nyt tässä ensiksi, että onko tietoa kuinka "pitkälle" b200k vakio mekaaninen bensapumppu riittää? Ongelmana on kevyesti viritetyn b200k:n kanssa, että 5000rpm jälkeen meno ryytyy. Ihankuin kakku loppuisi kesken. Mahtaako orkkis pumpusta loppua tuotto? Sytytyspuolen osat vaihdettu puolaa lukuunottamatta uusiin. Kaasarina Weber 36DCD.

No riippuu mikä on kevyesti viritetty? Ite nakkasin joskus b23 lohkon päälle hiukan viilatun kannen ja k-nokan ja hyvin pumppu jakso soppaa antaa. Tuossa b200k koneessahan on pyörijässä rajotin jossain 6500rpm kohalla noin. Toki kone uupuu jo ennen sitä. En lähtis syyttään vakiopumppua vielä kun ei ole tietoo millanen viritys on kyseessä. Jos pelkkä tuo kaasari niin riittää hyvin.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: lisäilma - 23.11.2011, 01:20:57
kannesta sipaistu 1,5mm pois (rutut ~11,5) ja kanavia siistitty, nokkana hiottu H+, pyörijässä ei rajoitinta (vapaalla/kytkin pohjassa kiertää 7000rpm...) .
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: estate - 23.11.2011, 09:04:54
Kysytään nyt tässä ensiksi, että onko tietoa kuinka "pitkälle" b200k vakio mekaaninen bensapumppu riittää? Ongelmana on kevyesti viritetyn b200k:n kanssa, että 5000rpm jälkeen meno ryytyy. Ihankuin kakku loppuisi kesken. Mahtaako orkkis pumpusta loppua tuotto? Sytytyspuolen osat vaihdettu puolaa lukuunottamatta uusiin. Kaasarina Weber 36DCD.
Vakio pumppu piisaa tuollekaasarille hyvin kun piisaa isommille tuplillekin. Mitkä suuttimet ja kurkut tuossa kaasarissa on? Luulisin niissä olevan jotain säätämisen tarvetta, viisaammat kaasutinexpertit saa sitten neuvoa niissä asioissa.
Otsikko: B200f piristys
Kirjoitti: eetute - 24.11.2014, 13:49:59
Jooh elikkäs tarkotus ois tuossa talven aikana vähä piristellä tuota omaa 240 volvoa.
Ongelmana miulla on se että en oo ite viel ehtiny hirveesti auton moottoria ropeltamaan mutta nyt alkanu pikkuhiljaa
herätä kiinnostus sen piristämiseen.
Alkuun meinasin alottaa iha nokan vaihdolla ja katalysaattorin poistolla.
Kysymys kuuluukin että mitä nokkaa suosittelette kyseiseen koneeseen?
Onnstuuko pelkästään nokan vaihdolla vai pitääkö ruveta venttiilien kanssa vekslaamaan?
Kaikki neuvot ja vinkit on tarpeen! :)
Otsikko: Vs: B200f piristys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.11.2014, 13:55:03
Ihan kaikista helpoimmalla pääset, kun hankit tilalle B230F:n

Ja sitä jos piristää,niin "helpolla" pääsee kun on 531 kansi, Vx3 nokka ja puristukset sinne ~10 tuntumaan.

Jos sitä ripeämmäksi haluaa, niin turbo on päivän sana (halvalla siis).


Tuota 2-llitraista ei kannata virittää kun ei se ikinä ole niin kiva kuin 2.3 eikä ne "isolohkot"maksa juuri mitään.

Omassa käyttiksessä (945) on B230FB (531 kansi ja vx3 nokka), kannesta otettu 1,6mm pois (puristukset nynormaalin B230F:n tasolla 9,8:1) ja aika kiva sillä on ajella. Tosin, samalla rahamäärällä olisi saanut sen ahdetun tekniikan.
Otsikko: Vs: B200f piristys
Kirjoitti: Miuzo - 24.11.2014, 15:06:16
En tiiä onko moottorin vaihto ihan yhtä helppo rasti kuin nokan vaihto. Kaikilla ei välttämättä o mahdollisuutta/halua nostaa sitä konetta pois. Kai sinne vois jonkun paremman nokan vaihtaa. Kovasti b230f käyttöauto viritys -topicissa väitetään että b230äffästä saa lähestulkoon b230äfbeen eli ~15hp lisää pelkällä nokan vaihdolla.

Vx3 tai joku muu ns. parempi vakio nokka, välysten säätö ja kovaan ajoon.

Omassa käyttiksessä (945) on B230FB (531 kansi ja vx3 nokka), kannesta otettu 1,6mm pois (puristukset nynormaalin B230F:n tasolla 9,8:1) ja aika kiva sillä on ajella. Tosin, samalla rahamäärällä olisi saanut sen ahdetun tekniikan.

Eikö fb:ssä ole vakio puristus 9,8 ?
Otsikko: Vs: B200f piristys
Kirjoitti: lakeshead - 24.11.2014, 15:18:47
Eikö fb:ssä ole vakio puristus 9,8 ?
eip, 9.3
531 cat camsin tai enemin nokalla, ja pyytää kansisetiltä tms vähän apua ja ruuvaa sen sen b200:sen päälle.
sitten hitsailee/ostaa peltisarjan, kohdistaa samalla imu ja pakosarjan.
jos vielä viime silauksen laittaa niin isommat suuttimet ja toni-nimimerkille viestiä lastusta. rahamies laittaa megan ja läppärungot. näillä uskon että mennään jo yli 200hv/300nm moottorilta.
rahaa menee ja pääsee rakentamaan. ei siitä silti järin tehokas tule ;D
jos on tuttu katsastusmies niin sitten ruuvaat pikkumitsun tai kolmosgarretin kiinni. saa oikeesti sitä tehoa. ylipaine on ylivoimaa
Otsikko: Vs: B200f piristys
Kirjoitti: Miuzo - 24.11.2014, 15:28:49
eip, 9.3

Hyvä tietää  ;)



Otsikko: Vs: B200f piristys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.11.2014, 15:30:20
Eikö fb:ssä ole vakio puristus 9,8 ?
Juueip, kuten lakeshead totesi, niin 9,3 ja on semmoinen "ylhäällä liikkuu muttei liikukkaan". :D Jostain luin että B230FB olisi alunperin jenkkien päästörajoituksiin tehty konversio. Semmosenhan voisi "vakiona ahtaa". ::)

Mutta tosiaan jos välttämättä haluaa sitä B200F:ää viritellä, niin kansityöt (kanavien viimeistely, sarjojen kohdistus), peltisarjaa, puristusten nostoa, nokan vaihtoa...

...taitaa vaan vähäpäästöisessä tulla ongelmia isommassa piristyksessä.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: The_OttoB - 25.11.2014, 21:39:54
2,3 litran bensavaparista ei oteta ulos 300 Nm. 100 Nm/litra on jo hirviöarvo kaksiventtiilitekniikalla.
Otsikko: Vs: B200f piristys
Kirjoitti: injector - 25.11.2014, 21:59:54

Mutta tosiaan jos välttämättä haluaa sitä B200F:ää viritellä, niin kansityöt (kanavien viimeistely, sarjojen kohdistus), peltisarjaa, puristusten nostoa, nokan vaihtoa...

...taitaa vaan vähäpäästöisessä tulla ongelmia isommassa piristyksessä.

Älkää sitä sytkänpuolta ja bensapuolen boxia unohtako. Niitäkin voi päivittää.

Tähän vähäpäästöisyys ongelmaan en usko ite yhtään. Sitä varten keksitty tehokkaammat ja virtaavammat katit, tietenkään tälläiset ei ole ilmaisia.


Otsikko: Vs: B200f piristys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.11.2014, 06:58:36
Tähän vähäpäästöisyys ongelmaan en usko ite yhtään. Sitä varten keksitty tehokkaammat ja virtaavammat katit, tietenkään tälläiset ei ole ilmaisia.
Juu, mutta lähinnä sitä tarkoitin että jos oikeasti haluaa virittää eikä vain "piristää", niin alkaa tyhjäkäynnillä päästöjen saaminen mennä hankalaksi jos nokka on kovinkin raju. Näillä vakionokillahan ei moista ongelmaa vielä ole.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Keppi - 26.11.2014, 11:13:50
Mulla oli viime leimalla päästöjen kanssa siinä ja siinä, vähän joutu etanooliakin käyttää seassa.
En tiedä johtuko sitten virityksistä, vai vähän osumia saaneesta "racekatista"
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: exclusive - 22.01.2015, 15:12:03
mitä nokkaa kansa suosittelee b200f moottoriin. auto on ns. talviauto eli moottori saisi luonteeltään olla alhaalta vääntävä.
hyllystä löytyy 2kpl a-nokkia, y-nokka ja yhessä virikannessa kiinni h-nokka. kannen teen niin että pudotan tasopinnasta 1,5mm, miraseetit, kevyt siistiminen sekä säädettävä nokkapyörä. myöhemmin foorumilaisen tekemä lastu.

ja tässä kohtaa mainittakoon että b230ft vaihto ei ole b200f virittämistä
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Veksi - 22.01.2015, 16:12:25
Y-nokka vetää kolmeen tonniin asti ja H-nokka siitä eteenpäin
A-nokka ei vedä millään alueella
Kokeile. Säädettävällä nokkapyörällä saat kivasti säädettyä veto aluetta
Tässä tapauksessa itse lähtisin(vastoin omia periaatteita) kokeilemaan suoraan H-nokkaa vähän aikaistettuna

moottori saisi luonteeltään olla alhaalta vääntävä.

B200 kanssa ei taida onnistua millään nokalla
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Keppi - 22.01.2015, 18:50:47
Ite laittaisin alkuun ton A-nokan, jos se kerta löytyy.
Huomattavasti parempi se on, kuin M-nokka mikä on noissa äffissä.
En paljoo huomannu eroa VX3 ja A-nokalla viritetyssä B230F:ssä.
Tosin kireitähän niistä ei oo kumpikaan..
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Veksi - 22.01.2015, 19:10:57
En paljoo huomannu eroa VX3 ja A-nokalla viritetyssä B230F:ssä.

Oliko moottorin ohjaus vakio?
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Keppi - 22.01.2015, 19:22:20
Muuten joo, mutta boxeissa vaan jpstylingin vaparilastut.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Veksi - 22.01.2015, 20:20:11
Muuten joo, mutta boxeissa vaan jpstylingin vaparilastut.

Sillä ne nokkien erot jäi vähän laimeiksi
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Keppi - 22.01.2015, 20:26:47
Se voi olla. H-nokka voi olla vamasti ihan hyvä vaihtoehto piristykseen. Itellä ei ole siitä kokemusta.
K on joskus ollu samassa kokoonpanossa, samaten vakio B200F:ssä.
Noilla molemmilla pitäs vetää ainakin puhtaasti rajottajalle asti.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: 8-pätkä - 22.01.2015, 20:36:43
T on silti kuningas, vetoakselit murskaava vääntömomentti tyhjäkäynniltä punarajalle vaikka litraisesta vaparista.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: miikel - 22.01.2015, 22:14:37
T on silti kuningas, vetoakselit murskaava vääntömomentti tyhjäkäynniltä punarajalle vaikka litraisesta vaparista.

+1 Joskus tätä T-nokkaa ollaankin puhuttu virittäjien keskuudessa ristikonrepijäksi!
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: TVS - 22.01.2015, 22:35:20
Aika hauska itkupotkuilmiö tuosta T-nokastakin on tullut. Taitaa harmittaa kun sillä saa vakioromuilla ahdetusta saman tehon kun A:lla. Silti tämä ei liene oikea paikka tuolle harmistuksen purkamiselle.

A-nokalla saa tosi monessa LH-koneessa aikaseks kulutuksen nousua, huonoa tyhjäkäyntiä ja kenties vetoaluetta ylemmäs eli maksimitehoa voi saada lisää jos moottorinohjaus sattuu sen mahdollistamaan. Tuo pihassa oleva 230F lähinnä huononi entisestään A-nokalla, tarttis kaivaa VX3 jostain niin ei tarttisi laitella tota M:ää takasin, vaikkakin se vois toimia tuon AW-jäteöljyvatkaimen kanssa ihan yhtä hyvin kun VX3.

Itellä oli B230E koneinen seiska alkujaan, se oli V-nokalla ja kannesta pahimmat valurösöt poistettuna ja sarjat kohdistettuna tosi mukava kone ajaa, jaksoi vetää 1500rpm alkaen varsin kivasti ja on toistaiseksi ainoa ajamani 8V vinokone jonka kanssa rajoittaja tuli "no nytkö se jo tökkäs"-fiiliksellä, muuten nuo ei taho millään saavuttaa rajottajaa millään vaihteella  :P
Otsikko: Volvo 240 90vm 2litra ruisku konneesee parempi nokka?
Kirjoitti: Puliukko - 29.05.2019, 17:55:33
Nii mietinny tässä volvoon parempaa nokkaa ja vx nokka olis tarjolla ni olisiko se hyvä nokka haluaisi  nokan joka tois tehoa mahollisimman vähällä työllä? Ja ei mikää äly kallis ja jos jollai on myyä saa tyrkyttää..
Otsikko: Vs: Volvo 240 90vm 2litra ruisku konneesee parempi nokka?
Kirjoitti: Keppi - 29.05.2019, 20:45:03
Nii mietinny tässä volvoon parempaa nokkaa ja vx nokka olis tarjolla ni olisiko se hyvä nokka haluaisi  nokan joka tois tehoa mahollisimman vähällä työllä? Ja ei mikää äly kallis ja jos jollai on myyä saa tyrkyttää..

B200F / B230F koneeseen?
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Puliukko - 29.05.2019, 20:48:09
B200f mottii
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Keppi - 30.05.2019, 00:13:43
Eipä sille nyt hirveesti "tehoja" saa kyllä, mutta huomattavasti käyttö mukavemman verrattuna vakio M-nokkaan. Noita VX ja VX3 nokkia saa myös aika edullisesti.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: exclusive - 30.05.2019, 13:16:21
Kun aina vaahdotaan että pistä b230 moottori ni onko ketään funtsinu sellasta että jos lähtiskin iskua kasvattamaan eikä porausta.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Juho_ - 30.05.2019, 14:50:07
Huomattavasti työläämpi ja hintavampi vaihtoehto tuo iskun kasvattaminen.
89mm porauksella taitaa olla max. järkevä imuventtiilin koko just sen 46mm.

Alunperinkin palotila leveämpi kuin poraus, mikä ei kyllä mikään hyvä juttu ole.
Parempi tilanne saadaan aikaan isommalla porauksella, eli esim. b230 96mm.

En kyllä tuota b200 mitenkään huonoksi viitti haukkua.
Tuntuu olevan aika vahva käsite ihmisillä siitä, että on ihan hengetön kone joka kierrosalueella, ja sit ~0,3l isompi versio olisikin ihan eri maata?

Jos ei omissa tuloksissa ole ihan älytöntä heittoa, niin johan tuo oma b200f on karkeesti b230f tasolla.
Eikä ole kuin kanteen tehty 3,5h porttaus ja muuta pientä hipistelyä, sekä 3* lisää ennakkoa ezk:sta. :idiot2:
A -nokan koitan hankkia testattavaksi miten vaikuttaa.. teoriassa sillä pitäisi saada huipputehon kierroslukua ylemmäs ja muuten nostettua ylärekisterin tehoja vähän.
 Tuskinpa paljoo pidemmälle viittii lh:n kanssa mennä - korkeintaan vaan ongelmia tulee.

B200 kone saa pysyä aihiona, kun ehjän alakerran saa ilmasiks/muutamalla kympillä.
Aikani kattelin b230 hintoja ja totesin et ei oo miun juttu.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Keppi - 30.05.2019, 17:15:43
Mulla on ollu käyttiksessä B200F. Portattu / laskettu 530 + 38 pakoventtiilit, D-nokka, peltipakosarja + 2,5' putki, kevennetty vauhtipyörä. Rajotin tulee 7500rpm. Tällä hetkellä sama setuppi, mutta B230 lohko. Ei se B200 mikään hengetön ollu, mutta kyllä sieltä alhaalta jäi vähän puuttumaan toki..
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: exclusive - 30.05.2019, 17:21:33
Huomattavasti työläämpi ja hintavampi vaihtoehto tuo iskun kasvattaminen.
ei kai tuollasia kuulu miettiä jos virittämään alkaa. Hiottuja 86mm akseleita saa alkaen 300€.

Muutenkin huomannut että merkki kuin merkki suomen foorumeilla ni kehotetaan aina bolt on ratkasuihin ja kun neuvoa kysyy niin lause alkaa "helpoimmalla pääset...".
Sitte ku eksyy esim. brittifoorumeille niin vinkkiä ja kannustusta tulee ihan eri tavalla.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 30.05.2019, 17:38:28
ei kai tuollasia kuulu miettiä jos virittämään alkaa. Hiottuja 86mm akseleita saa alkaen 300€.

Muutenkin huomannut että merkki kuin merkki suomen foorumeilla ni kehotetaan aina bolt on ratkasuihin ja kun neuvoa kysyy niin lause alkaa "helpoimmalla pääset...".
Sitte ku eksyy esim. brittifoorumeille niin vinkkiä ja kannustusta tulee ihan eri tavalla.
Spaghettipuolella mitä hullumpi idea sen enempi yllytetään.  ;D
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Juho_ - 30.05.2019, 17:47:15
Lainaus
ei kai tuollasia kuulu miettiä jos virittämään alkaa. Hiottuja 86mm akseleita saa alkaen 300€.
Juu ei toki.
Toki iskusuhde muuttuu lähemmäs 'neliötä' kun iskua pidentää.

Voisi mutulla heittää, että männän nopeuden kasvattaminen voi olla jopa parempi kun halutaan pysyä esim. alle 8000rpm kierroksilla.
Mut en tiedä - ei ole riittävästi kokemusta.

Vinokoneen kanssa pitäisi varmaan aika rankasti lähteä muuttamaan imukanavia ja palotiloja, että saataisi hyöty irti pienemmästä porauksesta.
Seoksen virtaus pyrittäisi pitämään poissa venttiilin kuolleelta alueelta, eli mikä on liki palotilan/sylinterin "seinässä kiinni" niin sanotusti - eli sitä haen tolla, että pitäisi kääntää kanavaa siten että seoksen virtaus keskittyisi paremmin pois päin palotilan 'seinästä'.

Lainaus
Mulla on ollu käyttiksessä B200F. Portattu / laskettu 530 + 38 pakoventtiilit
Oliko joku erityinen syy tuohon 38mm pakoventtiileihin?
Ite meinasin rakenteilla olevaan 530 hattuun laittaa 46mm imuvenat ja vakio 35mm pakovenat.. kunhan palotilat saan hitsautettua valmiiksi (kun ei ole omaa ac/dc tiggiä) ja 282*@1mm / 13.3mm nokka kaveriksi, jos sillä jaksaisi pyöriä vähän pidemmälle. :D

Puutuiko tuo kone paljonkin ennen rajoitinta (7500rpm), vai jaksoiko vetää mukisematta rajoittimen tuntumaan saakka?
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Jambo - 30.05.2019, 17:54:55
Sitten kun joutuu jotain vieramoottori-sääntöjä jne pähkäilemään alkaa se 2 litranen lohko ja iskun pidentäminen kiinnostamaan  :) Tämä lähinnä kun sovitetaan vierasmerkkiseen vinokonetta kilpakäyttöön (jokkis yms).

Volvoihin mihin täällä vinokkaita rakennetaan taitaa pääsääntösesti pyöriä kilpien välissä, jolloinka se isompi poraus on se ja sama hyödyntää. Jos konttorin väki tai jonkin kilpaluokkien säännöt kieltää isomman porauksen käyttämisen tai siitä joutuu suhteessa enemmän kärsimään niin ilman muuta tekisin itsekin pienempään lohkoon.

Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Keppi - 30.05.2019, 20:21:46
Oliko joku erityinen syy tuohon 38mm pakoventtiileihin?

Puutuiko tuo kone paljonkin ennen rajoitinta (7500rpm), vai jaksoiko vetää mukisematta rajoittimen tuntumaan saakka?

Kannen tekijä ihan vaan ehdotti reseptiään, niin ne laitettiin. Itse en siitä sen enempää tiedä. No tällähetkellä tolla D-nokalla ihan turha vingutella sinne asti, varsinkin kun nokan ajoitusta on vähän aikaistettu. Jossain välissä mulla oli A:sta hiottu nokka paikallaan, sillä pysty vetää ihan mukisematta rajoittajalle asti, että oli vetojakin viellä. Ei vaan oikeen sopinu käyttöautoon se.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Juho_ - 01.06.2019, 14:00:18
Lainaus
Kannen tekijä ihan vaan ehdotti reseptiään, niin ne laitettiin.
Jeps. O0

___

Lainaus
A -nokka

Ostin vähän aikaa sitten eräältä foorumilaiselta A -nokan huvikseen testattavaksi 240 volvoon.
M -nokan kanssa puutuu aika ikävästi siinä 5000rpm jälkeen, mut vetää kiitettävästi kuin traktori pienillä kierroksilla.

Vaihdoin nokan perjantai -iltana ja aikani testailin. Ihmettelin kun puutui vielä pahemmin.
Nollasin sit ecun ja tänään (lauantaina) testasin uudestaan - alkoi toimimaan ihan eri tavalla. :idiot2:

Sen verran pieni nokka tuo A, ettei pienillä kierroksilla huomannut mitään eroa ja tyhjäkäyntikin ihan hyvä, vaikka vähän joutuikin läppää avaamaan (tipahti turhan matalaksi).
 Venttiilivälykset edelleen reilut - +0.40mm, jopa 0.50mm. Pitäis hankkia säätöpaloja ja säätää välykset pienemmiksi.. aika ikävästi naputtaa kuumana sen vuoksi.

Penkissä tuntuva ero kuitenkin verrattuna M -nokkaan.
Ja tosiaan häipyi kokonaan se "puutuminen".

(https://i.imgur.com/TE3M5Gg.png)

3. vaihteen veto oli huomattavasti ripeämpi ja rajoitin tulee nyt suorastaan masentavan aikaisin vastaan.
Voisi olla ihan hyvin n. 7000rpm. Seuraavaksi voisi jo olla paikoillaan tallissa pyörivä ZF S5-16 loota, niin voisi hämmentää vaihteita ilman et laatikko meinaa heittää rattaan palasia pihalle jos on yli 5000rpm kierroksia koneessa. :D

Toisella, lyhyemmällä vedolla huipputeho oli jopa 5900rpm kierroksilla ja vähän enemmän mitä kuvan käppyrässä, ja oli viimeinen veto mitä kokeilin ottaa.

Megalla tms. ohjelmoitavalla boksilla voisi saada enemmän irti, mut se ei ole enään "pientä käyttöauto viritystä".
Voi olla etten juurikaan enempää kikkaile tämän kanssa, vaan koitan saada pikku hiljaa vähän rajumman paketin kasaan minkä kanssa lähtee ihmettelemään mitä tuosta pikkulohkosta saa irti.

Eli nyt on ihan tietoa, eikä miun tarvitse vaan mutuilla tuosta A -nokasta. ::)
Ainakin tuon pikaportatun 530 kannen kanssa varsin kiitettävä ero.

Tosiaan pienillä kierroksilla, kaupunkiajossa ei huomaa eroa penkissä.
Kone jaksaa edelleen vetää vaikka reilun tonnin kierroksilla 5 vaihteella (oisko joku 45-50 vauhtia todellista nopeutta)... tasaisella tiellä.
Melkosta meteliä pitää jos joutuu vähänkään painamaan kaasua noilla kierroksilla vaikka jaksaakin ylläpitää vauhtia mäessäkin. :buck2:

En siis ajele millään alle 1500rpm kierroksilla, mut kertoo jotain koneen toiminnasta.

Huomattava ero tulee kuitenkin sit jossain 3000rpm jälkeen, ja rajoitin tuntuu tulevan turhankin nopeasti vastaan.
Otsikko: Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
Kirjoitti: Kojontti - 01.06.2019, 17:00:02
Kuinka isoksi tuo B200F lohko kestäisi porata?
Otsikko: Vx3 ja 531
Kirjoitti: Puliukko - 01.08.2019, 22:53:28
Tarkotuksena olis laittaa vakio b200f 240 volovoon vähä  lisää potkua ja tuommosia olin aatellu ostaa? Ja siis jos on parempia ehotuksia ni sanonaa vaa miten saa pirteemmäks ja toki jos on myyä kantta ja nokkaa ni viestiä vaa .puh. 0452344817

Yhdistetty yleisestä keskustelusta / Acke