Vähän huono vertaus, lentolupakirja ei ole ihan helppo urakka. Pari kaveria suorittanut ja sen että saa lentää pienkoneella öisin mittarilentoja vaatii +10 tuhatta euroa ja kymmeniä tunteja opetusta sekä lentotunteja opettajan kanssa. Ja on lentäessä aikataulut aika tarkkoja kun vaativat monesti lentosuunnitelman etukäteen.
Ei liity Volvojen kolarointeihin, mutta oikaisen, että yöllä lennetään VFR-säännöillä NF-kelpuutuksella, minimi 5 lentotuntia + teoria. Mittarikelpuutus on eri asia, ja on harrastelijalle työläämpi -ja kalliimpi. Perusmittari kuuluu nykyisin jo PPL-koulutukseen, tarkoitettu poikkeustilanteita varten.
Lentosuunnitelman laadit ihan omien aikataulujesi mukaan, ellet ole menossa suurille, kaupallisille kentille. Niillä voi olla rajoitteita hitaille koneille. Plaanin avulla viranomainen tietää, mistä etsiä, jos jotain sattuu, ei sen kummemmin kyttää. Koodi näkyy tutkalla, jos koneen varustus sen sallii.
Pääpointti on kuitenkin se, että vastuullinen tekeminen ei ole välttämättä iästä kiinni.