Saab jäi liian pieneksi nykyajan automarkkinoille, eikä se pystynyt GM:n alla kehittymään ja uudistumaan tarpeeksi. Eipä kyllä pystynyt itsenäisenäkään toimimaan, GM:ää edeltävä aika oli aikamoista rämpimpistä kelottuneen 900-malliston kanssa ja vanhentuneilla H-moottorin johdannaisilla. Viime vuosina mallisto oli liian suppea nykymarkkinoilla pärjäämiseksi ja siitäkin vähästä mallistosta kallis 9-5 ehti vanhentua täysin ennen kuin uusi ysivitonen tuli liian myöhään myyntiin. Sääli, etteivät tuollaiset eksoottiset pienet valmistajat enää oikein pysty elämään. Volvokin oli kiikun kaakun pitkään, mutta aggressiivinen mallistopolitiikka ja uudistuminen ovat vissiin vähin erin tuottaneet tulosta kun nythän kauppa on alkanut käymään.
Jossain lehdessä Saabin nykyinen pomo haukuttiin kelvottomaksi yritysjohtajaksi, ja väitteessä voi hyvinkin olla perää. Mutta uppoavan laivan kippariksi hänkin joutui jo alusta alkaen.