Elekma  Autoracing

Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?

  • 30 Vastauksia
  • 1617 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #15 : 01.03.2024, 14:26:43 »
@JJJ:tä viedään lööpeillä, kuten niin monia. Suomessa Liikennevakuutuskeskus julkaisee näitä raportteja ja käyttää viranomaisasemastaan huolimatta lööppiotsikoita "Ylinopeutta ajaneiden osuus poikkeuksellisen korkea".
 
Tarkemmin tutkittuna tullaan aiemmin mainitsemiini ongelmiin:
-Yksittäisonnettomuuden aiheuttajista 75% ajoi ylinopeutta
Mä en nyt ihan pysynyt kärryillä oletko samaa vai eri mieltä, ja kenen kanssa, mut OK. :D

Miksi tilastoissa ei tuoda juurikaan esiin esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmien etuja ja haittoja?
Edut: estää onnettomuuksia tapahtumasta ja/tai pienentää vahinkoja jos jotain sattuu.
Haitat: estää ajamasta latia.

Yleensä koko ominaisuus ohitetaan sivulauseessa malliin: "-- ajonvakautuksella varustettujen autojen osuus onnettomuuksiin oli selvästi pienempi kuin verrokkiryhmässä." Eikä siitä mun mielestä tarvi enempää mainitakkaan, ollu jo 10 vuotta pakollinen varuste uusissa autoissa.

Nuorten <25 v osuus ylinopeutta ajaneista onnettomuuden aiheuttajista kasvoi.
Kokonaisuudessaan nuorten suhteellinen osuus liikenneonnettomuuksissa on aavistuksen vähentynyt ja seniorien kasvanut viime vuosina, mut se johtuu valitettavasti väestön ikärakenteen muutoksista ja ajokortillisten osuudesta ikäryhmässä, eikä siitä että asiat olis paremmin kuin ennen.

Siitä olen kyl aivan samaa mieltä että pahoinvoinnin määrä on lisääntynyt, ja meno näyttäis koventuvan entisestään seuraavien vuosien aikana.



edit: ontopic:
Suomessa vetotapaa ei jostain syystä kirjata avoimiin onnettomuustietokantoihin. Pitäis kaivaa tiedot trafilta ja yhdistellä, ihan liikaa vaivaa näin perjantaille.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2024, 14:29:42 kirjoittanut JJJ »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #16 : 02.03.2024, 14:59:12 »
Kytkettävä neliveto, joka vanhassa Hiluxissani on, antaa loistavan mahdollisuuden vertailla kaksi- ja nelivetoisen eroja eri olosuhteissa. Ja voin vakuuttaa, että kelien huonontuessa nelivedon ylivertaisuus korostuu.

Voin myös vakuuttaa, että käytännön liikennetilanteissa tällainen keski-jäykkä neliveto hidastuu kaksivetoa tehokkaammin. Tämä tuli erityisesti esiin 80-luvun Nissan King-Capissa, jossa ei ollut ABS-jarruja.

Kyllä varmasti historian hämäristä löytyy muitakin autoja joiden ajo-ominaisuudet ovat niin luokattomat että nelivedolla iso vakauttava vaikutus.

Noissa pickupeissa se yhtäpuuta kytketty neliveto parantaa hidastumista liukkailla, koska niissä ei tyhjänä takapyörät jarruta. Ja jos alb menee sen verran pois säädöistä että alkaa jarruttamaan, niin sen kyllä äkkiä korjaa.

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #17 : 03.03.2024, 01:03:42 »
Onneksi tää on täällä löpinät puolella, kun Volvolla oo yhtään Neliveto henkilöautoa  :2funny:
Sori, oli pakko  ELK

Ei kyllä enää, mutta ennenmuinoin oli Laplanderi ja Sugga.  Näkyy C303 myös olevan rekisteröity henkilöpiiliksi.
Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #18 : 03.03.2024, 08:08:09 »
Nii, olihan ennen. S40, S60, S80 ja sitten näitä varkkuja oli nelikkona. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #19 : 03.03.2024, 11:31:13 »
Miten kutsua vetotapaa jossa takapyörät alkavat myös vetää kun etupyörät menettävät pidon?
Avustava- tai mukautuva neliveto, kuulostaa kömpelöltä.
Lopputulos on kuitenkin sama kuin oikeassa nelivedossa, kaikki neljä pyörää vetävät.
Entä henkilöauto jossa on hieman korkeampi maavara ja mukaneliveto?
Kaupunki- tai citymaasturi  kuvaa hyvin autotyyppiä. Ei niitä maastoon ole tarkoitettu mutta jos alla on mäkinen ja liukas mökkitie niin "cittari hoitaa". :)
XC60 D4 AWD -16

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #20 : 03.03.2024, 12:49:50 »
Miten kutsua vetotapaa jossa takapyörät alkavat myös vetää kun etupyörät menettävät pidon?

Kusinen.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #21 : 03.03.2024, 14:43:46 »
Kusinen.

Oletko monta talvea ajanut esim. Haldex-nelivedolla?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #22 : 03.03.2024, 14:58:30 »
Oletko monta talvea ajanut esim. Haldex-nelivedolla?

En ole, mutta kokemuksen mukaan sellainen neliveto, jossa takapää herää vetämään vasta sen jälkeen, kun etupää jo sutii, on melko köppänen ajettava verrattuna tapaukseen, jossa takapäässä on vetoa valmiiksi edes jonkinlaisella suhteella. Enämpi sellainen liikkeellelähtöavustin.

Ero on vähän kuin G80:llä ja oikealla lukkoperällä. ;)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #23 : 03.03.2024, 15:09:37 »
En ole, mutta kokemuksen mukaan sellainen neliveto, jossa takapää herää vetämään vasta sen jälkeen, kun etupää jo sutii, on melko köppänen ajettava verrattuna tapaukseen, jossa takapäässä on vetoa valmiiksi edes jonkinlaisella suhteella. Enämpi sellainen liikkeellelähtöavustin.

Ero on vähän kuin G80:llä ja oikealla lukkoperällä. ;)

Haldexin reagoinnissa on eroja eri ikäisten versioiden ja kunnon mukaan. Ex V70 sutaisi etupyörillä nopeassa liikkeellelähdössä mutta ajossa sitä ei huomannut. Nykyinen V60 sutaisee etusilla vain, jos etupyörät on liukkaalla. Muutoin ei kuljettaja kerkiä huomaamaan kun takapyörät on jo mukana.  :)

Oma kokemus ehjästä G80 lukosta on, että liikkelle lähdössä vetää molemmat pyörät ja ne vetää niin kauan kun veto ei katkea (käytännössä kolmonen tupaan riittävän alhaisella nopeudella).
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #24 : 03.03.2024, 15:18:30 »
Miten kutsua vetotapaa jossa takapyörät alkavat myös vetää kun etupyörät menettävät pidon?

Wannabeneliveto

Siitä huolimatta valitsen ennemmin wannabenelikon vs. vain kaksi vetävää pyörää

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #25 : 03.03.2024, 15:27:47 »
Eikö tuo että "takaveto kytkeytyy vasta kun etupyörät sutii" ollut sen viskonelivedon ongelma, ei tuo haldex mielestäni ainakaan niin paljoa anna etupyörien luistaa että sitä kuskin paikalta huomaisi.

Turvallisuuden kannaltahan se vanha kova neliveto joka esim meillä oli hj60:ssä on lähinnä heikentävä, vaikka neliveto kytkettynä veto oli kyllä aivan varmasti kummallakin akselilla.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #26 : 03.03.2024, 15:52:57 »
Noita vetosuhteen jakoja ja muutosprosentteja lienee useampia tönkkölukkonelikon ja osa-aikaisen takavedon välillä.

Jotain bemarityyppistä ratkaisua olisi mielenkiintoista joskus tyypätä. Vanhemmat quattrotkin oli ihan OK ajettavia.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13504
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #27 : 03.03.2024, 19:17:41 »
Noita vetosuhteen jakoja ja muutosprosentteja lienee useampia tönkkölukkonelikon ja osa-aikaisen takavedon välillä.

Jotain bemarityyppistä ratkaisua olisi mielenkiintoista joskus tyypätä. Vanhemmat quattrotkin oli ihan OK ajettavia.
Kokeileppa 4x4 cossu sierra liukkaalla siinä on ajonautinto kaukana oikeeta rallimeininkiä, ajajan auto
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #28 : 03.03.2024, 19:29:52 »
Aloittajalle vastaten, en koskaan aja vaarallisella autolla, tiedän taitoni ja rajoitteeni, en ulosmittaa niitä
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #29 : 03.03.2024, 20:02:19 »
Vanhemmat quattrotkin oli ihan OK ajettavia.

Jos torseniin viittaat niin se on paras. Mutta ei nämä nykypäivän ultra quattrotkaan sen huonompia ole ajaa, pirusti vaan monimutkaisempia rakenteeltaan.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo