Carcom Oy  Ateho

Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia

  • 231 Vastauksia
  • 135271 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #180 : 20.11.2020, 19:06:17 »
Ostin juurin Holset hx40 superin, olisiko kellään tähän legittiä kompurakarttaa, netistä ei oikein kunnolla taho löytyä.
60mm kompuralla.

Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #181 : 21.11.2020, 20:35:35 »
Niin, nyt kun olen konsultoinut muutamia speed-shoppeja niin taidan laittaa 60mm ahtoputket, jotka on siis pienemmät kuin 2.5", tarkalleen ottaen 2.36". Syy tähän on se että hx40 superin kompuran lähtö on 60mm (kysäsin kkd:lta), katsomani hyvän välijäähdyttimen lähdöt on 60mm (tämä ic tulee maksamaan vähemmän kuin garretin kenno ja kiinacuulerin päädyt), lisäksi tämä cooleri on mallinnettu cfd-ohjelmilla ja sille on tehty tarvittavat mittaukset.

Imusarjaksi tullee se kl-racingin imusarja, lähinnä siksi että se on valualumiinia ja siinä on tarpeeksi plenumia.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Pitäisi tietää koneen imemä ilmamäärä, ennen kun lyön mitään lukkoon ahtoputkistojen osalta.
Koska: knowledge = power.

Jäi vaivaamaan tämä asia niin piti tutkia hieman lisää, suurimmaksi ongelmaksi muodostui oman ahtimen tuoton muunto koska BW ilmoittaa tuoton lbs/min. loppuviimein sain muunnettua oman ahtimen 50lbs tuoton ->654CFM elikkäs jos tuo 0.3mach "optiminopeus" pitää paikkansa niin tuon taulukon mukaan 2,5" putki olis parempi nykyisten 3" sijaan :idiot2: varsinaisesti noista supistuksien aiheuttamista "rapuista" en olisi huolissaan kun käyttää fiksuja kartioita(joko silikoni tai metalli supisteet), kun kuitenkin coolerissa virtauspinta-alan muutos on monesti moninkertainen putkeen verrattuna. laskin myös että 3" putki on ~40% suurempi kuin 2,5" virtauspinta-alaltaan.
Moottorin "imemä" ilmamäärähän on erittäin helppo laskea; sylinteritilavuus x kierrosluku /2. jako kahdella sentakia että nelitahtimoottori ottaa ilmaa vain jokatoisella kierroksella. Tärkeämpänä pidän ahtoputkia suunniteltaessa että lasketaan ahtimen tuoton mukaan sopiva putki. (joko ahtimen teoreettinen maksimituotto tai sitten halutun tehotavoitteen mukainen ilmamäärä josta jälkimmäinen vaatiikin jo hieman enemmän paneutumista kun pitää tietää moottorin hyötysuhde yms)

Ajattelin tehdä talven aikana kokeilun vuoksi ahtimen ja coolerin väliin 2,5" putken olemassaolevan 3" lisäksi koska se on "helposti" vaihdettavissa. vaihtoon tarvii ainoastaan putken lisäksi hommata ahtimen päähän silikonikurvi nykyisen 2,5" -> 3" laajennuksen tilalle ja vaihdossa laajennus siirretään coolerin päähän..
Näin saadaan helposti penkissä ja radalla muutettava kokonaisuus niin pääsee testaamaan onko mitään vaikutusta heräävyyteen. :3/4 jättää sen:
« Viimeksi muokattu: 21.11.2020, 20:41:42 kirjoittanut pl »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #182 : 21.11.2020, 23:07:31 »
Jos, tässä saisi peukun kuvan niin ku facebookissa niin antasin ison peukun... ;)

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #183 : 02.12.2020, 18:37:48 »
Tässäpä on normaalin hx40:sen kompurakartta ja sitten vielä kuva hx40 superin kompurakartasta, joka on käytännössä leveämpi molempiin suuntiin sekä kestää suuremman painesuhteen.

Näistä vaan haarukoimaan oman koneen tuottoa yms.






Mulla osuu max teho sinne 77% hyötysuhteen kohdalle, kun maksimi hyötysuhde on tuossa kompurassa se 79%.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #184 : 03.12.2020, 13:19:56 »
Tein vähän laskutoimituksia koneen specsien mukaan, matchbottia käyttäen ja piirsin viivan kartalle, niin huomataan että korkeilla kierroksilla milloin tehoakin on niin käyrä asettuu kartalle aika hyvin, max teho olisi 490hv, 7000rpm ja 440, 6000rpm etc etc.

Tässäpä kuva missä olen piirtänyt viivan painesuhteen ja maksimituoton mukaan.



Ja tuo kartta on normaalin hx40sen kompuralla, superin kompurakartta on leveämpi etenkin vasemmalle päin missä on ns. choke line, ja sen saan juuri vältettyä, isommilla kierroksilla kompura tulee toimimaan hyvällä hyötysuhteella.

Tavoitteena alle 500hp koneelta 1.6bar paineella, eli noin 420hv takapyörältä.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2020, 13:22:05 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Dalonen76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #185 : 17.12.2020, 11:50:54 »
Omassa pirssissä HX 35 superilla oli täysi paine isolla vaihteella n 2900rpm. Koneena oli vakio B21. Ihan kelpo ahdin käyttöautoon.
Vanha kommentti onkin mutta kiinnostais tietää vähintäänkin pakopesän koko  :D

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #186 : 17.12.2020, 14:42:49 »
Minkälaista öljynpaluuta olette käyttäneet hx40 supereissa?
Tilasin KKD:ltä an12 liittimen holsettiini, mutta kierre otti melkein kompurakoteloon kiinni, eli se ei sopinut.

Soitin sitten KKD:lle niin Kalle sanoi että Holsetissa voi ihan hyvin käyttää myös an10 kokoista öljynpaluuta.

Miten olette toteuttaneet öljynpaluun oletteko käyttäneet an liittimiä ja onko kellään ollut an10 kokoa ilman ongelmia.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2377
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #187 : 17.12.2020, 15:07:58 »
740:ssä mulla on HX35 kanssa öljynpaluussa laippa jossa muistaakseni 3/4" kierre jossa sit tavan letkukara ja paluu 19mm Ivalo-letkulla.

242:een tuli nyt Lensun muokkaama Holset ja siinä ajattelin pistää öljynpaluun laipasta ensimmäiset 100mm putkella
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #188 : 17.12.2020, 20:20:34 »
En aio laittaa AN10 kokoista öljynpaluuta, vaan tekaisin ahtimeen tulevan laipan lattaraudanpätkästä, haen huomenna töistä 5cm putkenpätkän, jonka sisäläpimitta on jotain luokkaa 16mm-20mm, jonka hitsaan tuohon laippaan, sen putkenpätkän päähän sitten hitsaan an12 bungin, jonka porttaan siten että se istuu sujuvasti siihen putkenpätkään.

Samoin hitsaan r-sport öljypohjaan an12 bungin.

Näin saan tehtyä öljynpaluun kunnollisella lämmönkestävällä teräspunosletkulla, PTFE sisuksella ja pitävillä liittimillä.

Tässä vielä kuva äsken pirralla tekemästäni laipasta, hion huomenna sen vielä oikean malliseksi, että se istuu ahtimeen justiinsa, ihan tyylisyistä.



Kun mielestäni an10 kokoinen öljynpaluu ei oo tarpeeksi isoa.

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #189 : 17.12.2020, 20:37:39 »
En aio laittaa AN10 kokoista öljynpaluuta, vaan tekaisin ahtimeen tulevan laipan lattaraudanpätkästä, haen huomenna töistä 5cm putkenpätkän, jonka sisäläpimitta on jotain luokkaa 16mm-20mm, jonka hitsaan tuohon laippaan, sen putkenpätkän päähän sitten hitsaan an12 bungin, jonka porttaan siten että se istuu sujuvasti siihen putkenpätkään.

Samoin hitsaan r-sport öljypohjaan an12 bungin.

Näin saan tehtyä öljynpaluun kunnollisella lämmönkestävällä teräspunosletkulla, PTFE sisuksella ja pitävillä liittimillä.

Tässä vielä kuva äsken pirralla tekemästäni laipasta, hion huomenna sen vielä oikean malliseksi, että se istuu ahtimeen justiinsa, ihan tyylisyistä.



Kun mielestäni an10 kokoinen öljynpaluu ei oo tarpeeksi isoa.

Miksi et vaan taivuttele laippaan hitsattua kovaa putkea sopivaan muotoon että se kohtaa öljypohjasta tulevan putken pään? 5cm rakoa putkien väliin ja paksu kumiletku putkien päälle klemmareilla kiinni. Edullista ja toimivaa

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #190 : 17.12.2020, 21:26:15 »
Pitäis olla putkentaivutin, en aio ryssänmutkilla moista toteuttaa, muutoinhan moinen olisi ihan ideaali.
Toinen olisi tietty jos olisi jostain saatavilla sopivan loivia ja halkaisijaltaan sopivia valmiita mutkia.
Pitänee tutkia asiaa.

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #191 : 17.12.2020, 21:27:26 »
Onhan sulla liittimet laitettu siten että kantojen suorat pinnat on pesien suuntaisesti, saa viimisetkin millit käyttöön. Tosin en ymmärrä mikä oli ongelma jos liitin melkein osuu kompurapesään, kasausjärjestystä vähän miettii niin ei pitäis olla ongelma.

Tai jos haluaa tollasen pitkän AN-liittimellä olevan laipan niin tarvikemotti myy valmiita, ite kun tekee niin on mahdollisuus että vuotaa hitseistä ja jos ei ole sorvia/jyrsintä käytettävissä niin helposti jää vuotamaan laipan ja keskiön välistä..

Tossa kohtaa onnistuis vielä öljynpaluun tekeminen lohkoon, periaatteessa ei pitäis olla merkitystä mutta parempi se lohkossa olis kuin öljypohjassa.

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #192 : 17.12.2020, 21:43:14 »
Pitäis olla putkentaivutin, en aio ryssänmutkilla moista toteuttaa, muutoinhan moinen olisi ihan ideaali.
Toinen olisi tietty jos olisi jostain saatavilla sopivan loivia ja halkaisijaltaan sopivia valmiita mutkia.
Pitänee tutkia asiaa.

Jos materiaali ei oo mitään oikeesti todella paksua tai jyrkkiä kurveja niin pistät vaikka puhallushiekkaa täyteen ja tulpat naputtelee vasaralla päihin ja viilapenkissä putki kuumaks ja sit taivuttamaan. Ohkaset putket pienellä kurvilla menee ilman mitään hiekkojakin. Tarpeen vaatiessa kääntelee asteittain muutamasta kohdasta niin saa pidettyä putken hyvin virtaavana kun muutenkin tulisi välttää tiukkoja mutkia että öljy pääsee valumaan painovoimaisesti takaisin moottoriin

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #193 : 17.12.2020, 22:09:14 »
Onhan sulla liittimet laitettu siten että kantojen suorat pinnat on pesien suuntaisesti, saa viimisetkin millit käyttöön. Tosin en ymmärrä mikä oli ongelma jos liitin melkein osuu kompurapesään, kasausjärjestystä vähän miettii niin ei pitäis olla ongelma.

Tai jos haluaa tollasen pitkän AN-liittimellä olevan laipan niin tarvikemotti myy valmiita, ite kun tekee niin on mahdollisuus että vuotaa hitseistä ja jos ei ole sorvia/jyrsintä käytettävissä niin helposti jää vuotamaan laipan ja keskiön välistä..

Tossa kohtaa onnistuis vielä öljynpaluun tekeminen lohkoon, periaatteessa ei pitäis olla merkitystä mutta parempi se lohkossa olis kuin öljypohjassa.

Kiitti vinkistä, pitääkin huomenna soittaa tarvikemotille. ;)

Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #194 : 18.12.2020, 17:51:54 »
Pitäis olla putkentaivutin, en aio ryssänmutkilla moista toteuttaa, muutoinhan moinen olisi ihan ideaali.
Toinen olisi tietty jos olisi jostain saatavilla sopivan loivia ja halkaisijaltaan sopivia valmiita mutkia.
Pitänee tutkia asiaa.

Ahlsell löytyy hitsattavia putkikurveja jokalähtöön, ainut paska ko firman kanssa on että pitää olla tiliasiakas että saa tavaraa ulos. Ite oon tehnyt niin kun tutun firmalla on siellä tili niin haen sen nimellä :2funny: toinen vaihtoehto katsoa tuoteluettoloista sopiva tavara ja tilata jonkun paikallisen putkifirman kautta..

 

Futurez  Kulkukoira