Carcom Oy  Ateho

360 B200K-käyntiongelma

  • 3 Vastauksia
  • 2346 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
360 B200K-käyntiongelma
« : 07.10.2012, 20:26:11 »
Volvo alkoi tänään oireilemaan yllättäen ilman mitään varoituksia. Autolla ajettu 255tkm ja käynnin kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia.

Ajoin vaikeakulkuisella metsäautotiellä tyhjäkäynnillä n. 5 min. ja tämän jälkeen auto alkoi röpöttämään, nykymään, yskimään, ei vastannut kaasuun ja tuntui tehottomalta. Aivan kuin 1-2 pyttyä olisi pois pelistä tai ennakko aivan päin p:tä.

Moottorista on vuotanut jonkin aikaa hieman jäähdytysnestettä lohkon ja kannen välistä, 1 ja 2-sylinterien välistä imusarjan alta ja olen miettinyt, että kannentiiviste on varmaan hieman entinen. Koska auto on kuitenkin toiminut ja pieni nesteen lisäys parin viikon välein riittänyt, niin en ole tehnyt vielä korjauksia.

Ajoin auton tallille ja kaveri ehdotti, että imusarjan tiiviste voi olla entinen. Aloin vaihtamaan tiivistettä, mutta imusarja oli jässähtänyt niin pahasti kiinni, ettei sitä saanut irti. Samalla 1-2-sylinterin välistä alkoi tulla helvetisti jäähdytysnestettä, kun raotin imusarjaa irti.

Ajattelin irrottaa kannen ja uusia samalla kannen tiivisteen sekä imusarjan tiivisteen. Sytkäosat tarkistin, osat ovat uudehkoja ja tuntuvat toimivan.

Kysymyksiä:

- Mistä jäähdytysneste mahtoi valua ulos kun irrotin imusarjan? Ei kai sarjassa nyt mitään vesikiertoa ole  :D

- Voivatko nuo auton oireet johtua kannentiivisteestä?

- Neuvoja / vinkkejä?

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: 360 B200K-käyntiongelma
« Vastaus #1 : 07.10.2012, 23:24:43 »
Voivat johtua kannentiivisteestä ja jos se vuotaa niin kaikella todennäköisyydellä myös johtuvat. Jos tiiviste menee niin, että puristuspaineet karkaavat palotilasta koneen ulkopuolelle, niin nämä pytyt ovat silloin käytännössä pois pelistä.

Imusarjassa on vesikierto kaasarimalleissa, estää kaasarin jäätymistä kylmissä olosuhteissa.

Se imusarjakin olisi lähtenyt irti kun olisi antanut sille muutaman kunnon iskun rekyylittömällä kumivasaralla.

Mutta jos se kansipahvi vuotaa, niin ehdottomasti se nyt ensin vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2012, 23:28:15 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 B200K-käyntiongelma
« Vastaus #2 : 08.10.2012, 06:19:03 »
Kiitos paljon.

Täytyy tutkia lisää kunhan pääsen tallille. Jos imusarjassa todella on vesikierto, niin vuoto on saattanut tulla myös imusarjan ja kannen välistä. Ilmeisesti kohdasta, jossa imusarjan vesikierto tulee kannesta.

Täytyy myöntää, että tuo vesikierto tuli itselle yllätyksenä, vaikka siitä vitsailinkin.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 B200K-käyntiongelma
« Vastaus #3 : 14.10.2012, 12:14:52 »
Nyt on Volvo taas ajossa.

Täysin varmaa vian aiheuttajaa en vieläkään tiedä, mutta arvauksena on joko jonkin sytkään liittyvän osan heikko toimivuus tai musarjan tiiviste vesikierron ja imukavan välistä.

Vaihdoin autoon virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpat sekä uuden imusarjan tiivisteen.

Nyt tuntuu taas toimivan.

Imusarja ei irronnut siksi, että yksi pinnapultti oli jässähtänyt + lohkon ja imusarjan välissä oleva tukirauta oli kiinni, jota en aluksi huomannut letkuviidakon seasta.

Kiitos avusta taas kerran.

 

Elekma  Autoracing