Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: MaZi - 09.01.2011, 17:38:46
-
kyseessä siis vuoden -91 B230FT koneella oleva 940 joka on löytänyt tiensä omistukseeni toukokuussa 2009, jolloin auto kaikinpuolin alkuperäis kuntoinen, alla pyörivät 16" hydra vanteet.
Tammikuussa 2010 autoon vaihdettiin kytkin, koska kytkin ravisti ikävällä tavalla, koska kytkin ei kuitenkaan luistanut jätettiin kytkin kuitenkin syystä tai toisesta talteen, kun paikalle laitettiin motonetistä ostettu kytkinpaketti (yksi elämäni suurimmista virheistä) joka todettiin sudeksi jo syntyessään, sillä jostain selittämättömästä syystä kytkin poljin tuntui jäykältä ja kytkin ei ikinä irroittanut täysin
Kesäkuussa alle löysivät tiensä 17" image blade vanteet, 215/45-17 nankang ns2 renkailla vanhat vanteet kun ei oikein miellyttänyt silmää ja kumitkin alkoi olla melko sileät ::)
Elokuun lopussa tilattiin viking racin ecomax teholastu sekä turbosmart bleed venttiili, joka oli viimeinen niitti motonetin kytkimelle joka alkoi luistaa normaaliajoa haitaten 0,8bar ahtopaineilla joten...
Syyskuun alussa koneen ja laatikon (m46) välille laitettiin sachs SRE asetelma ja sachs vakio levy. samoihin aikoihin myös takalaseihin ilmestyivät tummennukset (20%) ja paljon nähneet takaiskunvaimentimet ja jouset vaihdettiin kartanomallin korkeapaine kaasuvaimentimiin ja kuormajousiin -> no perästä tulikin hieman korkeampi kuin alkuperäinen, mutta oma tyylinsä siinäkin 8)
Marraskuussa sitten kävi niin, että kytkin ei enää tahtonut irroittaa melkeimpä ollenkaan ja volvosta tipautettiin loota alas ja sieltähän löytyi melkoinen yllätys. SRE asetelman painelevy mennyt poikki kahdesta kohtaa ja eikun toimittajaan yhteyttä. tilalle laitettiin tässä autossa minulle tullessa ollut kytkinpaketti (joka onneksi säästettiin) väliaikaisesti, sillä auto on jokapäiväisessä ajossa, kun ei toista autoa ole tullut hankittua (lue ei ole ollut varaa hankkia) jouluviikolla vihdoinkin saapui uusi SRE asetelma ja samaan sarjaan kuuluva kytkinlevy korvauksena siitä, että valmistusvirheellinen astelma oli rikkonut myös kytkinlevyn. asennusta odottamaan hankittu myös elring kannen tiiviste, sillä nykyinen vuotaa hivenen öljyä.
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs151.snc4/36931_139460076069778_100000173603435_411240_7614396_n.jpg)
kuva uudet vanteet alla kuvanlaatu ei hyvä sillä kuvanlaadusta vastaa nokia :(
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs300.ash2/57996_184827334866385_100000173603435_721251_1957954_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs411.ash2/68901_167071169975335_100000173603435_599163_8216961_n.jpg)
uusilla takavaimentimilla ja jousilla, sekä tyylikkäillä tai vähemmin tyylikkäillä punaseksi sävytetyillä takavaloilla ;D
-
niin ja tosiaan olikohan lokakuuta kun autosta hajos turbo. alkuperäinen t03 korvattiin t03/t04 ahtimella joka miedosti isompi kuin edellinen
-
niin ja tosiaan olikohan lokakuuta kun autosta hajos turbo. alkuperäinen t03 korvattiin t03/t04 ahtimella joka miedosti isompi kuin edellinen
TO3? Eikö ton ikäsessä kuuluis olla jo uudempaa TB25:sta tai mitsua käytössä?
-
näinhän sitä luulis, mutta t03 siellä kuitenkin oli
-
miltä tommoinen t3/t4 ahdin tuntuu käytössä...milloin alkaa ahtaa ja mimmoisia tehoja antaa.
mulla olisi tuollainen hyllyssä odottamassa asennusta....tällä hetkellä on kiinni kiinanahdin wr380 mutta sen toimintaan en ole kovin tyytyväinen,
antaa täydet ahdot vasta 4tonnissa ja huipputehot jäivät mielestäni liian alas .
niin kiinnostais kuinka tollainen t3/t4 toimii??
-
niin ja tosiaan olikohan lokakuuta kun autosta hajos turbo. alkuperäinen t03 korvattiin t03/t04 ahtimella joka miedosti isompi kuin edellinen
Onhan tän ikäsissä viälä garrettiakin käytössä. :hello:
TO3? Eikö ton ikäsessä kuuluis olla jo uudempaa TB25:sta tai mitsua käytössä?
Joo kait.
-
Onhan tän ikäsissä viälä garrettiakin käytössä. :hello:
Joo kait.
No TB25:n sekoittaa kyllä helposti TO3:n, aika saman näköstä solmua.
-
miltä tommoinen t3/t4 ahdin tuntuu käytössä...milloin alkaa ahtaa ja mimmoisia tehoja antaa.
mulla olisi tuollainen hyllyssä odottamassa asennusta....tällä hetkellä on kiinni kiinanahdin wr380 mutta sen toimintaan en ole kovin tyytyväinen,
antaa täydet ahdot vasta 4tonnissa ja huipputehot jäivät mielestäni liian alas .
niin kiinnostais kuinka tollainen t3/t4 toimii??
tehoista ei ole tietoa kun ei ole penkitetty, mutta eron edelliseen kyllä huomaa 8) maksimi paineet millä olen ajanut tällä turbolla pyörivät ~ 1.2-1.3bar ja maksimi paineet löytyvät ~3000rpm. nyt vaihdettu uusi SRE kytkinpaketti kiinni ja kevättä ja kuivia kelejä odotellessa :pomo:
-
Katos katos nam nam laitettu kans tänne ;) tätä projektia seurataan tiiviisti ;D
-
Katos katos nam nam laitettu kans tänne ;) tätä projektia seurataan tiiviisti ;D
kunhan saadaan rojekti joskus etenemään. eli menee varmaan kesään :(
-
hetken mielijohteesta tänään tehty laikka madallus :D takaa kuormajousista 1.5 kierrosta ja edestä 1 kierros lyhennettynä! ei toistaiseksi mitää pahaa sanottavaa 8) saatiinpahan perä ja keula lähes samaan tasoon :)
-
Projekti kuvia tulee joskus ku jaksan laittaa ne puhelimest koneelle jos niist ees selvää saa ELK
-
havaittavissa alkavaa laatikko vikaa! alko vedossa tekemään vitosvaihteella sellasta temppua, että tipautti 4 ja sit takasin 5 ja tätä jatkui kunnes otin 5 pois päältä hetken päästä kun kokeilin niin normaalissa ajossa kevyemmällä ajolla toimi normaalisti. sähkövikaa vaiko mekaanista vikaa!?!? lootana m46 epäiltävästi ei sähkövikaa, ylivaihteen merkkivalo paloi kokoajan temppuilun ajan :idiot2: noh kait se pitää jossaan vaiheessa vaihtaa jokatapauksessa ;D
-
onko öljynpinta normaalissa?sillon ainaki alkaa nakkelemaan vitosta pois päältä jos öljyä liian vähän laatikossa.
-
onko öljynpinta normaalissa?sillon ainaki alkaa nakkelemaan vitosta pois päältä jos öljyä liian vähän laatikossa.
ei tästä nyt niin montaa kuukautta ole kun öljyt vaihdoin ja riittävästi ölyä tilalle laitoin, mutta nopeahan tuo on kyllä tarkistaa :)
-
Ja olihan öljy ATF Type F ?
-
eikös se näi ollu, ainahi ite muistelin nii ja olikoha tuo mobilin 220 kanssa käypä siihe
-
oliskohan ylivaihteen mäntien O-renkaat. vuotaa pikkasen, tai siis just sen verta että paine joko riittää tai ei riitä vaihteen kytkemiseen/päällä pysymiseen.
nm:tapellu ylivaihde ongelmien kans :D
-
oikeat öljyt laatikossa on ihan en satavarma ole mutta muistaakseni oli mobil, nyt toiminut pari päivää ilman ongelmia normaali ajossa :idiot2: vaihtoon menee kuitenkin jossakin vaiheessa koko laatikko, kunhan nyt jotenki pärjää tuon kanssa uuden hankintaan asti :)
-
operaatio madallus, työvaiheena jousen kokoonpuristus :D
(http://i1238.photobucket.com/albums/ff483/Matias_Ala-Krekola/volvo%20940%20turbo/Kuva0052.jpg?t=1297697813)
ja madallettuna. hiukan hämää lumen määrä vaan :)
(http://i1238.photobucket.com/albums/ff483/Matias_Ala-Krekola/volvo%20940%20turbo/08022011309.jpg?t=1297697813)
-
oikeat öljyt laatikossa on ihan en satavarma ole mutta muistaakseni oli mobil, nyt toiminut pari päivää ilman ongelmia normaali ajossa :idiot2: vaihtoon menee kuitenkin jossakin vaiheessa koko laatikko, kunhan nyt jotenki pärjää tuon kanssa uuden hankintaan asti :)
Mobililta ei enää saa tuohon laatikkoon sopivinta. Taulukossakin on vain kehoitus ottaa yhteys valmistajaan... :2funny:
Teet sitten karujen jätkien tyylillä tuon laikkamadalluksen, ite oon aina sortunut nappaamaan tolpan syliin... :o
-
Mobililta ei enää saa tuohon laatikkoon sopivinta. Taulukossakin on vain kehoitus ottaa yhteys valmistajaan... :2funny:
hmm. hitto kun en muista tarkkaan oliko mobilia vai muuta, mutta vanhalta foorumilta löysin kyseisen öljyn soveltuvuuden laatikkoon kuitenkin :idiot2:
-
hmm. hitto kun en muista tarkkaan oliko mobilia vai muuta, mutta vanhalta foorumilta löysin kyseisen öljyn soveltuvuuden laatikkoon kuitenkin :idiot2:
Juu, kyllä siellä nyt menee muukin tyyppi, ei vaan ne kitkaominaisuudet ole välttämättä parhaat. Siitä on aikaa kun tota laatikkoa soveltelin ja muistelisin(hämärästi) mobilin sopiva olevan 220, jota ei enää tehdä. Tai sitten just toistapäin 210... Anyway, sitä ei tehä enää.
Bilteemasta saa tuohon halvalla oikean öljyn.
Kuvasto, sivu 169.
-
Juu, kyllä siellä nyt menee muukin tyyppi, ei vaan ne kitkaominaisuudet ole välttämättä parhaat. Siitä on aikaa kun tota laatikkoa soveltelin ja muistelisin(hämärästi) mobilin sopiva olevan 220, jota ei enää tehdä. Tai sitten just toistapäin 210... Anyway, sitä ei tehä enää.
Bilteemasta saa tuohon halvalla oikean öljyn.
Kuvasto, sivu 169.
210 kävis jos sais, 220 on jo dexron-luokiteltu kaikkine kitkamuuntoaineineen ;)
-
hmm. tapahtuipa yhtenäpäivänä niin, ettei 5 toimi olleskaan :-\ merkkivalo syttyy tauluun ja se onkin ainut mitä tapahtuu. pitäneen selvitellä missä vika ???
-
tuli sitten illalla vahattua auto, samalla innostuttiin ja maalattiin etuvalo umpioiden reunat mustalla :)
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/197037_213573058658479_100000173603435_964013_4828048_n.jpg)
maalattuna
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/196891_213406982008420_100000173603435_962751_4968554_n.jpg)
vertailun vuoksi vielä ennen maalausta. ero ei suuri ole, mutta vähä n enemmän tummaa keulassa
ja kiitokset tälläkin erää tombstounille ja jampsille
-
Saiskohan noita vilkku umpioita auki ja maalattua niitäkin? :idiot2: Kirkkaat vilkut ois jees!
-
Saiskohan noita vilkku umpioita auki ja maalattua niitäkin? :idiot2: Kirkkaat vilkut ois jees!
Saa kyllä, varmaan pienellä väkivallalla. Garaget.org ja blocket.se näkynyt muutamia.
E: Ei tommonen tummennettu vakiovilkkukaan (http://www1.garaget.org/archive/102/101714/115904/115904-1205876.jpg) näytä ihan huonolta maalatun umpion kanssa.
-
Eipä mitää hyvä että on tallille käyttöä ;)
-
Saiskohan noita vilkku umpioita auki ja maalattua niitäkin? :idiot2: Kirkkaat vilkut ois jees!
kirkkaat vilkut on hankintalistalla melko kärkipäässä, mutta odottelee opiskelijan pudjetin nousua :D