Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autonhoito => Aiheen aloitti: juuso-t - 19.10.2012, 17:05:17
-
Ei tuntunut löytyvän moottorin pesusta mitään keskustelua niin aloitetaan. Olis tarkoitus vähän pestä konehuonetta tuosta pölystä ja muusta paskasta. Mitä veikkaatte, uskaltaako -95 vuoden 940 turbon konehuoneeseen ruiskia vettä pienellä painepesurilla? (lähteekö se käyntiin vai vaatiiko mittavat kuivatus operaatiot) :buck2: Tarkoitus olis summuttimella ensin suihkutella kunnon myrkky pesuainetta sinne ja sitten vetää vaan pesurilla läpi. Tuntemuksia?
-
Millä koneella?
-
Kyl sinne uskaltaa päästää.. varot vaan laturia ja virranjakajaa.. ja jos tulpat on syvennyksessä niin kannattaa puhaltaa kuivaksi pesun jälkeen..
Edit: kannattaa käyttää harjaa tuossa moottorin pesussa jos haluaa :P
-
Millä koneella?
b230fk
-
Ei muuta kuin vaikka muovikassi laturin päälle suojaksi ja painepesurilla pesee vaan ronskisti.
Jos käytössä on paineilmaa niin sillä voi kätevästi puhaltaa pesunjälkeen vedet tulpan syvennyksistä yms. pois.
-
Juu, laturin peittelet muovikassilla ja vesipumpun reiän voi teipata pesun ajaksi umpeen. Olen mös peittänyt sytytyspuolan ja muita sähkölaitteita pakastepusseilla. Suojaukset olen tehnyt pesuaineen takia, en veden. Paras pesuaine on moottorinpesuun spray, lika lähteee sillä tosi hyvin ja hinta n6e. Pullo.
-
Itse en ole ikinä suojaillut mitään... Liuottimet konehuoneeseen ja pesurilla antaa palaa... ongemia ei ole ollut
-
Itse en ole ikinä suojaillut mitään... Liuottimet konehuoneeseen ja pesurilla antaa palaa... ongemia ei ole ollut
Samma här, tosin en kyllä sähkölaitteita päin tarkoituksella painata painevesi suihkua...
-
Kuten myös, pinelinen liuotinta ensin muhimaan ja sitten painepesurilla konehuone puhtaaksi. Järkeä käyttäen ei tarvi suojailla sen enempiä. Voihan sitä aremmassa kohdassa vetää suihkua kauemmas. Itse olen aina pesuoperaation jälkeen laittanut auton käymään jonkin aikaa, jotta moottorin lämpö kuivattaa.
-
Jäykkä seos(10-20%) esim. Pineline Tehopesua ruiskii kylmän koneen niskaan, antaa muhia hetken ja pesurilla perään järkevillä paineilla.
Pelkän pölyn ja hiekan pesuun riittää monesti ihan foam lancella ruiskutus ja huuhtelu :P
(http://dl.dropbox.com/u/49685088/DSCF2415.jpg)
-
Toi vaahdotin on kyl sit kätevä vehje O0
-
Saakohan noita vaahdottimia jostain esim. biltemasta? Uusi painepesurikin pitäisi ostaa, niin eikös niissä jostain löydy ihan "integroituna" tuommoinen vaahdotin.. ???
-
Saakohan noita vaahdottimia jostain esim. biltemasta? Uusi painepesurikin pitäisi ostaa, niin eikös niissä jostain löydy ihan "integroituna" tuommoinen vaahdotin.. ???
jos kunnollisen haluaa painepesuriin niin taitaa hinnat olla alk: 100e :D
-
jos kunnollisen haluaa painepesuriin niin taitaa hinnat olla alk: 100e :D
Jep, jossain oli testi niistä halvoista vaahdottimista mallia biltema ja ei ne kehuja juuri saanu, lähinnä pesuaineen levitykseen käypäsiä.
Noita kunnon vaahdottimia saa jo suomestakin alle satasen: http://www.projectech.fi/vaahdottimet.html (http://www.projectech.fi/vaahdottimet.html)
-
Pesu onnistuu, mutta millä konehuone taas uudenveroiseksi. Millä käsitellä konehuone pesun jälkeen?
Muovien päälle on imeytynyt tiesuolaa tai jotain aikaisemmin käytettyä puhdistus/käsittelyainetta. Valkoisia rantuja, jotka ei lähde liuotinpesulla pois.
-
Pinelinestä ei jää harmaita jälkiä vaikka huuhtelisi vähän huolimattomasti. Edukasta ja erittäin hyvää ainetta. wurthilta ainakin saa, oonpa tohon törmänny myös esim keskisen kyläpuljussa. autonki pinta jää paljon kiiltävemmäks ja lika irtoo hyvin.
-
http://www.ebay.co.uk/itm/Snow-Foam-lance-Karcher-K-series-Karcher-HD-HDS-Kew-Alto-Bosch-Lavor-M22-/370767320333?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&var=&hash=item565374550d
Tuolta vähän edukkaammin tuota samaa mitä projetech myy.
-
Mites kun tuossa b230f:ssä (ainakin siinä,joissain muissa varmaan myös ?) on nuo suuttimet varsin näkyvissä ja esillä nii pitäskö jotenki suojailla niittä ennenko laskee pinelinee ja vettä paineella ?
-
Mites kun tuossa b230f:ssä (ainakin siinä,joissain muissa varmaan myös ?) on nuo suuttimet varsin näkyvissä ja esillä nii pitäskö jotenki suojailla niittä ennenko laskee pinelinee ja vettä paineella ?
en ole muuta suojannut kun sähkölaitteet muovipusseilla, laturin ja puolan ettei mene liuotinpesuainetta niihin.
-
Pitääkö kaasari 240 Volvon konehuoneen pesussa ottaa jotain erityistä huomioon vai pärjääkö jo tässä topicissa olevilla ohjeilla?
-
Pitääkö kaasari 240 Volvon konehuoneen pesussa ottaa jotain erityistä huomioon vai pärjääkö jo tässä topicissa olevilla ohjeilla?
Virranjakajan , laturin ja jäähdytimen kun jätät paineella pesemättä, pitäis onnistua. Pesun jälkeen auto heti käymään, niin koneen lämpö kuivaa ja seuraava startti on helpompi ;)
-
Kannattaa vielä paineilmalla puhallella arat paikat pesu jälkeen.
-
Mites näissä s40/v50 volvoissa? Onko mitään herkkiä kohtia 2.4 kone pitäisi pesaista kun pölyä ja hiekkaa kertynyt jonkin verran.
-
Mites näissä s40/v50 volvoissa? Onko mitään herkkiä kohtia 2.4 kone pitäisi pesaista kun pölyä ja hiekkaa kertynyt jonkin verran.
En ainakaan suojannut mitään kun V50 pesin, pesun jälkeen käymään et lämpiää.
http://tml.kuvat.fi/kuvat/Autofix/Autofixsaus/Volvo+V50+pesu+ja+vaha+ja+sisatilat/
-
Mites näissä s40/v50 volvoissa? Onko mitään herkkiä kohtia 2.4 kone pitäisi pesaista kun pölyä ja hiekkaa kertynyt jonkin verran.
Tuskin se sen kummempaa on kuin missään muussakaan autossa.
Kuvassa isolohkon pesu.
(http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/Volvo%20V50/v50konepesu1.jpg/_bigthumb.jpg) (http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/Volvo%20V50/v50konepesu1.jpg)
e:ääh, joku ehti ensin, kuvan pesussa laturi ja akku suojattu. Akkukin kannen alta sen takia, ettei tarvi kotelon pesuun vaivautua.
-
mites s60? uskaltaapiko sen pestä paine pesurilla? D5
-
mites s60? uskaltaapiko sen pestä paine pesurilla? D5
Uskaltaa. Vähän käyttää järkeä ja varoo laturia niin voi kyllä pestä. Ei se maata kaada jos laturi vähän kostuu mutta ei sitä suoraan kannata sumuttaa.
-
"Virranjakajan , laturin ja jäähdytimen kun jätät paineella pesemättä, pitäis onnistua. Pesun jälkeen auto heti käymään, niin koneen lämpö kuivaa ja seuraava startti on helpompi ;)"
Miksi jäähdytintä ei saisi pestä? Minusta se kuuluu pestä. Itse varoisin lähinnä virranjakajaa ja kaasuinta tuossa.
Kaikkista omistani olen aina moottoritkin pessyt useampaan kertaan vuodessa. Tarvittaessa liuottimella, mutta yleensä vain paínepesurilla.
Yleensäkin puhtaasta tulee pidettyä parempaa huolta... :2funny: Itseasiassa pestynä aromikin on puhtaanraikas. Mielellään syventyy harrasteeseen. ;)
_sfr-
-
"Virranjakajan , laturin ja jäähdytimen kun jätät paineella pesemättä, pitäis onnistua. Pesun jälkeen auto heti käymään, niin koneen lämpö kuivaa ja seuraava startti on helpompi ;)"
Miksi jäähdytintä ei saisi pestä? Minusta se kuuluu pestä. Itse varoisin lähinnä virranjakajaa ja kaasuinta tuossa.
Kaikkista omistani olen aina moottoritkin pessyt useampaan kertaan vuodessa. Tarvittaessa liuottimella, mutta yleensä vain paínepesurilla.
Yleensäkin puhtaasta tulee pidettyä parempaa huolta... :2funny: Itseasiassa pestynä aromikin on puhtaanraikas. Mielellään syventyy harrasteeseen. ;)
_sfr-
En ainakaan minä pese jäähdyttimen , IC :n tai lauhduttimen kennoa painepesurin paineella, mutta jokainen saa tehdä niinkuin parhaaksi näkee ::)
Painepesurilla voi tuon em. kombinaation putsata pitämällä pesuria 30-50cm kauempana, jolloin luonnollisesti myös veden painevaikutus ei ole niin rikkova.
Mainitsit viestissäsi kaasuttimen, ainakin omissa viimeisissä kaasutin ajan kulkineissä saattoi olla yleensä jo jäähdyttäjän kennossa rapistumaa ja lamelit rapisivat "aivastuksestakin" pois
-
Jos jäähy menee rikki painepesurin normaalipesulla, on se kyllä jo vaihtokunnossa. ::)
Tarviiko kaikki kertoa aina juurta jaksain? TIETYSTIKÄÄN sitä suutinta ei viedä siihen kennoon kiinni! Mutta kyllä se on hyvä huuhtoa puhtaaksi silloin tällöin, ettei jäähdytysteho laske. Pölyä, sääskiä, mehiläisiä. sudenkorentoja, suolakuraa, poronkarvoja... Ei ne sinne kennonripojen väliin kuulu.
_sfr-
-
Ja jäähdyttimiä pestessä kannattaa suunnata se suihku suoraan siihen kennoon eikä sivusta, nii ei ne rivat lyttäänny.
-
En oo ite suojaillu mittään sieltä, vähän järkeä käyttää laturin yms kohalla niin hyvin menee
-
Vanhahko aihe mutta pitää kommentoida, kun elämäni ensimmäisen kerran vaivauduin pesemään konehuoneen... enkä suojannu mitään, pesun jälkeen pistin auton käymään koneen lämpimäksi ja löin pellinkiinni...
lancella pistin ensin tehopesun vaahtona koneelle/konehuoneeseen... vaimennus pahvia en hennonut kastella, painepesurilla huuhtelin... suht hyvä tuli, ainakin on puhtaampi kuin koskaan ennen. D5 pata oli kyseessä...
-
Vanhahko aihe mutta pitää kommentoida, kun elämäni ensimmäisen kerran vaivauduin pesemään konehuoneen... enkä suojannu mitään, pesun jälkeen pistin auton käymään koneen lämpimäksi ja löin pellinkiinni...
lancella pistin ensin tehopesun vaahtona koneelle/konehuoneeseen... vaimennus pahvia en hennonut kastella, painepesurilla huuhtelin... suht hyvä tuli, ainakin on puhtaampi kuin koskaan ennen. D5 pata oli kyseessä...
Mäki oon aina noin tehny eikä koskaan oo tullu mitään ongelmia, toki vähän kattonu mihin suihkii. :pomo:
-
Vanhahko aihe mutta pitää kommentoida, kun elämäni ensimmäisen kerran vaivauduin pesemään konehuoneen... enkä suojannu mitään, pesun jälkeen pistin auton käymään koneen lämpimäksi ja löin pellinkiinni...
lancella pistin ensin tehopesun vaahtona koneelle/konehuoneeseen... vaimennus pahvia en hennonut kastella, painepesurilla huuhtelin... suht hyvä tuli, ainakin on puhtaampi kuin koskaan ennen. D5 pata oli kyseessä...
Ei ole ollut ongelmia konehuoneen pesussa, vaikka pessyt useamman kerran..
-
Vanhahko aihe mutta pitää kommentoida, kun elämäni ensimmäisen kerran vaivauduin pesemään konehuoneen... enkä suojannu mitään, pesun jälkeen pistin auton käymään koneen lämpimäksi ja löin pellinkiinni...
lancella pistin ensin tehopesun vaahtona koneelle/konehuoneeseen... vaimennus pahvia en hennonut kastella, painepesurilla huuhtelin... suht hyvä tuli, ainakin on puhtaampi kuin koskaan ennen. D5 pata oli kyseessä...
Ongelma tulee liuottimesta jos se sulattaa sähkölaitteista lakat pois tai vie laakerista rasvat. En tiedä pitääkö tuo lakkojen sulaminen paikkansa, näin minulle on väitetty.
:(
-
Ongelma tulee liuottimesta jos se sulattaa sähkölaitteista lakat pois tai vie laakerista rasvat. En tiedä pitääkö tuo lakkojen sulaminen paikkansa, näin minulle on väitetty.
:(
Aine oli bilteman moottorin pesuun tarkoitettua ainetta... en kyllä antanut kauaa liota... nyt on sit SRS herja :idiot2:
-
Persaukisuuttani ja kun perheessä tarvittiin neljättä autoa 740 GLT:n, 740 perusfarkun ja V90:n lisäksi, sekosin reilu vuos sitten patonkiin. Moottorinpesuun liittyen jouduin sitten just laittaan avunpyynnön Sitruunapatonki-foorumille:
"Muistan jostain lukeneeni, että Napoleon halusi, että rakastajattarensa ei pese konehuonettaan. Ei näköjään ranskattaren pidäkään.
Menin pöljyyttäni pesemään liuottimella ja ihan vaan puutarhaletkulla varovaisesti ruiskien 16V Xantun motöörin. Volvossa vastaavan operaation voi tehdä painepesurilla. Pesun jälkeen puhaltelin paikat paineilmalla, mutta ei tuosta käyntikuntoista saanut. Käynnistyi kyllä vajaalla ja röpöttäen ja kun pidin kierroksilla väkisin käynnissä alkoi hetken päästä "haista sähkö", moottorin vikavalo syttyi ja kun sammutin pahalle haisevan auton, ajovalot jäi päälle valoviiksen asennosta välittämättä. Otin akkukaapelin irti ja pakenin pirttiin.
Mikäs tossa keksinnössä nyt sitten veikkausten mukaan on vettynyt ? Olen räpeltänyt kaikki liittimet läpi ja kurkkinut niihin konehuoneen mustiin laatikoihin mitään ongelmaa aiheuttavaa löytämättä. Jätän tuon nyt pariksi päiväksi haukottelemaan nokkapelti auki. Ottakoon suulista. Töihin menen talouden luottopelillä, 3 litran suoralla kutosella varustetulla wanhan liiton takavetovolvolla."
Tapatalkista iKälättimellä