Tässäkin pohdinnassa pätee aika hyvin asia, joka pätee auton kuin auton kanssa:
Hyvin huollettu ja hyvin pidetty on varma vaihtoehto. Jos huoltoja laiminlyöty, riski kasvaa.
Tottakai jossainvaiheessa auton elinkaarta tulee vastaan ne isot ja kalliit remontit, oli pidetty miten hyvin vaan. 60-luvulla tuo tarkoitti käytännössä täydellistä moottoriremonttia, nykyään kytkintä, suuttimia, turboa ja milloin mitäkin.
Tiedän parikin tapausta, jotka ajavat bensiinimoottorisilla autoilla työajonsa. Toisella tulee kilometrejä 20-50tkm/vuosi (etanolilla tosin nykyään), toisella 70-100tkm/vuosi (95-oktaaninen pumppubensa). Molemmilla yksi valintakriteeri on ollut huoltamisen halpuus ja helppous, sekä Dieseliä edelleenkin vaivaavat tietyt ongelmat (huoltoa jos laiminlyöty ja kovat pakkaset, niin voi mennä vaikeaksi töihin lähteminen).
Etenkin tuo enemmän ajava huoltaa autoaan vain "välttämättömien" edestä. Eli öljyt vaihdetaan, tulpat vaihdetaan tarvittaessa, jakopää ajallaan ja loput kulutusosia (jarruja, alustan kulutusosia yms).
Ja mitä isompi auto/kuorma, sen suuremmaksi kasvaa kulutusero diesel vs. bensa. Meillä perheessä toisena autona 90-luvun lopun eurooppalainen pikkuauto, jolla pääsee maantiellä 5.5l/100km 95:lla bensalla. Ei ole paljoa, mutta jos haluaisi mukavuutta, veisi saman ikäinen V70mk1 TDI todennäköisesti saman maantiellä, erona turvallisuus ja mukavuus.
Jos haluaa varmuutta, niin yksinkertaisempi on usein varmempi. Tällöin se vapaasti hengittävä bensamoottori on yleensä huolettomampi vaihtoehto. Suomessa on suurin sallittu nopeusrajoitus 120km/h ja tuohon pääsee jo alle 100hp moottorilla. Tietenkin joillekkin se tehokas moottori on käyttöautossakin "se juttu", mutta ei ainakaan allekirjoittaneelle (käyttövarmuus tärkeämpi asia). Vaimo tuossa hieman ihastunut appiukon 2004 V70 D5 automaattiin. Jos tuommoista V70 olen joskus ostattelemassa, niin todennäköisesti se 170hp bensakone olisi valinta, se riittää oikein mainiosti tai sitten on kädetön kuski.
Kannattaa Hondasta varmistua, että kuinkapaljon sille jakoketjulle on annettu vaihtoväliksi, paljonko sen vaihto maksaa ja minkälainen on takuu. Tänäpäivänä ei "ketjujakopää" tarkoita samaa kuin vielä 20-30 vuotta sitten, vaan niillekkin on yleensä annettu vaihtoväli.