Kulkukoira  Proturbo

XC90 v.2003 D5, takajarrujen vaihto

  • 4 Vastauksia
  • 4099 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarppi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
XC90 v.2003 D5, takajarrujen vaihto
« : 22.11.2012, 21:02:01 »
Olisi tarkoitus vaihtaa kaikki jarrukilkkeet taakse. Levyt/palat/seisontajarruosat.

Miten seisontajarrua löysätään ennen levyn irroitusta? Tarviiko ollenkaan? Tuossa Miksun ohjeessa (alla) mainitaan, että XC90:ssä menee homma hieman erilailla. (jarru painetaan jalalla päälle).

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=64.0

Kannattaako osat hommata suoraan siniseltä, vai pelaako motonetin osilla. Onko kellään kokemuksia?

Poissa Lurvio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • Ihme säätäjä
Vs: XC90 v.2003 D5, takajarrujen vaihto
« Vastaus #1 : 23.11.2012, 07:10:19 »
Olen saanut käsityksen, että XC90:ssä olisi samat käsijarruosat, jotka itse juuri vaihdoin S60:in. Eli jarrujen sisällä ei ole mitään kiristysmekanismia, vaijeri vaan kahvan päästä löysälle. Jos vaijerit on jumissa niin voi olla veikeä homma saada rummut/levyt irti, itselläni irtosi ilman ongelmia.

Alkuperäisosilla laitoin itse. Väittivät liikkeessä (paikallinen AD-huolto), että on ollut tarvikeosilla ongelmia saada jarrut pitämään. 


Lurvio
Kulkineena S60 AWD -03
240 DL -87 (entinen)

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: XC90 v.2003 D5, takajarrujen vaihto
« Vastaus #2 : 23.11.2012, 08:07:29 »

Alkuperäisosilla laitoin itse. Väittivät liikkeessä (paikallinen AD-huolto), että on ollut tarvikeosilla ongelmia saada jarrut pitämään. 

Kieltämättä osalla tarvikeosista on tätä ongelmaa. Haulla löytynee juttua enemmänkin.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: XC90 v.2003 D5, takajarrujen vaihto
« Vastaus #3 : 24.11.2012, 10:46:50 »
XC90:n käsijarrun säädöstä on kahta eri versiota, toinen löysätään ja säädetään polkimen luona olevasta mekanismista ja toinen versio löysätään ja säädetään vaijerin väliin rakennetusta palikasta, tuo kohta sijaitsee lattiakonsolin vasemman kylkimuovin takana hieman lattiamaton alle piilotettuna.

Yhtäkaikki, molemmat keinot ovat huomattavasti hankalempia, kuin muissa saman aikakauden jarruissa, joissa siellä kahvan luona on ihan vaan mutteri, josta kierretään.

Poissa Tazz78

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 v.2003 D5, takajarrujen vaihto
« Vastaus #4 : 02.01.2013, 14:35:38 »
Itse vaihdoin taakse levyt, palat ja kengät. tarvike osilla ei käsijarrulle tullut paljoakaan pitoa mutta leiman on silti saanut. Pienen ongelman kohtasin jarrusylinterien sisään painamisessa, ei työkalujen koot ja voimat riittänyt. Ongelman ratkaisuksi löytyi ilmaus ruuvin avaaminen. taitaa linjassa ( ABS ) jokin takaisku kun neste ei pääse virtaamaan takaisinpäin. En kyllä kokeillut että olisiko pelkkä virran päälle laitto auttanut.

 

Samppasport  Futurez