Race.fi  Puotilan autokorjaamo

XC 90 Kulmavaihteen irrotus

  • 1 Vastauksia
  • 3680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa välitalo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
XC 90 Kulmavaihteen irrotus
« : 17.02.2016, 20:53:18 »
Autoni muuttui etuvetoiseksi ja syy selvisi kun kardaania pystyi pyörittämään käsin auton alla. Holkkivika kulmavaihteen ja vetopyörästön välillä. Hankin hyväkuntoisen holkin purkuosana Bildelsbasenin kautta Ruotsista ja aloitin irrotustyön.
Työ kannattaa aloittaa takapäästä, pakoputken kumilenkit ennen takavaimenninta kannattaa irrottaa lisätilan saamiseksi kardaanin irrotukselle. Kardaanin tukilaakerin pultit auki ja tukipeltiä siirtämällä laakerille tulee tilaa liikkua sivuttain. Sitten takimmaisen vakionopeusnivelen pultit auki. Kardaania saa pidettyä paikallaan työntämällä ruuvimeisseli tukilaakerin nivelen väliin. Pulttien välissä on tyhjä reikä johon asetetaan lyhyt tappi ja kiristetään sillä viereisistä kierrereijistä M8 pultteja ja nivelen pulttien aluslaattoja käyttämällä nivel ehjänä irti Haldex- yksiköstä. Kardaanin saa nyt irti Haldex yksiköstä vääntämällä tukilaakerin kohtaa sivullepäin mutkalle niin paljon että nivelen saa kupista ulos ja sivuun. Sitten etupään nivelelle sama homma ja koko kardaania taaksepäin niin että tilaa syntyy kulmavaihteen luokse.
Oikea vetoakseli täytyy irrottaa, siis vetoakselin pultti irti, pyörä pois, jarrusilta ripustukseen, pultit iskunvaimentimen alapäästä pois ja laakeriyksikkö niin vinoon että vetonivel tulee ulos pyörän navasta. Tukilaakeri irti moottorin kyljestä ja vetoakseli tulee vetämällä ulos kulmavaihteen läpi.
Kulmavaihteen takatuki pois kokonaan. Nyt moottorista öljyt pois jotta öljynlauhduttimen voi ottaa irti moottorin rungosta ja vääntää sivuun.
Katalysaattorissa on tuki joka on myös moottorin rungossa kiinni. Se otetaan irti mutta sitä ei saa pujotettua pois vaan ainoastaan asetettua pois edestä kun kulmavaihdetta otetaan ulos.
Kulmavaihde on etupäästään 7:llä pultilla kiinni, mm. käyrävartinen 13 millin lenkki on tarpeen avatessa. Niitä myy ainakin IKH.
Kulmavaihde lähtee sen jälkeen pujottamalla yhdessä asennossa pois kolostaan.
Omassani sekä holkki että kulmavaihteen akseli olivat kuluneet väljiksi.
Käytin akselin Karpiolalla korjattavana, uusin tiivisteet ja laakerit ja kokosin kaiken takaisin.


Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13507
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: XC 90 Kulmavaihteen irrotus
« Vastaus #1 : 14.03.2016, 11:40:12 »
Omasta meni laakerit kardaanin lähdöstä, tilasin uuden (kulmavaihteen) joka on saatanan kallis, kehtaatko kertoa mitä kustansi uudelleen laakerointi omaasi...

Itse olen liian laiska ja tilat puuttuu irrotukselle niin pistin visat vinkumaan...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Proturbo  Autodiagnoosi