Ymmarrän tuon hankalan/mutkikkaan takuuasian, mutta yhdeltä kysyin tekeekö jos sovitaan etten vaadi työlle takuuta.
Ei silti suostunut tekemään.
Asiakas voi työtä tilatessaan luvata vaikka kilon kultaa, pitämättä lupaustaan.
Tämä siis ihan yleisesti, eikä kohdistaen sinuun. Alalla työskennelleenä totean vain, että kaikenlaista yrittäjää, huijari yms. löytyy asiakkaiden suunnasta.
Aikanaan työmaalla mietittiin, mitä etuja toiminnan kannalta on, mikäli kieltäydytään "omista osista" ja tilataan osat joka työhön meidän kautta.
+ Varmasti oikeat osat
+ Tiedetään mitä sinne menee paikoilleen (laatu yms.)
+ Osat ovat varmasti oikeaan aikaan oikeassa paikassa
+ Ongelmatilanteessa (esim. väärä osa) asia hoidettu alle puolessa tunnissa tukkurin kanssa
+ Voidaan myöntää takuu
Tuossa nyt lyhytkäisyydessään ja tuon jälkeen lopetettiin ihan kokonaan "omilla osilla" tekeminen. Yleensä kun nämä "omilla osilla" huoltoja kysyvät vieläpä yrittivät tingata remontit niin alakanttiin, että näytin itsekkin usein suoraan ovea.
Mutta pääpointti siinä on toiminnan varmuus. On lopulta asiakkaallekkin mukavempi, että toimittaa auton huoltoon ja hakee kun tekstiviesti tulee puhelimeen. Ei tarvitse murehtia osien sopivuudesta tms. ollenkaan ja takuuasiat hoituvat hienosti, koska osat ovat ikäänkuin asentaneen liikkeen toimesta.
Ei paljoa hymyilytä perjantaina kello 14 soitella asiakkaalle, "Päivää, sinulla oli täällä meillä tämä Hindustan Pas-2 jakopääremontissa? Joo tuossa on nyt purettu osat pois ja huomattu, että vesipumppu on hiukan vuotanut ja jakopään stefat vuotaa, ne pitäisi vaihtaa. Mitäs asialle tehdään". Tässä tilanteessahan asiakas on tottakai toimittanut jakopään ilman pumppua, stefoja ymsjne yhtään mitään, eikä noita enään välttämättä perjantaina kello 14 ehdi mistään löytämään.
Sitten tuleekin se positiivisin olo, kun usein edm. tilanteessa asiakas mesoaa, haukkuu, kiroaa ja manaa korjaamon edustajan (esimerkissä siis esim. minä) alimpaan helvettiin, koska "on ammattitaidoton paska, kun ei tuommosta etukäteen tiennyt! Vaadin remontin lisäkustannuksia teidän piikkiin!!!". Usein auto seisoo vähintään maanantain puolille päivin varaten yhden nosturipaikan tuon jälkeen ja kaikki aikataulut on vitullaan.
Olen myöskin keskustellut melkein päälle karanneen asiakkaan kanssa, jonka autoon vaihdettu vetonivel oli alkanut hakkaamaan. Vaihdoimme kahdesti nivelen, hänen oman sellaisen ja kolmannella kerralla tuli pää punaisena karjumaan ja vaatimaan rahoja takaisin + osien hintoja, koska toinenkin uusi vetonivel alkoi hakkaamaan.
Sovimme, että tilaamme osan meidän tukkurilta ja vaihdamme sen. Mikäli ei enään oireile, joutuu asiakas maksamaan kaikki kolme asennuskertaa ja asennustarpeet (koska toinen kahdesta asennuksesta meni "asennusvirheenä"). Tämä kävi asiakkaalle, joka sitten seisoskeli remontin ajan metrin päässä tuijottamassa.
Remontin jälkeen koeajolle, pitkälle sellaiselle, eikä vetonivel oireillut mitenkään. Kun lasku esitettiin asiakkaalle, alkoi paiskomaan tavaroita ja huutamaan.
Kyllähän se nyt harmitti, ettei se motonetin 89,90€ vetonivel ollutkaan hyvä, vaan hyvästä pitikin maksaa 249,00€ + asennus x 2.
Eli lyhyesti; omat osat on kivoja, mutta ei työelämässä. Ymmärrän tuon "emme asenna omia osia" -asenteen täysin.