Elekma  Autoracing

Volvon huolto korjaamolla omilla osilla.

  • 10 Vastauksia
  • 3190 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PPV70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Volvon huolto korjaamolla omilla osilla.
« : 10.11.2018, 09:15:50 »
Onko muilla kokemuksia, että korjaamot kieltäytyvät tekemästä huoltoa, jos hankkii osat itse.
Kysyin V60 D2 jakohihnan vaihtotyötä 7 korjaamosta Keski-Suomessa.
Vain 1 korjaamo antoi tarjouksen!
Olin hankkinut SKF:jakohihnasarjan vesipumppuineen.
Yhdeltä sain selityksen, että takuuasioiden vuoksi ei halua hommaa tehdä.
Ainoa vaihtoehto oli siis tehdä vaihtotyö itse.

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon huolto korjaamolla omilla osilla.
« Vastaus #1 : 10.11.2018, 09:41:11 »
Jos joku olisi sen tehnyt ja vesipumppu alkaa vuotamaan 20tkm jälkeen niin homma menisi mutkikkaaksi takuun osalta: pitäisi tutkia onko se materiaalivirhe vai asennusvirhe. Jos todettaisiin materiaalivirheeksi niin joutuisit periaatteessa maksamaan työt uudestaan ja hoitamaan itse osan vaihdon myyntiliikkeen kanssa.

Ymmärrän hyvin etteivät suostu vaihtamaan. Pyydä tarjoukset osat ja työ eriteltynä. Tarkistat ettei osista vedetä älytöntä välityskatetta, 15% pitäisi riittää. Katteetonta liikevaihtoa ei kukaan halua tehdä, joten kyllä he pienen siivun siitä välistä tarvitsevat.

Poissa PPV70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon huolto korjaamolla omilla osilla.
« Vastaus #2 : 10.11.2018, 10:34:08 »
Tein hihnanvaihdon itse.
pe iltana 3 h hihna paikallaan, tänään loppu kasausta pari tuntia.
Ymmarrän tuon hankalan/mutkikkaan takuuasian, mutta yhdeltä kysyin tekeekö jos sovitaan etten vaadi työlle takuuta.
Ei silti suostunut tekemään.
Kyse on siis huoltotyön katteesta, kun osista saatu kate jää saamatta.
Ja ilmeisesti korjaamoilla on riittävästi töitä, ettei tällainen 200-300 euron työ kiinnosta.
Epäilyttää lisäksi, että ovat keskenään sopineet, ettei tällaisia töitä kukaan tekisi, koska niin moni korjaamo kieltäytyi työtä tekemastä asiakkaan osilla.
Uuden vesipumpun vuoto on aina periaatteessa viallisen osan syytä.
Nykyään kun on ns. automaattikiristin hihnalle niin ei hihnan liiallinen kireyskään voi vaurioittaa pumpun laakereita.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvon huolto korjaamolla omilla osilla.
« Vastaus #3 : 10.11.2018, 10:54:33 »
Ymmarrän tuon hankalan/mutkikkaan takuuasian, mutta yhdeltä kysyin tekeekö jos sovitaan etten vaadi työlle takuuta.
Ei silti suostunut tekemään.
Asiakas voi työtä tilatessaan luvata vaikka kilon kultaa, pitämättä lupaustaan.

Tämä siis ihan yleisesti, eikä kohdistaen sinuun. Alalla työskennelleenä totean vain, että kaikenlaista yrittäjää, huijari yms. löytyy asiakkaiden suunnasta.

Aikanaan työmaalla mietittiin, mitä etuja toiminnan kannalta on, mikäli kieltäydytään "omista osista" ja tilataan osat joka työhön meidän kautta.
+ Varmasti oikeat osat
+ Tiedetään mitä sinne menee paikoilleen (laatu yms.)
+ Osat ovat varmasti oikeaan aikaan oikeassa paikassa
+ Ongelmatilanteessa (esim. väärä osa) asia hoidettu alle puolessa tunnissa tukkurin kanssa
+ Voidaan myöntää takuu

Tuossa nyt lyhytkäisyydessään ja tuon jälkeen lopetettiin ihan kokonaan "omilla osilla" tekeminen. Yleensä kun nämä "omilla osilla" huoltoja kysyvät vieläpä yrittivät tingata remontit niin alakanttiin, että näytin itsekkin usein suoraan ovea.
Mutta pääpointti siinä on toiminnan varmuus. On lopulta asiakkaallekkin mukavempi, että toimittaa auton huoltoon ja hakee kun tekstiviesti tulee puhelimeen. Ei tarvitse murehtia osien sopivuudesta tms. ollenkaan ja takuuasiat hoituvat hienosti, koska osat ovat ikäänkuin asentaneen liikkeen toimesta.

Ei paljoa hymyilytä perjantaina kello 14 soitella asiakkaalle, "Päivää, sinulla oli täällä meillä tämä Hindustan Pas-2 jakopääremontissa? Joo tuossa on nyt purettu osat pois ja huomattu, että vesipumppu on hiukan vuotanut ja jakopään stefat vuotaa, ne pitäisi vaihtaa. Mitäs asialle tehdään". Tässä tilanteessahan asiakas on tottakai toimittanut jakopään ilman pumppua, stefoja ymsjne yhtään mitään, eikä noita enään välttämättä perjantaina kello 14 ehdi mistään löytämään.

Sitten tuleekin se positiivisin olo, kun usein edm. tilanteessa asiakas mesoaa, haukkuu, kiroaa ja manaa korjaamon edustajan (esimerkissä siis esim. minä) alimpaan helvettiin, koska "on ammattitaidoton paska, kun ei tuommosta etukäteen tiennyt! Vaadin remontin lisäkustannuksia teidän piikkiin!!!". Usein auto seisoo vähintään maanantain puolille päivin varaten yhden nosturipaikan tuon jälkeen ja kaikki aikataulut on vitullaan.

Olen myöskin keskustellut melkein päälle karanneen asiakkaan kanssa, jonka autoon vaihdettu vetonivel oli alkanut hakkaamaan. Vaihdoimme kahdesti nivelen, hänen oman sellaisen ja kolmannella kerralla tuli pää punaisena karjumaan ja vaatimaan rahoja takaisin + osien hintoja, koska toinenkin uusi vetonivel alkoi hakkaamaan.
Sovimme, että tilaamme osan meidän tukkurilta ja vaihdamme sen. Mikäli ei enään oireile, joutuu asiakas maksamaan kaikki kolme asennuskertaa ja asennustarpeet (koska toinen kahdesta asennuksesta meni "asennusvirheenä"). Tämä kävi asiakkaalle, joka sitten seisoskeli remontin ajan metrin päässä tuijottamassa.

Remontin jälkeen koeajolle, pitkälle sellaiselle, eikä vetonivel oireillut mitenkään. Kun lasku esitettiin asiakkaalle, alkoi paiskomaan tavaroita ja huutamaan. :facepalm: Kyllähän se nyt harmitti, ettei se motonetin 89,90€ vetonivel ollutkaan hyvä, vaan hyvästä pitikin maksaa 249,00€ + asennus x 2. ::)


Eli lyhyesti; omat osat on kivoja, mutta ei työelämässä. Ymmärrän tuon "emme asenna omia osia" -asenteen täysin.

Poissa PPV70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon huolto korjaamolla omilla osilla.
« Vastaus #4 : 10.11.2018, 11:23:22 »
Olen aina tähän asti työelämässä (n. 40vuotta) saanut sovittua asiakkaiden kanssa asiat puhumallakin ja
sopimus on pitänyt. Mutta tottakai asiakkaita on erilaisia,
Jos jakohihnan vaihtotyön jälkeen tulee ongelmia, niin eiköhän ne johdu lähes aina viallisista osista.
Toki voihan asentajalta jäädä joku ruuvi kiristämättä kun on kiire kahville.
Kuitenkin johtopäätösenä tästä jutusta on, että teen jatkossakin omien autojen huollot ja korjaukset itse.
Harvassa työssä pääsee niin hyvälle tuntipalkalle, kuin oman auton korjaamisessa ja huoltamisessa.
5-6 h työstä tällä kerralla jäi tuntipalkaksi 50€/h puhtaana käteen.

  :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvon huolto korjaamolla omilla osilla.
« Vastaus #5 : 10.11.2018, 12:14:06 »
Olen aina tähän asti työelämässä (n. 40vuotta) saanut sovittua asiakkaiden kanssa asiat puhumallakin ja
sopimus on pitänyt. Mutta tottakai asiakkaita on erilaisia,
Jos jakohihnan vaihtotyön jälkeen tulee ongelmia, niin eiköhän ne johdu lähes aina viallisista osista.
Toki voihan asentajalta jäädä joku ruuvi kiristämättä kun on kiire kahville.
Kuitenkin johtopäätösenä tästä jutusta on, että teen jatkossakin omien autojen huollot ja korjaukset itse.
Harvassa työssä pääsee niin hyvälle tuntipalkalle, kuin oman auton korjaamisessa ja huoltamisessa.
5-6 h työstä tällä kerralla jäi tuntipalkaksi 50€/h puhtaana käteen.

  :)
Neljässä kymmenessä vuodessa voi asiat muuttua ihan yleisesti paljon (en tiedä, ei ole elämän kokemusta vertaamaan). Nykyään on tämä some-kulttuuri "hetihetiminäminä" -asenne jokapaikassa.

Todella harvassa nuo esimerkkini tilanteet olivat, mutta sitten niitä mielensä pahoittaneita "minä katsoin netistä" -asiakkaita oli todella paljon. Paras asiakas oli aina se, joka rehellisesti heti ensimmäiseksi sanoi "minä en sitten autoista ymmärrä mitään", tuommoiselle oli mukava kertoa ja näyttää, mitä tehdään ja miksi.

Muuten olen kyllä samaa mieltä, että itse tehden (mikäli taidot ja työkalut riittää) voi olla ainakin varma mitä on tehty. Onhan silläkin työllä "takuu" ja kustantaja on työn tehnyt, periaatteessa. Saattaa vain närästää enempi. :D


Ongelma ei ollut kovin yleinen vissiinkään vielä 80- ja 90-luvuilla, mutta 2000-luvulla on kiitos internetin alkanut tulemaan näitä "minä katsoin netistä" tai "tilasin kiinasta eurolla ton kuudensadan anturin" -tilanteita, joissa sitten liian usein joutui vääntämään ratakiskosta mikä meni pieleen.

Onneksi en enään työskentele alalla. :D

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Volvon huolto korjaamolla omilla osilla.
« Vastaus #6 : 10.11.2018, 12:45:25 »
Itse osat hommaamalla varmasti saisi huoltokustannuksia alaspäin, mutta just takuun takia on helpompaa. Esim. jos ostat motonetista osan ja laitatat sen korjaamolla. Osa menee rikki, motonetista saat uuden osan takuuseen mutta joudut työt maksamaan taas. Mutta jos olisi ostanut osat korjaamolta menee osat sekä työ takuuseen.

Omaan S60 4v sitten Wetteri vaihtoi laakerin kun vein osan.

Edit: Tietty sitten on osia joita ei vain saa suomesta kuin tyyliin merkkiliikkeestä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon huolto korjaamolla omilla osilla.
« Vastaus #7 : 10.11.2018, 12:48:33 »
Tuosta "minä en autoista mitään ymmärrä". Kaveri on just tämmöinen ja avoimesti sen myöntääkin, kun autot ei sillai kiinnosta.
Käy meikäläisen epävirallisella korjaamolla laitattamassa autoaan ja useimmiten on osat ostettuna kun ollaan katottu/katsuri on kattonu mitä tarviaa. Ongelmia tulee silloin tällöin kun ovat myyneet vääriä osia eikä kaveri ole niiden päälle ymmärtänyt. Käyttää autonsa kerran vuodessa sinisellä sen huoltoleiman takia, älkää kysykö miksi,  ja sielläkin on välillä käynyt niin että olisivat vaihtaneet kalliita osia mutta kaveri ei nuukana ole suostunut vaan tullut esittelemään mullekkin. Sokeasti uskova olisi jo maksanut itsensä kipeäksi, ei varmasti mitenkään huijauksena mutta kyllä ne isollakin pajalla diagnosoivat virheellisesti ja joillain pajoilla varmasti huomataan että nyt voidaan rokottaa jokunen lisäeuro.

Tämä vaan siihen jos asiakas heti kättelyssä toitottaa että hän ei näistä mitn tajua.

Ihan sivujuonteena ja offtopicina. Omissa hommissa ilmailun parissa omien osien tuominen oli ongelmallista kun usein kävi niin että asiakkaalla ei ollutkaan vaadittavia virallisia dokumenttejä osille -> niitä ei voitu asentaa. Tämä siis tuolla yleisilmailussa, isokonepuolella asiat on toisin.
Asiakkaiden omien osien hylkäys aiheutti ymmärrettävää mielipahaa kun olivat niihin kuitenkin sijoittaneet roposiaan ja sitten joku monttööri sanoo ettei kelpaa.   :buck2:
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa PPV70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon huolto korjaamolla omilla osilla.
« Vastaus #8 : 10.11.2018, 13:56:32 »
Tuossa toisessa topicissa oli keskustelua, että täällä VRCF sivuilla on hiljaista.
Mukavasti tähänkin keskusteluun on osallistuttu.
Näiltä sivuilta on vuosien mittaan saanut hyvin tietoa ja keskustelukin on ollut pääsääntöisesti asiallista.
 
Totta kai korjaamot haluavat saada osistakin tienestiä.
Liiketoimintaahan se on.
Ja tarpeettomia töitäkin varmaan tietämättömile tehdään ja laskutetaan turhasta.

Mutta jokainen onneksi saa hoitaa autonsa ylläpidon parhaaksi katsomallaan tavalla.
Kun on tilat ja työkalut tullut hommattua täytynee vielä vanhoilla päivilläkin motivoitua tekemään huollot ja korjaukset itse.

Tuossa laskeskelin, että kymmenkunta eri Volvoa on käytössäni ollut ja tupla määrä muita merkkejä.
Merkkikeskusteluja seuranneena nämä sivut ovat parhaasta päästä.

Joten siitä kiitokset ylläpitäjille ja keskustelijoille. P>

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Volvon huolto korjaamolla omilla osilla.
« Vastaus #9 : 10.11.2018, 18:46:53 »
Kyllä minä olisin saanut autoon sinisen huollossa osat vaihdatettua, jopa käytetyn osan, hinta oli normaali tuntihinta työlle. Vähän öljyä ja tiivisteitä olis tullut siniseltä. 
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13539
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvon huolto korjaamolla omilla osilla.
« Vastaus #10 : 10.11.2018, 19:08:37 »
Kyllä minä olisin saanut autoon sinisen huollossa osat vaihdatettua, jopa käytetyn osan, hinta oli normaali tuntihinta työlle. Vähän öljyä ja tiivisteitä olis tullut siniseltä.
Mulla laittovat sinisellä skandixilta tilatut jarruletkut autoon samoin oli puhetta ohjaus vaihteesta niin sanoivat että hommaa tarvike jos alkaa oireilla ja he laittaa kyllä autoon. Sanoipahan asentaja vielä että sen ikänen kuin munkin auto on niin ei mitään järkeä maksaa volvon hintaa melkein samoista osista kuin tarvikkeenakin saa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

RallyBaron  Samppasport